Το Γούντστοκ του κυνισμού, της καταστροφής και της τοξικής αρρενωπότητας

Το Γούντστοκ του κυνισμού, της καταστροφής και της τοξικής αρρενωπότητας Facebook Twitter
Στο Γούντστοκ του 1999 συμμετείχαν δημοφιλείς μπάντες και καλλιτέχνες από διάφορες συνομοταξίες.
0

ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ «WOODSTOCK ’99» που έγινε το τελευταίο καλοκαίρι του 20ού αιώνα, τέτοιες μέρες, θα αποτελούσε μια γιορτή της μουσικής και της νεανικής ελευθερίας, στο πνεύμα του θρυλικού event με το ίδιο όνομα που είχε διεξαχθεί ακριβώς πριν από τριάντα χρόνια και έκτοτε κατοικούσε (και κατοικεί) στην κατηγορία του μύθου.

Αντ’ αυτού όμως, το τετραήμερο φεστιβάλ –που, όπως και το «αυθεντικό», διοργανώθηκε στα βόρεια της πολιτείας της Νέας Υόρκης, όχι όμως στο Γούντστοκ αλλά στις παλιές εγκαταστάσεις μιας στρατιωτικής βάσης– κλιμακώθηκε με ένα όργιο βανδαλισμών, εμπρησμών, βιασμών, σεξουαλικών επιθέσεων και θανάτων ακόμα, σοκάροντας τους τηλεθεατές ανά τον κόσμο που παρακολουθούσαν σκηνές από τα έκτροπα και μεταφέροντας ένα δυσοίωνο προμήνυμα για τον επόμενο αιώνα. 

Ο κυνισμός και η απληστία των διοργανωτών (που ήταν οι ίδιοι με το Γούντστοκ του ’69 και ήταν επίσης υπεύθυνοι και για το «εμβόλιμο» Woodstock του 1994, που είχε διεξαχθεί χωρίς παρατράγουδα), σε συνδυασμό με τις τραγικές υποδομές για τα 400.000 άτομα που είχαν πληρώσει εισιτήριο και είδαν από την δεύτερη μέρα τις τουαλέτες να αποσυντίθενται ξεχειλίζοντας το περιεχόμενό τους στον χώρο, την ώρα που ένα μπουκαλάκι νερό κόστιζε τέσσερα δολάρια, συντέλεσαν σημαντικά στη μετατροπή του χώρου σε κόλαση του Δάντη. 

Το ντοκιμαντέρ του HBO «Woodstock 99: Peace, Love, and Rage» («Ειρήνη, Αγάπη και Οργή») που έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες παρουσιάζει, μέσω αρχειακού υλικού και τωρινών συνεντεύξεων, με γλαφυρό και συχνά στοχαστικό ή δοκιμιακό τρόπο τη βία και το χάος εκείνων των ημερών και ειδικά τον τρόμο και τις επιθέσεις που αντιμετώπισαν πολλά κορίτσια που είχαν την ατυχή έμπνευση να παρευρεθούν στο πολυδιαφημισμένο event. 

Συντέλεσε επίσης το γεγονός ότι το κοινό αποτελούνταν στην πλειοψηφία του από (λευκούς) αγριεμένους 20χρονους που έμοιαζαν ξεκομμένοι τόσο από το πνεύμα του «παλιού» Γούντστοκ όσο και από τις «εναλλακτικές» ιδέες του grunge μόλις μερικά χρόνια πριν. Η τοξική αρρενωπότητα, που λέμε σήμερα, και η καφρίλα, που λέγαμε πάντα, είχαν επανέλθει δριμύτερες.

Στο Γούντστοκ του 1999 συμμετείχαν δημοφιλείς μπάντες και καλλιτέχνες από διάφορες συνομοταξίες (από τους Red Hot Chili Peppers ως τη Sheryl Crow κι από τον Moby ως τους Metallica), τον τόνο όμως για το μεγαλύτερο μέρος του κοινού έμοιαζε να δίνει το επιθετικό, κενόδοξο και αντιδραστικό nu-metal που εκπροσωπούσαν οι Korn και κυρίως οι Limp Bizkit.  

γουντστοκ 99 Facebook Twitter
Το κοινό αποτελούνταν στην πλειοψηφία του από (λευκούς) αγριεμένους 20χρονους που έμοιαζαν ξεκομμένοι τόσο από το πνεύμα του «παλιού» Γούντστοκ όσο και από τις «εναλλακτικές» ιδέες του grunge μόλις μερικά χρόνια πριν.

Το ντοκιμαντέρ του HBO «Woodstock 99: Peace, Love, and Rage» («Ειρήνη, Αγάπη και Οργή») που έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες παρουσιάζει, μέσω αρχειακού υλικού και τωρινών συνεντεύξεων, με γλαφυρό και συχνά στοχαστικό ή δοκιμιακό τρόπο τη βία και το χάος εκείνων των ημερών και ειδικά τον τρόμο και τις επιθέσεις που αντιμετώπισαν πολλά κορίτσια που είχαν την ατυχή έμπνευση να παρευρεθούν στο πολυδιαφημισμένο event. 

Οι σκηνές που δείχνουν έναν εξαγριωμένο όχλο νεαρών αντρών να την πέφτουν και να χουφτώνουν γυναίκες (μεθυσμένες και εξουθενωμένες από τις συνθήκες και οι ίδιες) προκαλούν ένα σοκ, όπως και οι εικόνες αγοριών που βρίσκονται ξαφνικά πρωταγωνιστές στον «Άρχοντα των μυγών», εγκαθιστώντας πάνω στις στάχτες της διοργάνωσης τη δική τους δημοκρατία τρόμου, πριν επέμβει τελικά η αστυνομία και ξεκινήσει ο επίσημος απολογισμός της καταστροφής. 

Εκτός όμως από στοιχεία τρόμου και Αποκάλυψης, το ντοκιμαντέρ που γύρισε ο Γκάρετ Πράις, δημιουργός του πολύ καλού βιογραφικού ντοκιμαντέρ για την Τζάνις Τζόπλιν («Janis Joplin: Little Girl Blue» του 2015) και ενός πολύ συγκινητικού ντοκιμαντέρ για τον πρόωρα και τραγικά χαμένο ταλαντούχο ηθοποιό Άντον Γιέλτσιν («Love, Antosha», 2019), περιέχει και στοιχεία μαύρης κωμωδίας. Όπως οι σκηνές με τους πιτσιρικάδες που τσαλαβουτάνε μακάριοι και λιώμα στις «λάσπες», χωρίς να συνειδητοποιούν ότι δεν πρόκειται για λάσπες αλλά για το βδελυρό, και σκουρόχρωμο επίσης, υλικό που είχε απελευθερωθεί από τις διαλυμένες τουαλέτες και είχε πλημμυρίσει τον τόπο. 

Θα πρέπει να σημειωθεί, τέλος, ότι η ταινία, χρησιμοποιώντας πλάνα από το φεστιβάλ του 1969, δείχνει ότι και τότε είχαν υπάρξει περιστατικά σεξουαλικών επιθέσεων κατά γυναικών, απλά «κουκουλώθηκαν» από το πνεύμα του χιπισμού και την ιδέα του «ελεύθερου έρωτα». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ