«Η δουλειά μου είναι να παγώνω τις σκιές και να εμφιαλώνω τις αύρες»: Ο Mick Rock ήταν ο απόλυτος ροκ φωτογράφος

David Bowie Facebook Twitter
Mick Rock, The Rise of David Bowie, 1972-73
0

ΑΠΟ ΤΟΝ BOWIE, τον Iggy και τον Lou Reed, με τους οποίους είχε και μια πιο προσωπική σχέση, ως την πινακοθήκη του πανκ κι από τους Floyd, τους Queen, την Debbie Harry και τη Madonna μέχρι τον Snoop Dogg και τη Miley Cyrus, ο Mick Rock, που πέθανε προχθές στα 72 του, ήταν ο ροκ φωτογράφος, όπως άλλωστε υποδήλωνε και το επίθετό του, για το οποίο ο ίδιος είχε δηλώσει ότι ενδέχεται να το παρεξήγησε και να το εξέλαβε ως πεπρωμένο.

Δεν πρέπει να υπάρχει πάντως άνθρωπος στον πλανήτη που να μην έχει δει (και να μην του έχουν εντυπωθεί ως εξέχοντα υποδείγματα μιας ιδανικής ροκ εικονογραφίας) κάποια από τα διάσημα πορτρέτα ή εξώφυλλα δίσκων που γεννήθηκαν από τον φακό του. 

Ήταν από τους ελάχιστους εκείνους φωτογράφους που ανήκαν και οι ίδιοι στην ροκ αριστοκρατία και είχαν πρόσβαση και ελευθερία ανήκουστες για τα σύγχρονα δεδομένα. Ίδιες παρέες, ίδιες παραστάσεις, ίδιες ψευδαισθήσεις, ίδιες ουσίες.

Η είδηση του θανάτου του μου θύμισε ένα πολύ ωραίο και ιδιαίτερο ντοκιμαντέρ του 2017 (μια χαρά οξύς και ακμαίος και πάντα στιλάτος φαινόταν τότε πάντως) πάνω στον ίδιο και στο έργο του, με τον φοβερό τίτλο (δικής του έμπνευσης) «Shot! The Psycho-Spiritual Mantra of Rock».

Σύμφωνα με την εισαγωγική κάρτα της ταινίας, το υλικό προέρχεται από το «μυαλό, το σώμα και την ψυχή του Μάικλ Ντέιβιντ Ροκ». Και εκτός από τις ιστορίες πίσω από τις εικόνες που ο ίδιος αφηγείται, υπάρχει και μπόλικο συναρπαστικό ηχητικό υλικό που είχε συγκεντρώσει σε κασέτες από φιλικές και θερμές συνομιλίες που είχε από την αρχή ακόμα της καριέρας του με προσωπικότητες όπως ο Bowie, την εποχή του Ziggy Stardust (οι φωτογραφίες του Mick Rock από εκείνη τη φάση υπήρξαν απολύτως κρίσιμες για την καθιέρωση του «ανδρόγυνου» σούπερ σταρ), ο οποίος ακούγεται να λέει πως «ο καλλιτέχνης δεν είναι παρά ένα αποκύημα της φαντασίας του κοινού». Ή όπως ο Lou Reed να δηλώνει κοφτά και εμφατικά από την εποχή του «Transformer» πως «υπάρχουν πάνω από 50.000 πρεζάκια μόνο στη Νέα Υόρκη και τους αξίζει ένα τραγούδι».  

Mick Rock Lou Reed Facebook Twitter
O Mick Rock με τον Lou Reed το 1999 στη Νέα Υόρκη. Φωτ.: Bill Tompkins/Getty Images/Ideal Image

Ο ίδιος ο φωτογράφος ακούγεται, μεταξύ άλλων, να λέει στις αναπολήσεις του ότι πριν ακόμα γίνουν γνωστοί οι Queen, o Freddie Mercury «γέμιζε Κολοσσαία στο μυαλό του», ότι ο Iggy έμοιαζε απολύτως με ιγουάνα και ότι η Debbie Harry ήταν τόσο όμορφη που ήταν αδύνατο να της τραβήξεις κακή φωτογραφία.

«Ήμουν τόσο ερωτευμένος με την κοκαΐνη» λέει επίσης στο ντοκιμαντέρ. «Θυμάμαι φορές που έκανα να κοιμηθώ επτά μέρες».

Πριν κλείσει τα πενήντα, ο Mick Rock είχε ήδη υποστεί τρεις ανακοπές συν ένα τετραπλό bypass, έκτοτε πάντως το πήγαινε πολύ πιο χαλαρά με τις καταχρήσεις, ενώ ως το τέλος παρέμενε ένας υποδειγματικός επαγγελματίας και ένας εξαίρετος πορτρετίστας. «Είμαι πλέον ένας συνταξιούχος έκφυλος» είχε δηλώσει προσφάτως.   

Ήταν από τους ελάχιστους εκείνους φωτογράφους που ανήκαν και οι ίδιοι στη ροκ αριστοκρατία και είχαν πρόσβαση και ελευθερία ανήκουστες για τα σύγχρονα δεδομένα. Ίδιες παρέες, ίδιες παραστάσεις, ίδιες ψευδαισθήσεις, ίδιες ουσίες.

Παιδί του ’60 και με προδιάθεση δανδή εστέτ, ανοιχτού στην ντεκαντάνς και στην ψυχεδέλεια, ήταν φοιτητής στο Κέμπριτζ όταν ξεκίνησε να φωτογραφίζει: «Βρισκόμουν με μια νεαρή κυρία σε μια κατάσταση χημικής μέθης, θα ήταν νομίζω ο καλύτερος τρόπος να το θέσω, όταν έπιασα τη φωτογραφική μηχανή κι άρχισα να τραβάω. Έπαιζα εκείνη την ώρα, υπήρχε όμως κάτι σ’ αυτό που μου άρεσε πραγματικά... Δεν αντιλαμβάνομαι καθόλου τη δουλειά μου ως την καταγραφή ή την αποκάλυψη προσωπικοτήτων. Η δουλειά μου είναι να παγώνω τις σκιές και να εμφιαλώνω τις αύρες».   

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ