Στον κόσμο του Καβάφη

Στον κόσμο του Καβάφη Facebook Twitter
0

Θυμάστε πότε ήρθατε για πρώτη φορά σε επαφή με τον κόσμο του Καβάφη; Ποια είναι η πρώτη εικόνα που έχετε να συνοδεύει τα ποιήματά του;

Η επαφή έγινε από πολύ νωρίς, στα προεφηβικά μου χρόνια, τότε που ο πατέρας μου -τα βράδια του '55- μ' έπαιρνε στην αγκαλιά του και μου διάβαζε τα «Τείχη», τους «Αλεξανδρινούς βασιλείς», την «Υπεροψία και τη μέθη του Δαρείου». Από τότε, τα ποιήματα του Αλεξανδρινού μ' ακολουθούσαν συνεχώς, σε πολλές φάσεις της ζωής μου, με συντροφεύουν αδιάλειπτα όλα αυτά τα χρόνια, κάποια με ταξιδεύουν σε κόσμους που δεν υπάρχουν πια, κάποια με πονάνε, κάποια με συνθλίβουν...  

Πόσο δύσκολο είναι να μελοποιήσετε τα συγκεκριμένα ποιήματα;

Είμαι ένας καλλιτέχνης που λατρεύει την Ποίηση και τους Ποιητές και μια από τις εμμονές μου είναι να «ξεκλειδώνω μουσικά» τους κόσμους τους. Δύσκολο, μα εξαιρετικά γόνιμο μονοπάτι! Μέσα σ' αυτήν τη βαρβαρότητα που ζούμε, η Ποίηση δείχνει το δρόμο και ο Καβάφης τον φωτίζει. Ξεκίνησα να μελοποιώ Καβάφη το 1971. Η «Πόλις» ήταν το πρώτο ποίημα. Ακολούθησαν πολλές προσπάθειες, μα όσο ο Καβάφης αντιστεκόταν, η απόπειρα φαινόταν να με οδηγεί σ' ένα ανεξήγητο αδιέξοδο, κυρίως όταν προσπαθούσα από το λόγο του ποιητή να φτιάξω τραγούδι. Δέκα ολόκληρα χρόνια αγωνιζόμουν, αγωνιούσα, μα τίποτα το ικανοποιητικό δεν προέκυπτε, εκτός από την προσέγγιση της «Πόλης», που όμως αποτελούσε ειδική περίπτωση. Μέχρι που συναντήθηκα με τον Ανρί Ρονς. Οι ενδοιασμοί έπαψαν, και το μεγάλο βήμα προς τη μουσική κατάκτηση του καβαφικού λόγου έγινε. Με συγκίνησε η επιμονή του Ρονς, ο οποίος ήρθε στην Αθήνα για μερικές μόνο ώρες με σκοπό να με πείσει. Ήτανε πολύ γοητευτικός και μου εξήγησε λεπτομερώς τα σχέδιά του. Επρόκειτο για το έργο Ο Γέρος της Αλεξάνδρειας σε κείμενα Καβάφη, Λόρενς Ντάρελ και Γιάννη Ρίτσου, που θ' ανέβαινε στο Nouveau Théâtre de Belgique στις 15 Σεπτεμβρίου 1982. Πήγα στις Βρυξέλλες και ένα ωραιότατο απόγευμα, θυμάμαι, βρέθηκα σ' ένα πάρα πολύ ωραίο μαύρο θέατρο, με σπουδαίο σκηνικό χώρο. Οι πρόβες είχαν αρχίσει χωρίς να υπάρχει η μουσική. Τον Καβάφη υποδυόταν ο σπουδαίος Βέλγος ηθοποιός Πολ Ρολάν. Εκεί, ανακάλυψα ξαφνικά πώς μελοποιείται ο Καβάφης. Όχι ότι έγινε κάτι μαγικό, με την έννοια ότι μου ήρθε ξαφνικά η θεία επιφοίτηση, αλλά ο σκηνικός χώρος και ο τρόπος που τοποθετούσε τα πράγματα ο Ρονς έδιναν αυτομάτως τη λύση: είχα την Αλεξάνδρεια των αρχών του αιώνα, έβλεπα ένα καπηλειό, άλλοτε ένα χαμαιτυπείο, άλλοτε τη συνάντηση των πέντε εραστών του Καβάφη ντυμένων στα άσπρα - εκεί ήταν και τα κείμενα του Ρίτσου, όπου χρησιμοποιήθηκε και ο τρόπος του ψίθυρου που είχα εφαρμόσει ήδη στην «Καντάτα για τη Μακρόνησο». Αυτά καθώς και η συμμετοχή δύο τραγουδιστών (Γιώργος Μεράντζας και Κώστας Θωμαΐδης), που ντυμένοι στα άσπρα σεργιάνιζαν στους δρόμους της Αλεξάνδρειας, με οδήγησαν κατευθείαν στη λύση της μελοποίησης του Καβάφη. Ακολουθώντας τις δεδομένες σκηνικές προδιαγραφές, τα τραγούδια για το Γέρο της Αλεξάνδρειας δημιουργήθηκαν εύκολα, μέσα σε μερικές μόνον μέρες. 

Η εποχή είναι δύσκολη για ανάλογα εγχειρήματα. Πόσο μεγάλο είναι το ρίσκο της κυκλοφορίας μια τέτοιας δουλειάς, τώρα που «η δισκογραφία έχει πεθάνει»;

Από την πρώτη στιγμή που η δουλειά μου άρχισε να εκδίδεται, δεν υπολόγιζα το μεγάλο κοινό. Κριτήριό μου ήταν η μέσω του ήχου μου αποκωδικοποίηση των ποιητικών κειμένων που επιχειρούσα να μελοποιήσω. Κάποιες εργασίες μου έγιναν ιδιαιτέρως δημοφιλείς και κάποια τραγούδια μου λειτουργούν διαχρονικά. Αλλά αυτό δεν ήταν στις προθέσεις μου. Βεβαίως χαίρομαι και συγκινούμαι ιδιαίτερα που αυτό συνέβη, αλλά το ίδιο χαίρομαι με τον Ευριπίδη IV, τον Ρεμπό που μελοποίησα, τον Βιγιόν, τον Ρίτσο της Σονάτας του Σεληνόφωτος και είμαι πάντα κοντά στον Μολιέρο, τη Λούλου αλλά και τον Σταντάλ και τον Βιλλέμς, που μελοποίησα επίσης. Βεβαίως, τώρα που η δισκογραφία έχει πεθάνει, τα πράγματα στένεψαν τόσο πολύ που αρχίζει και αναρωτιέται κανείς ποια είναι η σημασία του να βγει μια δουλειά σε CD. Όμως, ειδικά στις μέρες μας, είναι για μένα πολύ ουσιαστικό να ξέρω ότι επικοινωνώ και συνομιλώ με ανθρώπους -έστω λίγους- σ' αυτήν τη βαρβαρότητα που ζούμε. Ελπίζω αυτή η ολοκληρωμένη έκδοση του Καβάφη μου να φτάσει σε καλά χέρια. 

Μετά από τόσων χρόνων εμπειρία πώς βλέπετε το μέλλον της ελληνικής μουσικής; Πώς μπορεί να αντισταθεί κάποιος στη μουσική που επιβάλλουν οι μηχανισμοί προώθησης επιτυχιών; 

Κάνοντας μουσική με τις προϋποθέσεις της τέχνης του. Εξερευνώντας και ανακαλύπτοντας τις κρυμμένες πλευρές των κειμένων που μονίμως αντιστέκονται σε όσους προσπαθούν να τις αποκαλύψουν. Μελετώντας καθημερινά νέες και παλιότερες μουσικές και μη υποκύπτοντας στη «γοητεία» του αγοραίου. Γυρίζοντας την πλάτη στο χαμηλό γούστο της τηλεόρασης και στα κελεύσματά της. Βρίσκοντας καθημερινά το κοινό με το οποίο κανείς θέλει να συνομιλήσει. Φτιάχνοντας τελικά ο καθένας μας τη μικρή νησίδα αναπνοής...

Τα τελευταία χρόνια απέχετε από την πολιτική. Είναι συνειδητή επιλογή; 

Πολιτικό ον είμαι από έφηβος μέχρι σήμερα. Με επηρεάζουν οι κοινωνικές καταστάσεις και ενίοτε και οι πολιτικές. Έχω ταξιδέψει με το μυαλό μου στις μεγάλες επαναστάσεις του παρελθόντος, ιδίως στις μεγάλες ήττες. Το 1870 ήμουν στο Παρίσι. Δεν μπορείτε να φανταστείτε ποιους συνάντησα εκεί. Μια ημέρα μάλιστα βρέθηκα από τους Ζαπατίστας να τρέχω με τους Σκωτσέζους και να κλείνομαι στο κάστρο του Εδιμβούργου στην πολιορκία των Εγγλέζων στα 1327. Πολλές περιπέτειες. Κι άλλη μια φορά όντως ενέδωσα και έγινα υπουργός Πολιτισμού. Νομίζω ότι ήταν το 1993. Δεν το μετανιώνω, έκανα πράγματα για το σινάφι μου -κι όχι μόνο- αλλά δεν ξαναβγαίνω από τη μουσική.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο Δημήτρης Μπάκουλης, ένας τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube, μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ