Καθένας στην κοσμάρα του

Καθένας στην κοσμάρα του Facebook Twitter
0

Μιααπό τις πιο μεγάλες μπίζνες της εποχήςμας είναι η πρόβλεψη των πάσης φύσεωςτάσεων που εκφράζουν μικρές και «ειδικές»κοινωνικές ομάδες οι οποίες αποτελούνταιαπό άτομα που μοιράζονται τα πιο κουλάγούστα που μπορεί να φανταστεί κανείςκαι είναι διατεθειμένα να πληρώσουναδρά για την κατοχύρωσή τους. Γεγονόςπου εκμεταλλεύονται ειδικευμένεςεταιρείες στο microtargeting,όπως η ολλανδική Trendwatching,στους πελάτες της οποίας συγκαταλέγονταιμερικές από τις πιο γνωστές πολυεθνικέςτου πλανήτη. Ζούμε κατά κοινή ομολογίαστην εποχή της «έκρηξης των προσωπικώνεπιλογών», των πολυσυλλεκτικώνμικρο-κοινοτήτων και της μετάλλαξηςτων καταναλωτών (consumers)σε «transumers», όπωςαναφέρει η σύγχρονη βίβλος του φαινομένουτων «μικροτάσεων» που μόλιςκυκλοφόρησε με τίτλο Microtrends:Οι Μικρές Δυνάμεις Πίσω από τις ΜεγάλεςΑλλαγές. Συγγραφέας του βιβλίου είναιο Mark J. Penn,βετεράνος εκλογολόγος / δημοσκόπος καιεπικεφαλής των πολιτικών συμβούλων τηςΧίλαρι Ρόνταμ Κλίντον. Η βασική θέσητου είναι ότι «δεν μπορούμε νακατανοήσουμε τον κόσμο πλέον με όρους"μεγα-τάσεων" ή παγκόσμιας εμπειρίας.Στη σημερινή κατακερματισμένη κοινωνία,αν θες να λειτουργήσεις με επιτυχία(και να εκμεταλλευτείς τα απελευθερωμέναπια βίτσια των συνανθρώπων σου) πρέπεινα αναλύσεις τα στοιχεία της ταυτότηταςτων «έντονων» υπο-ομάδων πουαναπτύσσονται ταχύτατα και κινούνταισε αντίρροπες κατευθύνσεις. Ακόμα καιμια υπο-ομάδα που μπορεί να αποτελείταιαπό 100.000 άτομα που συνδέονται μέσω τουπάθους τους για το υποβρύχιο σκάκι λόγουχάρη, μπορεί να αποτελέσει ένα πρώτηςτάξεως target group,ειδικά από τη στιγμή που η προσωπικήτεχνολογία τείνει να μεταλλαχτεί σεπροσωποποιημένη τεχνολογία. Στο βιβλίοπεριλαμβάνονται καμιά δεκαπενταριάβασικές θεματικές κατηγορίες (έρωτας,σεξ και σχέσεις, πολιτική, τεχνολογία,εκπαίδευση, φαγητό, ποτό και δίαιτα,εμφάνιση και μόδα κ.ο.κ.) και σε καθεμιάαναλύονται μπόλικες διαφαινομένεςμικρο-τάσεις και συμπεριφορές. Όπως γιαπαράδειγμα ότι οι συνταξιούχοι συνεχίζουννα εργάζονται και μετά την «αποστρατεία»,οι έφηβοι επιδίδονται σε παραδοσιακάχόμπι όπως το κέντημα, οι γυναίκες«οδηγούν» πλέον σε μεγάλο βαθμότην τεχνολογία, οι μπαμπάδες είναι πιομεγάλοι από ποτέ και ασχολούνται με ταπαιδιά τους πιο πολύ από ποτέ κ.λπ. κ.λπ.Όλα αυτά θαμμένα κάτω από τόνουςστατιστικής, που έχει κάποιο ενδιαφέρον(ερώτηση: ποια υποκατηγορία Αμερικανώνπολιτών παντρεύεται σε ποσοστό 70% καιψηφίζει σε ποσοστό 82%; Απάντηση: οιμετριοπαθείς Μουσουλμάνοι), αλλά συχνάείναι απλά το άλλοθι για τα πιο αυθαίρετασυμπεράσματα...

Όπωςείναι αναμενόμενο, τα πιο διασκεδαστικάκεφάλαια αφορούν «γκομενικά»ζητήματα, όπως το κεφάλαιο που θα μπορούσενα προσαρμοστεί στα ελληνικά με τοντίτλο «δεν υπάρχουν άντρες, αγάπημου» και αφορά τη δυσαναλογία μεταξύετεροφυλόφιλων ανδρών και γυναικών,εις βάρος των γυναικών οι οποίες δενμπορούν να βρουν πλέον σύζυγο/γκόμενο,ενώ τα πρώην μοναχικά μπακούρια έχουνεξελιχθεί σε περιζήτητους εργένηδεςεξαιτίας των δημογραφικών συνθηκών.Άλλες ερωτικές μικρο- τάσεις: η αύξησητων γυναικών-κούγκαρ, όπως αναφέρονταιοι γυναίκες που αναζητούν σχέσεις μενεότερους άντρες (για όσες ενδιαφέρονταιυπάρχει και επίσημος μπούσουλας από τηδημοσιογράφο της «TorontoSun» ValerieGibson με τίτλο Cougar:A Guide forOlder WomenDating YoungerMen), και η ραγδαία αποδοχήτων δεσμών που αναπτύσσονται εντόςγραφείου «νόμιμων» ή «παράνομων»(όπου, ο ψύκτης στη δουλειά έχει γίνειτο εργένικο μπαρ για τον 21ο αιώνα). Παράτην αναστάτωση, πάντως, που τέτοιεςτάσεις μπορούν να επιφέρουν στη συνοχήτου κοινωνικού ιστού, ο συγγραφέας έχειτο κουράγιο να δηλώσει εν κατακλείδι:«Όπως ξέρουμε από την ιστορία, μιακοινωνία με πολλούς "αδέσμευτους" καισκόρπιους άντρες οδηγείται αναπόφευκταστη σύγκρουση. Μπορούμε άραγε νασυμπεράνουμε κατά αντιδιαστολή ότι μιακοινωνία με πολλές ελεύθερες γυναίκεςμπορεί να οδηγήσει σε πιο ευνοϊκέςσυνθήκες για την παγκόσμια ειρήνη;».Για κάτι τέτοια μάλλον τον λατρεύει ηΧίλαρι...

Γραφικάτα περισσότερα και εντελώς «ιμπρεσιονιστικά»,τα πορτρέτα των μικρο-τάσεων στα οποίαο συγγραφέας επιχειρεί με την περίφημη«δύναμη των αριθμών» να δώσεισάρκα και οστά. Γι' αυτό τον επιπόλαιοκαι επιφανειακό εμπειρισμό δέχτηκεάλλωστε και τη δριμεία κριτική πολλώνbloggers, όπως ο EzraKlein του inthesetimes.com,που μοιάζει να κουράστηκε κι αυτός απότην εξουσία που απολαμβάνουν οιεκλογολόγοι και οι δημοσκόποι παγκοσμίως:«Οι δημοσκόποι καταλαμβάνουν έναπολύ ιδιαίτερο και δυναμικό χώρο στονπολιτικό διάλογο της χώρας, επειδήυποτίθεται ότι εισάγουν την επιστήμηστην εκλογική διαδικασία. Οπλισμένοιμε "ωμή πληροφορία", μεταμορφώνουντις απόψεις τους σε κάτι πολύ πιο βαρύκαι απόλυτο: σε συμπεράσματα. Αυτή ηλογική υπήρξε ανέκαθεν ύποπτη. Οιδημοσκόποι που λαϊκίζουνσυστηματικά...ανακαλύπτουν μέσω"επιστημονικών" μεθόδων ότι το εκλογικόσώμα διψά για περισσότερο λαϊκισμό καιτους τον σερβίρουν ως αντικειμενικόγεγονός». Να μια σκέψη που θα μπορούσαμενα κρατήσουμε και για τη χώρα μας...

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ