Ένας αλλά Λεό

Ένας αλλά Λεό Facebook Twitter
0

Λίγες μέρες πριν τονΕυγένιο Σπαθάρη και στην ίδια ηλικίαπερίπου αποχώρησε με υπόκλιση από ταεγκόσμια και ο Λεωνίδας Χρηστάκης,συγγραφέας, ζωγράφος, εκδότης,αντιεξουσιαστής (πριν ξεχειλώσειανεπανόρθωτα ο όρος), contrarian,βιογράφος αγίων του ελληνικού underground,δημιουργός περιοδικών όπως το «Ιδεοδρόμιο»,φάτσα της πόλης. Η διαφορά ήταν βέβαιαότι ο πρώτος νεκρολογήθηκε με τιμέςεθνικού θεσμού (παρά το γεγονός ότι όλοιανεξαιρέτως οι Έλληνες χρησιμοποιούντον όρο «Καραγκιόζης» ως συνώνυμο τουγελοίου και του ξεφτίλα), ενώ τον Χρηστάκηαποχαιρέτησαν αποκλειστικά οι«περιθωριακοί» δίαυλοι. Θυμήθηκα μιασυνέντευξη που του είχα πάρει το '95 γιατο «01» και πώς είχα στραβώσει όταν οΣτάθης Τσαγκαρουσιάνος επέμενε να μπειτίτλος «Ο Θείος μου ο Μπίτνικ». Νόμιζαότι ο -απρόβλεπτος υποτίθεται- Χρηστάκηςθα τα έπαιρνε άσχημα με την ελαφρότητατου προσδιορισμού. Είχαμε, άλλωστε, ήδηαρκετές δυσάρεστες εμπειρίες με άλλους«ιδιοσυγκρασιακούς» τύπους πουεκμεταλλεύονταν την καλή διάθεση τουπεριοδικού προς το εναλλακτικό σύμπαν,και μετά απειλούσαν θεούς και δαίμονεςότι τους περάσαμε από lifestyleπριονοκορδέλα. Αλλά ο Χρηστάκης ταέβλεπε ψύχραιμα και με υγιή σνομπισμότα πράγματα, χωρίς τους πατριωτισμούςτου εξαρχειώτικου ταλιμπανισμού. Στοβιβλίο του με τίτλο Ο Κύριος Αθήναι -ένααπολαυστικό «κουτσομπολίστικο» memoirκαι μια απολαυστική τοπιογραφία τουΚολωνακίου και των Εξαρχείων- είχεγράψει μερικά χρόνια πριν για τα λεγόμεναlifestyle έντυπα: «Πολλέςφορές περιέχουν τολμηρότερα θέματα απότα δικά μας κι αν δεν ήταν η πολυδιαφήμιση,που ξεπερνάει τα όρια της ανοχής ακόμηκαι του πιο ανεγκέφαλου αναγνώστη, ίσωςνα μην υπήρχε Λεό - λόγω συναγωνισμούκαι έλλειψης αναγνωστών. Γι' αυτό, αςμην το παρακάνουνε μερικοί μερικοί στηγραφικότητα και τη λαϊκολατρεία. Ας μηνεξοντώνουνε τις σελίδες τους μεποιηματάκια και με ψιλοκομμένες αηδίεςκαι αισθηματολογίες ενός μετα-βρεφικούπροβληματισμού...». Λίγες μέρες μετά τηδημοσίευση της συνέντευξης, με ζήτησεστο τηλέφωνο, ανακοινώνοντας στηγραμματέα ότι είναι ο θείος μου ο μπίτνικ,ενώ αργότερα επισκέφτηκε ξανά τα γραφείαγια να μου χαρίσει μια εξαιρετική έκδοσηπεριορισμένων αντιτύπων του διάσημουποιήματος του Πόε Το Κοράκι, σε υπέροχαμαυρόασπρα σχέδια του ίδιου. Η αφιέρωσηέγραφε: «Στον Δημήτρη Πολιτάκη για τηνπροσήλωσή του στα γράμματα». Λες καιήταν κάποιος παλιός ευπατρίδης λόγιοςκαι όχι ο αιώνιος μποέμ αντιρρησίας,«το πύον της γενιάς του», όπως τον είχεχαρακτηρίσει ο ποιητής Καρούζος.

Μανούλα στις σύντομεςμονογραφίες εκλεκτών outsidersτης λογοτεχνίας, τα καλύτερα τα άφηνεο Χρηστάκης για τις μονογραφίες τουεαυτού του: «... Για πάντα σφηνωμένος σταοπίσθια μιας κοινωνικής πλεκτάνης χωρίςόρια. Από μικρό παιδί στα γράμματα, στιςτέχνες και τη μουσική - παίζει και βιολί.Σεμνός μόνο με τον εαυτό του. Η ελληνικήζούγκλα με τη σπάνια βλάστηση -όπου ζουναριστεροί και δεξιοί δεινόσαυροι,ωχαδελφιστές, χαβιαροπέψιοι στολισναγιόβιοι,διπλωματούχοι και τεχνοκράτες, ανδρωμένοιμετανοημένοι προοδευτικοί Κνίτες, όπουκοινωνικά ποντίκια τραγανίζουν τιςκαινούργιες παντόφλες τους με αυτέςτις τεράστιες σιαγόνες τους που παραλίγονα δαγκώσουν και το μπερέ του Λεό- δεντον σήκωσε για κοσμική αποστολή...Πρωταθλητής στην απομυθοποίηση με πρώτοθύμα τον εαυτό του... Ο παρ' ολίγονδάσκαλος να δείτε που θα έχει και άγαλμασε κεντρική πλατεία, όπου κάθε νέος μεμακρύ μαλλί, πανκ ή χεβυμεταλάς -ακόμακαι σκι- θα περνάει και θα τον φτύνει,ενώ κάποιοι άλλοι νεωτεριστές τηςαλλαγής θα του τοποθετούν στέφανα,συμπληρώνοντας την εικόνα μιας κοινωνίας"που ξέρει να τιμάει τα τέκνα της"»...

Όταν δεν έγραφε ο ίδιοςγια τον εαυτό του σε τρίτο πρόσωπο, ήτανπρόθυμος να υιοθετήσει τα «πορτρέτα»που του έκαναν άσπονδοι φίλοι του, όπωςτο παρακάτω ποίημα που έγραψε εμπνευσμένοςαπό τον Χρηστάκη ο Νάνος Βαλαωρίτης(και είναι και μιας πρώτης τάξεωςακτινογραφία της προσωπικότητας όλωντων γραφιάδων που γνωρίζουν ότι κινούνταισ' ένα αμετανόητα παρασιτικό σύμπαν,αλλά δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς):

«ο απίστευτος οκαυχησιάρης στ' αυγά του / δεν κάθεταιμοιράζει φυλλάδια τυπώνει βρισιές /φτύνει τον εχτρό του το φίλο του χωρίςδιάκριση / καυγαδίζει με όλους όπουπηγαίνει αφήνει φαρμάκι / δεν υπάρχεικακία που να μην την ξεστόμισε δενυπάρχει γωνιά που να μην έσταξε το ύπουλομίσος του... αν μπορούσε θα σκότωνε μετα λόγια μονάχα / μα το θάρρος του λείπεινα χτυπήσει μ' εύστοχη σφαίρα το στόχοτου / του λόγου τ' ανδρείκελο, η θηλιάπου κρεμάει τον αντίπαλο νοερά, δεν τουφτάνει / δεν τολμάει να σκοτώσει στ'αλήθεια / και βαράει όπου τύχει, κι όποιονπάρει της λέρας το βόλι»... «Μην κωλοκάθεσαιποτέ» ήταν η ατόφια συμβουλή που μουείχε χαρίσει τότε ο Λεωνίδας Χρηστάκης.Δυστυχώς, από το ένα αυτί μπήκε κι απότο άλλο βγήκε, αλλά αυτό δεν αναιρεί τηδιαχρονική αξία της.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ