Ο Αύγουστος Κορτώ μεταφράζει Φώκνερ

Ο Αύγουστος Κορτώ μεταφράζει Φώκνερ Facebook Twitter
0

 

Ο Αύγουστος Κορτώ μεταφράζει Φώκνερ Facebook Twitter

 

Δημοσιευμένο το 1948, μια χρονιά προτού τού απονεμηθεί το Νομπέλ, το μυθιστόρημα αυτό του Φώκνερ –που διαδραματίζεται στη δικής του επινόησης κομητεία Γιουκναπατάουφα, τόπο δράσης πολλών άλλων έργων του– συνδυάζει το αστυνομικό μυθιστόρημα με μια εμβριθή εξερεύνηση των φυλετικών σχέσεων στον Αμερικανικό Νότο. Ο Τσαρλς –Τσικ– Μάλισον, ένα δεκαεξάχρονο λευκό αγόρι, νιώθει πως πρέπει να ξοφλήσει ένα χρέος τιμής στον Λούκας Μποσάν, έναν ηλικιωμένο μαύρο που τον είχε βοηθήσει στο παρελθόν, μα που έκτοτε περιφρονούσε κάθε προσπάθεια του έφηβου Τσικ να ξεπληρώσει το χρέος του. Έτσι, όταν ο Μποσάν συλλαμβάνεται για τη δολοφονία ενός λευκού, ο Τσικ, με τη βοήθεια του δικηγόρου θείου του Γκάβιν Στίβενς, αρχίζει να αναζητά τον αληθινό δολοφόνο για να σώσει τον Μποσάν απ' το λιντσάρισμα. Γραμμένο με το πυκνό, πολυεπίπεδο ιδίωμα του Φώκνερ που συνδυάζει τη συνειδησιακή ροή με τις ντοπιολαλιές του Νότου, ο Ξένος στο χώμα είναι, περισσότερο ίσως από κάθε άλλο βιβλίο του, μια βαθιά και σοφή ανατομία του ανθρώπινου ψυχισμού όταν έρχεται αντιμέτωπος με το θηρίο του τυφλού ρατσιστικού μίσους. Ένα πραγματικό αριστούργημα, που εκδίδεται για πρώτη φορά στα ελληνικά.

Ο μεταφραστής του βιβλίου Αύγουστος Κορτώ σχολιάζει για το βιβλίο: «Πέρα από το εύλογο δέος που νιώθεις όταν αναμετριέσαι με τον κορυφαίο Αμερικανό πεζογράφο του εικοστού αιώνα, ο Φώκνερ παρουσιάζει μια διπλή πρόκληση για τον μεταφραστή του: αφενός πρόκειται για έναν απαιτητικό στυλίστα, που ως και η φειδώ του στα σημεία στίξης είναι θεμελιώδης για την ισορροπία του κειμένου, κι αφετέρου έχεις στα χέρια σου το έργο ενός δεινού αφηγητή, με πλοκή συχνά καταιγιστική – ιδίως στην περίπτωση του Ξένου, που στον πυρήνα του έχει τη δομή αστυνομικού μυθιστορήματος. Πάνω απ' όλα, ωστόσο, η μετάφραση του Φώκνερ σε φέρνει αντιμέτωπο με έναν συγγραφέα πραγματικά μεγαλοφυή, που με κάθε βιβλίο του φωτίζει απαράμιλλα τη φρίκη και το μεγαλείο της ανθρώπινης κατάστασης».

Ο Αύγουστος Κορτώ μεταφράζει Φώκνερ Facebook Twitter

Το απόσπασμα

 

«Είναι επειδή εμείς και μόνο εμείς στις Ηνωμένες Πολιτείες (δεν λέω για τον Σάμπο τώρα· θα σου πω και γι' αυτόν σε λίγο) είμαστε ένας λαός ομοιογενής. Ο μόνος, θέλω να πω, κάποιου μεγέθους. Και οι κάτοικοι της Νέας Αγγλίας είναι ασφαλώς αποτραβηγμένοι στην ενδοχώρα, μακριά απ' το παράκτιο ξέβρασμα της Ευρώπης που η χώρα αυτή έβαλε σε καραντίνα να μη ριζώνουν ούτε στις δίχως ρίζες εφήμερες πόλεις με τα εργοστάσια και τα χυτήρια και τους μισθούς του δήμου πιο σφιχτά και περίκλειστα κι απ' ό,τι θα κατόρθωνε η όποια αστυνομία, μα δεν υπάρχουν πλέον αρκετοί από δαύτους, όπως δεν υπάρχουν αρκετοί Ελβετοί, που δεν είναι λαός τόσο όσο μια συμμαζεμένη καθαρή μικρή, καθ' όλα εύρωστη οικονομικά επιχείρηση. Έτσι που δεν αντιστεκόμαστε στ' αλήθεια σ' αυτό που ξένοι αποκαλούν (αλλά κι εμείς επίσης) πρόοδο κι εκπολιτισμό. Υπερασπίζουμε όχι στην ουσία τις πολιτικές μας θέσεις ή τα πιστεύω ούτε καν τον τρόπο ζωής μας, μα μοναχά την ομοιογένειά μας από μια ομοσπονδιακή κυβέρνηση στην οποία από καθαρή απελπισία η υπόλοιπη χώρα αναγκάστηκε να παραδώσει εθελουσίως όλο και πιο πολλές απ' τις ατομικές κι ιδιωτικές ελευθερίες της προκειμένου να εξακολουθήσουν ν' αντέχουν τους οικονομικούς όρους των Ηνωμένων Πολιτειών. Κι ασφαλώς θα εξακολουθήσουμε να την υπερασπίζουμε. Εμείς (κι εννοώ όλοι εμείς: το Τέταρτο Διαμέρισμα ύπνο κι ησυχασμό δεν θα χορτάσει αν πρώτα δεν διαγράψει τον Λούκας Μποσάν –ή κάποιον άλλο– με την κατηγορία του Βίνσον Γκάουρι χρησιμοποιώντας το ίδιο χρώμα μελάνι, και τα Διαμερίσματα Ένα και Δύο και Τρία και Πέντε που για λόγους διόλου θερμοκέφαλης αρχής προτίθενται να βοηθήσουν το Τέταρτο Διαμέρισμα σ' αυτήν τη διαγραφή) δεν ξέρουμε γιατί είναι πολύτιμη. Δεν χρειάζεται να ξέρουμε. Μονάχα λιγοστοί από μας ξέρουμε πως μόνο μέσα από την ομοιογένεια προκύπτει οτιδήποτε ενός λαού ή για έναν λαό ανθεκτικής και μακρόβιας αξίας – η λογοτεχνία, η τέχνη, η επιστήμη, το μίνιμουμ κυβέρνησης κι αστυνόμευσης που είναι η ουσία της ατομικής και κοινωνικής ελευθερίας, κι ίσως το πολυτιμότερο όλων, μια εθνική υπόληψη που να 'χει την παραμικρή αξία σε περίοδο κρίσης – την κρίση που θ' αντιμετωπίσουμε κάποια μέρα όταν ανταμωθούμε μ' έναν εχθρό τόσο πολυάνθρωπο όσο εμείς και μ' όσα υλικά έχουμε οι ίδιοι και –ποιος ξέρει;– που θα μπορεί ως και να καυχιέται και να κομπορρημονεί κατά πως καυχιόμαστε και κομπορρημονούμε εμείς οι ίδιοι.

Ο Αύγουστος Κορτώ μεταφράζει Φώκνερ Facebook Twitter

»Γι' αυτό πρέπει ν' αντισταθούμε στον Βορρά: όχι απλώς για να διατηρηθούμε ακέραιοι ούτε καν οι δυο μας ως μονάδα, μα για να παραμείνουμε ένα έθνος διότι αυτό θα 'ναι το αναπόδραστο παραπροϊόν αυτού που θα διατηρήσουμε: που 'ναι αυτό καθαυτό το αντικείμενο που πριν από τρεις γενιές ηττηθήκαμε σ' έναν αιματηρό πόλεμο μες στο ίδιο μας το σπίτι ώστε να παραμείνει ακέραιο: το αξίωμα ότι ο Σάμπο είναι ένα ανθρώπινο ον που ζει σε μια ελεύθερη χώρα κι ως εκ τούτου πρέπει να 'ναι ελεύθερος. Αυτό στην ουσία υπερασπίζουμε: το προνόμιο να τον ελευθερώσουμε με τα ίδια μας τα χέρια: που θα πρέπει να το κάνουμε για τον λόγο ότι κανένας άλλος δεν μπορεί καθώς εδώ κι έναν αιώνα τώρα οι Βόρειοι το αποπειράθηκαν κι ήδη εδώ κι εβδομήντα πέντε χρόνια πια παραδέχονται ότι απέτυχαν. Οπότε πρέπει να το κάνουμε εμείς. Όπου να 'ναι αυτού του είδους το εγχείρημα δεν θ' απειλεί πλέον. Ούτε τώρα πρέπει. Ουδέποτε έπρεπε ν' απειλεί. Ωστόσο απείλησε το περασμένο Σάββατο και πιθανώς να ξαναπειλήσει, ίσως ακόμα μια φορά, ίσως και δυο φορές. Μα έπειτα όχι, θα 'χει τελειώσει η ντροπή θα παραμένει ασφαλώς, μα από την άλλη το χρονικό ολάκερο της αθανασίας του ανθρώπου περιέχεται στα μαρτύρια που έχει υπομείνει, στον αγώνα του προς τ' άστρα πάνω στις σκόρπιες νησίδες της εξιλέωσής του. Μια μέρα ο Λούκας Μποσάν θα μπορεί να πυροβολεί λευκό πισώπλατα με την ίδια ατιμωρησία έναντι θηλιάς και λιντσαρίσματος ή βενζίνης όσο κι ένας λευκός συν τω χρόνω θα ψηφίζει οποτεδήποτε κι οπουδήποτε ψηφίζει ένας λευκός και θα στέλνει τα παιδιά του στο ίδιο σχολείο, όποιο κι αν είν' αυτό, όπου πηγαίνουν τα παιδιά του λευκού και θα ταξιδεύει όπου ταξιδεύει κι ο λευκός και με τα ίδια μέσα. Μα αυτό δεν θα συμβεί ως την άλλη Τρίτη. Ωστόσο ο κόσμος στον Βορρά πιστεύει ότι μπορεί να επιτευχθεί διά βίας ως την ερχόμενη Δευτέρα δι' απλής επικύρωσης διά της ψήφισης μιας τυπωμένης παραγράφου: που 'χουν ξεχάσει ότι μόλο που εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα εδώ και χρόνια δηλαδή η ελευθερία του Λούκας Μποσάν έγινε άρθρο στο Σύνταγμά μας και τον αφέντη του Λούκας Μποσάν όχι μόνο τον γονατίσανε στο ξύλο μα τον ποδοπατήσανε για δέκα χρόνια κι έφαγε η μούρη του χώμα ως να το καταπιεί, ωστόσο μόνο τρεις βραχείες γενιές αργότερα βρίσκονται πάλι αντιμέτωποι με την αναγκαιότητα μιας νέας νομοθεσίας που να καθιστά τον Λούκας Μποσάν ελεύθερο.

Ο Αύγουστος Κορτώ μεταφράζει Φώκνερ Facebook Twitter

»Κι όσο για τον Λούκας Μποσάν, τον Σάμπο, είναι κι αυτός άνθρωπος ομοιογενής επίσης, εκτός απ' το κομμάτι του εκείνο που προσπαθεί ν' αποδράσει ούτε καν προς το καλύτερο της λευκής φυλής μα προς στο δεύτερό της –στη φτηνή κουρελιάρα ανέντιμη μουσική, στο φτηνό φανταχτερό αθεμελίωτο υπερεκτιμημένο χρήμα, στο απαστράπτον οικοδόμημα της δημοσιότητας που στηρίζεται στο τίποτα σαν σπίτι από τραπουλόχαρτα που ισορροπεί πάνω από μιαν άβυσσο κι όλη αυτή η θορυβώδης τσαπατσουλιά της πολιτικής δραστηριοποίησης που άλλοτε ήταν η μικρή μας εθνική βιομηχανία και τώρα έχει γίνει το εθνικό μας χόμπι για ερασιτέχνες– όλη αυτή η κίβδηλη χλαλοή φτιαγμένη απ' ανθρώπους που επί τούτου εκτρέφουν κι έπειτα πλουτίζουνε πουλώντας το εθνικό μας πάθος για καθετί το μέτριο: που θα δεχτούμε ως και το καλύτερο με την προϋπόθεση ότι έχει εκφυλιστεί και κυλιστεί σ' ακαθαρσία προτού μας το ταΐσουν: που 'μαστε οι μόνοι στη γη που 'χουμε για καύχημα δημόσιο το ότι είμαστε β' διαλογής, όπερ σημαίνει, άξεστοι. Δεν μιλάω γι' αυτό τον Σάμπο. Εγώ εννοώ το υπόλοιπό του που 'χει μια ανώτερη ομοιογένεια απ' τη δική μας και το απέδειξε βρίσκοντας μοναχός του ρίζες σ' έναν τόπο όπου στην ουσία έπρεπε να εκδιώξει τους λευκούς για να τις φυτέψει: γιατί είχε υπομονή ακόμα κι όταν πια δεν είχε ελπίδα, τη μακροπρόθεσμη ματιά ακόμα κι όταν πια τίποτα δεν διαφαινότανε στο τέλος της, όχι μονάχα απλώς τη θέληση μα τον πόθο να υπομείνει γιατί αγαπούσε τα παλιά λιγοστά απλά πράγματα που κανείς δεν ήθελε να του τα πάρει: ούτε αυτοκίνητο μήτε φανταχτερά ρούχα μήτε τη φωτογραφία του στην εφημερίδα μα λίγη μουσικούλα (δική του), μια χόβολη, όχι παιδί δικό του μα ένα όποιο παιδί, έναν Θεό έναν παράδεισο που ο άνθρωπος να μπορεί να τον επωφελείται λιγουλάκι κάθε τόσο δίχως να χρειάζεται να περιμένει να πεθάνει, λίγη γη για τον δικό του ιδρώτα να ποτίζει πέφτοντας ανάμεσα στα δικά του πράσινα βλαστάρια και φυτά. Εμείς –αυτός κι εμείς– θα 'πρεπε να συμμαχήσουμε: ν' ανταλλάξουμε χέρι με χέρι τα υπόλοιπα οικονομικά και πολιτικά και πολιτισμικά προνόμια που 'ναι δικαιώματά του, για την ανάκληση της ικανότητάς του να καρτερεί και να υπομένει και να επιβιώνει. Τότε θα κυριαρχούσαμε˙ μαζί θα κυριεύαμε τις Ηνωμένες Πολιτείες˙ θα προτάσσαμε ένα μέτωπο όχι μονάχα απόρθητο μα ούτε καν ικανό ν' απειληθεί από μια μάζα ανθρώπων που τίποτα κοινό δεν έχουν πλέον μεταξύ τους εξόν από μια φρενήρη απληστία για χρήμα κι ένα πρωταρχικό φόβο μιας αποτυχίας εθνικών διαστάσεων που κρύβουν ο ένας απ' τον άλλον πίσω απ' την ηχηρή φαρισαϊκή τους πίστη στη σημαία».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μην πεις λέξη»: Ένα καταιγιστικό βιβλίο για την άλλη «ματωμένη» Κυριακή

Βιβλίο / «Μην πεις λέξη»: Ένα καταιγιστικό βιβλίο για την άλλη «ματωμένη» Κυριακή

Το πολυβραβευμένο βιβλίο του Patrick Radden Keefe που έγινε μίνι σειρά στο Disney+, εκτός από τη συγκλονιστική ιστορία της Jean McConville που απήχθη και δολοφονήθηκε από τον IRA, φέρνει και ένα παράδειγμα έντασης γραφής και έρευνας που δεν το συναντούμε συχνά.
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΚΑΒΑΛΛΙΕΡΑΚΗΣ
 Δημήτρης Χατζής  (Νίκος Γουλανδρής «491 δελτία για τον Δημήτρη Χατζή»)

Το πίσω ράφι / «Αν δεν γυρίσω, σα συγγραφέας είμαι χαμένος»: Ο Δημήτρης Χατζής μέσα από 491 δελτία

Στο βιβλίο του Νίκου Γουλανδρή, μέσα από έγγραφα, φωτογραφίες και επιστολές καταγράφεται ο κόσμος που θέλησε ν’ αλλάξει ο Χατζής, ως πολίτης, ως πεζογράφος, ως ιδεολόγος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Βιβλίο / Διαβάζοντας για την Αμερική του Τραμπ

Μόλις μία εβδομάδα μετά τις αμερικανικές εκλογές, βιβλία δυστοπικού περιεχομένου και πολιτικής θεωρίας εκτοξεύτηκαν στις πρώτες θέσεις των παγκόσμιων πωλήσεων, αποδεικνύοντας ότι η ανάγνωση παραμένει το ένα και μοναδικό όπλο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά

Οθόνες / Η βίβλος του cult ελληνικού σινεμά μόλις κυκλοφόρησε

Τα κείμενα του Φώντα Τρούσα για τις «βαθιά υποτιμημένες ταινίες που απελευθέρωσαν τη ματιά του θεατή από την οικογενειακή τηλεοπτική εικόνα, απενοχοποιώντας περαιτέρω το γυμνό» και για τον underground και τον πειραματικό ελληνικό κινηματογράφο κυκλοφορούν σε ένα μοναδικό, κυριολεκτικά, βιβλίο, από τα LiFO Books.
M. HULOT
Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Βιβλίο / Κανείς δεν ήξερε ότι ήταν μαύρη: Η εξωπραγματική ιστορία της επιμελήτριας του JP Morgan

Υπεύθυνη για τα πιο πολύτιμα αποκτήματα της ιδιωτικής συλλογής του διάσημου τραπεζίτη, η απέριττα κομψή βιβλιοθηκάριος Μπελ ντα Κόστα Γκριν ήταν μαύρη αλλά εμφανιζόταν ως λευκή στον αφρό της υψηλής κοινωνίας μέχρι και τον θάνατό της το 1950.
THE LIFO TEAM
Leslie Absher: «Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι» 

Βιβλίο / Κόρη κατασκόπου, queer κορίτσι, συγγραφέας

Η Αμερικανίδα δημοσιογράφος Leslie Absher μάς ξεναγεί στο «Σπίτι με τα μυστικά», εκθέτοντας ταυτόχρονα την προσωπική της πορεία προς την απελευθέρωση, την «ελληνική» της εμπειρία και τις εντυπώσεις της από τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Πολυτεχνείο - Ένα παραμύθι που δεν λέει παραμύθια»

Βιβλίο / Το Πολυτεχνείο έγινε κόμικ: Μια νέα έκδοση για μια μονίμως επίκαιρη εξέγερση

Παραμονές της φετινής επετείου της εξέγερσης του Πολυτεχνείου, οι εκδόσεις Red ‘n’ Noir κυκλοφόρησαν ένα έξοχο κόμικ αφιερωμένο σε αυτή, που το υπογράφουν ο συγγραφέας Γιώργος Κτενάς και ο σκιτσογράφος John Antono.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί δεν θα ξεχάσουμε ποτέ τον Μάλκολμ Λόουρι και το «Κάτω από το ηφαίστειο»

Βιβλίο / Το μεγαλόπνοο «Κάτω από το ηφαίστειο» του Μάλκολμ Λόουρι, μια προφητεία για την αποσύνθεση του κόσμου

Οι αναλογίες μεταξύ του μυθιστορηματικού βίου του Βρετανού συγγραφέα και του κορυφαίου έργου του είναι παραπάνω από δραματικές, όπως και αυτές μεταξύ της υπαρξιακής πτώσης του και του σημερινού, αδιέξοδου κόσμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Βιβλίο / Ψέμα μέχρι αποδείξεως του εναντίου

Στο νέο του βιβλίο, «Ψέματα που μας έμαθαν για αλήθειες», το οποίο κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Διόπτρα, ο Νικόλας Σμυρνάκης καταρρίπτει 23 μύθους που μας καταπιέζουν, βοηθώντας μας να ζήσουμε ουσιαστικότερα.
ΜΑΡΙΑ ΔΡΟΥΚΟΠΟΥΛΟΥ
Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Βιβλίο / Βασίλης Σωτηρόπουλος: «Έχουν γίνει μεγάλα βήματα στη νομοθεσία για τα ΛΟΑΤΚΙ+ δικαιώματα, υπάρχουν όμως ακόμα σημαντικά κενά»

Μια διαφωτιστική συζήτηση με τον γνωστό δικηγόρο παρ’ Αρείω Πάγω και συγγραφέα με αφορμή την έκδοση του βιβλίου του ΛΟΑΤΚΙ + Δικαιώματα & Ελευθερίες (εκδ. Σάκκουλα), ένα μνημειώδες όσο και πολύτιμο βοήθημα για κάθε ενδιαφερόμενο άτομο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Πέτσα: «Αυτό που μας πάει μπροστά δεν είναι η πρόοδος αλλά η αγάπη»

Βιβλίο / Η Βασιλική Πέτσα έγραψε ένα μεστό μυθιστόρημα με αφορμή μια ποδοσφαιρική τραγωδία

Η ακαδημαϊκός άφησε για λίγο το βλέμμα του κριτή και υιοθέτησε αυτό του συγγραφέα, καταλήγοντας να γράψει μια ιστορία για το συλλογικό τραύμα που έρχεται να προστεθεί στις ατομικές τραγωδίες και για τη σημασία της φιλικής αγάπης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Βιβλίο / «Queer»: Το μυθιστόρημα της στέρησης που πόνεσε τον Μπάροουζ

Μια αναδρομή στην έξοχη, προκλητική όσο και «προφητική» νουβέλα του Ουίλιαμ Μπάροουζ στην οποία βασίστηκε η πολυαναμενόμενη ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο που βγαίνει σύντομα στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ