Η ταινία για τους A-ha σε κάνει να σκέφτεσαι το τώρα, όχι το τότε

a ha Facebook Twitter
Το τρίο από το Όσλο που βρέθηκε από το πουθενά (τη Νορβηγία δηλαδή) στην κορυφή του κόσμου το 1985 όταν το «Take On Me» κόλλησε σαν τσίχλα στο μυαλό ολόκληρου του πλανήτη, έχει κυκλοφορήσει μέχρι σήμερα δέκα άλμπουμ.
0

ΔEN THN EIXA ΠΡΟΛΑΒΕΙ στις πρόσφατες Νύχτες Πρεμιέρας την ταινία για τους A-ha, οπότε πέρασα μερικούς μήνες ακόμα με την ιδέα που είχα πάντα: ότι δεν υπήρχαν μετά τη μετεωρική τους στιγμή στα ‘80s παρά μόνο σποραδικά ίσως, κυρίως ως «reunion/nostalgia» act.

Πλάνη ασυγχώρητη, που όμως φαίνεται να μοιραζόταν πολύς κόσμος πριν δει αυτό το ντοκιμαντέρ που γύρισε μέσα στην τελευταία πενταετία γύρω από το γκρουπ ο Νορβηγός σκηνοθέτης Thomas Robsahm (γιος του Ούγκο Τονιάτσι και επίσης παραγωγός μιας εκ των ταινιών της περσινής/φετινής χρονιάς, «Το χειρότερο κορίτσι στον κόσμο» του Γιοακίμ Τρίερ) που τους γνωρίζει από... πάντα σχεδόν (από τότε που η Νορβηγία «έπαιρνε μηδέν βαθμούς στον διαγωνισμό της Eurovision και δεν είχε ούτε έναν ποδοσφαιριστή της προκοπής») και πιστεύει ακράδαντα ότι είναι η πιο υποτιμημένη μπάντα στην ιστορία.

Παραμένουν στερεοτυπικά ερμητικοί και Σκανδιναβοί όσον αφορά αποκαλύψεις για δράματα, κραιπάλες, ουσίες, άγριες περιπέτειες κλπ, είναι όμως εξαιρετικά ενδιαφέροντα τα όσα λέγονται ή υπονοούνται στην ταινία για την φιλία, την συνεργασία, την δημιουργία, την φιλοδοξία, την ματαιοδοξία, την αντοχή, την διάρκεια.

Το τρίο από το Όσλο που βρέθηκε από το πουθενά (τη Νορβηγία δηλαδή) στην κορυφή του κόσμου το 1985 όταν το Take On Me (που τούτη την ώρα γράφει ενάμισι δισεκατομμύριο προβολές στο YouTube) κόλλησε σαν τσίχλα στο μυαλό ολόκληρου του πλανήτη, έχει κυκλοφορήσει μέχρι σήμερα δέκα άλμπουμ (πέντε εκ των οποίων τούτο τον αιώνα) και πάει για το ενδέκατο μέσα στη χρονιά.

Φέτος συμπληρώνονται και σαράντα χρόνια από την ίδρυση του γκρουπ ενώ επίσης θα κλείσουν τα εξήντα ο Morten Harket (ο σκανδαλωδώς αειθαλής frontman, ο μόνος το όνομα του οποίου συγκρατούσαμε τότε) και ο Magne Furuholmen (πλήκτρα κ.λπ.). Ο Pål Waaktaar-Savoy (κιθάρα κ.λπ.), ο πιο «ψαγμένος» δημιουργικά και πιο εναλλακτικός ιδιοσυγκρασιακά, αλλά και πιο εσωστρεφής και πιο γκρινιάρης από τους τρεις (σε μια σκηνή στην ταινία δηλώνει ότι δεν μπορεί ποτέ να βρεθεί «στη στιγμή» κι αυτό τον εξοντώνει), τα έκλεισε πέρσι. 

Οι δύο τελευταίοι –και ειδικά ο Magne που τον βλέπουμε σε πρόσφατο περιστατικό να κάνει ηλεκτροσόκ για να καταπολεμήσει το άγχος– είναι αυτοί που διεκδικούν στο ντοκιμαντέρ, ο καθένας για τον εαυτό του, ένα μεγαλύτερο credit στη δημιουργία των τραγουδιών.

Ο Μόρτεν κατά κανόνα δεν συμμετείχε στις συνθέσεις των τραγουδιών, είναι όμως προφανές ότι χωρίς αυτόν (και το αναλλοίωτο στον χρόνο αγγελικό φαλσέτο του, το αιώνια νεανικό κούρεμα, το καλοδιατηρημένο κορμί και τις γρανιτένιες γωνίες του προσώπου) δύσκολα οι A-ha θα γέμιζαν ακόμα τα στάδια και τις αρένες του πλανήτη. 

Η ταινία για τους A-ha σε κάνει να σκέφτεσαι το τώρα, όχι το τότε Facebook Twitter
Φέτος συμπληρώνονται σαράντα χρόνια από την ίδρυση του γκρουπ.

Και μιλάμε για στάδια, όχι αστεία, και τότε και τώρα… Το 1991 στην εμφάνιση τους στο Στάδιο Μαρακανά (στο πλαίσιο του φεστιβάλ Rock in Rio) συγκεντρώθηκαν πάνω από 200.000 άτομα γι’ αυτούς ειδικά. Το ίδιο συνέβη και το 2015 κατά τη θριαμβευτική επιστροφή τους στην Βραζιλία.

Και οι δύο ημερομηνίες είναι σημαδιακές για την διαδρομή του γκρουπ, που δύο χρόνια μετά τον θρίαμβο του Ρίο διαλύθηκε κοινή συναινέσει για να επανασυνδεθεί ξανά το 1998 αναζητώντας μια πιο γήινη και «εναλλακτική» κατεύθυνση. Οι A-ha θα αποχαιρετούσαν ξανά το 2010, αποφάσισαν όμως να ανασυνταχτούν και να συνεχίσουν πέντε χρόνια αργότερα. 

Τότε είναι που ξεκίνησαν τα γυρίσματα αυτής της ταινίας που αφηγείται μεν την ιστορία του γκρουπ από την αρχή (χρησιμοποιώντας μάλιστα ως τεχνική το «ροτοσκοπικό» σκιτσάρισμα που έκανε το μουσικό βίντεο του Take On Me ένα από τα πιο εμβληματικά όλων των εποχών), εστιάζει όμως κυρίως στην τρίτη πράξη του έργου, λειτουργώντας ως ενός είδους πραγματεία για το πώς καταφέρνουν να λειτουργούν ως κοινή οντότητα τρεις συνεργάτες που γνωρίζονται από παιδιά αλλά πλέον, πέρα της σκηνής ή του στούντιο, δεν αντέχουν να βρίσκονται στον ίδιο χώρο.

Δεν μας λένε πώς τους ήρθε, πριν από σαράντα και βάλε χρόνια, αυτό το χαζό και συνάμα ιδιοφυές όνομα ούτε εκδηλώνουν τα αισθήματα τους για τους U2 που κάποτε έκλεψαν τόσο αναίσχυντα («Touch me!») το συγκλονιστικό The Sun Always Shines On TV για να δώσουν κάποια υπόσταση στο Beautiful Day, ένα από τα πιο νερόβραστα σουξέ τους.

Γενικά, παραμένουν στερεοτυπικά ερμητικοί και Σκανδιναβοί όσον αφορά αποκαλύψεις για δράματα, κραιπάλες, ουσίες, άγριες περιπέτειες κ.λπ., είναι όμως εξαιρετικά ενδιαφέροντα τα όσα λέγονται ή υπονοούνται στην ταινία για τη φιλία, τη συνεργασία, τη δημιουργία, τη φιλοδοξία, τη ματαιοδοξία, την αντοχή, τη διάρκεια.  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όλα είναι λαϊκισμός

Daily / Όλα είναι λαϊκισμός

Δεν επιτρέπεται να συμβαίνουν αντικυβερνητικά γεγονότα. Δεν είναι σωστό. Είναι αχαριστία, είναι cringe, είναι λαϊκισμός. Η αμφισβήτηση είναι λαϊκισμός. Η διαμαρτυρία είναι λαϊκισμός. Η επίκληση του θυμικού είναι λαϊκισμός. Τα μνημόσυνα είναι λαϊκισμός.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Daily / Eno: Ένα μοναδικό ντοκιμαντέρ για έναν μέγα οραματιστή και δημιουργό

Η εκδοχή του ντοκιμαντέρ για τον Brian Eno που είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας ήταν μοναδική και αποκλειστική για τη συγκεκριμένη προβολή, αυτό που μένει όμως σε κάθε περίπτωση είναι η μαγνητικά χαρισματική και πάντα προσηνής προσωπικότητά του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ