ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Το τεσσάρι και το Κυπριακό

Το τεσσάρι και το Κυπριακό Facebook Twitter
Έθιξε ένα υπαρκτό ζήτημα η ανάρτηση του Νίκου Κοτζιά – ένα ζήτημα που, αντίθετα από το «δωδεκάρι» στην Eurovision, παραμένει ακλόνητο ταμπού.
0

ΔΕΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑ ΠΑΡΑ μόνο εντελώς λοξά και αποσπασματικά και από δεύτερο χέρι τη φετινή Eurovision –κάτι σχόλια από ‘δω, κάτι σπαράγματα τραγουδιών από ‘κει– περιμένοντας μήπως, λόγω πολέμου κ.λπ., συμβεί τίποτα κουλό και εξωφρενικό, όχι τόσο σε «καλλιτεχνικό» ή πολιτισμικό, αλλά σε γεωπολιτικό επίπεδο.

Σοκαρίστηκα πάντως, είναι η αλήθεια, όταν έμαθα ότι «δώσαμε» (η επιτροπή τέλος πάντων) τεσσάρι στην Κύπρο. Τεσσάρι! Ούτε καν δεκάρι ή κάτι διακριτικά επικριτικό. Ήταν σα να κατέπεσε εκ βάθρων ένα διαχρονικό ταμπού.

Προεκτείνοντας λίγο το γνωστό αμερικανικό ρητό, θα λέγαμε ότι τα μόνα βέβαια πράγματα σ’ αυτόν τον κόσμο είναι ο θάνατος, οι φόροι και το «12αρι» της Ελλάδας στην Κύπρο. Όχι πια. Ήταν σα να κλονίστηκε μια βεβαιότητα που βαστούσε εδώ και τέσσερις δεκαετίες.

Προεκτείνοντας λίγο το γνωστό αμερικανικό ρητό, θα λέγαμε ότι τα μόνα βέβαια πράγματα σ’ αυτόν τον κόσμο είναι ο θάνατος, οι φόροι και το «12αρι» της Ελλάδας στην Κύπρο. Όχι πια.

Πέρα από κάποιο ανασήκωμα φρυδιών όμως, δεν είδα και τόσους πολλούς να αναστατώνονται. Μόνο ο Νίκος Κοτζιάς φάνηκε να συγκλονίζεται πραγματικά από το γεγονός, χαρακτηρίζοντάς το με ξέσπασμά του στο Twitter ως «ένα ακόμα δείγμα της προσπάθειας που κάνουν πολλές πλευρές του κυρίαρχου συστήματος να αποξενωθεί η ελληνική κοινωνία από τη Μεγαλόνησο και το Κυπριακό, ώστε να προωθηθούν τα απορριπτέα σχέδια τους».

Επακολούθησε χλευασμός ο οποίος υποχρέωσε τον πρώην υπουργό Εξωτερικών να επανέλθει με δευτερολογία στο ίδιο μέσο, σαν «γέρος που φωνάζει στο σύννεφο» όπως επίσης λένε στην Αμερική: «Κάνω ένα σχόλιο για την αυξανόμενη αποξένωση της επίσημης Ελλάδας από την Κύπρο με αφορμή το «4» και τα τρολ δεν έχουν τι να πουν επί της ουσίας, διότι δεν έχουν καμία ενσυναίσθηση για την Κύπρο. Με τα χαζά τους σχόλια επιβεβαιώνουν αυτό το ανησυχητικό γεγονός».

Πέρα όμως από τον (εύκολο) σαρκασμό εις βάρος της συνωμοσιολογικής διάθεσης και της ιδιοσυγκρασιακής εθνικής ευαισθησίας του κ. Κοτζιά, ένα δίκιο μπορεί και να το έχει. Όχι φυσικά ότι αποτελεί σύμπτωμα ή ένδειξη «αποξένωσης» το γεγονός ότι μια ελληνική επιτροπή για τη Eurovision δεν έδωσε ούτε τη βάση στο τραγούδι της Κύπρου, αποτελεί όμως κοινό μυστικό ότι το ενδιαφέρον για το λεγόμενο «Κυπριακό», όσο κι αν αλλάζουν και διαμορφώνονται διαρκώς οι παράμετροί του, φθίνει εδώ και δεκαετίες, ειδικά από τις γενιές μετά τη μεταπολίτευση.

Σιγά-σιγά γινόταν για πολύ κόσμο κάτι σαν το «μεσανατολικό», ένα προαιώνιο σχεδόν πρόβλημα χωρίς τέλος και χωρίς λύση. Μια στερεοτυπική (και ως εκ τούτου στρεβλή) εικόνα που επικρατεί για τη Μεγαλόνησο εδώ και χρόνια, ως παιδική χαρά ολιγαρχών και ισχυρών του πλούτου ή ως φτωχό μέρος πλουσίων κατοίκων, επίσης δεν έχει βοηθήσει τη διαδικασία «ενσυναίσθησης» και προσέγγισης. Συνεπώς, έθιξε ένα υπαρκτό ζήτημα η ανάρτηση του Νίκου Κοτζιά – ένα ζήτημα που, αντίθετα από το «δωδεκάρι» στην Eurovision, παραμένει ακλόνητο ταμπού.

Daily
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ