Τα Τέμπη ως «ζώνη ενδιαφέροντος»

Τα Τέμπη ως «ζώνη ενδιαφέροντος» Facebook Twitter
Τα συντρίμμια του συρμού Intercity 62. Φωτ.: Konstantinos Tsakalidis / SOOC
0

«ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΟΙΛΑΔΑ ΤΩΝ ΤΕΜΠΩΝ / στη σκέψη μας κάποιος απών»… Ο στίχος από το τραγούδι «Στο σταθμό Λαρίσης», που συμμετείχε στους πρώτους Αγώνες Τραγουδιού Κέρκυρας του Μάνου Χατζιδάκι το 1981, δεν έχει φυσικά καμία σχέση με την περσινή συντριπτική τραγωδία που, όπως αποδείχτηκε, όχι μόνο δεν έχει ξεχαστεί έναν χρόνο μετά, παρά την κυνική βεβαιότητα των κρατούντων για το αντίθετο, αλλά έχει βαθιά κατοχυρωθεί ως το πιο οδυνηρό συλλογικό (εθνικό) πένθος –και τραύμα– που έχουμε βιώσει εδώ και πολύ καιρό. 

Νομίζω ότι κυρίως από αμηχανία και από αδυναμία διαχείρισης της χθεσινής κατάμαυρης επετείου των «Τεμπών» ανακάλεσα αυτό το τραγούδι, και μάλλον κάτι αντίστοιχο συνέβη και με όλους τους ανθρώπους που έχουν πλημμυρίσει αυτές τις μέρες τα social media με ποιήματα και τσιτάτα περί μνήμης και λήθης, περί ευθύνης και ανευθυνότητας, περί απόγνωσης και αγανάκτησης. 

Υπό άλλες συνθήκες, αυτό που συνέβη, αλλά και η (μη) διαχείριση του από τις αρχές, θα μπορούσε να είναι η βαριά σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι, ό,τι κι αν αυτό συνεπάγεται.

Είναι ένας τρόπος εξαγνισμού της φρίκης και εξορκισμού της απάθειας. Όπως και η ενεργή στήριξη του ψηφίσματος της Μαρίας Καρυστιανού, που έχει ήδη συγκεντρώσει πάνω από ένα εκατομμύριο υπογραφές.

Τα Τέμπη ως «Ζώνη ενδιαφέροντος» Facebook Twitter
Η περσινή συντριπτική τραγωδία όχι μόνο δεν έχει ξεχαστεί έναν χρόνο μετά, αλλά έχει βαθιά κατοχυρωθεί ως το πιο οδυνηρό συλλογικό (εθνικό) πένθος –και τραύμα– που έχουμε βιώσει εδώ και πολύ καιρό. Φωτ.: Aris Oikonomou / SOOC

Τι κοστίζει μια υπογραφή, θα πει κανείς. Δεν κοστίζει, αλλά είναι μια συνειδητή πράξη, ένα στοιχειώδες καθήκον, μια στοιχειώδης διαμαρτυρία, ένας στοιχειώδης φόρος τιμής στα αθώα θύματα ενός μαζικού εγκλήματος. Το νούμερο είναι μεγάλο, διαπερνά τα σπλάχνα του εκλογικού σώματος και υπερβαίνει το πολιτικό σύστημα.

«Έναν χρόνο μετά, η σκέψη όλων μας δεν μπορεί να φύγει από την ανείπωτη τραγωδία στα Τέμπη», δήλωσε ο βουλευτής και πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής, και μου ήρθε αυτομάτως στο μυαλό, ως νοσηρός αλλά αναπόφευκτος συνειρμός, η «Ζώνη ενδιαφέροντος» – αυτή η ταινία θα σέρνεται υποδορίως για καιρό, ή και για πάντα, στο μυαλό και στο δέρμα και θα ανακαλείται σε ανύποπτο χρόνο και σε διαφορετικά πλαίσια.

Υπό άλλες συνθήκες, αυτό που συνέβη, αλλά και η (μη) διαχείριση του από τις αρχές, θα μπορούσε να είναι η βαριά σταγόνα που ξεχειλίζει το ποτήρι, ό,τι κι αν αυτό συνεπάγεται. Το ότι δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο δεν μειώνει τον βαρύ αντίκτυπο της προαναγγελθείσης τραγωδίας στο κοινωνικό σώμα, δεν μετριάζει τις ευθύνες των θεσμών και των μηχανισμών, δεν αδειάζει το ποτήρι της καχυποψίας και της οργής, δεν αποτελεί κάποιου είδους σιωπηλής επιδοκιμασίας ή ανοχής. Απλά, ο κόσμος είναι κουρασμένος – πολύ, πολύ κουρασμένος. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τέμπη: Συγκλονίζει η κραυγή του πατέρα, Νίκου Πλακιά- «Πλέον ο πόνος μου δεν γίνεται δάκρυ. Γίνεται μίσος, οργή και θυμός»

Ελλάδα / Τέμπη: «Ο πόνος μου γίνεται οργή και θυμός. Γιατί δεν παραιτείστε από την ασυλία σας;» -Συγκλονίζει ο πατέρας των δίδυμων Χρύσας και Θώμη

Ραγίζουν καρδιές από τον σπαραγμό του Νίκου Πλακιά - Σε λίγα λεπτά έχασε τις δίδυμες κόρες και την ανιψιά του Αναστασία - Δείτε τι είπε ένα χρόνο από την τραγωδία
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ