Κάτω τα χέρια από τον Ζήκο

Κάτω τα χέρια από τον Ζήκο Facebook Twitter
Κώστας Χατζηχρήστος
0

Τόσαχρόνια δουλεύει αυτή η φάμπρικα με τιςμεταφορές παλιών ελληνικών ταινιών στηθεατρική σκηνή, υπό τη μορφή θεματικώνπάρκων ηθογραφίας και «παλιάς καλήςλαϊκής θυμοσοφίας» (με το ανάλογονοσταλγικό playlist στοσάουντρακ) κι αναρωτιόμουν πώς και δεναποφάσισε ν' ανεβάσει κανένας ξύπνιοςηθοποιός- θιασάρχης-σκηνοθέτης το έργοΤης Κακομοίρας. Τον Ζήκο τον μπακαλόγατοδηλαδή, του οποίου η καλτ (ή μάλλον τοΤαό) όσο θυμάμαι τον εαυτό μου δεν έχεισταματήσει να μεγαλώνει και να εξαπλώνεταισε όλες τις κατηγορίες κοινού, από τους«λαϊκούς» μέχρι τους «ψαγμένους».Δημοτικότητα που δεν έχει να κάνει τόσομε τη γενικότερη παραλυτική νοσταλγίαγια μια φαντασιακή πτωχή πλην τίμια,αγνή και ντόμπρα προδικτατορική Ελλάδα,αλλά με τις ελεύθερης σκόπευσης,αυτοσχεδιαστικές, μοντέρνες σχεδόνατάκες του Χατζηχρήστου, που μοιάζουννα υπερβαίνουν το χρονικό και κοινωνικόπλαίσιο στο οποίο διαδραματίζεται ηταινία του Ντίνου Κατσουρίδη πουβασίστηκε στο θεατρικό κείμενο τουΓιαννακόπουλου:
«Εμέναπάρε με με το καλό, να γίνω μούσι να μεξουρίσεις»... «ένα και μοναχικόέχει μείνει»... «Εσένα που σ' έχωδει αλλού; Εσύ πριν πάρεις ταυτότηταανθρώπου, πού ήσουνα;»... Και φυσικάτον ξέφρενο μονόλογο που εξαπολύει οΖήκος απνευστί προς τον «πεθερό»του: «Εγώ, κυρ Σωτήρη μου, βεβαίωςευρίσκομαι σε μια ηλικία όπου πάσα έναςτις άνδρας πρέπει να φροντίζει για τομέλλον του. Γιατί όπως ξέρουμε απόαρχαιοτάτων χρόνων, ο άνδρας είναι τοισχυρό φύλο: ο άνδρας είναι ο ανήρ καιη γυναίκα το θήλυ - διότι και η ΚαινήΔιαθήκη και η Βίβλος μας εδίδαξε ότι οάντρας κατά τους πολέμους, τους ιστορικούςπολέμους, τους βαλκανικούς αγώνες, όλααυτά δηλαδή τα τελωνειακά ζητήματαεκλογικών καταλόγων, βιβλιαρίων, το μηχείρον βέλτιστον, διερχομένων αυτών,βοήθειά μας, δι' ευχών των αγίων πατέρωνημών, κύριε Ιησού Χριστέ ο Θεός, ελέησονκαι σώσον ημάς αμήν. Κατάλαβες, κυρΣωτήρη μου; Ευτυχώς, γιατί δεν κατάλαβαεγώ, κυρ Σωτήρη μου».

Αυτήη ταινία ήταν και η μοναδική στιγμή τηςκινηματογραφικής καριέρας του Χατζηχρήστουπου επέτρεψε στον εαυτό του να υπερβείτα περιοριστικά κλισέ του στερότυπουτου «Θύμιου» που τον έκαναν διάσημο,και να αμοληθεί σε μια απολαυστικήδιεγερτική εκτόνωση. Δεν ήταν άλλωστεκι ο πιο αφοσιωμένος υπηρέτης του Θέσπηο αείμνηστος κωμικός. Θυμάμαι, λίγο πρινπεθάνει, τον είχαν ρωτήσει γιατί δενέπαιξε ποτέ Αριστοφάνη στην Επίδαυρο,όπως άλλοι κωμικοί του τότε και (κυρίως)του σήμερα, κι αυτός απάντησε: «Έλαμωρέ τώρα, κελεμπίες και μάσκες.Καραγκιοζιλίκια πράγματα. Δεν είναιγια όλους αυτά...».

Ήτανθέμα χρόνου φυσικά να επιχειρήσεικάποιος από τους συνήθεις υπόπτους τηςπιάτσας να λουστράρει το «κλασικό»έργο για το σανίδι με τα μέσα τηςτηλεοπτικής αισθητικής σε μια παράστασησύγχρονου βαριετέ για όλη την οικογένεια.Ο Πέτρος Φιλιππίδης (σκηνοθέτης επίσηςκαι της Θείας από το Σικάγο που συνεχίζεταικαι φέτος σε άλλο θέατρο) είναι οσκηνοθέτης του Μπακαλόγατου, ο οποίοςθα επωμιστεί φυσικά και το βάρος τουκεντρικού ρόλου που θα διακομιστείβίαια από την εποχή της μαζικής αστυφιλίαςτου 1963 στην Αθήνα των οικονομικώνμεταναστών του 2007. «Ούτε ένας δεν μερώτησε "μα γιατί το κάνεις αυτό;"»δήλωσε ο γνωστός ηθοποιός σε μιασυνέντευξή του.

Ερωτώ εγώ λοιπόν, αν καιη απάντηση είναι προφανής. Στόχος είναιτο τηλεοπτικής εκπαίδευσης κοινό του«μεσαίου χώρου» που νυστάζει στο«κανονικό» θέατρο, αλλά δενκαταδέχεται και να τραβηχτεί στηνμπασκλασαρία της επιθεώρησης. Κοινόεθισμένο στην παραμύθα της «παλιάςκαλής Αθήνας» με τις αυλές, ταπαλικάρια και τις κοπελιές, τα καλόβολακαλαμπούρια, το αγιόκλημα και γιασεμίκαι όλα τα κλασικά τοτέμ και ταμπού πουβρικολακιάζουν στην εποχή μας με τοφετιχισμό της αναπαράστασης εποχής -που δεν είναι ελληνικό φαινόμενο φυσικά,απλά εδώ αυτό το κόλλημα τονίζει ακόμαπερισσότερο την παντελή έλλειψη σύγχρονηςθεατρικής, κινηματογραφικής, τηλεοπτικήςαντίληψης. Και όσο «φροντισμένη»και «καλοπαιγμένη» μπορεί να είναιμια παραγωγή «εποχής» όπως τοτηλεοπτικό Δέκα, ας πούμε, είναι αδύνατοννα ξεχάσεις ούτε για μια στιγμή ότιπαρακολουθείς μια κατασκευή, ένα σκηνικό,ένα μαυσωλείο που δεν μπορεί φυσικά ναεκσυγχρονίσει το παρωχήμενο καιμισογυνικό σύμπαν του βιβλίου τουΚαραγάτση.

Shortcut
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ