Άνγκους Φέρχερστ

Άνγκους Φέρχερστ Facebook Twitter
COOL BRITANNIA Ο Φέρχερστ ανήκε στους YBA μαζί με τους Χιρστ, Έμιν, Λούκας και Χιουμ. Όλοι τους κέρδισαν δόξα και χρήμα.
0

Η πιο σημαντική στιγμή στην καλλιτεχνική καριέρα του Άνγκους Φέρχερστ ήταν και από τις πιο σημαντικές στιγμές της σύγχρονης αγγλικής τέχνης. Η έκθεση «Freeze», που ανέβηκε 20 χρόνια πριν στα Docklandsτου Λονδίνου -την οποία διοργάνωσε μαζί με τους συμφοιτητές του στο Goldmiths College- άλλαξε το τοπίο της σύγχρονης τέχνης. Χάρη σε αυτήν την έκθεση ξεπετάχτηκε το κίνημα των «Νέων Βρετανών Καλλιτεχνών» (Young British Artists - γνωστοί και ως ΥΒΑ's) που χάρισε στην αγγλική τέχνη έναν αέρα μοναδικής ανανέωσης. Ο καρχαρίας σε φορμαλεϋδη του Ντέμιεν Χιρστ, οι πόρτες νοσοκομείου του Γκάρι Χιουμ, οι ειρωνικές αυτοπροσωπογραφίες της Σάρα Λούκας και το πασίγνωστο κρεβάτι της Τρέισι Έμινήταν όλα δείγματα αυτού του ολοκαίνουργιου κύματος που χάρισε στους καλλιτέχνες δόξα και χρήμα - σε μια δεκαετία αναγέννησης για τη βρετανική κουλτούρα (ποιος έχει ξεχάσει την περίφημη ετικέτα Cool Brittania;). Μέσα σε αυτό το τοπίο, ο Φέρχερστ έγινε γρήγορα διάσημος -ίσως λιγότερο διάσημος από τον καλύτερό του φίλο Ντέμιεν Χιρστ ή τη σύντροφό του επί σειρά ετών Σάρα Λούκας-, αλλά αρκετά διάσημος ώστε τα νέα της αυτοκτονίας του, στις 29 Μαρτίου, να κάνουν το γύρο του κόσμου.

Γεννημένος στον «κήπο» της Αγγλίας στην κομητεία του Κεντ, και πιο συγκεκριμένα στο μικρό χωριό του Πέμπουρι τo 1966, o Φέρχερστ ξεκίνησε τις σπουδές του στο Canterbury College of Art. Συνέχισε στο τμήμα Καλών Τεχνών του Goldsmiths College. Η δουλειά του έγινε γνωστή για τη μεγάλη της εφευρετικότητα, την τρέλα, το κλείσιμο του ματιού που τη χαρακτήριζε. «Έλαμπε σαν το φεγγάρι και ως καλλιτέχνης είχε ακριβώς τη σωστή δόση τρέλας. Τον λάτρευα» δήλωσε ο Ντέμιεν Χιρστ όταν έμαθε για το θάνατό του. Οι γορίλλες τον συνάρπαζαν - έφτιαχνε γλυπτά από γορίλλες (ένα από τα οποία βρίσκεται στη φάρμα του Ντέμιεν Χιρστ), ενώ συχνά ντυνόταν γορίλλας, κάνοντας ένα σχόλιο πάνω στην αντρική μάτσο κουλτούρα. «Κάτω από αυτό το μεγάλο τριχωτό αντρικό πράγμα βγήκα εγώ: ένας κοκαλιάρης, αδύνατος τύπος» είχε πει μετά από μια performance του. Ίσως βέβαια το έργο που συνοψίζει όλες του τις αρετές (χιούμορ, εφευρετικότητα και πρωτοτυπία) να είναι το Gallery Connections, που ανήκει στη μόνιμη συλλογή της Tate Britain: O Φέρχερστ τηλεφωνούσε ταυτοχρόνως σε δυο γκαλερί -έχοντας προγραμματίσει τις γραμμές ώστε οι τηλεφωνήτριες των γκαλερί να απαντούν ταυτόχρονα και να μιλάνε μεταξύ τους- («Μα τι θες;». «Μα εσύ μου τηλεφώνησες») και μαγνητοφωνούσε τα τηλεφωνήματα κάνοντας ένα σχόλιο πάνω στο σνομπισμό των γκαλερί αλλά και στην κλειστοφοβία του καλλιτεχνικού κόσμου. Δεν είναι τυχαίο πως ο διευθυντής της Τate Britain -του χώρου όπου εκτίθεται μόνιμα το έργο- Στίβεν Ντιούκαρείπε: «Ο θάνατος του Άνγκους ήταν μια μεγάλη απώλεια για τη βρετανική τέχνη. Ήταν ένας λαμπρά εφευρετικός, πνευματώδης και διορατικός καλλιτέχνης που πάντα υποτιμούσε την πολύ σημαντική του προσφορά στην ακμάζουσα διεθνή φήμη της βρετανικής τέχνης από το 1990».

Σε μια εποχή μεγάλης δόξας, ναρκισσισμού και πολλών χρημάτων στη σύγχρονη αγγλική τέχνη, ο Φέρχεστ κρατούσε ένα σχετικά χαμηλό προφίλ. Ήταν γνωστός για τα αστεία του - τα οποία είχε πλέον αναγάγει σε μορφή τέχνης. Στα μέσα των '90s o Φέρχερστ έπαιζε με το συγκρότημα Lowest Expectations(ο τίτλος μάλλον του άρεσε, αφού ένα από τα έργα του είχε τον τίτλο «Low Expectations, Lower Expectations, Lowest Expectations»). Ενώ είχαν όλα τα υλικά ενός indie pop συγκροτήματος - από τα ηχεία μέχρι τις βίντεο προβολές (η πρώτη τους εμφάνιση μάλιστα ήταν ως support στους Pulp στο Βrixton Academy) δεν έπαιζαν στ' αλήθεια αλλά προσποιούνταν πως παίζουν μουσική γρατσουνώντας τις κιθάρες τους κι ανοιγοκλείνοντας τα στόματά τους μηχανικά.

Για πολλά χρόνια ήταν ζευγάρι με τη Σάρα Λούκας. Είχαν μάλιστα αγοράσει και ένα σπίτι στο ανατολικό Λονδίνο και συχνά συνεργαζόντουσαν καλλιτεχνικά. Τα τελευταία χρόνια πάντως είχαν χωρίσει. «Ο Άνγκους ήταν ένας υπέροχος άνθρωπος. Αστείος κι ευγενικός. Οι φίλοι του τον αγαπούσαν πολύ. Κι εγώ τον αγαπούσα πολύ» δήλωσε η Λούκας λίγο μετά το θάνατό του.

Στις 29 Μαρτίου - την τελευταία μέρα της ατομικής του έκθεσης στην γκαλερί Sadie Coles HQ στο Λονδίνο, ο Φέρχερστ κρεμάστηκε σε ένα δάσος κοντά στη γέφυρα του Orchyστα Highlands της Σκωτίας. Οι φίλοι του είπαν πως την τελευταία φορά που τον είδαν σε ένα δείπνο για να γιορτάσουν όλοι μαζί την έκθεσή του δεν πρόσεξαν κάτι ασυνήθιστο στη συμπεριφορά του. Ο λόγος της αυτοκτονίας του παραμένει άγνωστος. Aφήνει πίσω του τη μητέρα του Σάλι και τον αδελφό του Τσαρλς

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Απώλειες / Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Το ΠΑΣΟΚ πενθεί τη Βάσω Παπανδρέου, τη μεγάλη κυρία της ελληνικής σοσιαλδημοκρατίας, μια σημαντική πολιτική προσωπικότητα η οποία, τα τελευταία χρόνια, πριν η δημόσια φωνή της σιγήσει, μίλησε με τόλμη για όλα, αλλά ο θόρυβος της εποχής την είχε σκεπάσει.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
MAGGIE SMITH

Απώλειες / Μάγκι Σμιθ (1934-2024): Μια ηθοποιός καθηλωτική στη διακριτική της διαδρομή

Οι κυρίες τη θαύμασαν στο «Downton Abbey», τα παιδιά τη λάτρεψαν στον Χάρι Πότερ, το θέατρο και το σινεμά έχασαν τη βασίλισσα της ένρινης ειρωνείας και έναν εθνικό θησαυρό της Αγγλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Παπαδημητρίου: Ο συνθέτης των επιτυχιών, που πέθανε προχθές

Απώλειες / Αλέξης Παπαδημητρίου (1944-2024): Ο συνθέτης επιτυχιών που τραγούδησαν όλοι οι Έλληνες

Τραγούδια του συνθέτη και τραγουδοποιού Αλέξη Παπαδημητρίου, που πέθανε προχθές σε ηλικία 80 ετών, είχαν ερμηνεύσει οι Μαρινέλλα, Πάριος, Καλογιάννης, Κανελλίδου κ.ά., όπως και όλη η ελληνική ποπ του ’80 και του ’90.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ

Pulp Fiction / Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ

Αν και μόνο το «Chinatown» θα αρκούσε για να χρισθεί κορυφαίος, ο Ρόμπερτ Τάουν υπήρξε πραγματικά σπουδαίος, έχοντας βοηθήσει δεκάδες συναδέλφους του όποτε στέρευαν από αφηγηματικές ιδέες και δραματικές λύσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ένα στεφάνι φως» για την Τζένη Μαστοράκη (1949-2024): Ζωή βγαλμένη από τους στίχους

Απώλειες / «Ένα στεφάνι φως» για την Τζένη Μαστοράκη (1949-2024): Ζωή βγαλμένη από τους στίχους

Η σπουδαία ποιήτρια και μεταφράστρια, που συνέδεσε το όνομά της με την ελληνική μετάφραση του «Φύλακα στη σίκαλη» του Σάλιντζερ, ήταν ένας άνθρωπος γενναιόδωρος, ενθουσιώδης και πολυτάλαντος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024)

Απώλειες / Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024): Ο ταπεινότερος και πιο αξιαγάπητος Αμερικανός κωμικός

Ξεκίνησε ως σταρ της δισκογραφημένης κωμωδίας, εδραιώθηκε στην καρδιά του αμερικανικού κοινού μέσα από τις τηλεοπτικές του σειρές στα '70s και τα '80s, και έφυγε από τη ζωή στα 94 χρόνια του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ