Το τεσσάρι και το Κυπριακό

Το τεσσάρι και το Κυπριακό Facebook Twitter
Έθιξε ένα υπαρκτό ζήτημα η ανάρτηση του Νίκου Κοτζιά – ένα ζήτημα που, αντίθετα από το «δωδεκάρι» στην Eurovision, παραμένει ακλόνητο ταμπού.
0

ΔΕΝ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΑ ΠΑΡΑ μόνο εντελώς λοξά και αποσπασματικά και από δεύτερο χέρι τη φετινή Eurovision –κάτι σχόλια από ‘δω, κάτι σπαράγματα τραγουδιών από ‘κει– περιμένοντας μήπως, λόγω πολέμου κ.λπ., συμβεί τίποτα κουλό και εξωφρενικό, όχι τόσο σε «καλλιτεχνικό» ή πολιτισμικό, αλλά σε γεωπολιτικό επίπεδο.

Σοκαρίστηκα πάντως, είναι η αλήθεια, όταν έμαθα ότι «δώσαμε» (η επιτροπή τέλος πάντων) τεσσάρι στην Κύπρο. Τεσσάρι! Ούτε καν δεκάρι ή κάτι διακριτικά επικριτικό. Ήταν σα να κατέπεσε εκ βάθρων ένα διαχρονικό ταμπού.

Προεκτείνοντας λίγο το γνωστό αμερικανικό ρητό, θα λέγαμε ότι τα μόνα βέβαια πράγματα σ’ αυτόν τον κόσμο είναι ο θάνατος, οι φόροι και το «12αρι» της Ελλάδας στην Κύπρο. Όχι πια. Ήταν σα να κλονίστηκε μια βεβαιότητα που βαστούσε εδώ και τέσσερις δεκαετίες.

Προεκτείνοντας λίγο το γνωστό αμερικανικό ρητό, θα λέγαμε ότι τα μόνα βέβαια πράγματα σ’ αυτόν τον κόσμο είναι ο θάνατος, οι φόροι και το «12αρι» της Ελλάδας στην Κύπρο. Όχι πια.

Πέρα από κάποιο ανασήκωμα φρυδιών όμως, δεν είδα και τόσους πολλούς να αναστατώνονται. Μόνο ο Νίκος Κοτζιάς φάνηκε να συγκλονίζεται πραγματικά από το γεγονός, χαρακτηρίζοντάς το με ξέσπασμά του στο Twitter ως «ένα ακόμα δείγμα της προσπάθειας που κάνουν πολλές πλευρές του κυρίαρχου συστήματος να αποξενωθεί η ελληνική κοινωνία από τη Μεγαλόνησο και το Κυπριακό, ώστε να προωθηθούν τα απορριπτέα σχέδια τους».

Επακολούθησε χλευασμός ο οποίος υποχρέωσε τον πρώην υπουργό Εξωτερικών να επανέλθει με δευτερολογία στο ίδιο μέσο, σαν «γέρος που φωνάζει στο σύννεφο» όπως επίσης λένε στην Αμερική: «Κάνω ένα σχόλιο για την αυξανόμενη αποξένωση της επίσημης Ελλάδας από την Κύπρο με αφορμή το «4» και τα τρολ δεν έχουν τι να πουν επί της ουσίας, διότι δεν έχουν καμία ενσυναίσθηση για την Κύπρο. Με τα χαζά τους σχόλια επιβεβαιώνουν αυτό το ανησυχητικό γεγονός».

Πέρα όμως από τον (εύκολο) σαρκασμό εις βάρος της συνωμοσιολογικής διάθεσης και της ιδιοσυγκρασιακής εθνικής ευαισθησίας του κ. Κοτζιά, ένα δίκιο μπορεί και να το έχει. Όχι φυσικά ότι αποτελεί σύμπτωμα ή ένδειξη «αποξένωσης» το γεγονός ότι μια ελληνική επιτροπή για τη Eurovision δεν έδωσε ούτε τη βάση στο τραγούδι της Κύπρου, αποτελεί όμως κοινό μυστικό ότι το ενδιαφέρον για το λεγόμενο «Κυπριακό», όσο κι αν αλλάζουν και διαμορφώνονται διαρκώς οι παράμετροί του, φθίνει εδώ και δεκαετίες, ειδικά από τις γενιές μετά τη μεταπολίτευση.

Σιγά-σιγά γινόταν για πολύ κόσμο κάτι σαν το «μεσανατολικό», ένα προαιώνιο σχεδόν πρόβλημα χωρίς τέλος και χωρίς λύση. Μια στερεοτυπική (και ως εκ τούτου στρεβλή) εικόνα που επικρατεί για τη Μεγαλόνησο εδώ και χρόνια, ως παιδική χαρά ολιγαρχών και ισχυρών του πλούτου ή ως φτωχό μέρος πλουσίων κατοίκων, επίσης δεν έχει βοηθήσει τη διαδικασία «ενσυναίσθησης» και προσέγγισης. Συνεπώς, έθιξε ένα υπαρκτό ζήτημα η ανάρτηση του Νίκου Κοτζιά – ένα ζήτημα που, αντίθετα από το «δωδεκάρι» στην Eurovision, παραμένει ακλόνητο ταμπού.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Daily / Ω, τι κόσμος μπαμπά! 

Το παιδάκι του Μασκ που έκλεψε την παράσταση στο Οβάλ Γραφείο μπορεί να είναι το «μωρό της Ρόζμαρι», μπορεί όμως και να είναι ο Μεσσίας. Όλα είναι πιθανά στη δυστοπική σουρεάλα που ζούμε, και ο δρόμος προβλέπεται μακρύς κι αλλόκοτος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Daily / Πού θα πάει τέλος πάντων η βαλίτσα με το Severance;

Τρία χρόνια μετά τον πρώτο, ξεκίνησε πριν λίγες εβδομάδες ο πολυαναμενόμενος δεύτερος κύκλος της ατμοσφαιρικής, ρετροφουτουριστικής, αινιγματικής – και πανάκριβης – σειράς που κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς θεατές.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Daily / Η Γάζα θα μας στοιχειώνει πάντα

Παρότι στο παρελθόν υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής της πολιτικής του Ισραήλ, στο νέο του βιβλίο, ο επιφανής καθηγητής, συγγραφέας και αρθρογράφος Πίτερ Μπέιναρτ επιχειρεί να αναμετρηθεί ως Εβραίος με τη γενοκτονία στη Γάζα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα κοινωνικό γεγονός

Daily / Τέμπη: Ένα κοινωνικό γεγονός

Το τραύμα είναι βαρύ, η πληγή βαθιά, οι ενδείξεις συγκάλυψης χαστούκι στο πρόσωπο, ο κυνισμός των αρχών γροθιά στο στομάχι. Και ίσως αυτός ήταν ο λόγος που τόσοι άνθρωποι που δεν βγαίνουν τακτικά «στον δρόμο» αποφάσισαν να δηλώσουν τη φυσική τους συμμετοχή στις συγκεντρώσεις για τα Τέμπη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε το δρόμο για τα Όσκαρ 

Daily / Soundtrack to a Coup d’Etat: Ένα υβριδικό αριστούργημα που βρήκε τον δρόμο για τα Όσκαρ

Υποψήφια για το βραβείο καλύτερης ταινίας ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους είναι αυτή η εκπληκτική ταινία που εκθέτει με αποκαλυπτικό τρόπο τη μεταχείριση της αφρόκρεμας της τζαζ μουσικής ως «βιτρίνας» για την καθαίρεση και τη δολοφονία του ηγέτη της ανεξαρτησίας του Κογκό, Πατρίς Λουμούμπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ