Ο Άρης Δαβαράκης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO Facebook Twitter
Οι φίλοι μου έχουν παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή μου. Τεράστιο. Τώρα πια δεν ντρέπομαι να πω καθαρά ότι έχουν παίξει πιο σημαντικό ρόλο απ' τον έρωτα. Είμαι άνθρωπος της φιλίας και όχι του έρωτα. Φωτο: Παντελής Ζερβός / LIFO

Ο Άρης Δαβαράκης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO

0

Γεννήθηκα στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου ντάλα καλοκαίρι, 31 Ιουλίου, πριν από 55 χρόνια, το 1953. Έζησα εκεί τα πρώτα 11 χρόνια μου. Το 1964 μεταφερθήκαμε οικογενειακώς στην Ελλάδα και εγκατασταθήκαμε στο κέντρο, στο Κολωνάκι. Είναι φαίνεται κάτι βιολογικό, όσο μεγαλώνεις ηλικιακά τόσο πιο πολύ θυμάσαι τα παιδικά σου χρόνια.

Θυμάμαι την Αλεξάνδρεια όπως την έχω φτιάξει στη μνήμη μου, δεν ξέρω αν υπήρξε ποτέ έτσι. Αυτά που θυμόμαστε είναι κατά μεγάλο μέρος κατασκευές, δεν είναι απόλυτες αποτυπώσεις. Η σημερινή Αλεξάνδρεια δεν έχει σχέση με αυτή της μνήμης μου, την αγαπάω όμως εξίσου και την επισκέπτομαι μια φορά το χρόνο γιατί έχω εκεί όλους μου τους νεκρούς.

• Ήθελα να σπουδάσω κινηματογράφο, ή έτσι νόμιζα. Πήγα στο Παρίσι, έδωσα δυο φορές στη σχολή σκηνοθεσίας, αλλά δεν μπήκα, κι έτσι γράφτηκα στη Σορβόνη για σπουδές φιλολογίας και δημοσιογραφίας. Ποτέ δεν πάτησα σε μάθημα. Δεν έχω σπουδάσει στην ουσία τίποτα. Το αισθητικό ή πολιτιστικό μου πανεπιστήμιο, αν μπορούμε να το πούμε έτσι, ήταν η θητεία μου στο Τρίτο Πρόγραμμα απ' το '77 μέχρι το '81, με τον Μάνο Χατζιδάκι.

• Όταν τέλειωσε το Τρίτο Πρόγραμμα το '81 -βγήκε το ΠΑΣΟΚ και δεν τα βρήκαν με τον Μάνο-, βρέθηκα χωρίς δουλειά. Ο Νίκος Κυριακίδης, που άκουγε τις εκπομπές μου, μου ζήτησε να γράφω στον «Ταχυδρόμο». Δέχτηκα. Είχα ευκολία στο γράψιμο και σε τρεις μήνες απέκτησα μια στήλη με τίτλο «Σφήνες», η οποία ήταν η καταστροφή μου. Είχε τεράστια επιτυχία.

Ο «Ταχυδρόμος» τότε είχε πολύ μεγάλη κυκλοφορία και με το νεανικό ενθουσιασμό μου και την ανάγκη μου να γίνω γνωστός έγραφα εξυπνάδες τρομερές, τα είχα βάλει με όλους και με όλα. Μετά κάναμε τα «In και Out» με την Αγλαΐα Κρεμέζη, κι αυτό τρομερό σουξέ, κι ακριβώς εκεί πάνω, επειδή το έβλεπα ότι με έστελνε προς ένα μέρος που δεν ήταν του χαρακτήρα μου, παράτησα το περιοδικό.

Ο Άρης Δαβαράκης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO Facebook Twitter
Δεν θα άλλαζα τίποτα όσον αφορά εμένα, ειλικρινά. Δεν το λέω με εγωισμό, ούτε με περηφάνια. Αυτά που μου έφερε η ζωή έπρεπε να τα ζήσω. Νομίζω ότι «σωφρονίστηκα» αρκετά. Φωτο: Παντελής Ζερβός / LIFO

• Λίγο καιρό πριν φύγω απ' τον «Ταχυδρόμο» βρέθηκα να κάνω πόρτα στο Εργοστάσιο του Τάσου και του Σπύρου Μελετόπουλου. Ήταν λίγο «Studio 54-Αθήνα» είχε γίνει με σχέδια και συμβουλές του ίδιου του Steve Rubell, του ιδιοκτήτη του αυθεντικού νεοϋορκέζικου. Όταν άνοιξε το μαγαζί και γέμιζε και γινόταν κάθε βράδυ χαμός, ένα τεράστιο πάρτι μέχρι το πρωί, νομίσαμε ότι θα ήταν για πάντα έτσι. Παιχνίδι. Ένα βράδυ όμως ήρθαν τα παλικάρια με τις σιδερογροθιές και τα σπάσανε όλα. Μου έσπασαν κι εμένα το κεφάλι.

Μπήκα στο μικρό γραφείο που είχαμε, τηλεφώνησα στην αστυνομία και τους είπα «τρέξτε, μας σκοτώνουν», αλλά δεν ήρθαν ποτέ γιατί δεν είχαν καμιά δουλειά να έρθουν. Έχει πολύ καλές σχέσεις η αστυνομία με αυτούς τους ανθρώπους. Άρχισε μια διαδικασία που σκοτείνιασε εντελώς τη χαρά μας, μας εξήγησαν ότι αν δεν θέλουμε να γίνεται αυτό κάθε βράδυ έπρεπε κάποιος να μας προστατεύει. Αυτοί δηλαδή. Η ανάγκη μας να γλιτώσουμε από τον υπόκοσμο, φτιάχνοντας μια εταιρεία για να νοικιάζουμε το χώρο σε τρίτους, μας έστειλε τελικά στη φυλακή. Αυτή είναι μια ειρωνεία που έχει διαστάσεις μεταφυσικές, καρμικές.

• Με το «Σαν Παλιό Σινεμά» έγινα σουξεδιάρης και μάλιστα με τραγούδι του Χατζιδάκι! Αυτό μου άνοιξε τις πόρτες των δισκογραφικών και των άλλων συνθετών και κατάφερα να στήσω πάνω σε αυτό το τραγούδι μια -ας την πούμε- καριέρα στιχουργού που είναι ο κουμπαράς μου. Κάθε εξάμηνο βγάζω κάποια λεφτά από την ΑΕΠΙ και συνεχίζω να έχω παραγγελίες.

• Οι φίλοι μου έχουν παίξει πολύ σημαντικό ρόλο στη ζωή μου. Τεράστιο. Τώρα πια δεν ντρέπομαι να πω καθαρά ότι έχουν παίξει πιο σημαντικό ρόλο απ' τον έρωτα. Είμαι άνθρωπος της φιλίας και όχι του έρωτα.

Η ζωή με έμαθε ότι κερδισμένος τελικά βγαίνει αυτός που μεγαλώνοντας όλο και ανοίγεται. Δεν χρειάζεται να αυτοπροστατευόμαστε, να φοβόμαστε, πώς θα έρθει η έμπνευση, η δημιουργία, η σχέση με τους άλλους; Πρέπει να είμαστε ανοιχτοί κι ας γίνει οτιδήποτε. Κι ας έρθει και το χαστούκι. Ή το γιαούρτι.

• Ανακαλύπτω σε αυτή την προχωρημένη μέση ηλικία ότι είμαι μοναχικός τελικά. Μετά τη σοβαρή περιπέτεια με την υγεία μου, που δεν επιτρέπεται να πιω ούτε σταγόνα αλκοόλ, κατάλαβα ότι αυτό ήταν που με βοηθούσε να έχω μια περσόνα πολύ κοινωνική και εξωστρεφή, αλλά κατά βάθος νευρική και τρομαγμένη. Ακόμα και όταν μου αρέσει η παρέα και περνάω καλά και ψιλοφλερτάρω κάποιον, έστω και πλατωνικά, έρχεται μια στιγμή που κοιτάζω το ρολόι μου κι αναρωτιέμαι μήπως πρέπει να πηγαίνω στο σπιτάκι μου σιγά σιγά.

• Δεν έχω σκεφτεί τι σημαίνει για μένα ο Θεός. Εκ των πραγμάτων αισθάνομαι μια ταπεινότητα μπροστά σε όλο αυτό το μεγαλείο του σύμπαντος, στην τάξη και την αρμονία της φύσης, στους πλανήτες, το ξημέρωμα και το βράδιασμα, το χειμώνα και το καλοκαίρι, τη θάλασσα που δεν ξεχειλίζει μέσα στη μούρη μας, τη βαρύτητα που μας κρατάει κάτω, που όλα λειτουργούν ομαλά.

Περιλαμβάνει και πολέμους και καταστροφές και τσουνάμι και εκρήξεις ηφαιστείων, αλλά και αγάπη και σεξ και παιδιά και έρωτες και επιτυχία και ταξίδια και ό,τι αρέσει στον καθένα. Ο Θεός βρίσκεται σε όλη την ευτυχία που ζούμε, μαζί με τα προβλήματα.

• Στη φυλακή βρέθηκα από μια νομικίστικη παρεξήγηση. Από τη συμμετοχή μου με 2% στην εταιρεία που είχε κάνει από τις αρχές της δεκαετίας του '80 ο Τάσος ο Μελετόπουλος για να ξεφορτωθεί το Εργοστάσιο. Επειδή δεν επιτρέπονταν οι μονοπρόσωπες ΕΠΕ, με φώναξε να υπογράψω για να γίνει η εταιρεία. Από τότε το μαγαζί νοικιάζεται σε επιχειρηματίες, δεν έχουμε σχέση μαζί του, πέρα από την ιδιοκτησία.

Κάποια στιγμή πιάνουν ένα παιδί με ecstasy, είπε ότι το προμηθεύτηκε μέσα στο μαγαζί, γίνεται μια δικογραφία και μας καλούν για ανάκριση, αλλά δεν καταλάβαμε ότι ήταν τόσο σοβαρό. Μετά από ενάμιση χρόνο, Δεκέμβρη, μας στέλνει η ανακρίτρια ένταλμα σύλληψης γιατί έπιασαν πάλι μια παρέα με ναρκωτικά μέσα στο μαγαζί. Οι επώνυμοι που ήρθαν να μας υπερασπιστούν δεν κατάφεραν να πείσουν την ανακρίτρια ότι δεν είχαμε καμία σχέση με ναρκωτικά, κι έτσι στις 2 Φεβρουαρίου του 2005 βρεθήκαμε στον Κορυδαλλό.

Ο Άρης Δαβαράκης αφηγείται τη ζωή του στη LiFO Facebook Twitter
Δεν έχω σκεφτεί τι σημαίνει για μένα ο Θεός. Εκ των πραγμάτων αισθάνομαι μια ταπεινότητα μπροστά σε όλο αυτό το μεγαλείο του σύμπαντος. Φωτο: Παντελής Ζερβός / LIFO

• Πήγα στη φυλακή πανικόβλητος, εξαντλημένος, με έβαλαν σε ένα κελί με άλλους δύο και έπεσα ξερός για ύπνο. Όταν ξύπνησα, αποφάσισα να μη φάω, να πεθάνω να τελειώνω. Στους δυο αυτούς ανθρώπους όμως χρωστάω πολλά. Μου είπαν, σύνελθε, δεν έχει νόημα, ο ένας μου μαγείρεψε με το γκαζάκι μακαρόνια μόνο και μόνο για να μου δώσει λίγη τροφή. Έκαναν 4 ώρες να γίνουν! Το ότι άρχισα να γράφω σχεδόν αμέσως ένα γράμμα την εβδομάδα στο «Πρώτο Θέμα» με βοήθησε πάρα πολύ. Και στον τρόπο που με αντιμετώπιζαν οι υπάλληλοι και στις σχέσεις μου με τους άλλους συγκρατούμενους, που έρχονταν και μου έλεγαν τον πόνο τους. Πέρασα μια ιδιότυπη φυλακή.

• Σκεφτόμουν να γράψω για τη φυλακή, δεν είχα όμως στο μυαλό μου το θεατρικό. Έτυχε να μου προτείνουν ο Νίκος ο Σούλης με τη Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου να ανεβάσουμε τις Μπαλάντες της Οδού Αθηνάς, με τα ίδια τραγούδια αλλά με σύγχρονο κείμενο, για την οδό Αθηνάς τη σημερινή. Κάτι τέτοιο θα είχε μεγάλες δυσκολίες, ήταν γραμμένο για μια συγκεκριμένη περίοδο όλων των παλιών συντελεστών, ήταν αδύνατο, έτσι πρότεινα να δοκιμάσω να γράψω κάτι άλλο. Σε τέσσερις συναντήσεις είχα έτοιμο το έργο, εμπνευσμένο από τις εμπειρίες μου στη φυλακή και πήγαμε για πρόβα.

• Δεν θα άλλαζα τίποτα όσον αφορά εμένα, ειλικρινά. Δεν το λέω με εγωισμό, ούτε με περηφάνια. Αυτά που μου έφερε η ζωή έπρεπε να τα ζήσω. Νομίζω ότι «σωφρονίστηκα» αρκετά.

• Η ζωή με έμαθε ότι κερδισμένος τελικά βγαίνει αυτός που μεγαλώνοντας όλο και ανοίγεται. Δεν χρειάζεται να αυτοπροστατευόμαστε, να φοβόμαστε, πώς θα έρθει η έμπνευση, η δημιουργία, η σχέση με τους άλλους; Πρέπει να είμαστε ανοιχτοί κι ας γίνει οτιδήποτε. Κι ας έρθει και το χαστούκι. Ή το γιαούρτι.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Οι Αθηναίοι / Τάσος Μαντής: Από τα υδραυλικά στα αστέρια Michelin

Ένα απρόσμενο Σαββατοκύριακο σε ένα κότερο στάθηκε αρκετό για να αλλάξει τη ζωή του. Από την πρώτη του εμπειρία ως μάγειρας στον στρατό μέχρι τις κουζίνες των κορυφαίων εστιατορίων του κόσμου, κάθε σταθμός διαμόρφωσε τη φιλοσοφία του βραβευμένου σεφ. Σήμερα, μέσα από το αστεράτο Soil, αποδεικνύει πως η μαγειρική δεν είναι απλώς τέχνη, αλλά τρόπος ζωής.
M. HULOT
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Χρήστος Μποκόρος, εικαστικός

Οι Αθηναίοι / Χρήστος Μποκόρος: «Η τέχνη δεν είναι θέαμα, πρέπει να σε αφορά και να σε πονάει»

Όταν βρέθηκε στη Σχολή Καλών Τεχνών, ένιωσε ότι ναυάγησαν όλα του τα όνειρα και οι επιθυμίες. Αν και έχει ζωγραφίσει χιλιάδες κεράκια, ακόμα αισθάνεται αρχάριος, γιατί το καθένα είναι διαφορετικό, όπως και οι άνθρωποι. Για εκείνον, η τέχνη είναι ένα μνημείο, και κάθε φορά με τα έργα του ακουμπά εκεί που πονάει, για να παίρνει δύναμη.
M. HULOT
Μαίρη Κουκουλέ

Οι Αθηναίοι / Μαίρη Κουκουλέ (1939-2025): Η αιρετική λαογράφος που κατέγραψε τη νεοελληνική αθυροστομία

Μοίρασε τη ζωή της ανάμεσα στην Αθήνα και το Παρίσι, υπήρξε σύντροφος ζωής του επίσης αιρετικού Ηλία Πετρόπουλου. Ο Μάης του ’68 ήταν ό,τι συγκλονιστικότερο έζησε. Πέθανε σε ηλικία 86 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Θανάσης Σκρουμπέλος, συγγραφέας

Οι Αθηναίοι / «Δεν μπορεί να κερδίζει συνέχεια το δίκιο του ισχυρού»

Στο Λονδίνο, ο Θανάσης Σκρουμπέλος έλεγε ότι είναι «απ’ τον Κολωνό, γείτονας του Σοφοκλή». Έχοντας βγει από τα σπλάχνα της, ο συγγραφέας που έγραψε για την Αθήνα του περιθωρίου, για τη γειτονιά του και τον Ολυμπιακό, πιστεύει ότι η αριστερά που γνώρισε έχει πεθάνει, ενώ το «γελοίο που εκφράζει η ισχυρή άρχουσα τάξη» είναι ο μεγαλύτερός του φόβος.
M. HULOT
«Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Οι Αθηναίοι / «Κάποια στιγμή έμαθα να βάζω στον λόγο μου ένα "ίσως", ένα "ενδεχομένως"»

Στην Α’ Δημοτικού τη μάγεψε η φράση «Η Ντόρα έφερε μπαμπακιές». Διαμορφώθηκε με Προυστ, Βιρτζίνια Γουλφ, Γιώργο Ιωάννου και Κοσμά Πολίτη. Ως συγγραφέα την κινεί η περιέργεια για τις ανθρώπινες σχέσεις. Η Αγγέλα Καστρινάκη είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT