Ο Θανάσης Καστανιώτης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Η ραγδαία μείωση εισοδημάτων επηρέασε όλους τους κλάδους, λογικό ήταν να επηρεάσει και τον χώρο μας. Σε αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση εμείς επινοούμε τρόπους ώστε να μη φτάσει τελικά να γίνει το βιβλίο είδος πολυτελείας. Φωτο: Στάθης Μαμαλάκης / LIFO

Ο Θανάσης Καστανιώτης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Αρκάδας την καταγωγή, γεννήθηκα το '44 στο Μετς. Το πρώτο μου διαμέρισμα ήταν στη Νικοσθένους στο Παγκράτι. Τώρα μένω Σκουφά. Κέντρο πάντα, εννοείται. Εδώ κινούμαι, εδώ είναι η ζωή. Μου άρεσαν πάντα οι άνθρωποι, ο θόρυβος, οι εικόνες, οι μυρωδιές του κέντρου - τα προάστια είναι για τους συνταξιούχους!

• Η δική μου Αθήνα μοιάζει με ζωντανό οργανισμό που διαρκώς αλλάζει. Την αγαπώ γιατί είναι απρόβλεπτη: άλλοτε με αιφνιδιάζει με την αγριότητά της κι άλλοτε με εκπλήσσει ευχάριστα με την τρυφερότητα που μπορεί να κρύβει πίσω από τη σκληρή της όψη. Λατρεύω το κέντρο της, τους ζεστούς της ανθρώπους, τους νέους που διαβάζουν στα παγκάκια, τα βιβλιοπωλεία, τα σινεμά, τα θέατρα και οτιδήποτε αναδίδει ζωή και δημιουργία.

Θλίβομαι με τις εικόνες των αστέγων, των κλειστών καταστημάτων, των ανθρώπων που αναζητούν στα σκουπίδια την τροφή τους· με τα δεδομένα που έφερε η κρίση και με την αναλγησία όσων γυρίζουν το κεφάλι τους στoν ανθρώπινο πόνο.

Αν με ρωτούσατε σε μικρή ηλικία, θα σας έλεγα ότι επιτυχία θα ήταν να καταφέρω κάποτε να ζήσω ασχολούμενος αποκλειστικά με τα βιβλία και τους συγγραφείς τους. Αυτό το πέτυχα, ασχολούμαι μαζί τους ακόμα και στον ύπνο μου! Αλλά η επιτυχία δεν είναι πεπερασμένη έννοια και η σημασία της εξαρτάται πάντα από τα διακυβεύματα κάθε εποχής. 

• Η παρουσία της πόλης στη λογοτεχνία πάντα με γοήτευε. Από τον 19ο αιώνα και τη σκοτεινή Αθήνα των Αθλίων των Αθηνών του Κονδυλάκη μέχρι τις σημερινές μικροαστικές συνοικίες, όπως αποκαλύπτονται στα Σακιά της Ιωάννας Καρυστιάνη.

Με συγκινεί επίσης το πώς προσλαμβάνεται η σύγχρονη Αθήνα από τους νέους πεζογράφους, όπως η Αθήνα του Βασίλη Δανέλλη στο νουάρ μυθιστόρημα Μαύρη Μπίρα. Και, βέβαια, πάντα μου αρέσει να ταξιδεύω στην Αθήνα της Μπελ Επόκ, στην Αθήνα των μυθιστορημάτων της Φιλομήλας Λαπατά ή των βιβλίων του Γιάννη Καιροφύλα.


• Μπήκα στον χώρο του βιβλίου ενώ ήμουν ακόμα μαθητής, από το πάθος μου για τα βιβλία και από τον θαυμασμό μου για τους συγγραφείς τους. Εργάστηκα πολλά χρόνια στη «Φωλιά του Βιβλίου». Το 1968 ξεκίνησα τις εκδόσεις Καστανιώτη μαζί με τον Θανάση Ρεντζή, τον Φώτη Καραμήτσο και τον Θόδωρο Παραδέλλη, εκδίδοντας τη «Συλλογή Θεαίτητος» με βιβλία κυβερνητικής και μεταμαθηματικής φιλοσοφίας. Το '71 εκδώσαμε το πρώτο μας λογοτεχνικό βιβλίο, το Μικρό ανθολόγιο σύγχρονης παγκόσμιας ποίησης, και συνεχίσαμε με την Έλλη Αλεξίου, τον Δημήτρη Χατζή, τον Θέμο Κορνάρο και άλλους σημαντικούς συγγραφείς.

• Η ραγδαία μείωση εισοδημάτων επηρέασε όλους τους κλάδους, λογικό ήταν να επηρεάσει και τον χώρο μας. Σε αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση εμείς επινοούμε τρόπους ώστε να μη φτάσει τελικά να γίνει το βιβλίο είδος πολυτελείας. Προσπαθούμε να μειώνουμε διαρκώς το κόστος παραγωγής, ώστε το έντυπο βιβλίο να έχει τη χαμηλότερη δυνατή τιμή, ενώ εκδίδουμε τους περισσότερους νέους μας τίτλους και σε ψηφιακή μορφή με πολύ χαμηλές τιμές, ώστε να είναι προσιτοί σε κάθε αναγνώστη.

Θα πρόσθετα ότι η κρίση μάς έκανε και πιο συλλογικούς, γιατί πάνω από κάθε δυσκολία υπάρχει η κοινή θέση ότι το καλό βιβλίο είναι ένα αγαθό απαραίτητο. Ναι, το κλείσιμο του βιβλιοπωλείου της Εστίας είναι μια θλιβερή εξέλιξη, όπως κάθε ανάλογη είδηση, γιατί αυτοί οι χώροι είναι τα πολιτιστικά κύτταρα της πόλης. Εμείς όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουμε αντίστοιχο πρόβλημα στο βιβλιοπωλείο μας αλλά σκεφτόμαστε να το αναπτύξουμε.

• Είμαστε οι πρώτοι που φέραμε το ψηφιακό βιβλίο στην Ελλάδα, γιατί πιστεύουμε ότι πρόκειται για τεχνολογική επανάσταση που θα βοηθήσει τη διάδοση και την εξάπλωση του ελληνικού βιβλίου σε όλο τον κόσμο. Είναι γεγονός ότι αρχικά αντιμετωπίσαμε επιφυλάξεις και αμηχανία από πολλούς που πίστευαν ότι το ψηφιακό ανταγωνίζεται και υπονομεύει το έντυπο. Σήμερα, όμως, έχει γίνει πια κοινή παραδοχή η αναγκαιότητα των ψηφιακών βιβλίων, καθώς προσφέρονται σε χαμηλές τιμές και είναι πολύ εύκολη η αγορά τους.

• Προτιμώ βιβλία συγγραφέων που έχουν θέσεις κι απόψεις για όσα συμβαίνουν γύρω μας, γιατί πιστεύω καταρχάς ότι «η λογοτεχνία μάς κάνει πιο ευαίσθητους στη δυστυχία», όπως έχει πει πολύ εύστοχα ο μεγάλος νομπελίστας Μάριο Βάργκας Λιόσα. Δεν μου αρέσει η εύπεπτη λογοτεχνία, αλλά εκείνη που διευρύνει το πεδίο των προβληματισμών μου. Κάθε βιβλίο έχει το κοινό του. Η παρουσία του, η διατήρησή του στην αγορά, η θέση του στην ιστορία της λογοτεχνίας καθορίζουν τελικά και την πραγματική του αξία.

Εμείς εκδίδουμε βιβλία κορυφαίων Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, οι οποίοι μας εκπλήσσουν κάθε φορά με τον τρόπο που πραγματεύονται τα σημαντικά ζητήματα που μας απασχολούν. Όπως ξέρετε, δεν έχει σημασία μόνο το τι λέει κανείς αλλά και το πώς το λέει. Εκεί βρίσκεται η γοητεία και η ουσία της λογοτεχνίας. Είναι αλήθεια ότι στα σαράντα πέντε χρόνια της ιστορίας μας έχει συμβεί και να μην εκδώσουμε κάποια καλά βιβλία. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι παραγνωρίσαμε την αξία τους, αλλά ότι ήδη είχαμε πολλά αξιόλογα βιβλία στον προγραμματισμό μας και δεν μπορούσαμε να ξεπεράσουμε τον προβλεπόμενο αριθμό τίτλων για τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο.

• Έχουμε εξαιρετική λογοτεχνία. Το τονίζω αυτό γιατί πιστεύω ότι η πεζογραφία και η ποίηση στην Ελλάδα συχνά αδικούνται από τον διαχωρισμό της λογοτεχνίας σε ελληνική και ξένη. Πρόκειται για μια αφελή διάκριση. Προκύπτει από το γεγονός ότι, μιλώντας για ξένη λογοτεχνία, έχουμε στο μυαλό μας τον ανθό της: νομπελίστες, βραβευμένους, διακεκριμένους και πολυδιαβασμένους ξένους συγγραφείς.

Υπάρχουν, ωστόσο, πολλοί καλοί Έλληνες συγγραφείς που ζουν ανάμεσά μας και πρέπει οπωσδήποτε να τους διαβάσουμε για να καταλάβουμε καλύτερα και την κοινωνία στην οποία ζούμε. Ναι, έχουμε και λογοτεχνία πόλης και λογοτεχνία δρόμου. Στοιχεία της μπορούμε να βρούμε σε πολλούς συγγραφείς, παλαιότερους και νεότερους, από τον Νίκο Νικολαΐδη μέχρι τους σύγχρονους Αλέξη Σταμάτη, Αμάντα Μιχαλοπούλου, Λένο Χρηστίδη, Βασίλη Δανέλλη, Κώστα Μουζουράκη, Ιερώνυμο Λύκαρη και πολλούς άλλους.

• Αν με ρωτούσατε σε μικρή ηλικία, θα σας έλεγα ότι επιτυχία θα ήταν να καταφέρω κάποτε να ζήσω ασχολούμενος αποκλειστικά με τα βιβλία και τους συγγραφείς τους. Αυτό το πέτυχα, ασχολούμαι μαζί τους ακόμα και στον ύπνο μου! Αλλά η επιτυχία δεν είναι πεπερασμένη έννοια και η σημασία της εξαρτάται πάντα από τα διακυβεύματα κάθε εποχής. Σήμερα λέω ότι για μένα επιτυχία θα είναι να συμβάλω με όποιο μέσο διαθέτω στο να κρατήσουμε το βιβλίο ψηλά ως μέγιστο αγαθό του πολιτισμού μας και ως απαραίτητο μέσο για την επιβίωση και τη βελτίωση του καθενός μας.

• Η ευτυχία είναι στιγμές. Όπως και η δυστυχία. Έτσι, σαν τις κορυφώσεις και τις καταπτώσεις ενός γραφήματος. Στη διάρκεια της ζωής μας, βέβαια, τείνουμε να θυμόμαστε μόνο αυτές τις εξάρσεις, λησμονώντας ό,τι μεσολαβεί μεταξύ τους. Η δική μου μεγαλύτερη απόλαυση είναι η διαίσθηση που έχω κάθε φορά που διαβάζω ένα υπό έκδοση βιβλίο για το πώς θα το παραλάβει στην τελική του μορφή ο αναγνώστης, από τη γραμματοσειρά μέχρι το εξώφυλλο.

• Ναι, είμαι εκδοτικό κατεστημένο. Αλλά πίσω από αυτόν το βαρύγδουπο χαρακτηρισμό υπάρχει ένας παραγωγικός, δημιουργικός, καθημερινός άνθρωπος ο οποίος, εκεί που όταν πρωτοξεκίνησε είχε να επιμεληθεί δύο-τρία βιβλία, σήμερα έχει να το κάνει με διακόσια και τριακόσια. Αυτή είναι η διαφορά και όχι ότι κατέχω μια κάποια εξουσία.

•Η αγαπημένη μου λογοτεχνική φράση; «Θα προτιμούσα όχι» από το Μπάρτλεμπυ ο Γραφιάς του Χέρμαν Μέλβιλ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ