ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

5 Ιστορικά κτίρια της Αθήνας σε κίνδυνο

5 Ιστορικά κτίρια της Αθήνας σε κίνδυνο Facebook Twitter
11

Κινηματογράφος Άστρον
Κηφισίας 37

5 Ιστορικά κτίρια της Αθήνας σε κίνδυνο Facebook Twitter

Δημιούργημα του ακαδημαϊκού Σόλωνα Κυδωνιάτη, ενός από τους καλύτερους αρχιτέκτονες της εποχής, που χτίστηκε τον Απρίλιο του 1956. Ο κινηματογράφος Άστρον, ο πρώτος των Αμπελοκήπων, εισήγαγε μια σημαντική καινοτομία, αναβαθμίζοντας τον εξώστη: οι διακεκριμένες θέσεις στο Άστρον βρίσκονταν εκεί, όταν στους υπόλοιπους κινηματογράφους της εποχής τα εισιτήρια στον εξώστη ήταν φθηνότερα, μαζεύοντας έτσι κόσμο από τα λαϊκά στρώματα. Αρχικά, ο κινηματογράφος θα ονομαζόταν Ciné Venus, φαίνεται όμως ότι το περιστρεφόμενο αστέρι που τοποθετήθηκε στην είσοδο, το οποίο ήταν ορατό και από το Παγκράτι, ενέπνευσε το τελικό όνομα Άστρον. Τα άλλα χαρακτηριστικά του στοιχεία ήταν η πολυτελής μαρμάρινη σκάλα με τον επιβλητικό καθρέφτη κατά την άνοδο και το εντυπωσιακό φουαγέ των 130 τ.μ.

Εργοστάσιο Ελληνικής Εριουργίας
Πατησίων

5 Ιστορικά κτίρια της Αθήνας σε κίνδυνο Facebook Twitter


Το εργοστάσιο κτίστηκε το 1914 και επιλέχθηκε η περιοχή στο τέλος της Πατησίων λόγω του ομαλού εδάφους (γεμάτο αμπέλια και κήπους), του άφθονου νερού από το ρέμα του Ποδονίφτη και της γειτνίασης με τη σιδηροδρομική γραμμή Αθηνών-Κηφισίας. Αποτελούνταν από έξι πτέρυγες που περιλάμβαναν το μηχανοστάσιο, αίθουσα μηχανών για το πρώτο και το τελευταίο ξάσιμο, αίθουσα με κλωστικά μηχανήματα για το πρώτο κλώσιμο, διπλοστρεπτικές μηχανές «τέλειου κλωσίματος», τμήμα παρασκευής στημόνων, φινιστήριο και αίθουσες γυναικείων και ανδρικών υφασμάτων. Αργότερα χτίστηκαν καινούργιες εγκαταστάσεις ακριβώς δίπλα από το αρχικό εργοστάσιο, με παράλληλες πτέρυγες με οδοντωτή οροφή και ανοίγματα προς τον Βορρά. Το νέο κτίριο είχε εμβαδόν 1.800 τ.μ. Το κτίριο κάηκε έπειτα από σφοδρή πυρκαγιά που ξέσπασε το 1950.

Παλαιό κτίριο του Ελληνικού Ωδείου

Φειδιου 3

5 Ιστορικά κτίρια της Αθήνας σε κίνδυνο Facebook Twitter


Πρόκειται για ένα από τα παλαιότερα σπίτια του κέντρου της Αθήνας που βρίσκεται εκτός της Πλάκας. Στο ταλαιπωρημένο του κουφάρι διασώζεται ακόμα η ιδιωτική αρχιτεκτονική της πρώτης «βαυαρικής» δεκαετίας του 1830, όπως σχεδιάστηκε από τον Βιεννέζο Carl Roesner. Υπήρξε κατοικία του πρώτου Αυστριακού πρέσβη στην Αθήνα και φιλοξένησε λαμπρούς χορούς τη δεκαετία του 1840. Στη συνέχεια αποτέλεσε κατοικία του Ε. Τοσίτσα, υποθηκοφυλακείο, ωδείο (1899-1919) υπό τη Βαυαρή πιανίστρια Lina von Lottner και, τέλος, στέγη του «Ελληνικού Ωδείου» (1919-1966).

Οικία Λαπαθιώτη
Κουντουριωτου 23 & Οικονομου 30, Εξαρχεια

5 Ιστορικά κτίρια της Αθήνας σε κίνδυνο Facebook Twitter


Το σπίτι όπου έζησε και έδωσε τέρμα στη ζωή του ο ποιητής του Μεσοπολέμου, Ναπολέων Λαπαθιώτης. Το διώροφο νεοκλασικό αρχοντικό αποτελεί αντιπροσωπευτικό δείγμα αστικής αρχιτεκτονικής από τα πρώτα έτη βασιλείας του Γεωργίου Α': οικοδομήθηκε στις αρχές του 1870 και διέθετε εξώστη με μαρμάρινα φουρούσια, σφυρήλατα κιγκλιδώματα, αέτωμα στη στέψη με επιζωγραφισμένο τύμπανο, παραστάδες κορινθιακού ρυθμού, εσωτερική αυλή και χαγιάτι με εξωτερική σκάλα. Παρ' όλα αυτά, ο ίδιος είχε γράψει για το σπίτι όπου εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του σε νεαρή ηλικία: «Απ' τα κεντρικά μας σπίτια να βρεθούμε σε μια ερημιά –γιατί το μέρος ήταν ερημιά για τη μικρή πρωτεύουσα της εποχής εκείνης– μας στοίχισε παρά πολύ! Μια πρώτη μας επίσκεψη σ' αυτό μου έδωσε την εντύπωση μεγάλης καταδίκης».

Πύργος Θήρας
Θηρας 54, πλατεία Αμερικής


Πρόκειται για ένα σπάνιο δείγμα νεογοτθικού στυλ στην Ελλάδα. Τοποθετημένο σε μια κατάφυτη ιδιοκτησία, στην εποχή του υπήρξε εξοχική βίλα. Είναι ένας πύργος με τα όλα του: φρουριακού τύπου αρχιτεκτονική, πολεμίστρες, στηθαία, εμβλήματα κ.ά. Κτισμένο το 1914, ιδιοκτησία της αρχοντικής κεφαλονίτικης οικογένειας Τυπάλδου (Tipaldus) της Χρυσής Βίβλου με ρίζες από τη Νάπολη της Ιταλίας, ακατοίκητο από το 1993, χαρακτηρισμένο διατηρητέο το 2008, έχει υποστεί σημαντικές ζημιές από σεισμούς, καιρικά φαινόμενα αλλά και ανθρώπινες εισβολές. Μπαίνοντας, βρίσκεσαι σε έναν μεγάλο χώρο υποδοχής με μοναδικό παρκέ και τα δύο οικόσημα της οικογένειας Τυπάλδου στους δύο τοίχους, το όρθιο άλογο και το λιοντάρι, αντίκρυ το ένα στο άλλο. Το δωμάτιο στα αριστερά ήταν το σαλόνι του πύργου και το δωμάτιο στα δεξιά η τραπεζαρία. Στο βάθος και δεξιά βρίσκεται η κουζίνα, καθαρά παρασκευαστικός χώρος, με δική του έξοδο στον κήπο. Ακριβώς απέναντι από την εξωτερική πόρτα δεσπόζει η μεγάλη ξύλινη σκάλα που σε μεταφέρει στο δεύτερο επίπεδο. Στο μέσο της σκάλας συναντάς ένα δωμάτιο, όπου βρισκόταν μια μεγάλη βιβλιοθήκη. Φτάνοντας στο δεύτερο επίπεδο, αριστερά και δεξιά βρίσκονται τα δύο υπνοδωμάτια και η τουαλέτα. Μπροστά ακριβώς η μπαλκονόπορτα, που δεν σε βγάζει σε ένα συνηθισμένο μπαλκόνι αλλά στις πολεμίστρες του πύργου. Στο τρίτο επίπεδο βρίσκεται ένα ακόμη δωμάτιο, με την μπαλκονόπορτα να οδηγεί στις δεύτερες πολεμίστρες, στο ψηλότερο σημείο του κτιρίου.

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.

11

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αμερικανικές εκλογές: Ποιον από τους δύο υποψήφιους προτιμούν τα δημόσια πρόσωπα;

Διεθνή / Αμερικανικές εκλογές: Ποιον από τους δύο υποψήφιους προτιμούν τα δημόσια πρόσωπα;

Η αντίστροφη μέτρηση έχει ξεκινήσει. Τι δηλώνουν οι υποψήφιοι; Και ποια θέση παίρνουν κάποιες διασημότητες μεταξύ των δύο μονομάχων των επόμενων εκλογών;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα βραβεία Νόμπελ Λογοτεχνίας της τελευταίας δεκαετίας

Βιβλίο / Τα βραβεία Νόμπελ Λογοτεχνίας της τελευταίας δεκαετίας

Όλοι οι συγγραφείς και ποιητές (ακόμα και μουσικοί, για τον ποιητικό τους λόγο) που βραβεύτηκαν από τα μέλη της Σουηδικής Ακαδημίας για το έργο τους από το 2011 μέχρι και φέτος και οι λόγοι για τους οποίους τους επέλεξαν.
THE LIFO TEAM
Ruth Bader Ginsburg: Η ζωή της μέσα από τα δικά της λόγια

Διεθνή / Ruth Bader Ginsburg: Η ζωή της μέσα από τα δικά της λόγια

Μερικές χαρακτηριστικές φράσεις της από συνεντεύξεις, ομιλίες και δηλώσεις που συνθέτουν το προφίλ μιας εμβληματικής προσωπικότητας των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής και του αγώνα της υπεράσπισης των δικαιωμάτων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δέκα μαραθωνοδρόμοι μοιράζονται την εμπειρία τους από τον αυθεντικό μαραθώνιο της Αθήνας

Ελλάδα / Δέκα μαραθωνοδρόμοι μοιράζονται την εμπειρία τους από τον αυθεντικό μαραθώνιο της Αθήνας

Στον αυριανό 36ο Μαραθώνιο έχει σημειωθεί ρεκόρ συμμετοχών και η διαδρομή θα έχει φέτος συμβολική σημασία. Μιλήσαμε με 10 δρομείς που θα είναι εκεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

4 σχόλια
Αρχιτεκτονικά, η επέκταση καταστρέφει το κτίριο που ήταν ένα θαυμάσιο δείγμα του μοντερνσμού και βρισκόταν σε αρμονία με το Hilton και και το Ωδείο Αθηνών.Αν θέλανε επέκταση ας αγόραζε η Πινακοθήκη ακόμα ένα κτίριο από τα τόσα αρχιτεκτονικά μας διαμάντια που ριμάζουν να τα μετατρέψει σ επαραρτήματα του μουσείου. Αν η αίσθηση αρχιτεκτονικής και η αισθητική βγαίνει σε σπρέι, τότε ναι, είμαι ψεκασμένος.
Η επέκταση ταιριάζει απόλυτα με το υπάρχον κτίριο της πινακοθήκης όμως.Δεν χρειαζόταν να αγοράσουν κάπου αλλού κτίριο και η συλλογή να είναι διασκορπισμένη.Σε σπρέι βγαίνει η κουταμάρα του συντηρητισμού και της αντίδρασης σε οτιδήποτε.
Ναι, δένει τέλεια με το athens mall, τα village park και τoν Μαρινόπουλο στην Κηφισίας.Ό καθείς και η αισθητική του. Δεν είμαι κατά των επενδύσεων στον πολιτισμό, αρκεί να μην γίνονται τόσο ολοφάνερα από μεγαλομανία, μπιζνα και μίζα.Και τέλος πάντων όταν γίνονται για τους παραπανω λόγους να μην καταστρέφουν η μετατρέπουν κάτι που είναι από μόνο του πολύ καλό σε κάτι άλλο αμφιβόλου αποτελέσματος. Για το ΕΜΣΤ δεν έχω να πω κάτι.
Κατα 99,99999% Σουτζουκ ΔΕΝ έχεις δει τι κτίριο κατασκευάζουν και πόσο ταιριάζει με την υπάρχουσα πινακοθήκη.Αυτό ή σου εχει χαλάσει το air condition και δεν βρήκες ψυκτικό Σαββατιάτικα να στο φτιάξει.
Το έχω δει, είναι φρίκη στην μακετα. Και χαλάσαν και τον κήπο με μερικά τεράστια δέντρα για να βάλουν κατι ντιζαινιές τύπου εμπορικό κέντρο Αμαρουσίου. Στο κωτω κάτω,αν είναι έτσι, να κάνουμε και μία επέκταση στην Ακρόπολη να χωράνε και τα σουβενίρ που θα πουλάμε.
Εδώ κάποτε γκρέμισαν τη Βίλα Μαργαρίταhttp://www.mixanitouxronou.gr/pios-gkremise-ton-paramithenio-pirgo-ton-athinon-me-ta-32-domatia-ke-tis-polemistres-to-asinithisto-archontiko-allaxe-pollous-enikous-ke-pire-to-onoma-margarita-apo-tin-kori-tou-idioktiti-tou-xenodo/
Άλλη καταστροφή και αυτή. Και να ήταν μόνο αυτό. Είναι τόσες πολλές οι χαρακτηριστικές περιπτώσεις. Θυμίζω το πανέμορφο ξενοδοχείο 'Ακταίον' στο Φάληρο το οποίο θυσιάστηκε τόσο άδοξα: http://www.mixanitouxronou.gr/se-pia-evropaiki-poli-vriskotan-afto-to-politeles-xenodochio/Μία ακόμα περίπτωση εγκατάλειψης και αδιαφορίας είναι το τελευταίο παραδοσιακό μαντηλάδικο των Βαλκανίων στον Κεραμεικό (Πλαταιών 38) το οποίο έχει διασωθεί κτιριακά με όλο τον μηχανολογικό εξοπλισμό, έχει χαρακτηρισθεί ως ιστορικό διατηρητέο Μνημείο από το ΥΠ. ΠΟ. και ακόμα περιμένει την συντήρηση και ενδεχομένως ανάδειξή του. Τραγικότητες. Τόσα πολλά να αριθμήσουμε...
Πλήρης αδιαφορία από τα αρμόδια πολιτικά και κρατικά θεσμικά όργανα. Ανύπαρκτες εθνικές πολιτικές και ανυπαρξία εθνικού οράματος. Σχεδόν σε όλες, αν όχι σε όλες, τις πρωτεύουσες των αναπτυγμένων Ευρωπαϊκών χωρών τα παλαιά οικοδομήματα του κέντρου είναι προσεγμένα σαν κόρη οφθαλμού και φυσικά πολύ πιο ακριβά από εκείνα εκτός κέντρου. Εδώ συμβαίνει το αντίθετο. Πλήρης υποβάθμιση από όλες τις απόψεις. Περιοχές όπως Εξάρχεια, Παγκράτι, Μεταξουργείο, Κολωνός, Κυψέλη, Κάτω Πατήσια, Άγιος Νικόλαος κλπ. με πολλά όμορφα νεοκλασικά σπίτια έχουν αφεθεί στις καιρικές συνθήκες και τον χρόνο. Φυσικά να μην ξεχνάμε και τον Πειραιά και τις περιοχές πέριξ αυτού όπως Φάληρο. Όλοι οι αναγνώστες μπορούν να προσθέσουν και άλλες συνοικίες της Αθήνας που αγνοώ. Παρομοίως για Θεσσαλονίκη και τις υπόλοιπες ελληνικές πόλεις οι οποίες δυστυχώς σε έναν βαθμό ακολούθησαν το παράδειγμα εκμοντερνισμού της Αθήνας.Υπάρχουν τόσα εγκαταλελειμμένα νεοκλασικά κτίρια από την καρδιά του κέντρου έως Άνω Πατήσια, Περισσό (Δισκογραφία Κολούμπια) - εξαιρώ τα ιστορικά προσφυγικά της Ν. Φιλαδέλφειας, Ν. Ιωνίας προφανώς και από Καισαριανή μεριά - τα οποία αποδίδουν την παλιά ρομαντική ταυτότητα της Αθήνας και ρημάζουν άδικα, μάταια, άσκοπα (κάποιες φορές με σκοπό). Είναι πραγματικά κρίμα. Ο νόμος της αντιπαροχής δυστυχώς καλά κρατεί και νέες πολυκατοικίες φθηνής αισθητικής ξεφυτρώνουν αποδεικνύοντας για ακόμη μια φορά πως αυτός ο λαός δεν μαθαίνει ή προφανώς δεν θέλει να μάθει. Λογικό εν μέρει να μην ενδιαφέρεται μιας και ένα μεγάλο κομμάτι του είναι α-μόρφω-το και απαίδευτο. Έτσι έχει μάθει (ποιός το έμαθε και γιατί είναι άλλο ερώτημα και ξεφεύγει από το θέμα).Χρειάζεται χαρτογράφηση όλων των κτιρίων αυτών και σε κάποιες περιπτώσεις απαγόρευση ανέγερσης πολυκατοικιών που αλλοιώνουν την ταυτότητα γειτονιών και συνοικιών και τις θέσεις αυτών να πάρουν νέα κτίσματα ίδιου νεοκλασικού τύπου. Υπάρχουν και φωτογραφίες των απολεσθέντων που θα μπορούσαν να αναστηθούν (σε έναν βαθμό) ίσως και παλιά σχέδια στην πολεοδομία (μια ιδέα είναι δεν είμαι ειδικός). Επίσης νομικό ξεκαθάρισμα (άρση κωλυμάτων) με τους (συν)διοκτήτες στον μέγιστο βαθμό που μπορεί αυτό να συμβεί ώστε τα κτίρια αυτά να είναι εκμεταλλεύσιμα. Είναι αδήριτη ανάγκη να απαλλαγούμε από τις πολυκατοικίες εκτρώματα, και όχι μόνο, που τόσο πολύ μας έχουν κουράσει προκειμένου να αναβαθμίσουμε την καθημερινή μας ζωή μέσω καλύτερων παραστάσεων ενός πιο άνετου, ανθρώπινου και καλαίσθητου περιβάλλοντος. Η ανοικοδόμηση των ελληνικών πόλεων πρέπει να ξεκινήσει υπεύθυνα, με σοβαρότητα και σωστό σχεδιασμό.
Είναι πραγματικά κρίμα τέτοια κτίρια να μην ανακαινίζονται και να αφήνονται να ρημάζουν. Ειδικά όταν σε μια πολή σαν την Αθήνα οπου κυριαρχούν οι άχαρες πολυκατοικίες, κτίρια με χαρακτήρα σπανίζουν. H σύγκριση με το κέντρο πρωτευουσών άλλων ευρωπαικων χωρών (ακόμα και πιο φτωχών όπως στα Βαλκάνια) δείχνει ξεκάθαρα τη διαφορά.