Ο Βασίλης Διοσκουρίδης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Το παίδεμα στην ποίηση, στην πεζογραφία και στο λογοτεχνικό δοκίμιο είναι ατελείωτο. Ειδεμή, δεν θα στύψεις κάτι χωρίς πολλά υγρά. Γιατί πρέπει να μην έχουν πολλά υγρά. Να είναι ξερικά, αιχμηρά. Να είναι κόκαλο και όχι σάρκα. Φωτό: Παντελής Ζερβός / LIFO

Ο Βασίλης Διοσκουρίδης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Η κατάσταση του μέσου αναγνώστη δεν είναι καλή. Δεν έχει στη διάθεσή του έναν καλό πλούτο λέξεων. Όταν βλέπει ότι το έντυπο που διαβάζει μπορεί να εκφράσει και την άποψη της άλλης όχθης, δυσανασχετεί. Από αυτή την άποψη μπορούμε να πούμε ότι στην ουσία ο αναγνώστης δεν χρειάζεται την εφημερίδα, γιατί απορρίπτει το διάλογο.

• Διαβάζω μόνο μια εφημερίδα την ημέρα, το «Βήμα». Μου δίνει πράγματα που μπορώ να σκεφτώ. Κυρίως είναι έγκυρο και καίριο. Γενικά, σήμερα είναι δύσκολο να μπορέσει να διαβάσει ο αναγνώστης ανάμεσα από τις γραμμές των κειμένων. Φταίει γι' αυτό ο φανατισμός - ίσως γι' αυτό να έχει το ημερήσιο «Βήμα» λίγους αναγνώστες.

• Aπό τη LifO μαθαίνεις ουσιαστικά πράγματα. Διαστέλλω το ουσιαστικό πράγμα από την ενημέρωση. Η ενημέρωση φθείρει, η ουσία προσφέρει ένα είδος συναδέλφωσης, έστω και αν διαφωνείς. Όταν είναι η διαφωνία ζωηρή βρίσκεις ότι αυτό με το οποίο διαφωνείς έχει ζωτικό ενδιαφέρον. Ο Νίτσε έλεγε ότι ο ένας είναι άδικος, με τους δυο αρχίζει ο διάλογος.

Πολλοί στην ιστορία της λογοτεχνίας εργάζονται για να βγει ο ένας. Ο ένας παίρνει από τους δίπλα του πράγματα, τα συνενώνει και αναδεικνύεται σε εμβληματική μορφή. Με αυτό τον τρόπο σέρνει μαζί του τους ελάσσονες που χωρίς αυτόν δεν θα ήταν τίποτε.

• Γενικά ο Έλληνας νιώθει δυσφορία για το «άλλο». Αυτό είναι γέννημα της κακής πνευματικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται αυτή την εποχή. Διαθέτει χαμηλό σκαλοπάτι διανοητικότητας. Το βλέπουμε σε πολλές εκφάνσεις αυτού του λαού. Θα μείνω σε ένα: Ο σύγχρονος Έλληνας είναι ρατσιστής. Γίνεται μέρα με τη μέρα περισσότερο ξενοφοβικός. Το ρατσισμό τον εννοώ στην ευρύτερή του έννοια, όχι μόνο προς τους ξένους αλλά και προς το διαφορετικό.

• Δεν διδάχτηκε ο Έλληνας το ιδεώδες του αντιρατσισμού, δεν διδάχθηκε το διάλογο. Αυτή η έλλειψη τον οδήγησε σε μια κατάσταση που, να με συγχωρείτε γι' αυτό που θα πω, μόνο μια μεγάλη εθνική και άξαφνη συμφορά θα μπορούσε να τον συνεφέρει. Όταν λέω εθνική συμφορά εννοώ να πάρουν, λόγου χάρη, σε μια νύχτα οι Τούρκοι τη Λέσβο.

• Αυτήν τη στιγμή ο Έλληνας δεν ξέρει τι θέλει και τι είναι. Βρίσκεται σε μόνιμη σύγχυση και σύγκρουση. Αυτό όμως είναι ένα καλό πεδίο για να βλαστήσουν σημαντικοί λογοτέχνες. Ποτέ εποχές ειρήνης δεν γέννησαν λογοτέχνες σημαντικούς. Γιατί ο λογοτέχνης ζει από τη σύγκρουση του έξω περιβάλλοντος με το μέσα και προσπαθεί να βρει μια τάξη, ώστε να δημιουργήσει ένα σύμπαν αξιών ιεραρχούμενων. Χωρίς την ιεραρχία αξιών η λογοτεχνία δεν μπορεί να υπάρξει.

• Ένα τέτοιο πεδίο άνθησης της λογοτεχνίας ήταν ο Εμφύλιος Πόλεμος. Τα άνθη τα φιλολογικά του Εμφυλίου είναι ακόμη παντοδύναμα. Σκεφτείτε λόγου χάρη τον Χατζή.

• Πολλοί στην ιστορία της λογοτεχνίας εργάζονται για να βγει ο ένας. Ο ένας παίρνει από τους δίπλα του πράγματα, τα συνενώνει και αναδεικνύεται σε εμβληματική μορφή. Με αυτό τον τρόπο σέρνει μαζί του τους ελάσσονες που χωρίς αυτόν δεν θα ήταν τίποτε.

Ο Βασίλης Διοσκουρίδης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Βρίσκω εκκεντρική την εικόνα του κουρασμένου, του μπλαζέ. Είτε στο γράψιμο, είτε στην κοινωνική ζωή. Φωτό: Παντελής Ζερβός / LIFO

• Το παίδεμα στην ποίηση, στην πεζογραφία και στο λογοτεχνικό δοκίμιο είναι ατελείωτο. Ειδεμή, δεν θα στύψεις κάτι χωρίς πολλά υγρά. Γιατί πρέπει να μην έχουν πολλά υγρά. Να είναι ξερικά, αιχμηρά. Να είναι κόκαλο και όχι σάρκα.

• Ο Πούσκας, ένας μεγάλος Ούγγρος παίκτης και προπονητής του Παναθηναϊκού, είχε πει ότι ο ποδοσφαιριστής πρέπει να έχει 15% ταλέντο, 35% προπόνηση και 50% να ξέρει τι σκέφτεται την ώρα που μπαίνει στο γήπεδο. Αν αυτό το απομακρύνετε από το ποδόσφαιρο και το πάτε στη λογοτεχνία, το ίδιο συμβαίνει με έναν ποιητή ή έναν πεζογράφο. Δεν είναι πρώτο και κυρίαρχο το ταλέντο.

• Ίσως δεν ήρθε ακόμα ο κατάλληλος καιρός για να δημιουργηθούν βιβλία που θα σημαδέψουν τους αναγνώστες. Αυτό που λέει ο Πίνδαρος «ο άριστος καιρός» και αυτό που πάρα πολύ ωραία σαν να μεταφράζει ο Σολομός «και η φύσις βρήκε την καλή και τη γλυκιά της ώρα». Όταν έρθει αυτή η ώρα μην ανησυχείτε καθόλου, θα τον δείτε μπροστά σας.

• Με έχουν σημαδέψει ο Σεφέρης, ο Μακρυγιάννης, μερικά κομμάτια του Ιωάννου, κάποια ποιήματα του Χριστανόπουλου, κάποια κομμάτια του Αναγνωστάκη, ο Βιζυηνός, ο Μιχαήλ Μητσάκης, αρκετά κομμάτια του Παπαδιαμάντη. Και ο Σταντάλ.

Ρεύματα, κινήματα που να έχουν ένα σκοπό και ένα στόχο δεν υπάρχουν και είναι δύσκολο να δημιουργηθούν σήμερα γιατί βρισκόμαστε στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Όλα νοθεύονται ώσπου και αυτά, ίσως, με τη σειρά τους να δημιουργήσουν ένα σύμπαν ομοιογενές.

• Ρεύματα, κινήματα που να έχουν ένα σκοπό και ένα στόχο δεν υπάρχουν και είναι δύσκολο να δημιουργηθούν σήμερα γιατί βρισκόμαστε στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Όλα νοθεύονται ώσπου και αυτά, ίσως, με τη σειρά τους να δημιουργήσουν ένα σύμπαν ομοιογενές.

• Ζούμε στην εποχή των συγκεχυμένων γραμμών. Τίποτα δεν με φοβίζει σε αυτήν, γιατί ο άνθρωπος, σε συνδυασμό με την εποχή του, έχει τη δυνατότητα να βγαίνει από αδιέξοδα, δημιουργώντας ίσως για λίγο μια λαμπερή εποχή που δεν θα κρατήσει πολύ όμως. Θα ξαναπέσει στη σύγχυση.

• Βρίσκω εκκεντρική την εικόνα του κουρασμένου, του μπλαζέ. Είτε στο γράψιμο, είτε στην κοινωνική ζωή.

• Η Αθήνα μου φαίνεται τριτοκοσμική, όπως τριτοκοσμικοί μου φαίνονται όσοι τη χαρακτηρίζουν «μητρόπολη».

• Αν περπατήσεις με ένα βήμα ήσυχο και ξένοιαστο όλη την οδό Αδριανού, σε κάποια στιγμή προς το τέλος της (αν την αρχίσουμε από την πλατεία Αγίας Αικατερίνης) θα σε πληγώσει άσχημα. Θα αισθανθείς απέχθεια. Είναι τα πάρα πολλά καταστήματα που έχουν δημιουργηθεί προς τα κάτω που λαβώνουν αυτόν που ήταν ένας από τους ωραιότερους δρόμους στον κόσμο. Αν αυτό το πολλαπλασιάσετε και το επεκτείνετε σε όλη την Αθήνα, παρόμοια συναισθήματα θα γεννηθούν. Η πόλη δεν προσφέρει πλέον κάτι βασικό στον κάτοικό της: δεν τον μορφώνει.

• Οι μετανάστες έχουν κουβαλήσει ένα νέο αέρα στην πόλη. Έχουν κουβαλήσει μαζί τους τα πρόσωπά τους, που είναι πιο ζωντανά απ' ό,τι των Αθηναίων. Όμως ο τόπος αυτός έχει ανέκαθεν ένα χαρακτηριστικό, να απορροφά και να κάνει τον άλλο να συγχωνεύεται μαζί της. Όταν φτάσει σε αυτό το σημείο, δεν θα μου αρέσει και πολύ πια.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT