ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ

Η Μαριέττα Γιαννάκου αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Ποτέ δεν πίστευα ότι αυτό που κάνει ο πολιτικός πρέπει να του αποδώσει το επόμενο πρωί. Φωτο: Freddie F. / LIFO

Μαριέττα Γιαννάκου (1951-2022): «Είμαι το πρότυπο του αυτοδημιούργητου, ό,τι έκανα το έκανα μόνη, χωρίς πλάτες»

0

Το χωριό μου, το Γεράκι (Δήμος Γερονθρών), έχει χιλιάδες χρόνια ιστορία, από παλαιολιθικά ευρήματα μέχρι βυζαντινά, 30 σωζώμενες εκκλησίες από τις 300, κάστρο σημαντικό. Είχα πάντα επίγνωση της ιστορικότητας του τόπου όπου μεγάλωνα, ενός δήμου αρχαίου.

• Δεν ξέρω γιατί επέλεξα την Ιατρική, ήμουν άριστη μαθήτρια, είχα 20 σε όλα τα μαθήματα. Και μη νομίζετε ότι διάβαζα πολύ. Είχα μια ευκολία και λόγω των γονιών μου υπήρχε μια κουλτούρα, μια διάθεση να διαβαστούν και άλλα βιβλία. Μου έφερναν πάντα ό,τι καινούργιο. Η μητέρα μου μού έδωσε Σαρτρ στην έκτη δημοτικού. Τριών χρόνων διάβαζα περιοδικά όπως τη «Μάσκα». Έμπαιναν πέντε εφημερίδες στο σπίτι: «Εθνικός Κήρυκας», «Ακρόπολη», «Καθημερινή», «Βήμα», «Το Έθνος». Θυμάμαι τα πάντα από αυτά που διάβαζα τότε, από το σκάνδαλο «Προφιούμο» μέχρι τις νουβέλες που δημοσίευαν οι εφημερίδες.

• Όλη η οικογένεια έλεγε «το παιδί θα πάει στο Πολυτεχνείο, είναι αστέρι στα μαθηματικά». Ο πατέρας μου έλεγε ότι θα γίνω τουλάχιστον διπλωμάτης. Μιλούσαμε πολύ για πολιτική. Όταν έγινα επτά χρόνων με έπαιρνε μαζί του όπου πήγαινε. Πέθανε όμως από έμφραγμα όταν ήμουν 11 χρόνων. Ένα βράδυ, λίγα χρόνια μετά, με ρώτησαν τι σκέφτομαι να κάνω και είπα «θα γίνω γιατρός και μάλιστα ψυχίατρος». Και το έκανα.

Είμαι πραγματικά το πρότυπο του αυτοδημιούργητου, ό,τι έκανα το έκανα μόνη, χωρίς πλάτες. Όπως και στην τέχνη, στην πολιτική έχει τεράστια σημασία η εκπαίδευση. Όχι να εκπαιδεύεσαι για το πώς θα αποφεύγεις τις ευθύνες σου. Αν θέλετε, εγώ εκπαιδεύτηκα να τιμώ τις ευθύνες μου. Και θα επιμένω μέχρι τέλους.

• Η Ψυχιατρική είναι το enfant gâté της Ιατρικής. Αν φαντάζομαι σήμερα τον εαυτό μου ως ψυχίατρο; Να σας πω, πιο πολύ το φαντάζεται η μητέρα μου, που μου λέει «Μα τι τη θέλεις την πολιτική, οι συμμαθητές σου σήμερα είναι καθηγητές στο Πανεπιστήμιο».

• Δεν βάζει κανείς τον εαυτό του να τη χρησιμοποιεί, αλλά η ψυχιατρική σε κάνει πιο επιεική με τους άλλους. Συγχωρείς πιο εύκολα, αν και αυτό δεν είναι καλό στην πολιτική. Εγώ όμως είμαι από αυτούς που παραμερίζουν το παρελθόν. Σε ανθρώπους που αποδεδειγμένα ήθελαν να μου κάνουν κακό από φθόνο ή επειδή ήθελαν τη θέση μου δεν δίνω σημασία.

• Είμαι πραγματικά το πρότυπο του αυτοδημιούργητου, ό,τι έκανα το έκανα μόνη, χωρίς πλάτες. Όπως και στην τέχνη, στην πολιτική έχει τεράστια σημασία η εκπαίδευση. Όχι να εκπαιδεύεσαι για το πώς θα αποφεύγεις τις ευθύνες σου. Αν θέλετε, εγώ εκπαιδεύτηκα να τιμώ τις ευθύνες μου. Και θα επιμένω μέχρι τέλους.

• Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που σχεδίασα είναι αυτή που εφαρμόζεται και τώρα - ούτως ή άλλως είναι αυτό που κάνουν οι χώρες με τη μεγαλύτερη επιτυχία και ανάπτυξη. Ποτέ δεν πίστευα ότι αυτό που κάνει ο πολιτικός πρέπει να του αποδώσει το επόμενο πρωί. Δεν με πειράζει που σήμερα αποδίδει κάτι που εγώ τότε σχεδίασα και εφήρμοσα. Και ας χτυπήθηκα γι' αυτό εσκεμμένα και συγκεκριμένα. Σε τελευταία ανάλυση εγώ βόλτα έκανα στην Αθήνα για να εκλεγώ, ήταν δεδομένο ότι έβγαινα γιατί είχα έναν κόσμο που ερχόταν και από άλλο χώρο και ήμουν ο μόνος βουλευτής που η μεγάλη πλειοψηφία των ψηφοφόρων του είναι πανεπιστημιακής εκπαίδευσης.

Με ενδιαφέρει να γίνονται πράγματα, να μην υπάρχει καθήλωση. Η ελληνική κοινωνία είναι πολύ συντηρητική, φοβάται να ανοίξει περπατησιά, φοβάται την αξιοκρατική σύγκριση. Φοβάται πάντα το καινούργιο. Δυστυχώς, τα αριστερά κόμματα φοβούνται πιο πολύ το καινούργιο.

• Με ενδιαφέρει να γίνονται πράγματα, να μην υπάρχει καθήλωση. Η ελληνική κοινωνία είναι πολύ συντηρητική, φοβάται να ανοίξει περπατησιά, φοβάται την αξιοκρατική σύγκριση. Φοβάται πάντα το καινούργιο. Δυστυχώς, τα αριστερά κόμματα φοβούνται πιο πολύ το καινούργιο.

• Δεν ξαφνιάστηκα από τα επεισόδια του Δεκεμβρίου. Περίμενα ότι θα συμβούν διάφορα από οργανωμένες ομάδες που είχαν ανάγκη από μια νέα αναταραχή, προκειμένου να φτιάξουν στελέχη. Γνώριζα ότι διάφορες ομάδες, όχι μόνο ελληνικές αλλά και άλλων εθνικοτήτων και εκτός συνόρων, συγκεντρώνονταν στην Ελλάδα. Αυτό το τραγικό που συνέβη, να δολοφονηθεί ένας μαθητής από αστυνομικό όπλο, έδωσε μεν το έναυσμα, αλλά ήταν ολοφάνερο ότι είχε προηγηθεί προετοιμασία για την αναταραχή.

• Την πρώτη νύχτα των επεισοδίων έμαθα αμέσως τι συνέβη και βέβαια πολύ γρήγορα άρχισαν να κατεβαίνουν οι ομάδες στην Αθήνα και άλλες πόλεις. Μέσω του Διαδικτύου υπήρχε ένα έτοιμο σύστημα, το οποίο ήταν αμφίβολο αν ελεγχόταν από τους κλασικούς επικεφαλής των αναρχο-εξουσιαστών. Ελεγχόταν ίσως από άλλες παράλληλες ομάδες. Βεβαίως, κατέβηκαν και παιδιά, αλλά και άλλοι που δυσφορούσαν για θέματα όπως η ιστορία του Βατοπεδίου. Το συγκυριακό πλαίσιο ήταν εξαιρετικά αρνητικά φορτισμένο. Μαζί με τα παιδιά κατέβηκαν και οι δάσκαλοί τους, οι οποίοι συχνά τα «φορτίζουν» - υπήρξαν τέτοιες περιπτώσεις. Τα παιδιά αντιδρούν ενστικτωδώς. Και εγώ, ως νέα, ήμουν υπέρ της εξέγερσης. Ίσως παραμένω ακόμη.

• Η κόρη μου δεν θα μου ζητήσει να κατέβει σε ένα συλλαλητήριο. Το ξέρω, επειδή συζητάμε πολύ. Όμως η κόρη μου είναι ένα παιδί πολύ ευγενικό που μιλάει σε όλους στον πληθυντικό. Μπορεί να πάει σε όποιο συλλαλητήριο θέλει, μου αρκεί που ξέρω ότι θα σεβαστεί τους άλλους.

• Γράφονταν διάφορα στις εφημερίδες - και φυσικά προέρχονταν από συγκεκριμένες πηγές. Δεν περίμενα, όμως, να είμαι στον ανασχηματισμό. Είμαι νέα, αλλά είμαι παλιό στέλεχος. Με ενδιαφέρει η συνολική διακυβέρνηση, δεν με ενδιαφέρει να πάρω απλώς μια θέση. Να το πω πιο λαϊκά: δεν καιγόμουν να είμαι στην κυβέρνηση.

Σε όλη μου τη ζωή έκανα ρήξεις. Και ρήξη μεγάλη έκανα όταν φέρθηκα με τρόπο νομιμόφρονα με το βιβλίο της Ιστορίας, για το οποίο φώναζαν ορισμένοι που δεν το είχαν καν διαβάσει. Ο πολιτικός πρέπει να είναι πρότυπο με τη συμπεριφορά του, δεν μπορεί να φέρεται ανάλογα με τις καταστάσεις με τρόπο πονηρό και ευέλικτο. Σε δύσκολες στιγμές που συζητιούνται θέματα αρχών, οφείλει με τη στάση του να δείχνει τι σημαίνει δημοκρατία.

• Δεν ξέρω αν θα είμαι στην κυβέρνηση μετά τις εκλογές, και φυσικά δεν ξέρω ποιος θα είναι κυβέρνηση. Η Νέα Δημοκρατία έχει ακόμη το περιθώριο να κυνηγήσει το σπάνιο: να πάρει και τρίτη εκλογή. Για να συμβεί αυτό πρέπει να πάρει συγκεκριμένες δεσμεύσεις για την επόμενη θητεία. Μπορεί ακόμη να το πετύχει. Από εκεί και πέρα αδιέξοδα στην πολιτική δεν υπάρχουν. Οι κάλπες μπορεί να μη βγάλουν ούτε τον ένα ούτε τον άλλο, αλλά ενδιάμεσες λύσεις.

• Να φύγω εγώ από ένα κόμμα του οποίου η ιδρυτική διακήρυξη με εκφράζει -παρά το γεγονός ότι ορισμένοι την έχουν ξεχάσει- όχι! Δεν θα φύγω εγώ, κυρία Ανέστη. Το αντιλαμβάνεστε...

• Σε όλη μου τη ζωή έκανα ρήξεις. Και ρήξη μεγάλη έκανα όταν φέρθηκα με τρόπο νομιμόφρονα με το βιβλίο της Ιστορίας, για το οποίο φώναζαν ορισμένοι που δεν το είχαν καν διαβάσει. Ο πολιτικός πρέπει να είναι πρότυπο με τη συμπεριφορά του, δεν μπορεί να φέρεται ανάλογα με τις καταστάσεις με τρόπο πονηρό και ευέλικτο. Σε δύσκολες στιγμές που συζητιούνται θέματα αρχών, οφείλει με τη στάση του να δείχνει τι σημαίνει δημοκρατία.

• Μου αρέσει η Αθήνα. Αν ανέβει κανείς στο Λυκαβηττό και τη δει από ψηλά, τον πιάνει η ψυχή του. Είναι όμως φιλόξενη πόλη, ίσως η περισσότερο φιλόξενη σε ολόκληρο τον κόσμο. Είναι μια πόλη που μπορεί να στηρίξει ένα μοναχικό άνθρωπο.

• Είμαι μοναχικός άνθρωπος, αλλά δεν αισθάνομαι μοναξιά. Έχω πολλά να πω με τον εαυτό μου. Ακόμα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 29.1.2009

Οι Αθηναίοι
0

ΚΡΙΣΗ ΣΤΗ ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ