Δικαίωμα στον θάνατο

Δικαίωμα στον θάνατο Facebook Twitter
Ασφαλώς και το τέλος μπορεί να είναι μια λύτρωση από τον πόνο και την ανημπόρια, υπάρχει όμως πραγματικά αξιοπρέπεια στον θάνατο;
0

Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ που συνόδευσε την είδηση του θανάτου του Ζαν Λικ Γκοντάρ –ότι το τέλος του 91χρονου σκηνοθέτη επήλθε με «υποβοηθούμενη αυτοκτονία», μια διαδικασία που είναι θεσμικά κατοχυρωμένη στην Ελβετία– έφερε στο προσκήνιο για άλλη μια φορά τα τελευταία χρόνια μια κρίσιμη συζήτηση που συχνά παγιδεύεται σε ποικίλης μορφής ηθικά και υπαρξιακά αδιέξοδα.

«Ο Γκοντάρ κατέφυγε σε νόμιμη υποβοηθούμενη ευθανασία λόγω "πολλαπλών παθολογικών καταστάσεων που προκαλούν αναπηρία", σύμφωνα με τους όρους της ιατρικής γνωμάτευσης», εξήγησε ο δικηγόρος του σκηνοθέτη, ενώ σύμφωνα με τη Libération, συγγενής της οικογένειας διευκρίνισε ότι «δεν ήταν άρρωστος, ήταν απλώς εξαντλημένος και γι’ αυτό αποφάσισε να δώσει ένα τέλος».

Η ανταλλαγή επιχειρημάτων και οι ρητορικές ακροβασίες ένθεν και ένθεν μπορούν να συνεχιστούν επ’ άπειρον για ένα τέτοιο ζήτημα, ειδικά εκ μέρους όσων δεν έχουν βρεθεί στη θέση των ανθρώπων που φτάνουν σ’ αυτή την απόφαση ή των συντρόφων και συγγενών τους.

Ακόμα και η σχετική ορολογία μοιάζει να αποτελείται από ευφημισμούς και οξύμωρα: Ευθανασία, υποβοηθούμενη αυτοκτονία, θάνατος με αξιοπρέπεια, δικαίωμα στον θάνατο... 

Ασφαλώς και το τέλος μπορεί να είναι μια λύτρωση από τον πόνο και την ανημπόρια, υπάρχει όμως πραγματικά αξιοπρέπεια στον θάνατο; Κι αν φτάσει κανείς στο σημείο να ζητήσει (ή να ζητήσουν οι δικοί του) «υποβοηθούμενη αυτοκτονία», δεν έχει σαλπάρει κατά έναν τρόπο η αξιοπρέπεια προ πολλού;

Κι από την άλλη όμως, γιατί υποθέτουμε ότι οι άνθρωποι που έχουν καταβληθεί από ανίατες (ψυχικές ή σωματικές) νόσους και βαδίζουν βασανιστικά προς το τέλος, έχουν χάσει την αξιοπρέπειά τους; Ούτε να πεθάνει κανείς στην ώρα του δεν επιτρέπεται πια; Αν ανοίξουμε τέτοια πόρτα, ποιος θα μπορεί να κρίνει σε λίγο και με ποια ακριβώς κριτήρια ποιος δικαιούται την ευθανασία και ποιος όχι; Και ο όρκος του Ιπποκράτη τι λέει για όλα αυτά; 

Η ανταλλαγή επιχειρημάτων και οι ρητορικές ακροβασίες ένθεν και ένθεν μπορούν να συνεχιστούν επ’ άπειρον για ένα τέτοιο ζήτημα, ειδικά εκ μέρους όσων δεν έχουν βρεθεί στη θέση των ανθρώπων που φτάνουν σ’ αυτή την απόφαση ή των συντρόφων και συγγενών τους. Και οι περισσότεροι δεν έχουμε βρεθεί, γεγονός που δεν εμποδίζει να έχουμε έντονη και απόλυτη άποψη για το θέμα, παρασυρόμενοι συχνά από μια επιθυμία ελέγχου της μοίρας, μια ψευδαίσθηση ύστατης επιλογής.

Πόσες φορές δεν έχουμε ακούσει κάποιον ή κάποια να λέει «αν καταλήξω "έτσι", τελειώστε με, κάντε μου την ένεση, τραβήξτε την πρίζα». Ούτε «παρηγορητική φροντίδα», ούτε «η ελπίδα πεθαίνει τελευταία», ούτε τίποτα.

Υπάρχουν διάφορες παράμετροι –νομικές, επιστημονικές, θρησκευτικές, φιλοσοφικές– που περιπλέκουν το ζήτημα, στο τέλος της μέρας όμως, αν βγάλουμε απ’ έξω τις πιο δογματικές θέσεις, δύο είναι οι αντιλήψεις που συγκρούονται εν προκειμένω. Είτε πιστεύει κανείς ότι υπάρχουν (πολύ) χειρότερα πράγματα κι από τον θάνατο είτε πιστεύει πως οτιδήποτε (ακόμα και μια επίπονη και βασανιστική ύπαρξη στην αιχμή μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας) είναι προτιμότερη από την ανυπαρξία, από το πρόωρο τέλος.     

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Ζαν Λικ Γκοντάρ κατέφυγε σε υποβοηθούμενη αυτοκτονία- «Δεν ήταν άρρωστος, απλώς εξαντλημένος»

Διεθνή / Ο Ζαν Λικ Γκοντάρ κατέφυγε σε υποβοηθούμενη αυτοκτονία- «Δεν ήταν άρρωστος, απλώς εξαντλημένος»

O διάσημος σκηνοθέτης είχε, καθ' όλη τη διάρκεια της καριέρας του, έναν φιλοσοφικό προβληματισμό σχετικά με το ζήτημα της αυτοκτονίας, γράφει η γαλλική εφημερίδα Liberation
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Daily / Είμαστε όλοι αθώα και χαριτωμένα καρτούν κατά βάθος

Αν υπήρξε ένα ναδίρ στην μαζική χρήση του Chat GTP για τη δημιουργία εικόνων που μιμούνται την αισθητική του γιαπωνέζικου Studio Ghibli, αυτό ήταν μάλλον η «παιγνιώδης» οικειοποίηση του εργαλείου από τις ένοπλες δυνάμεις του Ισραήλ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Daily / Tο πρόβλημα με την «Εφηβεία»

Συμπονά κανείς όχι μόνο τους γονείς που μετά την παρακολούθηση της δραματικής μίνι σειράς του Netflix θα ψάχνουν μάταια απαντήσεις στα «ιερογλυφικά» μηνύματα που κρύβονται στα κινητά των παιδιών τους, αλλά και τα ίδια τα παιδιά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Daily / Η αλεπού στο παζάρι κι ο «Γατόπαρδος» στο Netflix  

Έξι δεκαετίες μετά από την κλασική ταινία του Βισκόντι, το ιταλικό έπος του Τζουζέπε Τομάζι ντι Λαμπεντούζα αναβιώνει στο Netflix, σε μια άρτια και πολυτελή σειρά έξι επεισοδίων, λουσμένη στο σικελικό φως 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Daily / Πένθος και ανάνηψη: Ο δικός μας Σαββόπουλος

Μια εικοσαετία μετά την πρώτη έκδοση του βιβλίου, κυκλοφορεί ξανά σε αναθεωρημένη μορφή, η ενθουσιώδης, στοχαστική, λυρική μελέτη του έργου του σπουδαίου όσο και «πολωτικού» Έλληνα τραγουδοποιού από τον Δημήτρη Καράμπελα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ