Ο Απόστολος Τραστέλης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO Facebook Twitter
Ένας restauranteur χρειάζεται να έχει στόχο. Πρόκειται για μια θεατρική παράσταση. Φωτο: Σπύρος Στάβερης/LIFO

Ο Απόστολος Τραστέλης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO

0

Γεννήθηκα στην Αθήνα και μεγάλωσα στην Πλάκα. Οι γονείς μου ήταν κι οι δυο δημόσιοι υπάλληλοι στο υπουργείο Οικονομικών. Το παιδικό μου όνειρο ήταν να γίνω γιατρός και να θεραπεύω. Ονειρευόμουν ότι θα γιάτρευα τους ανθρώπους, ακουμπώντας τους με τα χέρια μου και μόνο. Ήθελα να είμαι δυνατός, να μην πονάει κανείς κοντά μου.

• Όταν αποφοίτησα από τη Φαρμακευτική Σχολή της Πάτρας, μπήκα στην Ιατρική Σχολή Αθηνών για να κάνω το μεταπτυχιακό και το διδακτορικό μου. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μου, έκανα διάφορες δουλειές: παρέδιδα ιδιαίτερα μαθήματα, μοίραζα φέιγ-βολάν, κόλλαγα αφίσες. Αργότερα, και παράλληλα με τις σπουδές, έφτιαξα μια, αρχικά μικρή, εταιρεία, που ασχολούνταν με διαφημιστικά έντυπα. Στην πορεία μεγάλωσε, απέδωσε οικονομικά κι έπειτα έκανα και μια δεύτερη.

• Στην αρχή της Ιατρικής σκεφτόμουν ότι θα έκανα πειράματα και ότι θα γινόμουν επιστήμονας. Η εμπειρία μου όμως με τους «επιστήμονες» εκεί ήταν φρικτή κι έτσι, τελικά, δεν ακολούθησα ακαδημαϊκή καριέρα. Πάντως, αν τελικά συνέχιζα με κάποια ειδικότητα, αυτή θα ήταν η χειρουργική, κι αυτό γιατί θέλω πάντα την αδρεναλίνη να χτυπάει «κόκκινο». Είμαι σίγουρος, δε, ότι θα ήμουν ένας πολύ καλός χειρουργός.

Δεν έχω κλωνοποιηθεί. Με ρωτάνε πώς τα καταφέρνω. Η απάντηση είναι ότι δεν ξέρω, δεν μπορώ να σας πω πολλά πράγματα. Το μόνο που ξέρω, από τότε που ξεκινούσα τη Σπονδή, είναι ότι δεν την έκανα μόνος μου. Την έκανα με τους συνεργάτες μου, με τους ανθρώπους που είναι κοντά μου. Σίγουρα ξέρω να ξεχωρίζω ανθρώπους. Χρειάζονται, επίσης, συνεχείς υπερβάσεις.

• Σκέφτηκα, λοιπόν, να επενδύσω, και τα δύο καλύτερα πράγματα που μου ήρθαν στο μυαλό ήταν το φαγητό και το φάρμακο, διότι και τα δύο είναι πράγματα που υπερκαταναλώνει ο Έλληνας. Ξεκίνησα λοιπόν πρώτα να χτίζω το κτίριο της Σπονδής στο Παγκράτι, διαδικασία που κράτησε δύο χρόνια. Στον δεύτερο χρόνο είχα βρει κι ένα πολύ καλό φαρμακείο στη Γλυφάδα, το αγόρασα κι αυτό. Κι έτσι βρέθηκα μέσα σε δύο χρόνια να έχω ένα φαρμακείο κι ένα εστιατόριο.

• Η Σπονδή ξεκίνησε το 1996 ως μπιραρία, γι' αυτό και είναι κατασκευασμένη από πέτρα, ξύλο και σίδερο. Κατά λάθος έγινε γκουρμέ εστιατόριο. Χωρίς να το πολυσκεφτώ, είχα πάρει τότε έναν πολύ καλό σεφ, τον Άρη Τσανακλίδη, που πήγε τον χώρο στο πιο ελιτίστικο. Ε, αυτό το ελιτίστικο μετά το ξέσκισα.

Το 2002 η Σπονδή πήρε το πρώτο αστέρι Michelin και το 2008 το δεύτερο. Συγκαταλέγεται μέσα στα 100 καλύτερα εστιατόρια του κόσμου. Τα τελευταία 8 χρόνια βραβεύεται από το περιοδικό «Αθηνόραμα» ως το καλύτερο εστιατόριο της Ελλάδας και είναι μέλος της αλυσίδας Relais Chateaux. Την πρώτη φορά που μου συστήθηκαν οι άνθρωποι της Michelin, αφού είχαν φάει και πληρώσει, μου κόπηκαν τα πόδια.

• Έφτιαξα κι άλλο ένα εστιατόριο, τη Hytra, που έγινε το δεύτερο καλύτερο στην Αθήνα, με ένα αστέρι Michelin. Κάποια στιγμή με προσέγγισαν μεγάλοι συντελεστές της ελληνικής οικονομίας, κατά βάση ξενοδοχεία, για να κάνω μεγαλύτερες συνεργασίες, κι έτσι βρέθηκα να έχω δημιουργήσει και να διευθύνω μια εταιρεία management και consulting άλλων εστιατορίων σε όλη την Ελλάδα, τα οποία επίσης αποσπούν συνεχώς διακρίσεις και βραβεία. Ανάμεσά τους τo Electra Palace στην Πλάκα, τα τέσσερα εστιατόρια του Sani Resort στη Χαλκιδική, το Kiku», το Cavo Tagoo στη Μύκονο, το Orloff στις Σπέτσες και το Liostasi στην Ίο, ενώ στη λίστα θα προστεθούν κι άλλα.

• Δεν έχω κλωνοποιηθεί. Με ρωτάνε πώς τα καταφέρνω. Η απάντηση είναι ότι δεν ξέρω, δεν μπορώ να σας πω πολλά πράγματα. Το μόνο που ξέρω, από τότε που ξεκινούσα τη Σπονδή, είναι ότι δεν την έκανα μόνος μου. Την έκανα με τους συνεργάτες μου, με τους ανθρώπους που είναι κοντά μου. Σίγουρα ξέρω να ξεχωρίζω ανθρώπους. Χρειάζονται, επίσης, συνεχείς υπερβάσεις.

• Τι είναι η γαστρονομία; Θα σας πω τι είναι από τη δική μου πλευρά. Είναι φιλοξενία, ένα μεγάλο σπίτι, πολλές οικογένειες μέσα που τρέχουν, πολλή φροντίδα, άγχος, στενοχώριες, χαρές. Έχει πολλά πράγματα με τα οποία μπορείς να ασχοληθείς: υψηλή αισθητική, σκληρή οργάνωση, όνειρο. Και καθώς βρισκόμαστε στην Ελλάδα, υπάρχουν απίστευτες εκτάσεις, όπου μπορεί κανείς να δώσει καινούργιες εικόνες, αλλά, δυστυχώς, σε κάθε ανέβασμα μιλάς σε λιγότερους και απομονώνεσαι περισσότερο.

Έχω μνήμες στη γεύση, έχω χορδές. Αν δεν ήμουν ευαίσθητος δέκτης, δεν θα έπιανα λεπτές αποχρώσεις στο φαγητό. Θα τολμήσω να πω ότι πιάνω ορισμένες τόσο λεπτές, που τις πιάνω μόνος μου και είμαι πάρα πολύ μόνος μου. Πολλές φορές βλέπω πράγματα που τα αφήνω να υπάρχουν γιατί, αν τα τελειοποιήσω, θα γίνουν και πιο απρόσωπα.

• Ένας restauranteur χρειάζεται να έχει στόχο. Πρόκειται για μια θεατρική παράσταση. Μπαίνει κάποιος για δυο τρεις ώρες μέσα στο χώρο σου και πρέπει να ευχαριστηθεί, να γελάσει, να κλάψει, να αισθανθεί, να πετάξει και να φύγει ευχαριστημένος. Κι επειδή πληρώνει, να νιώθει ότι πληρώνει λιγότερα απ' όσα εισέπραξε.

• Έχω μνήμες στη γεύση, έχω χορδές. Αν δεν ήμουν ευαίσθητος δέκτης, δεν θα έπιανα λεπτές αποχρώσεις στο φαγητό. Θα τολμήσω να πω ότι πιάνω ορισμένες τόσο λεπτές, που τις πιάνω μόνος μου και είμαι πάρα πολύ μόνος μου. Πολλές φορές βλέπω πράγματα που τα αφήνω να υπάρχουν γιατί, αν τα τελειοποιήσω, θα γίνουν και πιο απρόσωπα.

• Κάθε κομμάτι χαράς για μένα γίνεται δουλειά στο τέλος.

• Σε 10 χρόνια θα ήθελα να ονειρεύομαι περισσότερο από ό,τι ονειρεύομαι τώρα.

• Κάθε πρωί πάω στα φαρμακεία μου (έχω αποκτήσει και ένα δεύτερο, στο κέντρο). Δίνω και συμβουλές στους πελάτες. Τώρα, βέβαια, με το «Top Chef» γίνονται διάφορα ευτράπελα. Μπήκε κάποιος στο φαρμακείο και μου ζήτησε αυτόγραφο. Καταντράπηκα. Δεν είμαι εγώ αυτό που βλέπουν οι άλλοι στην τηλεόραση. Είναι σαν μια εικόνα μου που προβάλλεται λίγο, παίζει έναν ρόλο και μετά φεύγει. Δεν είμαι εγώ.

• Μου αρέσει να κοιμάμαι νωρίς. Δεν πίνω, πίνω κρασί μόνο με το φαγητό και ουίσκι πρέπει να έχω πιει μόνο μια φορά στη ζωή μου. Κάποια στιγμή, γύρω στα εβδομήντα, θ' αρχίσω να κάνω πράγματα που δεν έχω κάνει μέχρι τώρα. Ρεντίκολο θα γίνω, θα λένε «κοίτα πώς κατάντησε!».

• Μου αρέσει να περπατάω στην Πλάκα. Νιώθω ότι ο αέρας που αναπνέω εκεί είναι διαφορετικός. Μου αρέσει να βλέπω τον Παρθενώνα από τη φτωχική του μεριά, από τη μεριά που είναι τα Αναφιώτικα. Με αποτοξινώνει και με κάνει πιο ελαφρύ.

• Όταν ήμουν μικρός, μου άρεσε να καβαλάω το ποδήλατο και να με χτυπάει ο παγωμένος αέρας στο πρόσωπο. Μου λείπει αυτή η αναζωογονητική αίσθηση.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ