ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

Ήταν αυτό το τελευταίο καλοκαίρι των διακοπών όπως τις ξέραμε;

Ήταν αυτό το τελευταίο καλοκαίρι των διακοπών όπως τις ξέραμε;   Facebook Twitter
Αν αυτή είναι η «αναπτυξιακή δυναμική» του τουρισμού, αν αυτή είναι οριστικά πλέον η υφή των καλοκαιρινών διακοπών, άσ' το καλύτερα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
0

ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΑΠΟ διακοπές λοιπόν και η σούμα λίγο-πολύ η ίδια. Άδειες μπαταρίες; Τσεκ. Οικονομική και συναισθηματική αφαίμαξη; Τσεκ. Ανασφάλεια ενόψει της νέα σεζόν; Τσεκ. Αδυναμία προσαρμογής; Τσεκ. Λήψη κρίσιμων αποφάσεων που είχες υποσχεθεί στον εαυτό σου να πάρεις σε καθεστώς ηρεμίας και χαλάρωσης; Ουπς, πάλι το ξέχασα.

Εν ολίγοις, μια χαρά ήταν όπως πάντα αυτό το ωραίο παραμύθι, αυτή η ουτοπία που πραγματώνεται κάποιες μέρες του χρόνου στη μεταφυσική ντάλα του ελληνικού καλοκαιρού, αλλά τώρα έληξε και είναι σα να μη συνέβη ποτέ.

Και πάλι καλά να λέμε φυσικά, η ξινή διάθεση της επιστροφής εκδηλώνεται από θέση προνομιούχου. Πολλοί δεν πήγαν καν διακοπές φέτος. Πολλοί επίσης δεν έχουν πάει ποτέ διακοπές με τον τρόπο που τις εννοούμε εμείς – εμείς που μάθαμε να απαιτούμε να είναι όλα συγχρόνως ψαγμένα και αυθεντικά, πολύτιμα και προσιτά, και να έχουμε καβάτζα και μια ολόκληρη παραλία για εμάς και την παρέα μας, μακριά από λαϊκούς, σκαφάτους και παραδοσιακής συμπεριφοράς οικογένειες, λες και οι παραλίες είναι κλειστές λέσχες, υπνωτήρια, βιβλιοθήκες ή κέντρα διαλογισμού.

Και διατηρούμε αυτές τις απαιτήσεις ακόμα και τον Αύγουστο της κοσμοπλημμύρας, της πτώσης των υπηρεσιών και της υπερτίμησης.   

Μια χαρά ήταν όπως πάντα αυτό το ωραίο παραμύθι, αυτή η ουτοπία που πραγματώνεται κάποιες μέρες του χρόνου στη μεταφυσική ντάλα του ελληνικού καλοκαιρού, αλλά τώρα έληξε και είναι σα να μη συνέβη ποτέ.

Φέτος, πάντως, σύμφωνα με πάσα μαρτυρία, χτύπησε κόκκινο η γκρίνια και η διαμαρτυρία και η αγανάκτηση με το gentrification της εμπειρίας των διακοπών που έχει αποκτήσει ξεκάθαρα πλέον τα πιο αντιπαθή μητροπολιτικά χαρακτηριστικά, ακόμα και στα μικρά νησιά, ή μάλλον ειδικά σ’ αυτά.

Κι αν τα δύο προηγούμενα καλοκαίρια υπήρχε το άλλοθι της πανδημίας (η οποία μοιάζει να έχει χειρουργικά διαγραφεί από τη συλλογική μνήμη, γεγονός τρομακτικό από μόνο του) και της κλεισούρας που δικαιολογούσε το ξέδομα με κάθε μέσο και με κάθε αντίτιμο, φέτος –σε συνδυασμό και με την προοπτική ενός πολύ δύσκολου χειμώνα– έσκασε η ψυχρή συνειδητοποίηση που ακολουθεί το χανγκόβερ.

Ό,τι προλάβαμε, προλάβαμε. Τα πράγματα δεν θα είναι ποτέ τα ίδια. Τίποτα δεν ρουφά το οξυγόνο από μια συζήτηση όσο οι μονότονες αναπολήσεις περασμένων μεγαλείων, τότε που όλα ήταν πιο ωραία, πιο χύμα, πιο αγνά, πιο εύκολα, είναι δύσκολο όμως να μην πέσει κανείς σ’ αυτήν τη λούμπα.

Είναι σα να ακούστηκε τις τελευταίες μέρες από χίλια στόματα η τραγική δήλωση της Έλενας Ναθαναήλ στην ταινία «Εκείνο το καλοκαίρι». «Αυτό είναι το τελευταίο μου καλοκαίρι», λέει πριν στροβιλιστεί η μορφή της σε μια δίνη από ψυχεδελικά σπέσιαλ εφέ (εκτός από το «Love Story», το δράμα του Βασίλη Γεωργιάδη εμφανίζει και κάποιες επιρροές από την «Οδύσσεια του Διαστήματος»).

Αν αυτή είναι η «αναπτυξιακή δυναμική» του τουρισμού, αν αυτή είναι οριστικά πλέον η υφή των καλοκαιρινών διακοπών, άσ' το καλύτερα. Κάτι άλλο θα βρούμε.    

Daily
0

ΚΙΝΗΣΗ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ