O μουσικός ίλιγγος του Γιάννη Χρήστου

O μουσικός ίλιγγος του Γιάννη Χρήστου Facebook Twitter
0
O μουσικός ίλιγγος του Γιάννη Χρήστου Facebook Twitter

Κλεινόταν με τις ώρες στο σπίτι του, στο Κοντάρι της Χίου, κι έγραφε μουσική, συχνά από τα ξημερώματα έως τις μικρές ώρες της νύχτας. Βρισκότανσε απόλυτη μόνωση, και όταν δεν συνέθετε, διάβαζε. Οι πρωτόγονοι, τα σκοτεινά, αρχέγονα σύνδρομα του ανθρώπου, η έννοια του υπερβατικού και του μυστηρίου, ο θάνατος πάνω απ’ όλα, ήταν ζητήματα που μέσα του αναζητούσαν βασανιστικά έκφραση. Ο συνθέτης Γιάννης Χρήστου ήταν, αν μη τι άλλο, μια μάλλον περίεργη υπόθεση.

Αργότερα, αφού εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Αθήνα, ο Χρήστου θα συνεχίσει να μάχεται ήχους και ιδέες, αλλά αυτή την αμείωτη δημιουργική ορμή θα ανακόψει βίαια ο θάνατος: στις 8 Ιανουαρίου του 1970, ανήμερα των γενεθλίων του, ένα αυτοκινητικό δυστύχημα θα βυθίσει στη σιωπή τον δημιουργό της αριστουργηματικής «Εναντιοδρομίας», αυτής της ιλιγγιώδους μουσικής σπουδής πάνω στον Ηράκλειτο και στη φιλοσοφία του περί αρμονίας των αντιθέτων. Ήταν μόλις σαράντα τεσσάρων χρόνων.

Αυτή την αινιγματική προσωπικότητα με το παράλογο τέλος καταγράφει σε ένα μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ ένας επίσης πολύ ανήσυχος μουσικός, ο Κωστής Ζουλιάτης. «Αναπαράστασις» ο τίτλος του, αντλημένος από ένα εκ των κορυφαίων έργων του Χρήστου.

O μουσικός ίλιγγος του Γιάννη Χρήστου Facebook Twitter

 

Το πρόσωπο

Γεννημένος στην Ηλιούπολη, βορειοανατολικά του Καΐρου, το 1926, ο Χρήστου σπούδασε μουσική και φιλοσοφία στο Καίμπριτζ, και μάλιστα κοντά σε ονόματα όπως ο Μπέρτραντ Ράσελ και ο Βίτγκενσταϊν. Για ένα διάστημα παρακολούθησε, επίσης, μαθήματα ψυχολογίας με τον Καρλ Γκούσταβ Γιουνγκ. Στον Γιουνγκ τον έσπρωξε ο αδελφός του, Ευάγγελος, ο αναπάντεχος θάνατος του οποίου (επίσης σε αυτοκινητικό δυστύχημα!) επηρέασε βαθιά τον Χρήστου, ο οποίος έσκυψε ακόμα περισσότερο πάνω από το αίνιγμα της ύπαρξης και του θανάτου. Ίσως σε αυτό να συνετέλεσαν και τα παιδικά χρόνια στην Αίγυπτο, όπου ήταν ακόμα νωπά τα ίχνη ενός αρχαίου πολιτισμού με έντονο το χρώμα του θανάτου.

Ένα από τα σημαντικότερα έργα του Χρήστου, εξάλλου, το «Μυστήριον», είναι βασισμένο σε αρχαίους αιγυπτιακούς επικήδειους. Η φιλοσοφία του Ηράκλειτου έπαιξε επίσης καταλυτικό ρόλο στη σκέψη του συνθέτη και πέρασε, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στη μουσική του. Στις σημειώσεις του για την «Εναντιοδρομία» συναντούμε το πασίγνωστο ρητό «Οδός άνω κάτω μία και ωυτή». Ήδη από τα πρώτα έργα του ο συνθέτης προαναγγέλλει αυτή την ηρακλείτεια σύζευξη των αντιθέτων, όπως στην έξοχη «Μουσική του Φοίνικα», γραμμένη το 1948-49, στην οποία αναπτύσσει ένα θεματικό μοτίβο που επαναλαμβάνεται σε διάφορους σχηματισμούς και αντανακλά τη μυθική νεκρανάσταση του Φοίνικα, όπου μέσα από το τέλος γεννιέται η αρχή και αυτό συνεχίζεται αέναα. Επίσης, ίσως να μην ήταν σφάλμα αν ισχυριζόταν κάποιος ότι μέσα από άλλα έργα, όπως ο «Επίκυκλος» ή η «Αναπαράστασις ΙΙΙ», ο Χρήστου αναπτύσσει, τόσο από τη σκοπιά της δομής όσο και του περιεχομένου, σχήματα που δεν απέχουν από τη θεωρία του χάους. Όπως και ένας άλλος σύγχρονος σπουδαίος συνθέτης, ο Γκιόργκι Λίγκετι, με το ανατριχιαστικό του «Ρέκβιεμ» και τις άκρως υποβλητικές «Ατμόσφαιρες» (τα αξιοποίησε ο Κιούμπρικ στο 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος), ο Χρήστου είναι ένας γνήσιος δημιουργός της εποχής της κβαντοφυσικής και των νέων, εξωφρενικών θεωριών της κοσμολογίας, όπου η επιστήμη μοιάζει να εναρμονίζεται ξαφνικά με την πιο οργιαστική φαντασία.

O μουσικός ίλιγγος του Γιάννη Χρήστου Facebook Twitter

 

Η ταινία

Η πρώτη φορά που πληροφορήθηκα την ύπαρξη του ντοκιμαντέρ για τον Χρήστου ήταν τον Μάρτιο του 2007, όταν στο 1ο Φεστιβάλ Performance Art στο Bios, μεταξύ των λοιπών δράσεων, περιλαμβανόταν και η ομιλία του Ζουλιάτη με θέμα τη σκηνική μουσική του Χρήστου, καθώς και η προβολή αποσπασμάτων από ντοκιμαντέρ που, όπως ανακοινώθηκε τότε, ο Ζουλιάτης ετοίμαζε πάνω στον μεγάλο Έλληνα συνθέτη.

Πέρασαν από τότε πέντε χρόνια. Στο διάστημα αυτό, με ελάχιστα οικονομικά μέσα, ο Ζουλιάτης συγκέντρωνε υλικό, ερευνούσε αρχεία και «ανέκρινε» ανθρώπους που γνώρισαν τον πρόωρα χαμένο συνθέτη, ανακάλυψε ερασιτεχνικές κινηματογραφικές λήψεις, ξέθαψε τηλεοπτικά αρχεία κ.ο.κ. Το ντοκιμαντέρ περιλαμβάνει ολόκληρο το ιστορικό μικρό φιλμ του Μίμη Κουγιουμτζή, με τον οποίο είχε συνεργαστεί ο Χρήστου, από τις πρόβες του Θεάτρου Τέχνης (1965-68), το μοναδικό έγχρωμο φιλμικό ντοκουμέντο - ένα δεκάλεπτο φιλμάκι από super 8 mm, με οικογενειακές στιγμές στην Αλεξάνδρεια, το οποίο δεν έχει προβληθεί ποτέ πριν, κ.ά. Ο Ζουλιάτης έστησε και website (http://anaparastasis.info) μέσα από το οποίο μπορεί κανείς να παρακολουθήσει όλη την πορεία της δημιουργίας του φιλμ.

Πώς, όμως, μπήκε ο Κωστής Ζουλιάτης σε όλη αυτή την περιπέτεια, που κράτησε μία δεκαετία; Η εξομολόγησή του είναι αυτή: «Ξεκινώ με τα λόγια της αφήγησης που αρχίζει και η ταινία: Κέρκυρα, Οκτώβρης του 1998. Έξω από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών. Πρώτες μέρες των σπουδών μου, πρώτες εμπειρίες. Μάθημα χορωδίας, πρώτη γενική πρόβα. Στα χέρια μου μια παρτιτούρα. Πάνω δεξιά, το όνομα του συνθέτη γραμμένο στα αγγλικά. Ένα άγνωστο όνομα που ξαφνικά με ταράζει, με στοιχειώνει, θα μπορούσα να πω. Μυστηριώδες, εξωτικό, υποβλητικό. Δεν ξέρω, σίγουρα όμως έτσι ένιωσα όταν το αντίκρισα.

Συνέχισε να με στοιχειώνει από τότε. Αθήνα, Ιούλιος του 2002. Ηρώδειο. Με τη χορωδία της σχολής και την Ορχήστρα των Χρωμάτων, έτοιμοι να βγούμε στη σκηνή για να ερμηνεύσουμε το ορατόριο του Γιάννη Χρήστου “Πύρινες Γλώσσες”. Μοναδική και συγκλονιστική εμπειρία. Ψάχνοντας να ανακαλύψω το γιατί, ήρθαν τα λόγια μιας φίλης: “Aυτή η μουσική απαιτεί από τον καθένα και τελικά ανακαλεί στον καθένα δυνάμεις που πιθανώς δεν γνωρίζει ότι κρύβει”. Κι αυτά τα λόγια με στοίχειωσαν για καιρό».

Η περιπέτεια της έρευνας στο σύμπαν του Γιάννη Χρήστου ξεκίνησε δέκα χρόνια πριν, καθώς αναζητούσα το θέμα της πτυχιακής εργασίας μου. Πλήθος χειρόγραφα, απόκοσμες φωτογραφίες, σημειώματα από έναν άλλο κόσμο, ένας μυθολογικός βίος - ανολοκλήρωτος βίος. Όλα ασύνδετα μέχρι τότε, κρυμμένα από το φως και προσβάσιμα μόνο στους μύστες. Και μετά -και πάνω απ’ όλαη μουσική. Αυτή η δαιμονισμένη έμπνευση, η μετουσίωση σε ήχους, η εξερεύνηση των πλέον συναρπαστικών περιοχών της βιωμένης μουσικής πράξης.

Τι μουσική έφτιαχνε ο Χρήστου, ρωτούν συχνά οι αμύητοι φίλοι. Την πιο ειλικρινή και άμεση μουσική που έχω βιώσει ποτέ, είτε ως ακροατής είτε ως μουσικός. Μια μουσική που, όσο κλειδωμένος ή απροετοίμαστος κι αν είσαι, πάντα θα σε βρίσκει κλειδωμένο και απροετοίμαστο. Και πάντα κάτι θα σου ξεκλειδώνει και θα σε ξαφνιάζει. Μα, εσύ δεν ακούς «τέτοια πράγματα». Ακριβώς για σένα είναι φτιαγμένη αυτή η μουσική - εσένα ήθελε για συνένοχο ο Χρήστου. «Μουσική είναι τα βήματα του απλού ανθρώπου», έλεγε. «Η μουσική μπορεί να είναι σιωπηλή», έγραφε, λίγο πριν τον βρει το τραγικό κάλεσμα.

Μακριά από στείρους ακαδημαϊσμούς και τη σοβαροφάνεια των μεγάλων αναλύσεων, η υπόθεση Χρήστου μας ζητάει σήμερα να έρθει στο φως πρώταρώτα με τους ήχους της, με τις εικόνες της, τις αλλόκοτες κινήσεις, τα παράδοξα, τα λόγια των ανθρώπων που έζησαν κοντά του ή βρήκαν δύναμη στο ηχητικό σύμπαν του, το δυνατό φως που άφησε πίσω του ο δημιουργός, την αίσθηση της συνολικής εμπειρίας που ξεπερνά τη μουσική, ξεπερνά την κατάτμηση της τέχνης, ξεπερνά ακόμα και την ίδια την τέχνη. «Ό,τι δεν αγαπάει τον θάνατο, ο κινηματογράφος», έγραφε ο Σαχτούρης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Το κονσέρτο που σφράγισε μια βαθιά φιλία

Η Ματούλα Κουστένη βουτά στα άδυτα μιας βαθιάς φιλίας, αυτής των Γιόζεφ Γιόακιμ και Γιοχάνες Μπραμς, που στηρίχτηκε στην καλλιτεχνική ιδιοφυΐα και τη χημεία αυτών των δύο μουσικών, αφήνοντας ένα μοναδικό ενθύμιο, το Κοντσέρτο για Βιολί και Ορχήστρα που υπογράφει -ποιος άλλος;- o Γιοχάνες Μπραμς.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Συναυλία Μαλερ

Μουσική / Ένας έξοχος Μάλερ του Κουρεντζή στο Μέγαρο

Ο Κουρεντζής βημάτισε αργά πάνω στο λεπτό σκοινί που συνδέει το υπαρκτό και του μαγικό, του εδώ και του επέκεινα, και με αδρές κινήσεις δεν παρουσίασε απλώς το Adagietto αλλά εξήγησε στον ακροατή κάθε του συλλαβή
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΧΑΜΠΙΔΗΣ