Forget it Jake, it’s Chinatown...

Forget it Jake, it’s Chinatown... Facebook Twitter
0

«Κοίτα να δεις τα ρουφιανάκια οι Ελβετοί...». «Μα τι εμμονή κι αυτή των Αμερικανών μετά από τόσα χρόνια να τον σταυρώσουν σώνει και καλά, εντός έδρας...». Σε τέτοια χλιαρά επίπεδα -μεταξύ αδιαφορίας και έκπληξης- κυμάνθηκαν οι αρχικές αυθόρμητες αντιδράσεις όταν έσκασε το θέμα με την κράτηση του Ρομάν Πολάνσκι στην Ελβετία (συνεχίζεται την ώρα που γράφεται αυτό το κείμενο) κατ' εντολή των διωκτικών Αρχών των ΗΠΑ. Γρήγορα, όμως, η ιστορία υπερέβη τους περιορισμούς της επικαιρότητας και εξελίχθηκε σε τεράστια ιδεολογική αρένα, με τον 76χρονο σκηνοθέτη να παριστάνει στα γεράματα την μπίλια σ' ένα τρελό φλίπερ αντιπαραθέσεων και τη σελίδα του στη Wikipedia να παραμένει «αυστηρά κλειδωμένη» υπό το βάρος των εξελίξεων. Λένε ότι δεν μπορείς να περιφρονείς την εποχή σου χωρίς αυτή να σε τιμωρήσει και οι εποχές έχουν αλλάξει πολύ από τα χύμα '70s, όταν τα ήθη ήταν πολύ πιο χαλαρά, ειδικά όσον αφορά το απόλυτο σύγχρονο ταμπού της ερωτικής σχέσης με ανήλικο. Ξαφνικά, λοιπόν, το επίτιμο μέλος (από το 1998) της Γαλλικής Ακαδημίας επανήλθε ξανά στη συλλογική συνείδηση με τη μορφή του «υποχθόνιου νάνου» -ρόλο που υποδύθηκε ιδανικά ο ίδιος στο Chinatown-, του «αποδιοπομπαίου (γερο)τράγου», που προκάλεσε ο ίδιος τη μοίρα του, κάνοντας την επίκληση στον Εωσφόρο με «το μωρό της Ρόζμαρι», του περιπλανώμενου Ιουδαίου...

Ο Πολάνσκι έφυγε νύχτα από τις ΗΠΑ πριν από τριάντα ένα χρόνια για να αποφύγει την καταδίκη (πρωτοδίκως την είχε βγάλει καθαρή) για την αποπλάνηση 13χρονης με τη βοήθεια ναρκωτικών ουσιών. Μέχρι εκείνο το σημείο της ζωής του ήταν ο ορισμός του επιζήσαντος. Η μάνα του είχε πεθάνει στο Άουσβιτς, ενώ ο πατέρας του είχε καταφέρει να επιζήσει από το στρατόπεδο του Μαουντχάουζεν. Ο ίδιος το έσκασε σε ηλικία δέκα χρόνων από το γκέτο της Κρακοβίας και έβγαλε τον πόλεμο με τη βοήθεια συγγενών. Μεγαλώνοντας, κατάφερε να ξορκίσει πολλά φαντάσματα μιας απίστευτα στοιχειωμένης παιδικής ηλικίας και να ζήσει τελικά μια πραγματική, ευτυχισμένη ντόλτσε βίτα στο πλευρό της Σάρον Τέιτ, ώσπου εκείνη βρέθηκε σφαγμένη (έγκυος ούσα) από τη συμμορία του Μάνσον στο σπίτι τους, στο Μπέβερλι Χιλς. Μετά κύλησε άσχημα προς τη λήθη και τη θολούρα για πολλά χρόνια, διαπράττοντας αμαρτήματα, για τα οποία είχε πληρώσει προκαταβολικά. Και τώρα βρίσκεται ξανά στο μάτι του κυκλώνα, επιβεβαιώνοντας άθελά του πολιτισμικά κλισέ: από τη μια οι πουριτανοί ηθικολόγοι Αμερικανοί κι από την άλλη οι αιώνιοι «γκρούπις» διανοούμενων και καλλιτεχνών Γάλλοι, οι οποίοι, όταν στραγγάλισε τη γυναίκα του ο Αλτουσέρ («ο κακομοίρης ο Αλτουσέρ» που έλεγε κι ο Καστοριάδης), τον έστειλαν για λίγο στο τρελάδικο και μετά στο σπίτι του. Ό,τι μπορεί να φανταστεί κανείς έχει γραφτεί αυτές τις μέρες, ένθεν και ένθεν. Το σίγουρο είναι ότι στο ολοκληρωτικό συχνά σύστημα της πολιτικής ορθότητας, μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά. Η «κακομοίρα» η Γούπι Γκόλντμπεργκ δήλωσε ότι αυτό που είχε διαπράξει τότε ο Πολάνσκι δεν ήταν ακριβώς «βιασμός βιασμός» και έπεσαν όλοι να τη φάνε. Άντε να δηλώσεις στην εποχή μας ότι υπάρχει βιασμός και βιασμός - όπως υπάρχει φόνος και φόνος. Προφανώς, κανείς δεν είναι υπεράνω των νόμων (και, βέβαια, τα κινηματογραφικά φεστιβάλ σαν αυτό της Ζυρίχης, όπου τον συνέλαβαν, δεν είναι πρεσβεία ή εκκλησία, ούτε και ισχύει το ελληνικό πανεπιστημιακό άσυλο), διακρίνει κανείς όμως σ' αυτή την αναμόχλευση μιας παλιάς υπόθεσης μια άστοχη και νοσηρή εμπάθεια που δηλητηριάζει κάθε απόπειρα λογικής προσέγγισης του θέματος.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ