ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ

Η Ελένη Ψυχούλη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Αυτά που θα έδειχνα σε έναν ξένο είναι η λαϊκή της γειτονιάς μου, η Mad Max διαδρομή από τον Πειραιά στο Πέραμα, η γειτονιά κάτω από το Σύνταγμα, το τέρμα της Αναγνωστοπούλου στην πλατεία Βραζιλίας και όλη η περιοχή γύρω από τη Μονή Πετράκη στο Κολωνάκι. Φωτο: Photoharrie / LIFO

Η Ελένη Ψυχούλη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO

0

Mεγάλωσα στον Βόλο, που στη δεκαετία του '70 ήταν μια εσωστρεφής, καρυωτακική πόλη που έπασχε από βαριά κατάθλιψη. Από 'κείνα τα χρόνια έχει κολλήσει πάνω μου η εμμονή με τον Καρυωτάκη και μια τάση για σκοτεινιά που καθημερινά καταδιώκω με υπερβολικές δόσεις ζωής.

• Η παιδική μου ηλικία δεν ήταν ποτέ αθώα και ακόμη λιγότερο ξένοιαστη. Από τα 5 μου βίωνα τον αγώνα δρόμου της πρωτιάς, να είμαι η καλή. Στα γαλλικά, στο πιάνο, στο σχολείο, στα μάτια μιας ασφυκτικής κοινωνίας. Γι' αυτό και από τα 18 το μοναδικό αξίωμα στη ζωή μου είναι το «φεύγα» μιας απόλυτης ανεξαρτησίας. Οι σπουδές εκείνα τα χρόνια ήταν το μοναδικό νόμιμο διαβατήριο για τον πλανήτη της ελευθερίας. Η γαλλική φιλολογία ήταν η δική μου δικαιολογία για να ζήσω επιτέλους όπως ήθελα, μόνη στην πρωτεύουσα.

Η ζωή μου δεν θα ήταν αυτή που είναι σήμερα εάν ένα βράδυ, εκεί, o Στάθης Τσαγκαρουσιάνος δεν μου είχε ζητήσει ν' αναλάβω τη στήλη φαγητού «Πείνα» στο «Symbol», μια στήλη που μου αποκάλυψε ότι μπορώ να γράψω - κάτι που αγνοούσα παντελώς ως τότε. Πιστεύω ότι τα γαστρονομικά περιοδικά επιτελούν θεάρεστο έργο κι έχουν ευαισθητοποιήσει πολύ ένα κοινό που είχε χάσει την παράδοσή του και δεν γνώριζε ότι αυτή η χώρα είναι ένας γαστρονομικός παράδεισος την οποία αγνόησε επιδεικτικά το ξενόφερτο, μεταπολεμικό λάιφ-στάιλ.

• Από τα δεκαοχτώ μέχρι τα τριάντα ένα μου έζησα μόνο λευκές νύχτες, στη δίνη της παράνοιας και της εμμονής των πάρτι που χαρακτήριζε κάθε ανήσυχο άνθρωπο των '80s. Ωστόσο, πιστεύω ότι η ζωή μου ίσως να μην ήταν η ίδια αν στα δεκαοχτώ μου δεν είχα συναντήσει τον Takis, τον Μίνω Αργυράκη, τον Χατζιδάκι. Τα δεκαέξι χρόνια καριέρας δίπλα στον Takis ήταν τα δικά μου ΛΟΚ. Αφού το πέρασα κι αυτό, τίποτα δεν θα μπορούσε μετά να με τρομάξει ή να με καταβάλει.

• Η μετάφραση, στην οποία εργάστηκα για ένα διάστημα, ήταν η ανάπαυσή μου ανάμεσα σε δυο απαιτητικές καριέρες. Ωστόσο, δεν θα μπορούσα να μείνω εκεί. Δεν είμαι αρκετά ιδεαλίστρια για να δουλεύω για πενταροδεκάρες. Οι μεταφραστές στην Ελλάδα είναι ή ήρωες ή γιόγκι.

• Τα '80s τα έζησα εξολοκλήρου στο Παρίσι. Ήταν το απόλυτο vivere pericolosamente, είκοσι τέσσερις ώρες το εικοσιτετράωρο. Η απόλυτη άγνοια κινδύνου, όλα για το κλάμπινγκ. Όσο κι αν αυτό ακούγεται ειδυλλιακό, στο βάθος τα '80s ήταν μια σκληρή, εγωιστική εποχή. Στο τέλος την πληρώσαμε με πολλές ξαφνικές απώλειες, όταν το AIDS ήρθε να διακόψει το ξεσάλωμα. Έχω, ωστόσο, βαρεθεί ν' ακούω για το πόσο καλή ήταν η νύχτα στα '80s, ακόμη και στην Αθήνα.

Νομίζω ότι η χαρά αυτής της δεκαετίας είναι λίγο υπερτιμημένη. Άφησε ιστορία, ίσως γιατί τότε δημιουργήθηκαν τα πρώτα μεγάλα κλαμπ, ίσως γιατί η διασκέδαση είχε τα δικά της χαρακώματα, ήταν απόλυτα συνδεδεμένη με την πρωτοπορία της μόδας, της τέχνης και της μουσικής. Είχε άποψη. Δεν είχε ακόμη προκύψει η σούπα του mainstream που σάρωσε την έμπνευση. Είχε όμως και τουπέ, είχε και εγωκεντρισμό, είχε και σνομπ, είχε και σκληρότητα. Κι έπειτα, τότε υπήρχαν μόνο λίγα, αλλά ιστορικά μαγαζιά. Σήμερα, η εναλλακτική κουλτούρα είναι σκορπισμένη σε χιλιάδες μικρά μαγαζιά. Ε, στη σούμα, κάπου στα ίδια είμαστε.

• Η προσωπική μας ζωή εκείνη την εποχή ήταν μια καθαρή σύμπτωση. Στην ουσία, ούτε σπίτια δεν είχαμε. Αφήναμε τις τυχαίες συναντήσεις να καθορίσουν το πού θα κοιμηθούμε, με ποιον θα ξενυχτίσουμε. Όμως, από κείνες τις πολλαπλές συναντήσεις, στα επόμενα χρόνια προέκυψαν τρομερές καριέρες.

Η νεότερη γενιά των εντύπων, της δημοσιογραφίας, της τέχνης και της μόδας στην Αθήνα είναι επί της ουσίας μια ευρύτερη παρέα που προέκυψε στο Αεροδρόμιο, στο Άτομο και στο Εργοστάσιο. Μαμάδες, αφήστε τα παιδιά σας να ξενυχτάνε. Τα κλαμπ δεν είναι χάσιμο χρόνου. Είναι επένδυση. Ιδέες που θα προκύψουν αργότερα. Δημόσιες σχέσεις. Εξασφαλισμένη επαγγελματική επιτυχία.

Η Ελένη Ψυχούλη αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Χτες μαγείρεψα γεμιστά. Το φαγητό της μαμάς είναι το μόνο που μπορεί να γαληνέψει την ψυχή σου στους δύσκολους καιρούς που περνάμε. Φωτο: Photoharrie / LIFO

• Το Bee, το μπαρ που άνοιξα με δυο φίλους το 1998, ήταν το πρώτο μαγαζί που έβγαλε την γκέι κοινότητα από τα κλειστά, πριβέ μαγαζιά. Κι ένα από τα πρώτα μαγαζιά στου Ψυρρή, όπου, ευτυχώς, όλοι τότε εναποθέσαμε τις ελπίδες μας για ένα καλύτερο μέλλον της αθηναϊκής νύχτας. Η ζωή μου δεν θα ήταν αυτή που είναι σήμερα εάν ένα βράδυ, εκεί, o Στάθης Τσαγκαρουσιάνος δεν μου είχε ζητήσει ν' αναλάβω τη στήλη φαγητού «Πείνα» στο «Symbol», μια στήλη που μου αποκάλυψε ότι μπορώ να γράψω - κάτι που αγνοούσα παντελώς ως τότε.

Πιστεύω ότι τα γαστρονομικά περιοδικά επιτελούν θεάρεστο έργο κι έχουν ευαισθητοποιήσει πολύ ένα κοινό που είχε χάσει την παράδοσή του, ντρεπόταν για τα γεμιστά της μαμάς του και δεν γνώριζε ότι αυτή η χώρα είναι ένας γαστρονομικός παράδεισος την οποία αγνόησε επιδεικτικά το ξενόφερτο, μεταπολεμικό λάιφ-στάιλ. Αν δεν εκτιμήσεις τη φέτα που έτρωγες στο χωριό σου, είσαι άνθρωπος χωρίς ιστορία και χωρίς μέλλον.

• Τα ταξίδια δεν είναι οι άγνωστοι τόποι που συναντάμε, αλλά κομμάτια του εαυτού μας που συναντάμε στους άγνωστους τόπους και ταυτιζόμαστε μαζί τους. Όταν πρωτοπήγα στο Μαρόκο, κατάλαβα ότι σ' αυτήν τη ζωή δεν θα είμαι ποτέ πια μόνη. Ο αραβικός κόσμος είναι το μεγάλο μου πάθος, η απαντοχή μου. Έσκυψα πάνω του από τη δεκαετία του '80, όταν κατάλαβα ότι η Δύση εσκεμμένα παρουσιάζει μια λανθασμένη εικόνα γι' αυτόν, αυτήν που ταυτίζεται με τα δόλια συμφέροντά της.

• Όταν λέω ότι μαθαίνω τουρκικά, πολλοί στραβομουτσουνιάζουν, λες και συμμάχησα με τον εχθρό. Από την άλλη, θεωρούν όλοι φυσικό το να μιλούν αγγλικά και να ψωνίζουν γερμανικά σαλάμια. Η άγνοια είναι απίστευτη. Η γλώσσα μας περιέχει περίπου ένα 50% τουρκικές λέξεις και υπάρχει κόσμος που ταυτίζει τους Άραβες με τους Τούρκους, οι οποίοι είναι προαιώνιοι εχθροί. Αυτό με σοκάρει. Η άγνοια και η προκατάληψη δεν προμηνύουν κανένα καλύτερο μέλλον.

• Χτες μαγείρεψα γεμιστά. Το φαγητό της μαμάς είναι το μόνο που μπορεί να γαληνέψει την ψυχή σου στους δύσκολους καιρούς που περνάμε.

• Τον τελευταίο καιρό κεντάω μετά μανίας. Η σταυροβελονιά αδειάζει το μυαλό μου, το κάνει να γεννά μόνο καλές σκέψεις, βάζει τάξη στα προβλήματα της καθημερινότητας. Το επόμενο πλάνο μου είναι να συμφιλιώσω τα σεμεδάκια της μαμάς με τη μίνιμαλ αισθητική στην καινούργια σειρά με είδη σπιτιού που ετοιμάζω.

• Η Αθήνα έχει χάσει την ευγένειά της, το αστικό της παρελθόν, τον αυθορμητισμό της. Το λογοτεχνικό της παρελθόν, την ποίηση και την κουλτούρα της. Έγινε μια γκρινιάρα μικροαστή που ποζάρει χωρίς λόγο και νοιάζεται μόνο που δεν της περισσεύουν λεφτά να ψωνίσει.

• Μου προκαλεί θλίψη ο επαναστατημένος του Συντάγματος που είναι εκεί γιατί από τρία αυτοκίνητα έμεινε μόνο με ένα. Θλίβομαι με τον απολυμένο συνάδελφο που διατυμπανίζει πως «εγώ δημοσιογράφος γεννήθηκα και δημοσιογράφος θα πεθάνω». Θλίβομαι που ο Έλληνας έχει χάσει από μέσα του τον Οδυσσέα, το δαιμόνιο του κάθε Ωνάση, το μεγαλείο των ξυπόλυτων προσφύγων που έχτισαν τη νέα Ελλάδα. Κι όμως, είμαι σίγουρη ότι αυτός ο ίδιος κακομαθημένος σε λίγο θα ξαναχτίσει το επόμενο μεγαλείο. Είμαστε παράξενη ράτσα.

• Αυτά που θα έδειχνα σε έναν ξένο είναι η λαϊκή της γειτονιάς μου, η Mad Max διαδρομή από τον Πειραιά στο Πέραμα, η γειτονιά κάτω από το Σύνταγμα, το τέρμα της Αναγνωστοπούλου στην πλατεία Βραζιλίας και όλη η περιοχή γύρω από τη Μονή Πετράκη στο Κολωνάκι.

Οι Αθηναίοι
0

ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ