Ποιητικό χρονικό από το Αφγανιστάν

Ποιητικό χρονικό από το Αφγανιστάν Facebook Twitter
0


 

Η μεγαλύτερη αλλαγή μεταξύ του βιβλίου και της ταινίας είναι η διαφοροποίηση του κέντρου βάρους: στο μυθιστόρημα ο αφηγητής είναι παράλυτος, όπως και ο άνδρας, ένας αφηγητής που δεν σκέπτεται. Είναι παρών, όπως ο έγκλειστος στο δωμάτιο. Ακούει, βλέπει, λέει την ιστορία. Οτιδήποτε συμβαίνει έξω, καθώς και όλοι οι υπόλοιποι χαρακτήρες, περνάει μέσα από την αφήγηση της γυναίκας. Στο φιλμ, η κάμερα παντρεύεται την οπτική της γυναίκας. Κινείται μαζί της. Βγαίνει έξω μαζί της. Κάνει μαζί της βόλτες στους δρόμους, στα ερείπια. Βλέπουμε την ίδια ιστορία αλλιώς.

Με τον σεναριογράφο Ζαν Κλοντ Καριέρ δουλέψαμε για πρώτη φορά. Με τον οπερατέρ Τιερί Αρμπογκάστ είχαμε συμφωνήσει για την πρώτη μου ταινία, αλλά ήταν απασχολημένος σε άλλο πρότζεκτ. Μόλις διάβασε την Πέτρα της Υπομονής, μου πρότεινε ο ίδιος να αναλάβει την κάμερα. Τον Ερβέ ντε Λιζ τον γνώρισα μέσω ενός κοινού φίλου. Είναι θαυμάσιος μοντέρ, γνωστός κυρίως για τη συνεργασία του με τον Αλέν Ρενέ. Τον ήθελα οπωσδήποτε και δέχτηκε, παρά τον αναιμικό προϋπολογισμό της ταινίας. Μια πραγματική σχέση εμπιστοσύνης δημιουργήθηκε μεταξύ μας.

Ατίκ ΡαχίμιΑπό το 2008 έχω να εργαστώ στο Αφγανιστάν. Ήμουν απασχολημένος με το βραβείο Γκονκούρ, τα ταξίδια μου και την προετοιμασία της ταινίας. Ωστόσο, παρακολουθώ τη δουλειά νέων σεναριογράφων και σκηνοθετών κι επικοινωνούμε μέσω Skype. Η χώρα έχει αλλάξει πολύ: ό,τι ήταν κακό χειροτέρεψε και ό,τι ήταν καλό βελτιώθηκε. Η λογοκρισία επισήμως δεν υπάρχει. Το νέο Σύνταγμα δεν απαγορεύει κανένα κείμενο, αλλά απαιτεί να γίνεται σεβαστή η θρησκεία. Συνεπώς, μπορούμε να δούμε γελοιογραφίες πολιτικών στα περιοδικά και στις εφημερίδες ή να ασκηθεί κριτική στο καθεστώς του Καρζάι και των Αμερικανών. Η μόνη λογοκρισία είναι θρησκευτική. Οι στρατηγοί προσπαθούν να εκφοβίσουν τους πολιτικούς και τους καλλιτέχνες και έχουμε δολοφονίες. Αναγκαστικά, οι νέοι δεν μπορούν να δημιουργήσουν. Αλλά το κυριότερο πρόβλημα για τους νέους σκηνοθέτες είναι οικονομικό. Δεν υπάρχουν χρήματα και υποδομή για να υποστηρίξουν τα σχέδιά τους.

Σε έναν πόλεμο τα πρώτα θύματα είναι οι γυναίκες. Αυτό δεν σημαίνει πως οι γυναίκες τις οποίες θίγω στο βιβλίο και στην ταινία βιώνουν παρόμοιες δραματικές καταστάσεις. Κάποιες μάχονται για να σταδιοδρομήσουν στην πολιτική, στον πολιτισμό, να αποκτήσουν μια θέση στην κοινωνία, και τα καταφέρνουν.

Όπως όλα τα παιδιά, μεγάλωσα με ιστορίες και παραμύθια που μου διηγήθηκαν η μάνα κι η γιαγιά μου. Στην αφγανική κοινωνία οι μύθοι έχουν μεγάλη σημασία και αυτό έχει επιδράσει στην ψυχή και τη γραφή μου. Ιδιαιτέρως καθοριστικό για μένα ήταν το Βιβλίο των Βασιλέων, του 11ου αιώνα, το αντίστοιχο της Ιλιάδας και της Οδύσσειας στην περσική λογοτεχνία. Γενικά μιλώντας, στην ανατολική λογοτεχνία κατανοούμε τον κόσμο διαμέσου όχι της θεωρίας αλλά των μύθων. Αντίθετα με άλλες κουλτούρες, δεν υπάρχει συμπέρασμα ή επιμύθιο στο τέλος. Με το που τελειώνει ο αφηγητής, μια καινούργια ιστορία ξεκινά. Έχω επηρεαστεί σημαντικά από τον συγκεκριμένο τρόπο αφήγησης του περσικού κόσμου.

Όταν ήμουν πιτσιρίκος, ο πατέρας μου ήταν κυβερνήτης στην πόλη Μπαμιγιάν, κεντρικά του Αφγανιστάν. Ο τόπος ήταν μαγικός. Εκεί οι Ταλιμπάν κατέστρεψαν τους μεγάλους Βούδες τον Μάρτιο του 2001: αντιπροσώπευαν την ελληνο-βουδιστική τέχνη, ένα σημείο συνάντησης της Ανατολής με τη Δύση. Εκτός από το πολιτιστικό ενδιαφέρον που παρουσιάζει το μέρος αυτό, η φύση εκεί είναι εξαίσια, ειδικά η γιγαντιαία, «κρεμαστή» λίμνη στο Αμίρ.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Διεθνή / «Μόνη πλέον λύση η δημιουργία ενός διεθνικού ομοσπονδιακού κράτους Ισραηλινών και Παλαιστινίων»

Από τις πιο έγκυρες πηγές αναφορικά με τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή, ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Πέτρος Παπακωνσταντίνου σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στην ισραηλινοπαλαιστινιακή σύγκρουση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Οπτική Γωνία / «Δεν χρειάζεται να έχει ένας αστυνομικός προοδευτικές ιδέες, προέχει να είναι επαγγελματίας»

Ο πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, Ανδρέας Τάκης, μιλά για την αστυνομική βία και αυθαιρεσία με αφορμή την έκδοση της έρευνας που συνέπεσε με τη δημοσιοποίηση της υπόθεσης του Μοχάμεντ Καμράν Ασίκ, ο οποίος βρέθηκε νεκρός στο τμήμα του Αγίου Παντελεήμονα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Lgbtqi+ / Νάνσυ Παπαθανασίου: Μια πρωτοπόρος της ψυχικής υγείας των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων στην Ελλάδα

Η κλινική ψυχολόγος και συνιδρύτρια του Orlando LGBT+ σε μια συγκινητική, διαφωτιστική και ενδυναμωτική συζήτηση για την πορεία που έχει διανύσει η εγχώρια ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, αλλά και η ίδια, προς την ορατότητα και για όσα ακόμα πρέπει να γίνουν για την ισότητα και την αποδοχή άμεσα, εδώ και τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Συνέντευξη / Φρέντης Μπελέρης: «Έχω έναν λόγο παραπάνω να σέβομαι τις ελευθερίες κάθε πολίτη»

Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας εξηγεί πώς πήρε το όνομά του, ποιο είναι το πρόβλημα με τις περιουσίες των Χειμαρριωτών, τι θα κάνει αν πάει στην Ευρωβουλή και δηλώνει πως θα υπερασπιζόταν με χαρά τα δικαιώματα oποιασδήποτε άλλης μειονότητας.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Κύρα Κάπη: «O Κυριάκος Μητσοτάκης δεν έχει προσποιηθεί ποτέ κάτι που δεν είναι»

Συνέντευξη / Κύρα Κάπη: H γυναίκα πίσω από το TikTok του πρωθυπουργού

Με αφορμή τη βράβευση της στα «Ermis Awards», η διευθύντρια Επικοινωνίας του πρωθυπουργού μιλά δημόσια για πρώτη φορά και περιγράφει το πώς διαμορφώνει τη δημόσια εικόνα του Κυριάκου Μητσοτάκη ενώ απαντά για τα λάθη, την κριτική και τις δύσκολες στιγμές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαϊωάννου

Συνέντευξη / Δημήτρης Παπαϊωάννου: «Αυτή θα είναι η τελευταία μου φορά στη σκηνή»

Λίγο πριν εμφανιστεί ξανά στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών με το ΙΝΚ, ο Δημήτρης Παπαϊωάννου κάνει μια αναδρομή σε ολόκληρη την καριέρα του σε μια κουβέντα έξω απ’ τα δόντια με τον Δημήτρη Παπανικολάου, καθηγητή Νεοελληνικών και Πολιτισμικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, για το περιοδικό «Dust», την οποία αναδημοσιεύει σε αποκλειστικότητα η LiFO.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ
Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Βιβλίο / Χρήστος Μαρκογιαννάκης: «Στη Γαλλία είμαι δημιουργικά ελεύθερος, στην Ελλάδα όχι»

Τα νουάρ μυθιστορήματά του είναι από τα πιο αγαπημένα του γαλλικού αναγνωστικού κοινού: Ο βραβευμένος συγγραφέας και σύγχρονος μετρ του είδους σε μια συζήτηση για το «τέλειο έγκλημα» στη ζωή και στη λογοτεχνία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στου ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

LGBTQI+ / Πέτρος Αϊβάζης: «Χρειάζεται αλληλεγγύη ανάμεσα στους ΛΟΑΤΚΙ+ που γερνούν, δεν βγαίνει αλλιώς»

Από τη σεξεργασία και τα drag shows στην Αμερική ως την τηλεόραση, το σινεμά και τον ΛΟΑΤΚΙ+ εθελοντισμό στην Αθήνα, η «Ελληνίδα Divine» είναι ένας γλυκύτατος άνθρωπος με γεμάτη ζωή και νοιάξιμο για τους άλλους seniors της κοινότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ
ΕΠΕΞ Η Daglara και το θρίλερ του «έθνους»: τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Συνεντεύξεις / Η Daglara στο Φεστιβάλ Αθηνών: Τρόμος, έρως και βουκολικό σικ

Performer, σχεδιάστρια ρούχων, πωλήτρια, φιλότεχνη, ντίβα, τέρας λαγνείας, η Daglara και η τέχνη της διαχέονται με λίκνισμα και γρύλισμα σε ένα σωρό πίστες της καθημερινότητας και της απόδρασης.
ΑΛΕΞΙΝΟΣ ΠΥΡΑΥΛΟΣ
Ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μουσική / Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας: «Το μπαρ το ναυάγιο δεν ήταν μπαρ»

Μια ανέκδοτη συνέντευξη της Αρλέτας στον δημοσιογράφο και ραδιοφωνικό παραγωγό Μιχάλη Γελασάκη το 2009, όπου μιλάει για τον τελευταίο της δίσκο, τα «αδικημένα» τραγούδια της, τους νέους, τους φραγκοφονιάδες της γενιάς της και αφηγείται την ιστορία του τραγουδιού το «Μπαρ το ναυάγιο», που δεν ήταν μπαρ! Δημοσιεύεται στo Lifo.gr για πρώτη φορά, έξι χρόνια μετά τον θάνατό της.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Συνέντευξη / Γιώργος Καστανάς: «Ε, ναι! Είμαι Έλληνας κι ας με πίκρανε ο νόμος»

Ο νεαρός που έγινε viral στο TikTok όταν πήρε στα χέρια του την ελληνική ταυτότητα μετά από 5 χρόνια αναμονής, μιλά αποκλειστικά στη LIFO για όλη του τη ζωή στην Ελλάδα του ρατσισμού, αλλά και της άφατης καλοσύνης.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Διονύσης Τεμπονέρας: «Να μην δούμε ξανά το χάρτη όλο μπλε»

Βασιλική Σιούτη / Το πολιτικό άστρο του Διονύση Τεμπονέρα μόλις αναδύθηκε ― Μια συζήτηση

Ο Διονύσης Τεμπονέρας παρέμενε σχεδόν άγνωστος την εποχή της εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ και αναδείχθηκε μόλις πρόσφατα, στην πτώση, όταν κλήθηκε να βοηθήσει με κεντρικό ρόλο την τελευταία στιγμή. Κατά κοινή ομολογία τα πήγε καλά, αλλά το αποτέλεσμα είχε κριθεί προ πολλού. Δεν είναι ο αγαπημένος της ελίτ ούτε των κομματικών μηχανισμών, όμως πολλοί πιστεύουν ότι το πολιτικό του άστρο μόλις αναδύθηκε, κι ας αρνήθηκε να είναι υποψήφιος για την ηγεσία του κόμματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ