Αμείλικτες λιακάδες. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη

Αμείλικτες λιακάδες. Από τον Δημήτρη Πολιτάκη Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης
0


 

Οι τελευταίες μέρες ήταν αφύσικα ζεστές και ηλιόλουστες για την εποχή. Οι άνθρωποι της ταλαιπωρημένης πόλης ξεχύθηκαν έξω το Σαββατοκύριακο με το γυαλί ηλίου στερεωμένο γερά, πριν ακόμα ανοίξουν την εξώπορτα, κουβαλώντας έντονη την ανάγκη ανεμελιάς και απόδρασης από τον κλοιό, όχι της καθημερινότητας, όπως στις παλιές, αργόσυρτες, κανονικές συνθήκες, αλλά της αλύπητης επικαιρότητας που μας έχει στριμώξει στα σχοινιά για άλλον ένα (τελευταίο;) γύρο. Το καμπανάκι μάς λυτρώνει για λίγο, αλλά ξέρουμε, καθώς προσπαθούμε να πάρουμε ανάσες καθιστοί στη γωνία, ότι όταν ξαναχτυπήσει για να σηκωθούμε, μπορεί να μην αντέξουμε τα χτυπήματα. Καθένας, μάλιστα, αφήνεται να γλιστράει εύκολα στην ατομική περιδίνηση και στη στιγμιαία παράνοια, πιστεύοντας ότι αυτή η –ξεκάθαρα πλέον δυσοίωνη– επικαιρότητα του επιτίθεται προσωπικά, σαν να σημαδεύουν μόνο τον ίδιο οι κακές ειδήσεις, σαν να κυκλώνουν οι δυσμενείς περιστάσεις μόνο το δικό του σπίτι.


Ωραία η λιακάδα κι η φωτοσύνθεση, έχει κάτι ύπουλο και ύποπτο όμως η κάθε πρόωρη άνοιξη με τις ψευδαισθήσεις αιώνιας καλοκαιρίας που μεταφέρει. Μια δυνατή μπόρα μακράς διάρκειας θα ήταν πιο ταιριαστή με την ψυχοδυναμική των ημερών και το κλίμα απογοήτευσης και κατήφειας που επικρατεί. Άλυτα προβλήματα, κακουχίες που πολυκαιρίζουν, η έξοδος από τη Σένγκεν ως ηχηρή προαναγγελία ενός Grexit (διώχτε μας να τελειώνουμε, βγαίνει πια ξεψυχισμένα, αλλά αντανακλαστικά κι αυθόρμητα η κραυγή), οι αγρότες στα σύνορα μετά τα ξεσαλώματα στην πρωτεύουσα, η μεγάλη προσφυγική κρίση δίπλα μας, γύρω μας, πάνω μας. Δεν είχαμε συγκρότηση ούτε αντοχές για τέτοια εμείς, φόρτε μας ήταν και παραμένει η εκ του ασφαλούς ιδεολογική αντιπαράθεση μικροπολιτικής φύσεως και το θολωμένο ξεκαθάρισμα παλιών λογαριασμών.

Πώς μπορεί να διατηρηθεί κανείς λειτουργικά απαισιόδοξος και να μην το βάλει κάτω, παρασυρόμενος από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα συλλογικής κατάθλιψης;


Οι πρόσφυγες συνωστίζονται αναγκαστικά εδώ, παρακολουθώντας τα ευρωπαϊκά σύνορα να κλείνουν το ένα μετά το άλλο, ενώ πολλοί από εμάς (κάθε βδομάδα και περισσότεροι) αναζητούν τρόπους ηρωικής εξόδου, διαφυγής στο άγνωστο, τρόπους να γίνουν μετανάστες, εξόριστοι, λούμπεν εμιγκρέδες. Τάσεις φυγής, μεταφορά φορολογικής έδρας, μεταφορά ύπαρξης, μαύρη πέτρα πίσω. Ζόρικη απόφαση με εξαιρετικά αμφίβολη ανταμοιβή. «Η εξορία είναι παράξενα γοητευτική όταν τη σκέφτεσαι, αλλά τρομακτική όταν τη ζεις», είχε γράψει ο Έντουαρντ Σαΐντ, «η βαθιά θλίψη της αποξένωσης δεν ξεπερνιέται ποτέ». Πόσο ν' αντέξει κανείς όμως; Ωραίες οι ακρογιαλιές και τα δειλινά, οι φίλοι κι οι γιορτές, αλλά, δυστυχώς, τα χρόνια και η ζωή περνάνε και οι προοπτικές ανάκαμψης, ανάπτυξης, επιστροφής στην κανονικότητα μοιάζουν όλο και πιο χλωμές.


Πώς μπορεί να διατηρηθεί κανείς λειτουργικά απαισιόδοξος και να μην το βάλει κάτω, παρασυρόμενος από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα συλλογικής κατάθλιψης; Προ καιρού, υπερασπιζόμενος τα πεσιμιστικά του ένστικτα, ο Άγγλος συγγραφέας Γουίλ Σελφ έγραφε στη στήλη του στο «New Statesman»: «Όπως θα έχετε διαπιστώσει, τρέφω μεγάλη συμπάθεια στην αποκαλυπτική τάση που οδήγησε τους αναρχικούς στον ισπανικό εμφύλιο στο κάψιμο του δημαρχείου και στον απαγχονισμό του παπά. Δεν χρειάζεται όμως να καταφύγουμε σε τέτοιες ακρότητες για να διεκδικήσουμε εκ νέου την επικράτηση του εδώ, του τώρα και του ατομικού, εις βάρος των επίμονων ψυχαναγκασμών του εκεί, του τότε και του συλλογικού. Ο τρόπος είναι να περιμένουμε το χειρότερο, αλλά να ζούμε ελπιδοφόρα, με την έννοια της επένδυσης στο παρόν όλου του ιδεαλισμού που μπορούμε να ανασύρουμε από μέσα μας – να κάνουμε δηλαδή, σύμφωνα με τη φράση του Μπασό, του Ιάπωνα Ζεν ποιητή, όσο πιο πολλές γίνεται "τυχαίες πράξεις παράλογης γενναιοδωρίας"». Ωραία σκέψη, πλην όμως μοιάζει αβάσταχτα αφηρημένη, ειδικά κάτι νύχτες που πλημμυρίζει κανείς νουάρ μοιρολατρία, καθώς προσπαθεί να εξορκίσει τη μονήρη προδιάθεσή του, ξετυλίγοντας αυτοματικά το νήμα του timeline σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης. Κανένας Μπασό, κανένα Ζεν ξαλάφρωμα εκείνες τις ώρες – αντίθετα, έρχεται στο μυαλό κάποιος σαν τον Ρέιμοντ Τσάντλερ ας πούμε, ένας παθολογικά ιδιώτης συγγραφέας και άνθρωπος, που θα πήδαγε από το μπαλκόνι αν ερχόταν αντιμέτωπος με αυτήν τη διαφανή ζωή χρυσόψαρου στη γυάλα που επιβάλλει η σύγχρονη εποχή καταναγκαστικής και ανούσιας συχνά κοινωνικής αλληλεπίδρασης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ