Από νικητής προτεινόμενος: Το ανατρεπτικό ριάλιτι του Στέφανου Κασσελάκη

Από νικητής προτεινόμενος: Το ανατρεπτικό ριάλιτι του Στέφανου Κασσελάκη Facebook Twitter
Σαν την Ντόροθι στον «Μάγο του Οζ», ο μέχρι χθες πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ τράβηξε το παραπέτασμα, αποκαλύπτοντας την ευτέλεια που κρυβόταν από πίσω. Φωτ.: EUROKINISSI
0


Η ΣΕΙΡΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΛΗΞΕΙ ακόμα, αλλά μοιάζει σα να είδαμε το –πάντα εξαιρετικά κρίσιμο στην επίλυση της πλοκής– προτελευταίο επεισόδιο. Αναμένεται με σχετική αγωνία το φινάλε που σίγουρα θα περιλαμβάνει απρόσμενες κλιμακώσεις και ανατροπές και ίσως την «αναπάντεχη» επιστροφή επιφανών χαρακτήρων από προηγούμενους κύκλους. Η μέχρι τώρα διαδρομή του Στέφανου Κασσελάκη στον ΣΥΡΙΖΑ αλλά και στο πολιτικό προσκήνιο γενικά, δεν μοιάζει όμως τόσο με κύκλο δραματικής σειράς, αλλά με τηλεοπτικό ριάλιτι, επιβεβαιώνοντας πανηγυρικά ένα από τα πιο συντριπτικά κλισέ της σύγχρονης, μετα-τραμπικής πολιτικολογίας.

Πέρα από τις αναμετρήσεις, τις κόντρες, τις συστάσεις και διασπάσεις συμμαχιών, τις πισώπλατες μαχαιριές, την συντήρηση μιας διαρκούς μανούρας, υπήρχαν επίσης στιγμές –στα πιο αυστηρά και βλοσυρά του, όπως όταν επιχειρούσε να επιδείξει εσωκομματική πυγμή– που  έμοιαζε να ενσαρκώνει το απόλυτο κλισέ της reality τηλεόρασης, όπως αρθρώθηκε για πρώτη φορά στην αυγή του αμερικανικού Survivor πριν από καμιά εικοσαετία πλέον: «Δεν είμαι εδώ για να κάνω φίλους, είμαι εδώ για να κερδίσω».

Την ίδια ώρα που συμβαίνανε οι τελευταίες (σε μια μακρά και αβάσταχτα κουραστική πλέον σειρά) δραματικές εξελίξεις στον (πρώην;) ΣΥΡΙΖΑ, ο πρωθυπουργός δέσποζε σε όλα τα τηλεοπτικά κανάλια συγχρόνως.

Και χθες, μετά την επεισοδιακή καθαίρεσή του, ξεκίνησε την ομιλία του με μια φράση που θα μπορούσε να προέρχεται απευθείας από το πιο τυπικό ριάλιτι: «Είμαι λυτρωμένος διότι είδαν όλοι οι πολίτες τη μομφή που ζω από την πρώτη μέρα που ψηφίστηκα». Σαν τη Ντόροθι στον «Μάγο του Οζ», ο μέχρι χθες πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ (και μέχρι προχθές σχεδόν, άγνωστος τοις πάσι) τράβηξε το παραπέτασμα, αποκαλύπτοντας την ευτέλεια που κρυβόταν από πίσω.  

Το πρόβλημα με τα ριάλιτι είναι ότι πολλοί τα παρακολουθούν –φανατικά συχνά– αλλά κανείς σχεδόν δεν τα σέβεται. Και ακόμα λιγότερο τους παίχτες, ειδικά τους πιο προβεβλημένους. Το όργιο χειραγώγησης, υστεροβουλίας και τοξικότητας που χαρακτηρίζει την υφή αυτών των εκπομπών κερδίζει την προσοχή αλλά όχι την υποστήριξη. Παρότι σημαίνουν το ίδιο πράγμα, η πραγματικότητα παραμένει πιο ισχυρή από ένα ριάλιτι, ακόμα κι από το πιο δημοφιλές.

Ούτε όμως και το έντονο (και αλύπητο) επικοινωνιακό υπόδειγμα που εισήγαγε στην πολιτική ζωή, φαίνεται να καθιερώνεται, αν και αυτό μένει να αποδειχτεί. Το rebranding που επιχείρησε (ένα πρότζεκτ που μετέφερε την μακάβρια αύρα του θνησιγενούς εξαρχής) μοιάζει, εκ του αποτελέσματος, καταστροφικό, σαν αποτυχημένο reboot μιας παλιότερης δημοφιλούς σειράς. Τα πολύτιμα συστατικά –η εμφάνιση, η άνεση, η λάμψη, η φωτογένεια, ο «γκλάμορους» γάμος– δεν αρκούν από μόνα τους. Απαιτείται μια ιδανική σύνθεσή τους και μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν. Ούτε στην μαζική ψυχαγωγία ούτε στην πολιτική.

Την ίδια ώρα που συμβαίνανε οι τελευταίες (σε μια μακρά και αβάσταχτα κουραστική πλέον σειρά) δραματικές εξελίξεις στον (πρώην;) ΣΥΡΙΖΑ, ο πρωθυπουργός δέσποζε σε όλα τα τηλεοπτικά κανάλια συγχρόνως (πότε θα σταματήσει αυτή η φαιδρά ολοκληρωτική παράδοση, ειδικά σε τόσο στημένες και εθιμοτυπικές εκδηλώσεις όπως η ομιλία του ΠΘ στη ΔΕΘ;) σα να μέμφεται κι εκείνος, όχι τον κ. Κασελάκη προσωπικά, αλλά οποιαδήποτε απόπειρα αμφισβήτησής του.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Daily / The Face: Τότε που κάθε σελίδα ήταν πολύτιμη

Με αφορμή μια μεγάλη έκθεση στο Λονδίνο για το μυθικό βρετανικό περιοδικό και την επίδρασή του στη σύγχρονη κουλτούρα, θυμήθηκα το πρώτο τεύχος του που έπεσε στα χέρια μου, πριν από σαράντα χρόνια, όταν ήμουν μαθητής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ