Από νικητής προτεινόμενος: Το ανατρεπτικό ριάλιτι του Στέφανου Κασσελάκη

Από νικητής προτεινόμενος: Το ανατρεπτικό ριάλιτι του Στέφανου Κασσελάκη Facebook Twitter
Σαν την Ντόροθι στον «Μάγο του Οζ», ο μέχρι χθες πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ τράβηξε το παραπέτασμα, αποκαλύπτοντας την ευτέλεια που κρυβόταν από πίσω. Φωτ.: EUROKINISSI
0


Η ΣΕΙΡΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΛΗΞΕΙ ακόμα, αλλά μοιάζει σα να είδαμε το –πάντα εξαιρετικά κρίσιμο στην επίλυση της πλοκής– προτελευταίο επεισόδιο. Αναμένεται με σχετική αγωνία το φινάλε που σίγουρα θα περιλαμβάνει απρόσμενες κλιμακώσεις και ανατροπές και ίσως την «αναπάντεχη» επιστροφή επιφανών χαρακτήρων από προηγούμενους κύκλους. Η μέχρι τώρα διαδρομή του Στέφανου Κασσελάκη στον ΣΥΡΙΖΑ αλλά και στο πολιτικό προσκήνιο γενικά, δεν μοιάζει όμως τόσο με κύκλο δραματικής σειράς, αλλά με τηλεοπτικό ριάλιτι, επιβεβαιώνοντας πανηγυρικά ένα από τα πιο συντριπτικά κλισέ της σύγχρονης, μετα-τραμπικής πολιτικολογίας.

Πέρα από τις αναμετρήσεις, τις κόντρες, τις συστάσεις και διασπάσεις συμμαχιών, τις πισώπλατες μαχαιριές, την συντήρηση μιας διαρκούς μανούρας, υπήρχαν επίσης στιγμές –στα πιο αυστηρά και βλοσυρά του, όπως όταν επιχειρούσε να επιδείξει εσωκομματική πυγμή– που  έμοιαζε να ενσαρκώνει το απόλυτο κλισέ της reality τηλεόρασης, όπως αρθρώθηκε για πρώτη φορά στην αυγή του αμερικανικού Survivor πριν από καμιά εικοσαετία πλέον: «Δεν είμαι εδώ για να κάνω φίλους, είμαι εδώ για να κερδίσω».

Την ίδια ώρα που συμβαίνανε οι τελευταίες (σε μια μακρά και αβάσταχτα κουραστική πλέον σειρά) δραματικές εξελίξεις στον (πρώην;) ΣΥΡΙΖΑ, ο πρωθυπουργός δέσποζε σε όλα τα τηλεοπτικά κανάλια συγχρόνως.

Και χθες, μετά την επεισοδιακή καθαίρεσή του, ξεκίνησε την ομιλία του με μια φράση που θα μπορούσε να προέρχεται απευθείας από το πιο τυπικό ριάλιτι: «Είμαι λυτρωμένος διότι είδαν όλοι οι πολίτες τη μομφή που ζω από την πρώτη μέρα που ψηφίστηκα». Σαν τη Ντόροθι στον «Μάγο του Οζ», ο μέχρι χθες πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ (και μέχρι προχθές σχεδόν, άγνωστος τοις πάσι) τράβηξε το παραπέτασμα, αποκαλύπτοντας την ευτέλεια που κρυβόταν από πίσω.  

Το πρόβλημα με τα ριάλιτι είναι ότι πολλοί τα παρακολουθούν –φανατικά συχνά– αλλά κανείς σχεδόν δεν τα σέβεται. Και ακόμα λιγότερο τους παίχτες, ειδικά τους πιο προβεβλημένους. Το όργιο χειραγώγησης, υστεροβουλίας και τοξικότητας που χαρακτηρίζει την υφή αυτών των εκπομπών κερδίζει την προσοχή αλλά όχι την υποστήριξη. Παρότι σημαίνουν το ίδιο πράγμα, η πραγματικότητα παραμένει πιο ισχυρή από ένα ριάλιτι, ακόμα κι από το πιο δημοφιλές.

Ούτε όμως και το έντονο (και αλύπητο) επικοινωνιακό υπόδειγμα που εισήγαγε στην πολιτική ζωή, φαίνεται να καθιερώνεται, αν και αυτό μένει να αποδειχτεί. Το rebranding που επιχείρησε (ένα πρότζεκτ που μετέφερε την μακάβρια αύρα του θνησιγενούς εξαρχής) μοιάζει, εκ του αποτελέσματος, καταστροφικό, σαν αποτυχημένο reboot μιας παλιότερης δημοφιλούς σειράς. Τα πολύτιμα συστατικά –η εμφάνιση, η άνεση, η λάμψη, η φωτογένεια, ο «γκλάμορους» γάμος– δεν αρκούν από μόνα τους. Απαιτείται μια ιδανική σύνθεσή τους και μαγικές συνταγές δεν υπάρχουν. Ούτε στην μαζική ψυχαγωγία ούτε στην πολιτική.

Την ίδια ώρα που συμβαίνανε οι τελευταίες (σε μια μακρά και αβάσταχτα κουραστική πλέον σειρά) δραματικές εξελίξεις στον (πρώην;) ΣΥΡΙΖΑ, ο πρωθυπουργός δέσποζε σε όλα τα τηλεοπτικά κανάλια συγχρόνως (πότε θα σταματήσει αυτή η φαιδρά ολοκληρωτική παράδοση, ειδικά σε τόσο στημένες και εθιμοτυπικές εκδηλώσεις όπως η ομιλία του ΠΘ στη ΔΕΘ;) σα να μέμφεται κι εκείνος, όχι τον κ. Κασελάκη προσωπικά, αλλά οποιαδήποτε απόπειρα αμφισβήτησής του.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ