ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΝΕΑ ΣΤΗΛΗ/ Ξένος εγώ, λίγη ταυτότητα

ΝΕΑ ΣΤΗΛΗ/ Ξένος εγώ, λίγη ταυτότητα Facebook Twitter
2

Η ψυχική εξάντληση είναι σίγουρα το κυρίαρχο mood των καιρών, όπως μαρτυρά ο επίμονος απόηχος χιλιάδων συζητήσεων περί επικαιρότητας που σβήνουν πριν την ώρα τους: «εγκαταλείπω, ρε φίλε», «κάνω τσεκ άουτ», «αδυνατώ να επιχειρηματολογήσω», «ξέρω γω, σωστό κι αυτό ίσως», «μπορεί να 'ναι κι έτσι, τι να σου πω πια...» (το «πια» και το «πλέον» ζουν μεγάλες στιγμές στις καθημερινές συνομιλίες). Και τότε αρχίζει να τα σκεπάζει όλα το φάσμα του whateverism που λένε στα αγγλικά. Άντε να τη βγάλεις όμως μετά καθαρή με τον σχετικισμό της παραίτησης απέναντι στον οδοστρωτήρα της πραγματικότητας και στην ξερή αποτύπωση θεωρητικών δογμάτων που εξακολουθούν να σκάνε με γδούπο στον δημόσιο διάλογο.


Το «ό,τι να 'ναι» μοιάζει αφηρημένα δεκτικό και πολυσυλλεκτικό, αλλά είναι το αντίθετο του πλουραλισμού. Υποχωρεί κανείς στην απάθεια και το μόνο που θέλει είναι κάποιον να του ψιθυρίζει γλυκά τίποτα, χωρίς πολλές εντάσεις και διεγέρσεις. Την ίδια στιγμή, λόγω των ακραίων περιστάσεων που δεν υποχωρούν με καμιά κυβέρνηση, εξακολουθεί να κυριαρχεί στην ατμόσφαιρα μια έντονη αίσθηση πεπρωμένου, κρισιμότητας και μόνιμου κόκκινου συναγερμού, που εντείνει τις ιδεολογικές αντιπαραθέσεις και νομιμοποιεί τεράστιες παρεξηγήσεις.

Φτάνεις αναπόφευκτα στο σημείο να μην εμπιστεύεσαι τον εαυτό σου, όπως έχει διαμορφωθεί, και ν' αρχίζεις να ξανασκέφτεσαι όλη αυτή την (αυτ)απάτη της ωριμότητας. Μήπως, τελικά, δεν έκανες καλά που θυσίασες στον βωμό της ενηλικίωσης και της ωριμότητας εκείνο το ρομαντικό αναρχομποέμ ψώνιο ή εκείνο το αντιδραστικό σκασμένο που ξίνιζε με τα πάντα; Μια ζωή την έχουμε, βρε αδελφέ, ίσως θα έπρεπε να μην έχουμε αλλάξει πίστα.


Ενώ είναι προφανές ότι «γεννιόμαστε, ζούμε και πεθαίνουμε στη μέση των πραγμάτων» (εκτός αν η περιβαλλοντική ή κάποια άλλη Αποκάλυψη είναι όντως προ των πυλών), οι άνθρωποι πάντα θέλουν να πιστεύουν ότι η εποχή τους είναι η πιο κρίσιμη στην ιστορία της ανθρωπότητας. Μόνο που αυτή εδώ μοιάζει πραγματικά να είναι εξαιρετικά κρίσιμη και επείγουσα και μνημειώδης και κοσμοϊστορική εποχή: έχουμε τα δικά μας που μοιάζουν τεράστια και ανεπίλυτα εδώ στις παρυφές του πρώτου κόσμου που κλονίζεται υπό το βάρος των ψευδαισθήσεών του, μας χτυπάνε την πόρτα και άλλοι κόσμοι, τους οποίους είχαμε τη γαϊδουρινή πολυτέλεια να τους αγνοούμε μέχρι και πολύ πρόσφατα. Το ζήτημα είναι, ειδικά από κάποια ηλικία και μετά, πώς, με ποια ταυτότητα, με ποιον εαυτό να διαχειριστεί κανείς όλα αυτά τα ναρκοπέδια, όταν μάλιστα δεν έχει κατορθώσει να μαζέψει τα προσωπικά του κομμάτια ύστερα από τόσες «κρίσεις μέσης ηλικίας», που έχουν καταντήσει ρουτίνα, ανέκδοτο που λένε μεταξύ τους τα βράδια οι σαρανταφεύγα για να ελαφρύνει η ατμόσφαιρα. Φτάνεις αναπόφευκτα στο σημείο να μην εμπιστεύεσαι τον εαυτό σου, όπως έχει διαμορφωθεί, και ν' αρχίζεις να ξανασκέφτεσαι όλη αυτή την (αυτ)απάτη της ωριμότητας. Μήπως, τελικά, δεν έκανες καλά που θυσίασες στον βωμό της ενηλικίωσης και της ωριμότητας εκείνο το ρομαντικό αναρχομποέμ ψώνιο ή εκείνο το αντιδραστικό σκασμένο που ξίνιζε με τα πάντα; Μια ζωή την έχουμε, βρε αδελφέ, ίσως θα έπρεπε να μην έχουμε αλλάξει πίστα.

ΝΕΑ ΣΤΗΛΗ/ Ξένος εγώ, λίγη ταυτότητα Facebook Twitter
Όπως είχε γράψει και η Τζόαν Ντίντιον στο δοκίμιό της «περί αυτοσεβασμού» πριν από μισό και πλέον αιώνα, έτσι και χάσεις τον αυτοσεβασμό σου, δεν τον ξαναβρίσκεις εύκολα: τρέχεις σπίτι αναζητώντας τον εαυτό σου, χτυπάς την πόρτα, αλλά δεν είναι κανείς μέσα.

Από την άλλη, τίποτα δεν γερνά πιο άγαρμπα από τον αιωνίως νεανία και, ειλικρινά, δεν θα ήθελα να είμαι νέος σε κρίσιμους καιρούς σαν κι αυτούς που διανύουμε, όπου ο παλιός κόσμος μοιάζει στους νέους πιο ύποπτος από ποτέ αλλά και συγχρόνως «πηγή αυθεντικότητας» (άλλη μεγάλη διαστροφή αυτή) και απτών πραγμάτων στην εποχή της ψηφιακής αλγοριθμικής, ποσοστιαίας αντίληψης. Άσε που είναι άδικο για νέους ανθρώπους να εξαναγκάζονται να κυκλοφορούν ως απολογητές καταναγκαστικών επιλογών (εμείς οι πιο μεγάλοι το 'χουμε, και το φέρουμε ως παράσημο ώριμου συμβιβασμού) ή να πρέπει να αποκρίνονται διαρκώς σε wtf διχαστικά διλήμματα που συχνά θυμίζουν σαδιστική φάρσα (ας φανταστούμε λίγο πώς μοιάζει, λόγου χάρη, το φαιδρό δίπολο Πελεγρίνης - Φορτσάκης ως εξέχουσες περιπτώσεις μετάβασης από την Ανώτερη Παιδεία στην ενεργό πολιτική). Μακάρι να βγουν αλώβητοι από όλο αυτό το μπάχαλο και να διατηρήσουν τον αυτοσεβασμό που φαίνεται να έχει χάσει η δική μου γενιά (ποιοι είμαστε; τι κάναμε λάθος; πού χάθηκε η μπάλα;) που συνεθλίβη μεταξύ της γενιάς των δεινοσαύρων της Μεταπολίτευσης που εξακολουθούν να διατηρούν τον έλεγχο σε όλα σχεδόν τα επίπεδα εξουσίας, ακόμα και με σαραντάρη πρωθυπουργό (σιγά, κι ο Κωστάκης σαραντάρης ήταν και μας άφησε να γκρεμοτσακιστούμε), και της γενιάς της γενικευμένης οργής επί δικαίους και αδίκους. Όπως είχε γράψει και η Τζόαν Ντίντιον στο δοκίμιό της «περί αυτοσεβασμού» πριν από μισό και πλέον αιώνα, έτσι και χάσεις τον αυτοσεβασμό σου, δεν τον ξαναβρίσκεις εύκολα: τρέχεις σπίτι αναζητώντας τον εαυτό σου, χτυπάς την πόρτα, αλλά δεν είναι κανείς μέσα.

2

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Δ. Πολιτάκης / Αναζητώντας το μυστικό του Γιάννη Πετρίδη

Στις 29 Μαρτίου συμπληρώθηκαν σαράντα έξι χρόνια από την πρώτη εκπομπή του ανθρώπου που μας έμαθε να ακούμε μουσική, όμως, παρά την οικειότητα, το κύρος και τη γνώση που εκπέμπει ακόμα η φωνή του από τα ερτζιανά, ο ίδιος παραμένει σε μεγάλο βαθμό ένα μυστήριο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Δ. Πολιτάκης / 200 χρόνια «κρυφό σχολειό»

Πέρα από τις εθιμοτυπικές τελετουργίες της αρμόδιας επιτροπής, ο εορτασμός των 200 χρόνων από το ’21 θα μπορούσε να γίνει αφορμή για μια βαθύτερη αντίληψη των συναρπαστικών γεγονότων εκείνης της εποχής από αυτή που μας χάρισε το σχολείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Δημήτρης Πολιτάκης / Αποχαιρετισμός στην κυρία Μιράντα

Πηγαίνοντας μετά από καιρό σε σπίτι φίλων, είδα στην εξώπορτα το αγγελτήριο θανάτου της ηθοποιού Μιράντας Κουνελάκη που έμενε στην ίδια πολυκατοικία και για χρόνια «επέβλεπε» στοργικά και διακριτικά τις νεανικές μας τρέλες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Δημήτρης Πολιτάκης / H περίπτωση του Άκη Πάνου, που ακόμα μας στοιχειώνει

Ούτε το έργο ενός δημιουργού μπορεί εύκολα να διαγραφεί ούτε όμως και η σύνδεσή του με τις όποιες αποτρόπαιες πράξεις. Μένει εκεί, σαν ανεξίτηλη κηλίδα που διαβρώνει και συρρικνώνει το σέβας, το δέος, την εκτίμηση, την απόλαυση. Αυτό είναι το τίμημα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Δημήτρης Πολιτάκης / Βρίσκοντας καταφύγιο στη μοιρολατρία και στα εποχικά μαγαζιά

Έχει ανάγκη ο κόσμος να περιβληθεί στην απομόνωσή του από ένα γιορτινό σκηνικό, από μια λαμπερή ψευδαίσθηση, ξορκίζοντας μια χρονιά που έγινε η προσωποποίηση όλων των δεινών που έχουν πέσει στο κεφάλι μας, όχι μόνο της πανδημίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Δημήτρης Πολιτάκης / Η πανδημία και η λαχτάρα μας να «σώσουμε τα Χριστούγεννα»

Ας είμαστε προετοιμασμένοι για σεμνές, ταπεινές, υπερβατικές γιορτές, όπως θα έπρεπε δηλαδή πάντα να είναι, αν πιστέψουμε όλες αυτές τις χριστουγεννιάτικες ταινίες που βλέπουμε μια ζωή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Απόδραση από την Αθήνα

Δημήτρης Πολιτάκης / Απόδραση από την Αθήνα

Παίζει ξανά δυνατά ως σενάριο ή ως όραμα μέσα στην πανδημία η οριστική φυγή από τη μητρόπολη και η μετεγκατάσταση σε κάποια ιδανική γωνιά της επαρχίας με άμεση πρόσβαση σε φύση, βουνά, ακρογιαλιές, δειλινά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

2 σχόλια