O Κωνσταντίνος Βήτα αφηγείται τη ζωή του στη LifO Facebook Twitter
Πέρα απ' το ότι είμαι μουσικός, δεν θα ήθελα να ξέρει κανείς τίποτα για μένα. Πιστεύω πως μέσα στα τραγούδια μου τους έχω αφήσει αυτά που χρειάζονται για να επικοινωνήσω μαζί τους. Φωτο: Κορίνα Ανδρεάδη / LIFO

O Κωνσταντίνος Βήτα αφηγείται τη ζωή του στη LifO

0

Γεννήθηκα στη Μελβούρνη στην Αυστραλία, οι γονείς μου ήταν μετανάστες. Μεγάλωσα στο Περιστέρι, και μετά το λύκειο ξαναπήγα Αυστραλία για να σπουδάσω Καλές Τέχνες και Ιστορία. Μια έντονη ανάμνηση από την παιδική μου ηλικία είναι η εικόνα του ωκεανού, οι ατέλειωτες μέρες πάνω στο πλοίο που πηγαινοερχόμασταν Ελλάδα - Αυστραλία. Μου άρεσε να πίνω λεμονάδα και να χαζεύω ώρες χωρίς να συμβαίνει τίποτα το ιδιαίτερο.

• Σε μέρη που υπάρχει πολύς κόσμος δεν συστήνομαι ποτέ. Αν έρθει η καταραμένη στιγμή, λέω «γεια, είμαι ο Κωνσταντίνος», κι αν δεν με γνωρίζουν λέω «ε... να... ασχολούμαι λίγο με τους υπολογιστές». Αν υπάρχει κάποιος στην παρέα που ασχολείται με την τέχνη, τότε μπορεί να πάρω λίγο θάρρος και να πω τις χαζοαπόψεις μου γι' αυτά που συμβαίνουν. Είμαι βαρετός και σιωπηλός γενικά στις παρέες, και όσο μεγαλώνω γίνομαι όλο και πιο λιγομίλητος, σχεδόν βαριέμαι να μιλάω. Επικοινωνώ καλύτερα με τα σκυλιά, τα δέντρα και τα κτίρια της Αθήνας. Κάποια από αυτά.

• Πέρα απ' το ότι είμαι μουσικός, δεν θα ήθελα να ξέρει κανείς τίποτα για μένα. Πιστεύω πως μέσα στα τραγούδια μου τους έχω αφήσει αυτά που χρειάζονται για να επικοινωνήσω μαζί τους. Ποτέ δεν πίστευα πως η ζωή μου, η ζωή γενικά των ανθρώπων της τέχνης, είναι κάτι το ιδιαίτερο, είναι το ίδιο βαρετή και το ίδιο σημαντική όπως όλων των υπόλοιπων. Δεν κάνω τίποτε διαφορετικό από αυτούς που περπατούν δίπλα μου.

Είμαι πολύ περήφανος που ήμουν στους Στέρεο Νόβα. Και το ίδιο περήφανοι νιώθουν και αυτοί που μας άκουγαν, αυτοί που ήταν φίλοι μας. Είχαμε την ποίηση με το μέρος μας.

• Όταν ήμουν μικρός ήθελα να μάθω κιθάρα. Αυτό ήταν το όνειρό μου. Είχα έναν ξάδελφο που ήταν ναύτης και πηγαινοερχόταν Νέα Υόρκη. Μια μέρα μου έφερε ένα δίσκο του Μπομπ Ντίλαν - έμαθα όλα τα τραγούδια απέξω σε τρεις μήνες. Νομίζω το όνειρό μου ήταν να γίνω σαν τον Μπομπ. Κάποιες φορές όταν γράφω δικά μου τραγούδια στην κιθάρα νομίζω πως το όνειρό μου εκπληρώθηκε και γελάω με χαρά από μέσα μου.

• Οι πιο σπουδαίοι άνθρωποι που έχω γνωρίσει είναι οι φίλοι μου. Τους ακούω με προσοχή και τους θαυμάζω. Μου αρέσει πολύ όταν μου μαγειρεύουν ή όταν με κοιτάνε στα μάτια και μου λένε κάτι σοβαρό. Αυτό νομίζω πως είναι το πιο σπουδαίο πράγμα στον κόσμο. Οι φίλοι μου είναι η οικογένειά μου. Δεν έχω τίποτε άλλο.

• Οι άνθρωποι που με επηρέασαν είναι οι γονείς μου. Ο τρόπος που τρώνε, που σκέφτονται για τον κόσμο μας είναι πολύ ήσυχος και αυτό μου αρέσει. Είναι ταπεινοί άνθρωποι, κι αυτό με συγκινεί. Οι συναναστροφές μου με διάφορα άτομα από κάθε χώρο με έχουν επηρεάσει σ' αυτό που κάνω και είμαι. Μ' αρέσει όταν καμιά φορά μου λέει η μάνα μου στο χωριό καληνύχτα και μετά από λίγο ψιθυρίζει καλό ξημέρωμα.

Πάντοτε ακούω τη σιγανή, ψιθυριστή φωνή της Αθήνας όταν γράφω, το λίγο χώμα της και το τσιμέντο της μου μιλάνε συνέχεια. Παρ' όλα αυτά που έχει δει και έχει περάσει, έχει μια διακριτική ομορφιά και ησυχία που λίγοι πια σήμερα την αισθάνονται.

• Νομίζω ότι οι Στέρεο Νόβα ήταν σημαντικοί γιατί ήταν μια πολύ αγνή μπάντα. Οι φαν δεν είχαν να κάνουν με σούπερ σταρ ή τιβί σταρ χαζούς, ήταν μια μπάντα ακριβώς όπως και οι φαν της. Στις συναυλίες γινόμασταν ένα όλοι γιατί σκεφτόμασταν τα ίδια πράγματα, θέλαμε τα ίδια, ήμασταν το ίδιο μόνοι όλοι. Η μουσική μας και τα τραγούδια μας ήταν αθώα και επαναστατικά ταυτόχρονα, ήταν η αποθέωση της νεότητας.

Είμαι πολύ περήφανος που ήμουν στους Στέρεο Νόβα. Και το ίδιο περήφανοι νιώθουν και αυτοί που μας άκουγαν, αυτοί που ήταν φίλοι μας. Είχαμε την ποίηση με το μέρος μας. Νομίζω πως αυτό ήταν το πιο σημαντικό απ' όλα στους Στέρεο Νόβα. Αυτό μας έδωσε και τη συμπεριφορά. Δεν έχω ξανακούσει κανένα συγκρότημα να ηχεί τόσο ποιητικά από τότε. Ήταν σαν ποιητική λύσσα, σαν γλώσσα των σκυλιών. Μου είναι δύσκολο να το περιγράψω. Νομίζω πως μόνο ένας φαν θα μπορούσε να μιλήσει για τους Στέρεο Νόβα και όχι εγώ ή ο Μιχάλης.

• Πάντοτε ακούω τη σιγανή, ψιθυριστή φωνή της Αθήνας όταν γράφω, το λίγο χώμα της και το τσιμέντο της μου μιλάνε συνέχεια. Παρ' όλα αυτά που έχει δει και έχει περάσει, έχει μια διακριτική ομορφιά και ησυχία που λίγοι πια σήμερα την αισθάνονται. 

Εκνευρίζομαι όταν δεν τη σέβεται κανείς και την αφήνουν στο έλεος του κάθε τυχάρπαστου και κακόγουστου. Την αγαπώ γιατί είναι η πόλη μου και δεν μπορώ να την αφήσω ποτέ. Η μουσική μου είναι οι δρόμοι της. Μου αρέσει το κέντρο της Αθήνας. Καμιά φορά, αν δεν έχω δουλειά, ξυπνώ πολύ πρωί και κάνω βόλτες με το ποδήλατο και σταματώ για καφέ εκεί που με χτυπάνε οι αχτίδες του πρωινού ήλιου.

Με επηρεάζει άμεσα το περιβάλλον και η οποιαδήποτε καταστροφή του. Τα τελευταία χρόνια σκέφτομαι καθημερινά κάθε κίνηση που κάνω, ώστε να μην έχει άσχημη επίπτωση για το περιβάλλον.

• Η επιτυχία δεν σημαίνει απολύτως τίποτα για μένα, μπορώ να σου πω ότι δεν κατάλαβα ποτέ την έννοια αυτής της λέξης. Άσε που θεωρώ πως είναι η πιο χαζή λέξη που άκουσα ποτέ. Μου φέρνει σχεδόν νύστα.

• Από το παρελθόν νοσταλγώ τις μέρες που ήμουν ένα τίποτα. Αν μπορούσα να γυρίσω πίσω το χρόνο δεν θα άλλαζα τίποτα απ' τη ζωή μου, αλλά θα κατέστρεφα σίγουρα όλα τα κακόγουστα κτίρια, τα κάγκελα του Αβραμόπουλου, θα έσπαγα τα μοντέρνα έργα τέχνης που κοσμούν κάποιες πλατείες στην Αθήνα, τα γιορτινά φώτα της Αθήνας στους μεγάλους δρόμους, και σίγουρα δεν θα άφηνα να γίνουν κάποιοι κινηματογράφοι σουπερμάρκετ.

Με ενοχλεί η κακογουστιά, τα εγκαταλελειμμένα σπίτια, όπως το σπίτι του Παλαμά στην Πλάκα, η έλλειψη κάδων ανακύκλωσης, τα αυτοκίνητα στην Αθήνα, η ανευθυνότητα, οι πολιτικοί μας, τα ηλίθια αστεία, η έλλειψη ευφυΐας.

• Δεν με ενοχλούν οι άνθρωποι στην Αθήνα, ξέρω πώς να τους αντιμετωπίσω κι έχω πολλή υπομονή μέσα μου για τον καθένα. Ακόμα και οι πιο δύσκολοι άνθρωποι έχουν μια ομορφιά κρυμμένη μέσα τους. Μ' αρέσει να τους κοιτάζω και να τους αφήνω να εκφράζονται με όποιον τρόπο μπορουν.

• Με επηρεάζει άμεσα το περιβάλλον και η οποιαδήποτε καταστροφή του. Τα τελευταία χρόνια σκέφτομαι καθημερινά κάθε κίνηση που κάνω, ώστε να μην έχει άσχημη επίπτωση για το περιβάλλον. Το ότι υπήρξα χορτοφάγος από τα 25 μου με μικρές διακοπές κάποιες φορές έπαιξε μεγάλο ρόλο στις καθημερινές μου συνήθειες και στη συμπεριφορά μου σε σχέση με το περιβάλλον. Ήταν ένας δρόμος για να αποκτήσω πολύ γρήγορα συνείδηση.

Θεός σημαίνει να είσαι ταπεινός και να αφήνεις χώρο για την αγάπη μέσα και έξω από σένα. Η ζωή, μέσα από τις βλακείες και τα λάθη μου, με δίδαξε το μέτρο. Μου είπε να το γράψω σ' ένα χαρτί στον τοίχο: Παν μέτρον άριστον.

• Είμαι old fashioned. Σκέψου ότι ακούω και αγοράζω ακόμα βινύλια. Τα λατρεύω. Όταν έχεις μάθει με τα βινύλια ή τα cd, τα mp3 ακούγονται σαν πορδή. Μου αρέσει να έρχομαι σε επαφή με τον αληθινό ήχο. Μουσική ακούω μόνο στα ηχεία στο σπίτι.

• Μερικές φορές με κουράζει η ιδέα να μαγειρέψω για τον εαυτό μου. Μου συμβαίνει πολύ συχνά, γιατί είμαι μοναχικό άτομο. Γεννήθηκα μοναχικός και θα πεθάνω έτσι.

• Θεός σημαίνει να είσαι ταπεινός και να αφήνεις χώρο για την αγάπη μέσα και έξω από σένα. Η ζωή, μέσα από τις βλακείες και τα λάθη μου, με δίδαξε το μέτρο. Μου είπε να το γράψω σ' ένα χαρτί στον τοίχο: Παν μέτρον άριστον.

• Κάποια μέρα οι εταιρείες δίσκων θα με αναγκάσουν και μένα να πουλάω τα άλμπουμ μου μόνος μου στο ίντερνετ. Αν δεν έχω κουραστεί από όλες αυτές τις πικρές ιστορίες μέχρι τότε, γιατί σκέφτομαι να πάω στο χωριό να φυτέψω πατάτες.

• Το νέο άλμπουμ μου ονομάζεται Άργος. Του έδωσα το όνομα από το σκυλί του Οδυσσέα, που για μένα συμβολίζει την πίστη, την καρτερικότητα, την υπομονή, τη μικρή σπίθα της αγάπης. Αυτόν ψάχνω να βρω μέσα από τη μικρή μου οδύσσεια και, μιας και κανείς δεν βγαίνει αλώβητος από το ταξίδι του, του χαρίζω τη στραπατσαρισμένη μου ποπ.

Οι Αθηναίοι
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Γιώργος Τσιαντούλας, ηθοποιός, σκηνοθέτης

Οι Αθηναίοι / «Γελάτε γιατί χανόμαστε, κάντε σεξ, ταξιδέψτε, διαβάστε και φάτε, φάτε, φάτε»

Ο πολυσυζητημένος πρωταγωνιστής της ταινίας «Το καλοκαίρι της Κάρμεν», Γιώργος Τσιαντούλας, γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ζει στο Παγκράτι, διατηρεί θεατρική ομάδα στα Τρίκαλα, έχει παίξει σε παραστάσεις του Ρομέο Καστελούτσι και του Δημήτρη Παπαϊωάννου και τα πιο ριψοκίνδυνα πράγματα που έχει κάνει είναι «γαστρονομικοί συνδυασμοί σε λάθος στιγμή και λάθος ώρα».
M. HULOT
Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LiFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ