Ο λόγος κόκαλα δεν έχει και κόκαλα τσακίζει

40c97142020aeeecc4cfa44684120e6394084158.gif
0

ΕΝΩ ΣΙΓΟΥΡΑ ΦΑΙΝΕΤΑΙ υπερβολική η σύγχρονη τάση συστηματικής, ενδελεχούς, ιατροδικαστικής σχεδόν «αναψηλάφησης» διάσημων και διαχρονικά δημοφιλών βιβλίων, προκειμένου να εντοπιστούν και να απαλειφθούν όροι, λέξεις και φράσεις που υποδηλώνουν μια παρωχημένη και ρατσιστική αντίληψη του κόσμου, όπως εσχάτως συνέβη με κάποια σημεία στα βιβλία του Ρόαλντ Νταλ, του Ίαν Φλέμινγκ ή της Άγκαθα Κρίστι, ακόμα πιο υπερβολικές μού φαίνονται οι έντονες και κραυγαλέες αντιδράσεις σ’ αυτό το φαινόμενο.

Σίγουρα μοιάζει (και είναι) γελοίο το να επιστρατεύονται «ειδικοί ευαισθησίας» και συμβουλευτικές εταιρείες με ονομασίες όπως «Συμπεριληπτικά Μυαλά» (Inclusive Minds) για να «καθαρίσουν» τις επίμαχες λέξεις βιβλίων που γράφτηκαν σε άλλες εποχές, δεν είναι καινούργια όμως ούτε δείγμα ειδεχθούς λογοκρισίας απαραίτητα αυτή η διαδικασία.

Στελεχικού ή επιχειρηματικού τύπου παράνοια ίσως, αλλά όχι η αυγή ενός νέου φασισμού όπως κάποιοι το παρουσιάζουν, την ώρα μάλιστα που άλλα, πιο σύγχρονης ευαισθησίας βιβλία οδηγούνται στην πυρά από τοπικούς φορείς στην Αμερική για τον αντίθετο λόγο. 

Είναι σωστό δηλαδή ένα παιδί, ενώ δέχεται πλέον (και πολύ ορθώς) από παντού μηνύματα κατά του ρατσισμού και υπέρ της συμπερίληψης και της ορατότητας, να βλέπει συγχρόνως σ’ ένα κλασικό βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας τη λέξη «νέγρος» σαν να μην τρέχει τίποτα;

Πάντα γίνονταν τέτοιες αλλαγές, ειδικά σε παιδικά βιβλία (όπως του Νταλ), και οι λόγοι είναι προφανείς. Είναι σωστό δηλαδή ένα παιδί, ενώ δέχεται πλέον (και πολύ ορθώς) από παντού μηνύματα κατά του ρατσισμού και υπέρ της συμπερίληψης και της ορατότητας, να βλέπει συγχρόνως σ’ ένα κλασικό βιβλίο παιδικής λογοτεχνίας τη λέξη «νέγρος» (ή «αραπάκος», ή «σχιστομάτης», ή «κίτρινος σατανάς» που βλέπαμε διαρκώς στα πολεμικά κόμικς που διαβάζαμε μικροί) σαν να μην τρέχει τίποτα; Από τον Τομ Σόγιερ και τον Χάκλμπερι Φιν του Μαρκ Τουέιν μέχρι τον Τεντέν στο Κογκό, έχουν γίνει στο παρελθόν (και πολύ πριν από τη δήθεν μάστιγα της πολιτικής ορθότητας) σημαντικές επεμβάσεις.

«Μια μέρα κάθισε και παίδεψε το κεφάλι του. Το ’βαλε κάτω και το παίδεψε, το ’πλεξε όπως είδε να κάνουν οι γύφτοι με το καλάθι». Έτσι ξεκινάει το Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα, το πιο κλασικό ίσως ελληνικό παιδικό μυθιστόρημα για γενιές και γενιές μικρών αναγνωστών.

Προφανώς δεν υπάρχει καμιά ρατσιστική διάθεση εκ μέρους του Λουντέμη (ίσα-ίσα, ο «γύφτος» Μπίθρος είναι ο πιο στοργικός υποστηρικτής του μικρού ήρωα του βιβλίου, οι μαχαλάδες είναι γεμάτοι αγάπη), αν όμως, λέω αν, λόγου χάρη (θεωρητικά μιλώντας, δεν θα πρότεινα καμία επέμβαση), έλεγε «τσιγγάνοι», ας πούμε, αντί για «γύφτοι» (ένας όρος που χρησιμοποιείται σε μεγάλο βαθμό υποτιμητικά και υβριστικά και το γνωρίζουν ήδη αυτό τα παιδιά), σε μια αναθεωρημένη έκδοση, θα χαλούσε ο κόσμος; Θα χανόταν η ιστορική αξία του βιβλίου ή η αντανάκλαση στο σήμερα του χρόνου και του τόπου που γράφτηκε (στοιχεία που έτσι κι αλλιώς δεν αφορούν έναν μικρό αναγνώστη); Δεν νομίζω.

Ακόμα και στην ενήλικη λογοτεχνία, που είναι πολύ πιο πολύπλοκο το ζήτημα, έχουν γίνει κατά καιρούς διάφορες αλλαγές σε τίτλους ή φράσεις πολύ γνωστών βιβλίων. Στην περίπτωση της Άγκαθα Κρίστι, μάλιστα, από παλιά. Και στα αγγλικά αλλά και στα ελληνικά οι Δέκα μικροί νέγροι έγιναν πρώτα Δέκα μικροί ινδιάνοι για να καταλήξει εδώ και πολλά χρόνια ο τίτλος του πιο δημοφιλούς μυθιστορήματος της Κρίστι να είναι Και δεν έμεινε κανένας (And then there were none), όπως συμβαίνει με την πιο πρόσφατη έκδοση (Ψυχογιός, 2018) του βιβλίου στα ελληνικά.

Δεν αλλάζει κάτι στην πλοκή και στο πνεύμα του έργου, εκτός αν θεωρήσει κανείς ότι ο τελευταίος τίτλος εμπεριέχει spoiler (όντως δεν μένει κανείς, σχεδόν, στο τέλος). Δεν πρόκειται για εκτραχηλισμό της πολιτικής ορθότητας αλλά για στοιχειώδη ευαισθησία και για στοιχειώδη λογική.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ