Τελικά δεν ήταν προφήτης ο Ουελμπέκ – ή ήταν;

Τελικά δεν ήταν προφήτης ο Ουελμπέκ – ή ήταν; Facebook Twitter
Το τεύχος του περιοδικού με την καρικατούρα του Ουελμπέκ στο εξώφυλλο. Η επικεφαλίδα ήταν «Οι προβλέψεις του Μάγου Ουελμπέκ», ο οποίος προέβλεπε: «Το 2015 χάνω τα δόντια μου, το 2022 κάνω Ραμαζάνι». 
0

ΟΣΟ ΠΛΗΣΙΑΖΑΝ ΟΙ ΕΚΛΟΓΕΣ στη Γαλλία, μου ερχόταν στο μυαλό η «Υποταγή» του Μισέλ Ουελμπέκ, όπως φαντάζομαι και σε πολύ κόσμο που έχει διαβάσει το «δυστοπικό» (και μέτριο κατά το ταπεινό γούστο μου, ειδικά σε σχέση με τα «παλιά» του) βιβλίο του 2015 με την τρομερή προφητεία για το 2022 στην καρδιά της πλοκής του.

Το μυθιστόρημα κυκλοφόρησε στη Γαλλία τον Ιανουάριο εκείνης της χρονιάς, ανήμερα της σφαγής στο Charlie Hebdo και ενώ μόλις είχε εμφανιστεί στα περίπτερα το τελευταίο τεύχος του περιοδικού με μια καρικατούρα του Ουελμπέκ στο εξώφυλλο. Η επικεφαλίδα ήταν «Οι προβλέψεις του Μάγου Ουελμπέκ», ο οποίος προέβλεπε: «Το 2015 χάνω τα δόντια μου, το 2022 κάνω Ραμαζάνι».

«Ο συγγραφέας –εγώ, ο Όργουελ ή κάποιος άλλος– διαισθάνεται μια σύγχρονη αγωνία και την εκφράζει σ’ ένα βιβλίο», έλεγε τότε ο Ουέλμπεκ, αποτάσσοντας τον ρόλο του προφήτη αλλά και του διανοούμενου.

Ήταν μια αναφορά στο μακράν πιο προβοκατόρικο στοιχείο της πλοκής της «Υποταγής», που είχε γίνει γνωστό πριν κυκλοφορήσει το βιβλίο, απογειώνοντας έτσι τον ντόρο και τις προπωλήσεις του.

Σύμφωνα με την υπόθεση που είχε σκορπίσει τον τρόμο σε πολλούς αναγνώστες, στις προεδρικές εκλογές του 2022 περνάνε στον δεύτερο γύρο η Μαρίν Λεπέν και ένα αουτσάιντερ που κατορθώνει να εκμεταλλευτεί άριστα την παρακμή του παραδοσιακού πολιτικού συστήματος: ο Μοχάμεντ Μπεν Αμπές (φανταστικό, προφανώς, πρόσωπο), ηγέτης της «μετριοπαθούς» Μουσουλμανικής Αδελφότητας.

Και όχι μόνο αυτό. Μετά από διάφορες ζυμώσεις που πείθουν το παρηκμασμένο πολιτικό κατεστημένο ότι «καλύτερα μ’ ένα μετριοπαθές Ισλάμ παρά με μια λαϊκίστικη ακροδεξιά», κατορθώνει στο τέλος να εκλεγεί Πρόεδρος της Γαλλίας.

Γρήγορα όμως, γίνεται οδυνηρά σαφές ότι δεν πρόκειται για μετριοπαθές, αλλά για κανονικό Ισλάμ που δρομολογεί άμεσα τη σταδιακή κατάλυση του κοσμικού κράτους, με πρώτα θύματα φυσικά την εκπαίδευση και τις γυναίκες.  

Τελικά η «προφητεία» του βιβλίου δεν επαληθεύτηκε, παρότι η πρόβλεψη για τη (μη αναστρέψιμη, όπως φαίνεται) δραματική συρρίκνωση των παραδοσιακών πόλων εξουσίας, έπεσε απολύτως μέσα.

Ο Εμανουέλ Μακρόν (υπουργός Οικονομικών τότε) δεν είχε ακόμα ανεξαρτητοποιηθεί και δεν εμφανίζεται στο μελλοντικό σενάριο του βιβλίου, όπως δεν εμφανίζεται και ένας άλλος πολυσυζητημένος υποψήφιος των χθεσινών εκλογών, ο «ευπατρίδης» ακροδεξιός αγκιτάτορας Ερίκ Ζεμούρ, συγγραφέας του μπεστ σέλερ Η γαλλική αυτοκτονία (Τα 40 χρόνια που κατέστρεψαν τη Γαλλία), που είχε κυκλοφορήσει έναν χρόνο πριν από την «Υποταγή». 

«Ο συγγραφέας –εγώ, ο Όργουελ ή κάποιος άλλος– διαισθάνεται μια σύγχρονη αγωνία και την εκφράζει σ’ ένα βιβλίο», έλεγε τότε ο Ουέλμπεκ, αποτάσσοντας τον ρόλο του προφήτη αλλά και του διανοούμενου: «Δεν είμαι διανοούμενος. Δεν παίρνω το μέρος κάποιου, δεν υπερασπίζομαι κανένα καθεστώς. Αρνούμαι οποιαδήποτε ευθύνη. Ασπάζομαι την παντελή ανευθυνότητα…». 

Τέτοιου είδους «αμφίσημες» ατάκες υπάρχουν συγκεντρωμένες στην ανθολογία Interventions με συνεντεύξεις, δοκίμια και άλλα κείμενα του συγγραφέα, ο οποίος έλεγε (το 2015 και πάλι) για τη Ρωσία: «Είναι πατριώτες και αγαπούν πραγματικά τον Πρόεδρό τους. Σε γενικές γραμμές, παύει κανείς να είναι πατριώτης όταν η χώρα του υπερβεί ένα όριο. Στη Γαλλία χρειάστηκε ένας πόλεμος για να συμβεί αυτό. Στη Γερμανία χρειάστηκαν δύο. Ίσως οι Ρώσοι χρειάζονται έναν δεύτερο πόλεμο κι αυτοί για να πάψουν να είναι πατριώτες».

Τα κείμενα της ανθολογίας φτάνουν μέχρι τον Μάιο του 2020 και συνεπώς συμπεριλαμβάνουν την άποψη του Ουελμπέκ για τον Covid-19 («ένας μπανάλ ιός, άλλοτε μοιραίος άλλοτε ήπιος, ένας ιός χωρίς ποιότητες») για το λοκντάουν αλλά και για το μέλλον της ανθρωπότητας μετά την πανδημία και για το αν «θα βγούμε από όλο αυτό καλύτεροι άνθρωποι»: «Δεν θα ξυπνήσουμε, μετά τα λοκντάουν, σε έναν άλλο κόσμο. Θα είναι ο ίδιος, αλλά λίγο χειρότερος».    

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ