Χρήστος Πασσαλής

Χρήστος Πασσαλής Facebook Twitter
Φωτό: Στάθης Μαμαλάκης
0

Γεννήθηκα στη Θεσσαλονίκη, στην Καλαμαριά. Ο πατέρας μου ήταν από την Έδεσσα και η μητέρα μου κάπου έξω από τη Λάρισα. Η γειτονιά ήταν μικροαστική, υπό ανοικοδόμηση. Θυμάμαι τα άδεια οικόπεδα να γεμίζουνε συνέχεια με κτίρια. Το να εγκαταλείψω τη Θεσσαλονίκη ήταν μια από τις καλύτερες αποφάσεις της ζωής μου. Κάποια στιγμή νιώθεις ότι είσαι σ’ ένα μικρό δωμάτιο με χαμηλό ταβάνι.Και η Αθήνα τότε είχε ψηλότερο ταβάνι για μένα. Βέβαια, ούτε στη Θεσσαλονίκη ούτε στην Αθήνα νιώθω σαν να είμαι στην πόλη μου. Και στις δύο νιώθω τουρίστας.

Το πρώτο μου σπίτι ήταν στο Κουκάκι. Τώρα μένω στα Εξάρχεια. Δεν μου αρέσει η Αθήνα πολύ πλέον, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί κοινωνικά και πολιτικά. Είναι ψυχικά εξουθενωτικό αυτό που συμβαίνει. Το τραγικό είναι ότι όταν ξεκίνησαν τα πρώτα συμπτώματα της κρίσης, κάπως το συζητούσαμε. Τώρα δεν συζητάμε τίποτα και σε λίγο απλώς θα περπατάμε πάνω στα πτώματα. Η αισθητική μας πτώση και το γεγονός ότι έχουμε συνηθίσει αυτά που γίνονται γύρω μας είναι κάτι το απάνθρωπο. Θα έφευγα από τα Εξάρχεια και θα έφευγα και από την Ελλάδα. Με μια καλή πρόταση από το εξωτερικό θα έφευγα «άμεσα», χωρίς πρόταση θα έφευγα «εύκολα».

Δεν ήθελα να γίνω ηθοποιός. Τραγουδιστής ήθελα να γίνω, σε post punk συγκρότημα. Τυχαία ένας φίλος μου με έγραψε σε μια ερασιτεχνική ομάδα που ήταν η Λέσχη Θεάτρου Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου, ενώ εγώ σπούδαζα πολιτικός μηχανικός στο Πολυτεχνείο. Δεν το είχα σκεφτεί ποτέ, δεν μου άρεσε καν. Οι Βlitz (Αγγελική Παπούλια, Γιώργος Βαλαής και Χρήστος Πασσαλής) γνωριστήκαμε το 2001 στο Θησείο, σε πρόβες του Μαρμαρινού για το Ρωμαίος και Ιουλιέτα. Δεν συζητήσαμε πολύ τις αρχές, απλώς μας ήρθε η ιδέα στη διάρκεια ενός ταξιδιού. Το όνομα βγαίνει από πολλά: από το Βlitzkrieg του Χίτλερ, από το κλαμπ των Nu Romantics, από τον κεραυνό στα γερμανικά. Η πρώτη παράσταση ήταν το 2006, το Motherland στο Bios. Ο μόνος τρόπος να υπάρξεις γενικά είναι να καταφέρεις να βρεις κάποιους ανθρώπους να επικοινωνήσεις. Η σωστή έκφραση είναι «να κάνεις μια συνωμοσία». Οι Blitz είναι μια τέτοιου είδους συνωμοσία.

Δεν εννοώ, όμως, μόνο επαγγελματικά, αλλά και στη ζωή σου. Είναι η υπέρτατη αξία η έννοια της συνωμοσίας.

Ήταν πολύ πιο δύσκολο να παρουσιάζουμε το λεγόμενο «επινοημένο θέατρο», όταν ξεκινήσαμε. Τώρα, και με τις άλλες ομάδες, έχει έρθει πιο πολύ στα αθηναϊκά πράγματα. Δεν είναι ότι ανακαλύψαμε την πυρίτιδα, αλλά ήταν κάτι καινούργιο εκείνο τον καιρό.

Πάντα ο στόχος ήταν να πείσουμε το κοινό. Με τα μέσα έχουμε μια σχέση αγάπης-μίσους. Δεν δίνω πάρα πολλές συνεντεύξεις. Είναι μέρος της δουλειάς μου, το αναγνωρίζω. Πρώτα απ’ όλα θέλαμε να πείσουμε εμάς, μετά το κοινό και στο τέλος τα μέσα. Αυτό που κάναμε έπιασε πρώτη φορά στην παράσταση Κατερίνη, για πολλούς λόγους. Βάζω και τον εαυτό μου μέσα, γιατί εσύ είσαι ο πρώτος που πρέπει να συγκινηθεί από αυτό που κάνεις. Σαφώς είναι τέλειο όταν αυτό έρχεται και από τον κόσμο, αλλά εσύ είσαι πρώτα. Όσο εγωιστικό και να ακούγεται, αυτή είναι η αλήθεια. Αν είσαι συγγραφέας, πρέπει να σε συγκινεί αυτό που έγραψες. Είμαι ο πρώτος θεατής που πρέπει να συγκινηθεί κι έχω αναπτύξει και τη δυνατότητα να μπορώ να το αντιμετωπίζω αυτό ψυχρά.

Το κοινωνικό και το πολιτικό στοιχείο παίζουν δραματικό ρόλο στις παραστάσεις μας. Πότε, όμως, με τρόπο ευθύ, γιατί δεν έχουμε τις απαντήσεις. Δεν ξέρουμε πώς να σώσουμε τον κόσμο. Επηρεάζεσαι, όμως, θέλοντας και μη. Υπό το βάρος των γεγονότων οτιδήποτε κάνεις αφορά την κρίση. Γι’ αυτό χρειάζεται να είσαι προσεκτικός. Οποιοσδήποτε θεατής θα ψάξει να βρει τι έχεις να πεις σε σχέση με την κρίση. Τώρα, και ο Δον Κιχώτης που ανεβάζουμε συνδιαλέγεται αναγκαστικά με την κρίση. Ξέραμε ότι είναι πολύ δύσκολος και θέλαμε να κάνουμε κάτι πάρα πολύ δύσκολο. Ο Δον Κιχώτης είναι μια διασημότητα που τον έχουν προσεγγίσει με πάρα πολλούς τρόπους.

Κατά βάθος, όλοι τον συμπαθούμε αυτό τον ήρωα, και όχι μόνο γιατί είναι ο τρελός του χωριού. Ξέρεις, ένα από τα βασικά ερωτήματα των ανθρώπων πριν πεθάνουν είναι «γιατί έκανα πάντα αυτό που μου έλεγαν οι άλλοι». Ο Δον Κιχώτης έκανε αυτό που ήθελε εκείνος. Έζησε τη ζωή του όπως ήθελε. Και αυτό είναι τρομερά συγκινητικό. Οι άνθρωποι που θαυμάζω αυτό έχουν κάνει: έζησαν τη ζωή τους όπως νόμιζαν ότι τους άξιζε.

Δεν έχω καταλάβει γιατί δεν εξάγουμε θέατρο. Το να δείξεις τη δουλειά σου είναι μια συνθήκη που πρέπει να κυνηγήσεις. Εμείς το έχουμε κάνει αρκετά, στέλνοντας DVD και γράμματα. Γι’ αυτό χρειάζεται μια συστηματοποίηση της δουλειάς και όχι να τα περιμένεις όλα από το υπουργείο Πολιτισμού, που ασχολείται περισσότερο με τη συντήρηση του αρχαίου πολιτισμού, παρά με τη συντήρηση του νέου. Εγώ δεν περιμένω τίποτε από το κράτος.

Δεν νιώθω πια νέος, αλλά πάντα έχω τη χαρά και την ελπίδα ότι ο καλύτερος Έλληνας συγγραφέας είναι 22 χρόνων και μένει στο Κουκάκι ή ότι ο καλύτερος σκηνοθέτης είναι ένα κορίτσι 17 χρόνων που μένει στην Τήνο. Δεν με νοιάζει η κόντρα η δική μας με τις παλαιότερες γενιές, ούτε οι δυσκολίες που μπορεί να συναντήσω στη δουλειά μου. Με νοιάζει, όμως, άνθρωποι ταλαντούχοι που έχουν χαρακτήρα να μην καταπλακωθούν από την ελληνική πραγματικότητα επειδή δεν βρήκαν δύο τρεις ανθρώπους να μοιραστούν τη δουλειά τους. Πρέπει να υποδέχεσαι το νέο μετά βαΐων και κλάδων κανονικότατα. Σε αυτό το σημείο υπάρχει αγένεια πολιτιστικά.

Ναι, νομίζω ότι καλώς πάθαμε ό,τι πάθαμε. Είναι δεδομένο ότι οι τεχνοκράτες ανά τον κόσμο παίζουν το παιχνιδάκι τους. Είναι δεδομένο, επίσης, ότι το ελληνικό κράτος έπασχε επί χρόνια. Στην Ελλάδα η διαφθορά ξεκινάει από την πενθήμερη και τα ταξιδιωτικά γραφεία. Βέβαια, δεν μπορώ να το πω αυτό ακριβώς τη στιγμή που άνθρωποι πεθαίνουν ή χάνουν τις δουλειές τους και πέφτουν σε κατάθλιψη. Δεν αξίζει σε κανέναν μια τέτοια εξέλιξη, αλλά δεν ξέρω ποιος ήλπιζε σε κάτι πολύ καλύτερο. Αν δεν αλλάξει η σχέση των πολιτών μεταξύ τους, του πολίτη με την πόλη του και του πολίτη με το κράτος, δεν θα αλλάξει τίποτα, ποτέ. Δεν γίνεται να κλέβω τους συμμαθητές μου για να έχω καλό δωμάτιο στη Ρόδο… Είναι ευχολόγια όλα αυτά, αλλά πρέπει να επιστρέψουμε στα βασικά.

Από μικρός ονειρεύομαι μια επανάσταση που θα φέρει τα πάνω κάτω. Τώρα που μεγάλωσα βρίσκομαι σε μεγάλη σύγχυση. Δεν θέλω να γίνει η Γαλλική Επανάσταση και να έρθει ο Ναπολέοντας, δεν θέλω να γίνει η Οκτωβριανή Επανάσταση και να έρθει ο Στάλιν.

Ελπίζω, μετά από δέκα χρόνια, να μη θυμόμαστε αυτές τις μέρες ως μια παραδείσια κατάσταση. Νομίζω ότι αυτή η περίοδος θα μείνει στη μνήμη μας ως αυτή που οι νέοι περνούσαν πολύ χειρότερα από τους μπαμπάδες τους. Πιστεύω ότι, ενώ υπάρχει πρόοδος, οι άνθρωποι ζούνε περισσότερο τη στιγμή που τα πράγματα χαλάνε πιο πολύ. Υπάρχει φοβερά μεγάλη αντίφαση μέσα στο μυαλό μου. Θα ήθελα να γκρεμιστούν όλα, αλλά να έχω την απάντηση για το μετά. Συμφωνώ, όμως, με αυτό που έλεγε ο Ναπολέοντας: «Πρώτα κάνουμε επίθεση και μετά βλέπουμε».

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ