Κωστής Βελώνης

Κωστής Βελώνης Facebook Twitter
0

> Μεγάλωσα στη Νέα Σμύρνη και γι’ αρκετά χρόνια την αντιμετώπιζα ως την ιδανική κηπούπολη, με τους φαρδιούς δρόμους, τις πλατείες, τα πάρκα και το πράσινο χωμένο στις νεόδμητες πολυκατοικίες. Ήταν η εποχή που η Νέα Σμύρνη ήταν το προπύργιο της πεφωτισμένης Αριστεράς, με δήμαρχο του ΚΚΕ Εσωτερικού και με τα περίφημα φεστιβάλ του Ρήγα στο Άλσος, πολύ πριν από τη μυωπική επέλαση του ΣΥΡΙΖΑ.

> Στην εφηβεία θυμάμαι ότι η διεύθυνση του σχολείου μάς προέτρεπε να συμμετέχουμε στη γιορτή του Πολυτεχνείου κι εγώ εκτελούσα τον Λοΐζο με τον τρόπο των Sonic Youth. Θυμάμαι ότι χρησιμοποιούσαμε σκέιτμπορντ για τις καθημερινές μας μετακινήσεις και πετάγαμε αμπούλες με μελάνι στις εκκλησιές. Συνεπής αναρχοαυτόνομος, διαφωνίες με το αριστερό ποίμνιο, Νίτσε, David Sylvian και ξερό ψωμί, κοπάνες στο Παλιό Φάληρο και στη Γλυφάδα. Είμαι ευγνώμων για το Λύκειο της Εστίας και την ανεκτικότητα της οικογένειάς μου.

> Μ’ ενδιαφέρει η σύγκρουση ανάμεσα στο συλλογικό και το ατομικό, το πώς επεξεργάζεται το υποκείμενο αυτό που του ορίζεται κοινωνικά και το πώς μπορεί να δραπετεύσει ή ακόμα και να εναντιωθεί. Παρόλο που οι πολιτικές ιδεολογίες αντιμετωπίζουν τους ανθρώπους ως υποκείμενα που ανήκουν σε αγέλες, η πραγματικότητα μάς σφυρίζει άλλα πράγματα. Η βουβαμάρα της μοναξιάς, οι μελαγχολικές αναπολήσεις, η επώδυνη διαδικασία του πένθους, ο φόβος του θανάτου, τα φτερά του έρωτα, η αποδοχή της ήττας, η συνθήκη της ονειροπόλησης, όλ’ αυτά είναι εμπειρίες που καλούμαστε να διαπραγματευτούμε με τον εαυτό μας.

> Στην τελευταία έκθεση που έκανα στο ΕΜΣΤ υπήρχε ένα έργο με τίτλο «Μετά το τέλος της διαδήλωσης», όπου ο διαδηλωτής μένει μόνος και θλιμμένος. Ήταν ένα σχόλιο πάνω στη ματαιότητα της επανάστασης, σαν μια διάψευση. Αυτό είναι το σημείο που μ’ ενδιαφέρει, όταν ο διαδηλωτής από την εμπειρία της αγωνιστικής επαγρύπνησης βιώνει το αίσθημα της αβεβαιότητας, τη στιγμή που συνειδητοποιεί το ρήγμα μεταξύ του φαντασιακού της αλλαγής και του πραγματικού της προσωπικής του ήττας. Αυτές ίσως είναι οι πιο δημιουργικές στιγμές, όταν είμαστε losers, κι αυτό είναι κάτι που μας συνοδεύει για πάντα. Νομίζω ότι και ο πιο άκαμπτος και ορθολογιστής νους στο βάθος έχει ν’ αντιμετωπίσει αυτό που στέκεται απέναντί του παντοτινά κι απαρηγόρητα.

> Η σημερινή καλλιτεχνική πρακτική μπορεί να χρησιμεύει ως μέσο αντίστασης στην κυρίαρχη πολιτική κουλτούρα και γι’ αυτό να προσφέρει μια γόνιμη κριτική ή, ακόμα καλύτερα, ν’ αποσαφηνίζει τους μηχανισμούς του πολιτικού πολιτισμού αλλά και ν' αφυπνίζει. Όμως, υπάρχει και η άλλη πλευρά, που εξασφαλίζει το έργο μέσα στη μορφή του εμπορεύματος και κατά κάποιον τρόπο συντηρεί το υπάρχον σύστημα. Το να έχεις τη δυνατότητα της κριτικής δεν σημαίνει ότι έχεις και την ικανότητα της ανατροπής. Η τέχνη είναι αναγκαία για να μπορέσουμε να συμφιλιωθούμε με τον θάνατο κι αυτό το άγχος είναι πέρα από εποχές μεγάλης κρίσης ή διαμονής σε επίγειους παραδείσους.

> Το είχα ξεχάσει, αλλά σχετικά πρόσφατα ανακάλυψα κάποια σχέδια πάνω στην επιφάνεια της ξύλινης βάσης του κρεβατιού της γιαγιάς μου που είχα κάνει στην πρώτη δεκαετία της ζωής μου κι υποτίθεται ότι ταξινομούσαν την ιστορία του πολιτισμού, ήταν ένα είδος χειροποίητου Άτλαντα μνημοσύνης à la Warburg. Δεν ξέρω αν είχα συνείδηση ότι κάνω δημιουργικό σχέδιο, το μόνο σίγουρο είναι ότι για κάποιον λόγο από πολύ νωρίς εκδηλώθηκε η νεύρωση της ταξινόμησης και του αρχείου.

> Θεωρώ ότι η θρησκεία του χριστιανισμού είναι υπεύθυνη για πολλά απ’ τα ιδεολογικά χαρακτηριστικά εσχατολογικών ουτοπιών, όπως ο κομμουνισμός κι ο ναζισμός. Με την καθαρή έκφραση της ηθικής συγκινούμαι τόσο από τους πίνακες των καταφρονημένων χωρικών στο έργο του Millet όσο και από τα γενναιόδωρα συναισθήματα που κυλούν στις ταινίες ενός Κάπρα, ενός Μπρεσόν ή και των αδελφών Νταρντέν. Τα πράγματα, όμως, με την επίσημη Εκκλησία δυστυχώς δεν περιορίζονται στον χώρο της ηθικής. Είναι υπεύθυνη για ιστορικές και κοινωνικές αλλαγές που προξένησαν μεγάλο πόνο στην ανθρωπότητα. Για μένα, η κυρίαρχη εκδοχή του χριστιανισμού και τα υβριδικά του μοντέλα, όπως ο κομμουνισμός, είναι μια δυσάρεστη εμπειρία για την ιστορία, προσφέρουν ολοκληρωτισμό, φανατισμό και μισαλλοδοξία. Έξαλλου, αν μας περισσεύει λίγη φαντασία, υπάρχουν πολυτιμότεροι αυτοαποκαλούμενοι «μεσσίες», όπως ο Ιωάννης ο Βαπτιστής, που για πολλούς είναι ο αυθεντικός θεάνθρωπος, αλλά και ηγετικές μορφές που έφεραν σε πολύ δύσκολη θέση τους χριστιανούς τα πρώτα χρόνια, όπως ο Σίμων ο Μάγος.

> Στην Αθήνα μ’ ενοχλεί ο επιδειξιομανής ρατσισμός κάποιων αλλοφρόνων που κοκορεύονται στον δρόμο για την ελληνική τους καταγωγή, απειλώντας τους μετανάστες και περιμένοντας να τους χειροκροτήσουμε, όπως και η απροκάλυπτη, αγενής συμπεριφορά κάποιων αριστεριτζίδων στους χαμηλόμισθους αστυνομικούς.

> Θα σταθώ σ’ ένα σημείο από αυτά που μου προκαλούν θλίψη: στην άθλια μεταχείριση που επιφυλάσσουν οι άνθρωποι στα ζώα, με το λανθασμένο κριτήριο της ορθολογικότητας. Είναι όντα με τις ίδιες νευρικές απολήξεις, υποφέρουν όσο θα υποφέραμε κι εμείς, εάν μας έχωναν σ’ ένα στενό κλουβί καμπουριαστούς και μας έσφαζαν τον ένα μετά τον άλλο πριν από την ενηλικίωσή μας. Τα θηλαστικά έχουν το ίδιο δικαίωμα με μας σ’ έναν φυσιολογικό κύκλο ζωής. Στηριζόμαστε σ’ επιπόλαια επιχειρήματα για την αναγκαιότητα του βοδινού κρέατος κι αποφεύγουμε ν’ αποδεχτούμε την αλήθεια, ότι η κατάργηση της βιομηχανικής κτηνοτροφίας είναι το σημείο-κλειδί για την επιβίωση του είδους μας και του οικοσυστήματος. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς φιλόζωος για να συμφωνήσει, αρκεί ν’ αποδεχτεί την κοινή λογική, κι οικτίρω τον εαυτό μου για τα δεκάδες σουβλάκια που έχω καταναλώσει.

> Σε συλλογικό επίπεδο δεχόμαστε πιέσεις απ’ όλη την οικουμένη κι αυτό είναι ευχάριστο γιατί γινόμαστε δημιουργικοί. Οι μικρές κοινότη- τες αυτο-οργάνωσης είναι μια λύση εφικτή, περισσότερο μάλιστα απ’ ό,τι όταν τις υποστήριζε ο Καστοριάδης. Το κράτος κι οι αμαρτίες του είναι το πρόβλημα και δεν είναι τυχαίο ότι σ’ αυτό το σημείο αναρχικοί και φιλελεύθεροι έχουν το ίδιο αίτημα. Στην Ελλάδα, μέχρι και πρόσφατα, στις διαδηλώσεις πρωτοστατούσαν οι προύχοντες συνδικαλιστές των ΔΕΚΟ, ενώ, για παράδειγμα, στις αραβικές χώρες είδαμε να επαναστατούν οι πραγματικά αδικημένοι. Νομίζω ότι με τους «Αγανακτισμένους» αρχίζουμε, τουλάχιστον, να συμφιλιωνόμαστε με την ιδέα ότι η υπερεκτιμημένη γενιά της μεταπολίτευσης κι υπερτιμημένη γενιά του Πολυτεχνείου ανήκουν στις μαύρες σελίδες της ιστορίας.

> Μ’ αρέσουν σχεδόν τα πάντα καθώς κατεβαίνω από το Σύνταγμα, όπου βρίσκεται το σπίτι μου, προς στο εργαστήριό μου, στου Ψυρρή. Μέσα σε δέκα λεπτά διασταυρώνομαι με την άγρια όψη κάποιων εργατικών πολυκατοικιών που διακόπτεται από την ορθόδοξη βυζαντινή ναοδομία και τη γνωστή εικόνα των νεοκλασικών μονοκατοικιών. Ενώ ψηλαφώ τις επιφάνειες των βιομηχανικών κτιρίων, επιβεβαιώνω με την άκρη του ματιού μου τη σταθερή θέση του Παρθενώνα στον Βράχο. Και δεν μου προκαλεί δέος, αντίθετα ετοιμάζομαι να μειώσω την αξία του.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ