Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Ο Nick Cave στο δωμάτιό του στο Yorkstraße του Δυτικού (ακόμα τότε) Βερολίνου το 1985
0

«Ό,τι βλέπεις μέσα σ΄ αυτό το βιβλίο κατοικεί στον πολυσύνθετο κόσμο γύρω από τα τραγούδια», γράφει ο Nick Cave στην εισαγωγή της ανθολογίας με τίτλο "Stranger Than Kindness". «Πρόκειται για το υλικό που γέννησε και ανέθρεψε το επίσημο έργο».

Αυτός ο πολυσύνθετος κόσμος περιλαμβάνει σχέδια, λίστες, κολάζ, σημειώσεις, στίχους, παλιές αδημοσίευτες φωτογραφίες και διάφορα αυτοσχέδια λευκώματα, τσαλακωμένα και λεκιασμένα, κάποιες φορές από το ίδιο το αίμα του δημιουργού τους. Στην έκδοση συνυπάρχουν το ιερό και το ανόσιο, το βιβλικό και το πορνογραφικό, όπως συνυπήρχαν πάντα στα τραγούδια του Cave εδώ και 40 χρόνια.

  

Ο ίδιος αποκαλεί το υλικό αυτό, «περιφερειακό», απολύτως κρίσιμο όμως για την «μυστική και ασχημάτιστη» δημιουργική διαδικασία. Βλέποντάς το όμως να ξετυλίγεται σ΄ αυτήν την έκδοση, είναι σα να αποκτά την δική του ζωή, αποκαλύπτοντας τον παρορμητικό και ψυχαναγκαστικό συχνά τρόπο εργασίας του δημιουργού, καθώς και τις αιώνιες εμμονές του: πόθος, πίστη, απελπισία, λύτρωση, εξιλέωση, πένθος, έρωτας, και η υπερβατική ώθηση που προσφέρει ο λόγος.

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Ο πατέρας του, Colin Cave, σε φωτογραφία του 1956: Επιφανής στους κύκλους της Μελβούρνης εκπαιδευτικός και διανοούμενος, σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα το 1979. Λίγο μετά, ο Nick Cave εγκατέλειψε με την μπάντα του, τους Birthday Party, την Μελβούρνη για το Λονδίνο.
Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Η μητέρα του, Dawn Cave, σε φωτογραφία του 1958: Βιβλιοθηκάριος και ερασιτέχνης βιολίστρια, η κυρία Cave παραμένει ακμαία στα 93 της και φιλοξενεί τον γιο της όποτε εκείνος βρίσκεται στην Αυστραλία.

Πρόκειται για το πρωτογενές υλικό από το οποίο προέκυψαν τα τραγούδια και οι ιστορίες του. Πρόκειται επίσης για έναν χαώδη χάρτη μιας δημιουργικής ύπαρξης που για καιρό λειτουργούσε με καύσιμο μια αυτοκαταστροφική σφοδρότητα για να καταλήξει σε μια κατάσταση αποδοχής και χάρης, στοιχεία που χαρακτηρίζουν έντονα το πιο πρόσφατο έργο του.

Ανάμεσα σε άλλα πρώιμα σπαράγματα, υπάρχει κι ένα γράμμα από τον λυκειάρχη του Cave προς τον πατέρα του στο οποίο εκφράζει την έντονη ανησυχία του για κάποια «στοιχεία της συμπεριφοράς του Nick». Η επιστολή γράφτηκε το 1975 όταν ο Nick Cave ήταν 17.

Η διαδρομή ξεκινά με μια φωτογραφία του δάσκαλου πατέρα του, του Colin Cave, ο οποίος κάποτε είχε διαβάσει στον εννιάχρονο γιο του, την πρώτη παράγραφο της «Λολίτας» του Ναμπόκοφ ως υπόδειγμα λογοτεχνικής γραφής. «Ήταν η πιο οικεία στιγμή που πέρασε ποτέ με τον πατέρα μου», θα έλεγε αργότερα ο Nick Cave.

Ανάμεσα σε άλλα πρώιμα σπαράγματα, υπάρχει κι ένα γράμμα από τον λυκειάρχη του Cave προς τον πατέρα του στο οποίο εκφράζει την έντονη ανησυχία του για κάποια «στοιχεία της συμπεριφοράς του Nick». Η επιστολή γράφτηκε το 1975 όταν ο Nick Cave ήταν 17. Μια φωτογραφία της ίδιας χρονιάς, τον δείχνει με βαμμένο πρόσωπο α λα David Bowie να ηγείται μιας σχολικής μπάντας και μια άλλη τον απεικονίζει περιδεή στην πρώτη σειρά μιας συναυλίας του θρυλικού αυστραλέζικου πανκ γκρουπ των Saints, το ύφος των οποίων, όπως γράφει, «άλλαξε τα πάντα» στη ζωή του.

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Δευτεροετής στη σχολή καλών τεχνών, το 1977: Ο Cave ξεκίνησε να σπουδάζει ζωγραφική στο Caulfield Technical College της Μελβούρνης το 1976, εκεί όμως γνώρισε μια παρέα ατόμων που θα σηματοδοτούσε έντονα την μελλοντική πορεία του. Από αριστερά: Rowland S Howard, Nick Cave, Ollie Olsen, Megan Bannister, Anita Lane, Bronwyn Adams.

Στη σχολή καλών τεχνών της Μελβούρνης που φοίτησε μετά το σχολείο έγινε αμέσως μέλος μιας ομάδας ατόμων που περιλάμβανε την Anita Lane που θα γινόταν η κοπέλα του – και συνεργάτιδά του – και τον αείμνηστο Rowland S Howard με τον οποίο θα συνεργάζονταν αργότερα στο συγκρότημα των Birthday Party (τίτλος που προήλθε από το ομώνυμο θεατρικό έργο του Χάρολντ Πίντερ).

Ένα από τα τραγούδια τους στίχους του οποίου έγραψε η Lane – και ηχογραφήθηκε για το άλμπουμ του Nick Cave και των Bad Seeds, "Your Funeral, My Trial" – είναι αυτό που δίνει και τον τίτλο σ' αυτή την ανθολογία (ο ίδιος το περιγράφει ως «μια αυτοψία του τέλους μιας σχέσης»), η οποία περιλαμβάνει ένα μέρος μόνο του υλικού της της έκθεσης με το ίδιο όνομα που θα ξεκινούσε αυτές τις μέρες στην Κοπεγχάγη, αναβλήθηκε όμως λόγω της πανδημίας, με την προοπτική να λειτουργήσει αργότερα μέσα στη χρονιά, καλώς εχόντων των πραγμάτων.

Προς το παρόν, θα πρέπει να αρκεστεί κανείς στο βιβλίο, το περιεχόμενο του οποίου, σύμφωνα με τον Cave, «μαρτυρά μια διαφορετική δημιουργική ενέργεια από αυτήν που εμφανίζεται στην τελική μορφή του έργου: ακατέργαστη και άμεση, αλλά όχι λιγότερο συναρπαστική».

Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Αυτοσχέδιο προσωπικό λεξικό: Ερωτευμένος με τους ήχους και τους συνειρμούς των λέξεων από μικρός, στη διάρκεια της καριέρας του – ειδικά στην πρώιμη φάση της – συνέθετε διαρκώς λεξικά με τους όρους και τις έννοιες που του φαίνονταν πιο ενδιαφέρουσες.
Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Πορτραίτο του νεαρού καλλιτέχνη, 1977: Πρόκειται για έργο της Anita Lane με τίτλο “Horn of Plenty”. Η Lane είχε πει κάποτε ότι αν τον πατούσε λεωφορείο, θα επιχειρούσε ακόμα και ψυχορραγώντας να γράψει για την εμπειρία αυτή, με το ίδιο το αίμα του.
Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
“Saint Jude, Patron Saint of Despair”, Nick Cave, 1985 (μικτή τεχνική): Για την αγιογραφία αυτή του προστάτη αγίου των απελπισμένων, ο Cave χρησιμοποίησε μελάνι, πλαστικό, χαρτί, μέταλλο αλλά και τρίχες από τα μαλλιά του.
Η αισθηματική αγωγή του Nick Cave μέσα από τις εικόνες και τα σπαράγματα του αρχείου του Facebook Twitter
Η αφίσα της έκθεσης "Stranger Than Kindness" στην Κοπεγχάγη που ανάβληθηκε λόγω των έκτακτων μέτρων για την πανδημία.

Με στοιχεία από τον Guardian

 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ