Αιωνίως παρεξηγημένη: Η Γιόκο Όνο στα 90

Αιωνίως παρεξηγημένη: Η Yoko Ono στα 90 Facebook Twitter
Στην πραγματικότητα βέβαια δεν ήταν «παιδί του ωκεανού», αλλά παιδί του πολέμου που έζησε τους τρομακτικούς και αδυσώπητους συμμαχικούς βομβαρδισμούς του Τόκιο.
0

ΕΧΩ ΠΡΟΛΑΒΕΙ έναν κόσμο που οι πάντες έμοιαζαν να μισούν τη Γιόκο Όνο. Μπορώ να θυμηθώ ακόμα και τον Νίκο Μαστοράκη κατά την αλήστου μνήμης μεσσιανική επιστροφή του στα τηλεοπτικά πράγματα, στις αρχές της δεκαετίας του ’90, να στάζει –ως ειδικός περί την ξένη μουσική– μίσος και χολή για την «κακιά μάγισσα» που διέλυσε τους αγαπημένους του Beatles.

Ήταν η άποψη της πλειοψηφίας, παγκοσμίως και με ελάχιστες εξαιρέσεις. «Yoko Oh,no!» την αποκαλούσαν κάποιοι και αυτό ήταν το πιο ελαφρύ και κόσμιο αστείο που σερνόταν για δεκαετίες εις βάρος της, ενώ το μικρό της όνομα με το οποίο ήταν οικουμενικά γνωστή (δείγμα κορυφαίου επιπέδου διασημότητας, έστω και με αρνητική χροιά) έγινε το ανεπίσημο προσωνύμιο κάθε «πανούργας» γυναίκας που «κλέβει» έναν άντρα από τον κύκλο ή τους φίλους του μέσω κάποιας σαγηνευτικής πλύσης εγκεφάλου.

«Yes, I’m a Witch», απαντούσε σκωπτικά η ίδια, μέσω του τίτλου ενός από τα παλιότερα τραγούδια της.

Πριν από δυο εβδομάδες η Γιόκο Όνο έκλεισε αισίως τα 90 και ανήμερα των γενεθλίων της μαζεύτηκαν καμιά πενηνταριά καλλιτέχνες στο Σέντραλ Παρκ για να εορτάσουν το γεγονός σε ένα νοσταλγικό art happening που θύμιζε κάτι από ‘60s. Το τιμώμενο πρόσωπο όμως δεν μπόρεσε να παρευρεθεί.

Ακόμα όμως κι όταν είχε γίνει πλέον γνωστή η σημασία της ως πρωτοπόρου της conceptual και performance art πριν καν γνωριστεί με τον Τζον Λένον (όταν συγχρωτιζόταν και συνεργαζόταν στη σκηνή της Νέας Υόρκης με τοτέμ της μουσικής και εικαστικής πρωτοπορίας όπως ο John Cage, ο La Monte Young, ο Nam June Paik, ο Jonas Mekas, ο Merce Cunningham και ο Andy Warhol), ακόμα κι όταν είχε επανεκτιμηθεί η μουσική της συνεισφορά (με ή χωρίς τον Λένον) από τις νεότερες γενιές μουσικών και κοινού, αρχικά από κάποιους επιφανείς εκπροσώπους του post-punk και του new wave, και ακολούθως από την αφρόκρεμα του ευρύτερου εναλλακτικού φάσματος, έμοιαζε να την ακολουθεί η (βουβή έστω) αποδοκιμασία, η καχυποψία και ο μισογυνισμός μιας μεγάλης μερίδας του κοινού. 

Πριν από δυο εβδομάδες η Γιόκο Όνο έκλεισε αισίως τα 90 και ανήμερα των γενεθλίων της μαζεύτηκαν καμιά πενηνταριά καλλιτέχνες στο Σέντραλ Παρκ για να εορτάσουν το γεγονός σε ένα νοσταλγικό art happening που θύμιζε κάτι από ‘60s.

Το τιμώμενο πρόσωπο όμως δεν μπόρεσε να παρευρεθεί. Η τελευταία της δημόσια εμφάνιση ήταν το 2019 στην ετήσια Πορεία των Γυναικών στο Μανχάταν, όπου συμμετείχε καθισμένη σε αναπηρικό αμαξίδιο. Δύο χρόνια πριν είχε δηλώσει ότι πάσχει από κάποια ασθένεια, χωρίς να την προσδιορίσει. 

Σε μια ιαπωνική διάλεκτο, το τόσο κακοποιημένο κατά καιρούς μικρό της όνομα σημαίνει «παιδί του ωκεανού» και αυτός ήταν ο τίτλος (Ocean Child) ενός πολύ ωραίου μουσικού πρότζεκτ που κυκλοφόρησε πέρσι με νέες ερμηνείες κομματιών της (αντίστοιχοι «φόροι τιμής» στη μουσική της έχουν γίνει και στο παρελθόν) από καλλιτέχνες όπως οι Flaming Lips, οι Yo La Tengo, οι U.S. Girls και η Sharon Van Etten.

Στην πραγματικότητα βέβαια δεν ήταν «παιδί του ωκεανού», αλλά παιδί του πολέμου που έζησε τους τρομακτικούς και αδυσώπητους συμμαχικούς βομβαρδισμούς του Τόκιο. Πριν από δέκα χρόνια, σε μια συνέντευξή της στον Guardian, γύρισε το μυαλό της πίσω σ’ εκείνες τις τρομακτικά καθοριστικές μέρες: 

«Όταν υποχρεωθήκαμε να φύγουμε από το σπίτι μας αναζητώντας καταφύγιο από τους βομβαρδισμούς, ο αδελφός μου ήταν πολύ δυστυχισμένος και φοβισμένος και πεινούσε πολύ, επειδή ήταν δύσκολο να βρούμε φαγητό. Οπότε του είπα, θα φτιάξουμε το δικό μας μενού. Τι θα ήθελες πιο πολύ να φας; "Παγωτό", μου είπε. "Ωραία", του είπα εγώ, "ας φανταστούμε ότι τρώμε παγωτό για δείπνο". Αυτό κάναμε και σιγά-σιγά άρχισε να χαμογελά. Τότε ήταν που συνειδητοποίησα ότι μπορεί κανείς να είναι ευτυχισμένος μέσω της φαντασίας και μόνο. Απολαύσαμε λοιπόν το φανταστικό δείπνο μας, και αυτό ήταν το πρώτο μου έργο τέχνης ίσως». 

Ocean Child - There's No Goodbye Between Us (Yo La Tengo)

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μη πετάτε τα σπασμένα κεραμικά: Η Γιόκο Όνο με ένα νέο έργο μας δείχνει τον τρόπο να αγαπήσουμε την ατέλεια

Πολιτισμός / Μη πετάτε τα σπασμένα κεραμικά: Η Γιόκο Όνο με ένα νέο έργο μας δείχνει τον τρόπο να αγαπήσουμε την ατέλεια

Μια ιαπωνική μέθοδος αιώνων για την ανάδειξη των ατελειών, που είχε αρχίσει να δείχνει πρώτη φορά στο Mending Piece I στην ατομική της έκθεση το 1966 στην Indica Gallery του Λονδίνου.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ