Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
Είχε έντονη προσωπικότητα και δεν φοβόταν να τη δείξει, φώναζε όταν ήταν θυμωμένος, δεν το ξεχνούσε αν τον είχες πληγώσει. Όταν βρισκόταν σε δημόσιους χώρους ήταν ελάχιστα ομιλητικός και προτιμούσε τα γαλλικά, αλλά παρατηρούσε τα πάντα.

Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του

0

Φορούσε πάντα, μα πάντα, τα ίδια ρούχα: μια μαύρη, κινέζικη στολή. Ήταν μικροσκοπικός και ζητούσε να φωτογραφίζεται με τα αγαπημένα του μοντέλα. Αρνιόταν πεισματικά να δώσει συνεντεύξεις. Όταν ξεκίνησε να δουλεύει για τον εαυτό του, οι πελάτισσες ερχόντουσαν στην κουζίνα του, κάθονταν όπου μπορούσαν μαζί με τα γατιά και τα σκυλιά του και περίμεναν στωικά για να περάσουν τα μοντέλα από μπροστά τους. Το όνομά του δεν ήταν ποτέ γνωστό σε όλους, μόνο στους μύστες. Έμπαινες στη λίστα για να δεις συλλογή του σχεδόν μονάχα κατόπιν σύστασης και ήξερες ότι έπρεπε να περιμένεις ώρες μέχρι ξεκινήσει.

Περιμάζεψε μια μέρα στο Παρίσι τη μικρή Ναόμι Κάμπελ που είχε μείνει χωρίς λεφτά και διαβατήριο, γιατί μόλις της είχαν κλέψει την τσάντα. Πήρε τηλέφωνο τη μαμά της για να την καθησυχάσει και την κοίμισε σπίτι του. Από τότε η Ναόμι τον φώναζε «papa».

Μια μέρα ξεκίνησε να φτιάχνει ένα ρούχο για μια πελάτισσά του, δουλεύοντας το ύφασμα κατευθείαν πάνω της, μετά της το έβγαλε και άρχισε να σημειώνει με κιμωλία πάνω στο σώμα της. Όταν η πελάτισσα παρέλαβε το ρούχο της μετά από καιρό, οι ραφές υπήρχαν ακριβώς στα σημεία που είχε σχεδιάσει με την κιμωλία πάνω στο κορμί της. Της εφάρμοζε τέλεια, σαν γάντι.

O μικρός Τυνήσιος Azzedine δεν πίστεψε ποτέ στη «μόδα». Δεν πίστευε πως τα ρούχα πρέπει να αλλάζουν κάθε σεζόν, δεν ένιωθε πως πρέπει να γίνονται συνέχεια επιδείξεις, θεωρούσε πως το concept της υπερπαραγωγής ιδεών πνίγει τους νέους σχεδιαστές. Ήταν ο μόνος που έφτιαχνε ο ίδιος τα πατρόν και έραβε τα ρούχα.


Ήταν γνωστό πως έκανε στα ρούχα ραφές που δεν είχε κάνει κανείς πριν από αυτόν. Όταν εμφανίστηκε, στα μέσα της δεκαετίας του '80, η δυτική μόδα είχε μόλις πάρει μια ανάσα από τους Γιαπωνέζους σχεδιαστές, αλλά πνιγόταν μέσα στα power suits της «δυναμικής γυναίκας». Τα ρούχα του Azzedine Αlaïa δεν ήταν μόνο αποκαλυπτικά, σέξι και δυναμικά με έναν πολύ μοναδικό και γαλλικό τρόπο αλλά και αειθαλή. Δεν ορίζονταν από καμία τάση, δεν υπάκουαν σε trends, έντυναν το γυναικείο σώμα για να υπογραμμίσουν την τελειότητά του, μια υπεροχή που δεν ήταν επιθετική ή υπεροπτική, ήταν απλώς παρούσα.

Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
Ο Azzedine Alaïa με τη Naomi Campbell φωτογραφημένοι από τον Gilles Bensimon, 1987.

O μικρός Τυνήσιος Azzedine δούλεψε δίπλα στον Christian Dior για μία εβδομάδα –τα χαρτιά του είχαν πρόβλημα− και όταν γύρισε στο Παρίσι πήγε στον Guy Laroche. Όλα αυτά είναι πολύ σπουδαία για έναν σχεδιαστή, αλλά όχι για τον συγκεκριμένο – τα σημαντικά για εκείνον πιθανότατα έγιναν όταν έφτιαχνε τα κουστούμια για τις χορεύτριες του καμπαρέ «Crazy Horse». Όλα έπρεπε να συναρμολογούνται και να εφαρμόζουν τέλεια πάνω στα γυμνά σώματα των χορευτριών λίγο πριν βγουν στη σκηνή.


Όμως δεν πίστεψε ποτέ στη «μόδα». Δεν πίστευε πως τα ρούχα πρέπει να αλλάζουν κάθε σεζόν, δεν ένιωθε πως πρέπει να γίνονται συνέχεια επιδείξεις, θεωρούσε πως το concept της υπερπαραγωγής ιδεών πνίγει τους νέους σχεδιαστές. Ήταν ο μόνος που έφτιαχνε ο ίδιος τα πατρόν και έραβε τα ρούχα. Καθένα από αυτά ήταν και μια ιδέα, κάτι που έπαιρνε τον χρόνο που του αναλογούσε μέχρι να ολοκληρωθεί. Ένα ρούχο τελείωνε όταν έπρεπε να τελειώσει, μια συλλογή έπαιρνε όσους μήνες ή χρόνια χρειαζόταν για να ολοκληρωθεί. Αρνιόταν να συμμορφωθεί σε deadlines – έκανε επιδείξεις όταν τα ρούχα ήταν έτοιμα και τα μοντέλα έβγαιναν στην πασαρέλα μετά από μεγάλη αναμονή, με τα ρούχα ζεστά από το τελικό σιδέρωμα. Ήταν, όμως, τέλεια.


Ήταν τόσο τέλεια που το μόνο κατάστημα που δεχόταν να παίρνει τις συλλογές του όποτε και όταν ήταν έτοιμες ήταν το Barneys. Ο διευθυντής του Gene Pressman είχε πει: «Όταν φτάσουν, θα τις παραλάβω, γιατί δεν κάνει λάθη, γράφει Ιστορία».

Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
Όταν έκαναν την έκθεση στην Galleria Borghese, δεν μετακίνησαν τα αρχαία αγάλματα από τις αίθουσες. Τα άφησαν να συνομιλούν με τα φορέματα.


Ήταν τόσο τέλεια, που όλα τα top models –που αυτός ανακάλυψε– άλλαζαν το πρόγραμμά τους για να δουλέψουν στις επιδείξεις του. Ήταν τόσο τέλεια, που όταν έκαναν την έκθεση στην Galleria Borghese, δεν μετακίνησαν τα αρχαία αγάλματα από τις αίθουσες. Τα άφησαν να συνομιλούν με τα φορέματα.

Ήταν πολύ διασκεδαστικός, εξαιρετικός οικοδεσπότης. Κάθε μέρα μια μεγάλη κουζίνα ετοίμαζε στο ατελιέ φαγητό για όλους και αν ήσουν ένας από τους τυχερούς που είχε διαλέξει, έτρωγες μαζί με διανοούμενους, πολιτικούς, διάσημους καλλιτέχνες, top models. Είχε έντονη προσωπικότητα και δεν φοβόταν να τη δείξει, φώναζε όταν ήταν θυμωμένος, δεν το ξεχνούσε αν τον είχες πληγώσει. Όταν βρισκόταν σε δημόσιους χώρους ήταν ελάχιστα ομιλητικός και προτιμούσε τα γαλλικά, αλλά παρατηρούσε τα πάντα.

Έφτιαξε όλα τα ρούχα της Grace Jones όταν συμπρωταγωνιστούσε στον «James Bond» και έντυσε την Tina Turner με αλυσίδες. Δούλευε σε ένα ατελιέ πνιγμένο στα χαρτιά, στα υφάσματα, ανάμεσα στις γάτες και τους σκύλους του, έφερνε κρασί για να πιεις μαζί του, αν του ήσουν συμπαθής. Η Carla Sozzani ήταν από τις αγαπημένες του φίλες. Οι άλλοι σχεδιαστές πρόφεραν με σεβασμό το όνομά του. Δεν είχε ποτέ γραφείο Τύπου.


Δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του, ούτε την ημερομηνία γέννησής του. Μάθαμε πως ήταν 77 χρονών όταν βγήκε η ανακοίνωση του θανάτου του, το Σάββατο 18 Νοεμβρίου του 2017. Ο χρόνος, άλλωστε, ήταν κάτι εντελώς ρευστό και αδιάφορο ως ιδέα για τον Azzedine Alaïa.

Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
Η Madonna με τον Azzedine Alaïa φωτογραφημένοι από τον Steven Meisel για την ιταλική Vogue, 1989.
Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
Ο Azzedine Alaia ενώ δουλεύει μια φούστα της κολεξιόν Άνοιξη - Καλοκαίρι 1992.
Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
H Grace Jones στο ρόλο της May Day στην ταινία A View To A Kill του John Glen, με σύνολο του Azzedine Alaïa, 1985
Όσο ζούσε ο Azzedine Alaïa, δεν μάθαμε ποτέ την ηλικία του Facebook Twitter
Έντυσε την Tina Turner με αλυσίδες.
Απώλειες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ο βασιλιάς της Όπερας λεγόταν Λουτσιάνο, ήταν προληπτικός, ανοικονόμητος, ανεπανάληπτος

Στις 6 Σεπτεμβρίου του 2007 σιγεί για πάντα η πιο υπέροχη φωνή που πέρασε από τα λυρικά θέατρα τον 20ό αιώνα και έμεινε στην ιστορία με το όνομα Λουτσιάνο Παβαρότι
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Γεννήθηκε και Πέθανε Σαν Σήμερα / Αγάπη που διαπερνάει το φακό: πώς η Ίνγκριντ Μπέργκμαν άφησε έκθαμβο ολόκληρο τον κόσμο

Η ομορφιά, η σκανδαλώδης -για την εποχή της- σχέση με τον Ροσελίνι, ο ορμητικός χαρακτήρας της κορυφαίας Σουηδέζας σταρ μέσα από ένα ντοκιμαντέρ.
THE LIFO TEAM
Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ

Pulp Fiction / Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ

Αν και μόνο το «Chinatown» θα αρκούσε για να χρισθεί κορυφαίος, ο Ρόμπερτ Τάουν υπήρξε πραγματικά σπουδαίος, έχοντας βοηθήσει δεκάδες συναδέλφους του όποτε στέρευαν από αφηγηματικές ιδέες και δραματικές λύσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ένα στεφάνι φως» για την Τζένη Μαστοράκη (1949-2024): Ζωή βγαλμένη από τους στίχους

Απώλειες / «Ένα στεφάνι φως» για την Τζένη Μαστοράκη (1949-2024): Ζωή βγαλμένη από τους στίχους

Η σπουδαία ποιήτρια και μεταφράστρια, που συνέδεσε το όνομά της με την ελληνική μετάφραση του «Φύλακα στη σίκαλη» του Σάλιντζερ, ήταν ένας άνθρωπος γενναιόδωρος, ενθουσιώδης και πολυτάλαντος.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024)

Απώλειες / Μπομπ Νιούχαρτ (1929-2024): Ο ταπεινότερος και πιο αξιαγάπητος Αμερικανός κωμικός

Ξεκίνησε ως σταρ της δισκογραφημένης κωμωδίας, εδραιώθηκε στην καρδιά του αμερικανικού κοινού μέσα από τις τηλεοπτικές του σειρές στα '70s και τα '80s, και έφυγε από τη ζωή στα 94 χρόνια του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Anthea Sylbert

Pulp Fiction / Anthea Sylbert (1937-2024): Η πολιτογραφημένη Σκιαθίτισσα ενδυματολόγος του Χόλιγουντ

Η σημαντικότατη Αμερικανίδα ενδυματολόγος του Πολάνσκι και κορυφαίων σκηνοθετών του κινηματογράφου απογοητεύθηκε νωρίς και βρήκε τις ρίζες της μακριά από τη βολή του Χόλιγουντ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ