ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΗΤΑΝ φανερό με την πρώτη ματιά ότι κάτι δεν έστεκε «φωτογραφικά» μ’ αυτή την επική εικόνα του Έλληνα διασώστη της ΕΜΑΚ με το παιδάκι στην αγκαλιά του μέσα στα χαλάσματα.
Ακόμα κι αν δεν παρατηρούσε κανείς το ψηφιακό γκροτέσκο στην υφή της εικόνας (την αισθητική δυστοπικού κόμικ ή τα έξι δάκτυλα στο χέρι του πυροσβέστη), καθώς περνούσε γρήγορα από μπροστά του όπως τόσες άλλες, αμφίβολης συχνά εγκυρότητας, στον ορυμαγδό του scrolling, ή δεν είχε προσέξει την υπογραφή του δημιουργού της εικόνας κάτω δεξιά, κάτι θα έπρεπε να υποψιαστεί από την τουρκική σημαία που τόσο βολικά βρέθηκε αποτυπωμένη στο μανίκι του απεγκλωβισμένου παιδιού.
Κάποιοι αισθάνθηκαν εξαπατημένοι, σα να έπεσαν θύμα fake news ή deep fake ή οποιουδήποτε άλλου συμπτώματος της καλπάζουσας AI τεχνολογίας, τα εικονογραφικά εργαλεία της οποίας είναι πλέον προσβάσιμα σε όλους.
Κι όμως, ήταν πολλοί που την ανακύκλωσαν, καθιστώντας τη viral, ως φωτογραφικό ντοκουμέντο, αλλά και ως ντοκουμέντο ηθικής ανωτερότητας απέναντι στον δοκιμαζόμενο «εχθρό».
Κι ας είχε ήδη αποκαλυφθεί εν τω μεταξύ ότι επρόκειτο για ψηφιακή σύνθεση, για «ζωγραφιά», και μάλιστα με την υπογραφή του υποστράτηγου ε.α. του Πυροσβεστικού Σώματος Παναγιώτη Κοτρίδη, τέως Περιφερειακού Διοικητής της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Ν. Αιγαίου, ο οποίος, όπως διαβάσαμε, μ’ αυτόν τον τρόπο «θέλησε να στείλει το δικό του μήνυμα υποστήριξης και συμπαράστασης στους συναδέλφους του που δίνουν μάχη με τον χρόνο για να σώσουν ζωές στις περιοχές της Τουρκίας που χτυπήθηκαν από τους φονικούς σεισμούς».
Αναγκάστηκε να επισημάνει και ο ίδιος πάντως ότι δεν πρόκειται για πραγματική φωτογραφία αλλά για «σύνθεση» που προέκυψε ως αποτέλεσμα επεξεργασίας photoshop και του προγράμματος τεχνητής νοημοσύνης Midjourney, «το οποίο χειρίζεται άριστα».
Κάποιοι αισθάνθηκαν εξαπατημένοι, σα να έπεσαν θύμα fake news ή deep fake ή οποιουδήποτε άλλου συμπτώματος της καλπάζουσας AI τεχνολογίας, τα εικονογραφικά εργαλεία της οποίας είναι πλέον προσβάσιμα σε όλους.
Σαφώς και υπάρχει λόγος ανησυχίας για την εξάπλωση του φαινομένου, που δεν είναι πλέον απλώς μια τάση αλλά μια κατάσταση με πολλές και σύνθετες παραμέτρους και διάφορα ναρκοπέδια – πολιτικά, πολιτισμικά, νομικά κ.ο.κ. Εν προκειμένω όμως, δεν υπήρχε σκοπός παραπλάνησης εκ μέρους του δημιουργού, ασχέτως αν η συγκεκριμένη «σύνθεση» εμπεριείχε εκ φύσεως και μια προπαγανδιστική υφή.
Ουδόλως βέβαια μειώνει αυτό τη σημασία και το μεγαλείο του έργου που επιτελούν τα ελληνικά σωστικά συνεργεία στα απέραντα συντρίμμια των σεισμόπληκτων οικισμών, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι έχουν διαρκώς πάνω από το κεφάλι τους καθώς αναζητούν σημεία ελπίδας και ζωής στα βάθη των χαλασμάτων, τους απεσταλμένους των ελληνικών καναλιών που έχουν βρει το ιδανικό τους αφήγημα και θα το ξεζουμίσουν μέχρις εσχάτων.