Ο Αλέξανδρος Γεωργίου αφηγείται τη ζωή του στη LIFO Facebook Twitter
Είχα υπαρξιακά ερωτήματα από μικρός και νομίζω ότι βρήκα κάποιες ικανοποιητικές απαντήσεις στις φανταστικές αφηγήσεις που διάβαζα στα βιβλία του Ινδουισμού.

Ο Αλέξανδρος Γεωργίου αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

0

Ο μπαμπάς μου είναι μαρμαρογλύπτης. Έχει μεταφέρει σε μάρμαρο τα αγάλματα του Τρικούπη και του Βενιζέλου που φιλοτέχνησε ο γλύπτης Γιάννης Παππάς και σήμερα βρίσκονται έξω από τη Βουλή. Το μόνο δικό του έργο είναι ένα μνημείο που έχει κάνει για μια οικογένεια στο Α' Νεκροταφείο. Είναι τρεις άγγελοι πάνω σ' ένα καράβι. Μοιάζει λιγάκι σαν Ρώσικη Πρωτοπορία. Δούλευα από μικρός με τον μπαμπά μου. Έτσι, ξεκίνησα να μαθαίνω σχέδιο από τη Γ' Γυμνασίου για να δώσω στη Σχολή Καλών Τεχνών.

• Στη Σχολή Καλών Τεχνών βρέθηκα στο εργαστήριο του Κοκκινίδη. Στο τρίτο έτος άρχισα από μόνος μου να κάνω φωτογραφία. Ο Κοκκινίδης μού είπε ότι δεν μπορούσε να κατανοήσει τα έργα που έκανα κι έτσι άρχισα να τα δείχνω στο εργαστήριο του Λάππα.

Κατάλαβα ότι τα όρια της λογικής δεν είναι ακριβώς τόσο στενά όσο τα φανταζόμαστε. Ότι η πνευματικότητα είναι αυτή που υπερβαίνει τη λογική και ότι αυτό που πιστεύεις φτάνει να μεταμορφώσει ένα υλικό σε κάτι άλλο, που λογικά δεν θα έπρεπε να υπάρχει: το να κολυμπάς, για παράδειγμα, σε ένα ποτάμι που υποτίθεται ότι είναι βρόμικο και να νιώθεις συγκλονιστικά.

• Το 1996 συμμετείχα στην έκθεση «Spring Collection» του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ. Την ίδια χρονιά έφυγα για μεταπτυχιακές σπουδές στη Νέα Υόρκη. Ένιωθα πολύ δυσάρεστα στην Αθήνα και γενικότερα στην Ελλάδα. Πριν φτάσω στη Νέα Υόρκη, δεν είχα φανταστεί ποτέ ότι υπήρχε μια πόλη όπου περπατούσαν τυφλοί άνθρωποι στον δρόμο και το λεωφορείο μπορούσε να περιμένει υπομονετικά να μπει ένας άνθρωπος με αναπηρικό καροτσάκι και όλοι να είναι χαρούμενοι στην αναμονή.

Τον πρώτο χρόνο πήγαινα στο Metropolitan Museum κάθε μέρα και επειδή δεν είχα χρήματα, έτρωγα συνεχώς μακαρόνια με λάδι και λεμόνι. Τα μαγείρευα στο εργαστήριό μου, μέσα στη Σχολή.

• Το 2001, όταν έπεσαν οι Δίδυμοι Πύργοι, έπαθα σοκ. Δεν μπορούσα να πιστέψω ότι συνέβη. Μετά ξεκίνησε η εθνικιστική παράνοια των Αμερικάνων, ο πόλεμος στο Ιράκ και αυτή η τραγική κατάσταση. Τον Φεβρουάριο της ίδιας χρονιάς ξύπνησα ένα πρωί με την επιθυμία να πάω στην Ινδία. Δεν ήξερα καλά-καλά πού βρίσκεται.

Την ίδια μέρα πήγα στην Πρεσβεία της Ινδίας για να βγάλω βίζα. Ήταν μια παλιομοδίτικη αίθουσα με χαμηλά φώτα κοντά στην 5η Λεωφόρο. Περίμενα στην ουρά, το πάτωμα ήταν πολύ γυαλιστερό και δυο μικρά παιδάκια από την Ινδία, που τα είχε αφήσει ελεύθερα η μαμά τους, είχαν ξαπλώσει στο πάτωμα και «κολυμπούσαν» σαν βατραχάκια. Τότε σκέφτηκα: «Πρέπει να έχει ενδιαφέρον η Ινδία».

• Όταν έφτασα στο Νέο Δελχί, είπα: «Τεράστιο λάθος. Φεύγω αμέσως». Μου φάνηκε χάλια, φρίκη. Με τρόμαξε η πόλη, όπως τρομάζει όλους που πάνε πρώτη φορά. Χιλιάδες άνθρωποι στον δρόμο μου ζητούσαν λεφτά. Υπάρχει μια σύγχυση και μια εντελώς άλλη γλώσσα επικοινωνίας, την οποία, αρχικά, δεν καταλαβαίνεις.

Έμεινα σε ένα πολύ μικρό guest house στην κεντρική αγορά. Το ίδιο βράδυ, λίγο μετά τα μεσάνυχτα, με ξύπνησε μια μουσική που παιζόταν ζωντανά στον δρόμο. Η μουσική, όπως και όλοι οι θόρυβοι του δρόμου, «έμπαινε» στο δωμάτιο από τα μεγάλα κενά που υπήρχαν ψηλά στους τοίχους του δωματίου για να αερίζεται. Αυτή η μουσική, που την ήξερα από τη Νέα Υόρκη, ήταν η αφορμή για να μη φύγω αμέσως από τη χώρα. Το ταξίδι μου ξεκίνησε την επόμενη μέρα.

• Διαβάζοντας τη Μαχαμπαράτα, νομίζω ότι έμαθα κάποια πράγματα για τον Ινδουισμό. Είχα υπαρξιακά ερωτήματα από μικρός και νομίζω ότι βρήκα κάποιες ικανοποιητικές απαντήσεις στις φανταστικές αφηγήσεις που διάβαζα στα βιβλία του Ινδουισμού.

Κατάλαβα ότι υπήρχε ένα αρχαίο σύστημα σκέψης που υποστήριζε τις ιδέες που είχα μικρότερος. Το ότι ένα ποτάμι μπορεί να είναι θεότητα μού φαίνεται πολύ λογικό ή όσα λέει σήμερα και η επιστήμη για την πραγματικότητα, η οποία μπορεί να μην είναι ακριβώς αυτή που ξέρουμε.

• Όταν έφτασα στο Βαρανάσι τα πάντα μου φαίνονταν εξωφρενικά: ο κόσμος που κολυμπούσε στον Γάγγη, η καύση των νεκρών. Αν και ένιωθα ότι βρισκόμουν σε έναν τόπο μυστηρίου, κάτι με τρόμαζε πολύ. Είχα φρικάρει. Ύστερα από έναν χρόνο, επέστρεψα. Άρχισα να κολυμπάω στον Γάγγη καθημερινά. Κάθε φορά που έμπαινα έκανα προσευχές να μην κολλήσω καμιά αρρώστια. Τελικά, δεν έπαθα τίποτα.

Κάποιες φορές έβλεπες να επιπλέει κοντά σου κάποιο πτώμα. Το πτώμα το μυρίζεις από πολύ μακριά, οπότε δεν γίνεται να πέσεις πάνω του. Απλώς κολυμπάς σε αντίθετη κατεύθυνση και το προσπερνάς. Πολλοί άνθρωποι πάνε εκεί για να πεθάνουν. Το ενδιαφέρον, όμως, του τόπου και η ιερότητά του βρίσκονται στο γεγονός ότι ήταν ιερός πολύ πριν ο Σίβα αποφασίσει να ζήσει εκεί.

• Εκεί κατάλαβα ότι τα όρια της λογικής δεν είναι ακριβώς τόσο στενά όσο τα φανταζόμαστε. Ότι η πνευματικότητα είναι αυτή που υπερβαίνει τη λογική και ότι αυτό που πιστεύεις φτάνει να μεταμορφώσει ένα υλικό σε κάτι άλλο, που λογικά δεν θα έπρεπε να υπάρχει: το να κολυμπάς, για παράδειγμα, σε ένα ποτάμι που υποτίθεται ότι είναι βρόμικο και να νιώθεις συγκλονιστικά. Τότε κατάλαβα ότι αυτή η εμπειρία σχετίζεται και με την τέχνη, όταν νιώθεις ή πιστεύεις ότι τα χρώματα σε έναν πίνακα μπορούν μέσω του πνεύματος να συνδυαστούν για να δημιουργηθεί κάτι.

• Έψαχνα να βρω έναν τρόπο να κάνω ένα έργο που θα μπορούσε να σχολιάσει τις ιδέες και τις σκέψεις που είχαν δημιουργηθεί από την παραμονή μου στο Βαρανάσι. Κάποια στιγμή ζήτησα από ορισμένους ανθρώπους να συμβάλουν στη δημιουργία ενός έργου με ένα μικρό ποσό. Αυτοί θα ήταν παραλήπτες των έργων που θα έφτιαχνα ταξιδεύοντας, χωρίς δικό μου όχημα, από την Αθήνα στο Βαρανάσι.

• Στο πρώτο ταξίδι ήταν δέκα οι παραλήπτες. Ήθελα να δω πώς κάτι πολύ ευτελές και ασήμαντο, που δεν κοστίζει πολλά χρήματα, μπορεί να γίνει πολύ ενδιαφέρον. Πώς μπορεί, επίσης, το εργαστήριο του καλλιτέχνη να μην είναι στο σπίτι του, αλλά κάπου έξω.

Τραβούσα με μια αναλογική κάμερα φωτογραφίες, μικρές λεπτομέρειες του ταξιδιού, τις τύπωνα σε φωτοτυπίες και τις έστελνα. Ταξίδευα με λεωφορεία και τρένα. Περνούσα όλη τη μέρα μιλώντας με διαφορετικούς ανθρώπους. Δεν ένιωσα ποτέ μοναξιά.

• Το 2007 ξεκίνησα ένα ανάλογο ταξίδι και στην Αθήνα, που ήταν ψυχικά επίπονο. Τότε ένιωθα ότι η Αθήνα βρισκόταν σε ένα είδος πνευματικής κόλασης, σαν να μπαίναμε στην κόλαση και ότι θα ακολουθούσε μια εξέλιξη φθοράς και διάλυσης. Δεν φανταζόμουνα ποτέ πού θα φτάναμε.

Ό,τι συμβαίνει στην πραγματικότητα είναι αντανάκλαση του πνεύματός μας. Οι πυρκαγιές στα δάση, η αδιαφορία της πολιτείας, η διαφθορά, όλα έμοιαζαν τότε σε μένα σαν φυσικό αποτέλεσμα κάποιας πνευματικής σήψης. Όλα όσα ζούμε αυτήν τη στιγμή συνδέονται, επίσης, με τον τρόπο που αντιμετωπίζουμε την ύλη, τα λεφτά, και μοιάζουν με τα προσεχώς της Ευρώπης και του υπόλοιπου κόσμου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 7.11.2012

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Για τις Αρχές ήταν «τρομοκράτης» και «αρχηγός» της 17Ν, ενώ για την Αριστερά «προβοκάτορας». Σήμερα δηλώνει αντιστασιακός εκ φύσεως και πιστεύει ότι η «Ελευθεροτυπία» της δικής του εποχής δεν μπορεί να ξαναβγεί. Ο θρυλικός δημοσιογράφος αφηγείται την πολυτάραχη ζωή του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Ελλάδα που πρωτοείδα ήταν βουτηγμένη στη φτώχεια» ή «Γνώρισα/πρόλαβα μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». ή «Οι άνθρωποι στα νησιά δεν γνώριζαν καν τι σημαίνει τουρίστας»

Οι Αθηναίοι / «Τώρα η γλώσσα του Οδυσσέα είναι η γλώσσα μου. Και το Αιγαίο είναι η θάλασσά μου»

Γεννημένος στο Σικάγο, η αληθινή αλλαγή στη ζωή του ήρθε όταν ταξίδεψε για πρώτη φορά στα ελληνικά νησιά και την Αθήνα το 1954. Αποτύπωσε φωτογραφικά «τα χρόνια της ελπίδας σε μια Ελλάδα ανέγγιχτη και αναλλοίωτη». Σήμερα, εκφράζει την ανησυχία του για τα όμορφα τοπία της και τις γειτονιές, όπως η Πλάκα, που «είναι γεμάτες από καταστήματα με σουβενίρ». Ο φιλέλληνας φωτογράφος Ρόμπερτ Μακέιμπ είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ