Ανοιχτή επιστολή προς ουδετερόφιλους

Ανοιχτή επιστολή προς ουδετερόφιλους Facebook Twitter
Πώς τα καταφέρνουν τόσο πολλοί συμπολίτες μου να πηγαίνουν έτσι χοντρά κόντρα στη λογική; Ή πόσο εγώ το ’χω χαμένο και έχω τόσο διαφορετική αντίληψη των πραγμάτων; Εικονογράφηση: Ατελιέ/LIFO
0


 

ΤΑΣΙΟΣ
Ο Θεοδόσης Π. Τάσιος, ακαδημαϊκός, ομότιμος καθηγητής, πολιτικός μηχανικός του ΕΜΠ

ΠAΡΟΤΙ ΥΠΟΚΥΠΤΩ ενίοτε στο αμάρτημα να παρεμβαίνω στα κοινά ενδιαφέροντα (ως πολίτης και όχι ως πολιτικός ή κοινωνικός επιστήμονας), έχω απορρίψει επανειλημμένως την άποψη περί της δήθεν μεγαλύτερης βαρύτητας της γνώμης ορισμένης κατηγορίας πολιτών, όπως οι «διανοούμενοι» (με μάλλον αδιανόητο το νόημα του όρου), οι «καλλιτέχνες», οι «αθλητές» και άλλοι αριστογείτονες.

Σήμερα όμως, μπροστά σε ένα τόσο εκτεταμένο και επικίνδυνο φαινόμενο, το οποίο παρουσιάζεται με εμμονή στη χώρα μας, άρχισα να ανησυχώ πρώτον για τη νοημοσύνη μου, δεύτερον για το γεωπολιτικό μέλλον της χώρας ίσως.

Πρόκειται για τις αριστερές-δεξιές επιδόσεις αντικοινοβουλευτισμού, αντιεμβολιασμού και τώρα αντιουκρανισμού. Πώς τα καταφέρνουν τόσο πολλοί συμπολίτες μου να πηγαίνουν έτσι χοντρά κόντρα στη λογική; Ή πόσο εγώ το ’χω χαμένο και έχω τόσο διαφορετική αντίληψη των πραγμάτων;

Όταν μάλιστα είδα και τα αποτελέσματα δημοσκοπήσεων που ανεβάζουν έως το 50% τους οπαδούς του «κρατήστε ουδέτερη στάση στο ουκρανικό», ένιωσα πιεστική την ανάγκη ενός (ιδεατού, έστω) διαλόγου με αυτούς τους συμπολίτες μου, με την ελπίδα ότι θα ακούσω ντόμπρες απαντήσεις στα ερωτήματα και όχι ερωτήσεις περί άλλων θεμάτων ή περί των λανθασμένων πολιτικών μου πεποιθήσεων. 

Μήπως έγινε εισβολή ευρωπαϊκού στρατού στην Ουκρανία, ώστε να είναι δυνατή η εξίσωση της αναφοράς στους «ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς Ε.Ε. και Ρωσίας», όπως ακούστηκε σε μια τελευταία διαδήλωση; 
 

Μήπως έγινε εισβολή ευρωπαϊκού στρατού στην Ουκρανία, ώστε να είναι δυνατή η εξίσωση της αναφοράς στους «ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς Ε.Ε. και Ρωσίας», όπως ακούστηκε σε μια τελευταία διαδήλωση;

Είναι, άραγε, τόσο μικρής σημασίας γεγονότα φρικτά, όπως ο συστηματικός βομβαρδισμός όλων των πόλεων μιας μεγάλης ευρωπαϊκής χώρας, ο πρωτόφαντος ξεριζωμός τριών εκατομμυρίων προσφύγων και τα δέκα εκατομμύρια που λιμοκτονούν στα καταφύγια, ώστε να μας συνιστάτε να μην τα μνημονεύουμε;
Ποια «πολιτική» θεώρηση σκληραίνει τόσο την καρδιά σας, ώστε να μη διαμαρτύρεστε;

Λέω, πάλι ‒αλλά δεν νομίζω‒, μην τυχόν ξεχάσαμε ότι σήμερα η Ρωσία δεν είναι η δοξασμένη δημοκρατία των μπολσεβίκων αλλά μια χώρα αυταρχισμού και καπιταλισμού; Δεν φαντάζομαι τέτοια σύγχυση…

Είμαστε υπέρ της αυτοδιάθεσης των λαών; Ναι; Ή ναι και όχι; Εδώ ομολογώ ότι περιμένω να βροντοφωνάξετε ένα αδιαπραγμάτευτο «ναι». Οπότε θα έχετε δώσει απάντηση και στις πουτινικές αιτιάσεις «το ΝΑΤΟ προωθείται και με κυκλώνει». Διότι η αυτοδιάθεση νομιμοποιεί το δικαίωμα του πολύπαθου φινλανδικού λαού να φοβάται, μετά την «προ-επαλήθευση» του φόβου του εξαιτίας της εισβολής στην Ουκρανία. Μήπως, όμως, ειδικώς στη Φινλανδία δεν αναγνωρίζουμε το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης; Οπότε, βέβαια, ούτε και η Κούβα θα το έχει; Και τι απαντάμε στους Πολωνούς που λένε πως η Ρωσία προωθείται και πάει να «κυκλώσει» την Ευρώπη με τη Λευκορωσία;

Πάντως, δεν φαντάζομαι να έχετε καταπιεί και την πιο χοντρή προσβολή της νοημοσύνης μας, να βαφτίζονται «εθελοντές» τα τάγματα των μωαμεθανών που έρχονται να λύσουν τις διαφορές δυο αδελφών ορθοδόξων χριστιανικών λαών. Για χάρη ποιας αγνής ιδέας, άραγε, έρχονται αφιλοκερδώς, αλλά οργανωμένοι, να θυσιάσουν τη ζωή τους; Ομολογώ ότι πιο πολύ με ενοχλεί το ότι μας δουλεύουν κι από πάνω.

Δεν φοβόσαστε ότι η Ευρώπη θα μας πληρώσει με το ίδιο ουδέτερο νόμισμα όταν θα γίνει η τουρκική εισβολή; Μη μου πείτε ότι δεν το σκεφτήκατε.

Τέλος, διερωτώμαι μήπως, καταπώς γίνεται και στις εκλογές, ακολουθείτε τις, λόγω ειδικότητας υποθέτω, γνώμες πολλών καλλιτεχνών μας που διακηρύσσουν «ουδετερότητα», ενώ οι Ρώσοι καλλιτέχνες της Μπιενάλε της Βενετίας παραιτήθηκαν –όπως άλλωστε έκανε και η Όλγα Σμίρνοβα των Μπολσόι, πρωταγωνίστρια της παράστασης που θα δινόταν και στο δικό μας Μέγαρο)– και τόσοι άλλοι. Εσείς με ποιους καλλιτέχνες συντάσσεσθε;

Αυτά εν ολίγοις είναι μερικά απ’ τα ερωτήματα και τις ανησυχίες. Δεν έχουν βέβαια καμιά πρωτοτυπία, πλήθος συμπολιτών μου τα ίδια θα σας έλεγαν. Κι έχω και μια ελπίδα: εάν τυχόν τα διαβάσετε, ίσως να τις ξανασκεφθείτε τις απόψεις σας με την πρόσθετη σοβαρότητα που απαιτούν αυτές οι ιστορικές για την Ευρώπη περιστάσεις. Και διότι δεν χρειάζεται να σας υπενθυμίσω ότι, ούτε λίγο ούτε πολύ, ο μεγάλος ηγέτης μάς «θύμισε» ότι διαθέτει και πυρηνικά όπλα. Αυτό τουλάχιστον το ακούσατε;

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ελλαδάρα είναι η απάντηση, όποια κι αν είναι η ερώτηση: Μαλλιοτράβηγμα για μια «συναυλία ειρήνης»  

Δημήτρης Πολιτάκης / Ελλαδάρα είναι η απάντηση, όποια κι αν είναι η ερώτηση: Μαλλιοτράβηγμα για μια «συναυλία ειρήνης»

Σιγά που δεν θα μπλέκαμε και τη δύσμοιρη Ουκρανία στα μικροπολιτικά πάθη, στους διαρκείς διχασμούς, στην εχθροπάθεια και στην αβάσταχτη εσωστρέφειά μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Θεοδόσης Τάσιος: «Πάμπολλα απ’ τα βάσανά μας οφείλονται στην απομόνωση του καθενός μας»

Ιδέες / Θεοδόσης Τάσιος: «Πάμπολλα απ’ τα βάσανά μας οφείλονται στην απομόνωση του καθενός μας»

Ο Θεοδόσης Τάσιος, ακαδημαϊκός, ομότιμος καθηγητής, πολιτικός μηχανικός του ΕΜΠ, φιλόσοφος, αρθρογράφος και συγγραφέας, σχολίασε με το γνωστό προσωπικό του ύφος το όραμα και τους στόχους της Ατράκτου.
Θεοδόσης Τάσιος: «Δεν θα ξεχάσω ποτέ το τελευταίο χαμογελαστό και πικρό βλέμμα της υπέροχης γυναίκας μου»

Πρόσωπα / Θεοδόσης Τάσιος: «Δεν θα ξεχάσω ποτέ το τελευταίο χαμογελαστό και πικρό βλέμμα της υπέροχης γυναίκας μου»

Ο ομότιμος καθηγητής του ΕΜΠ σε μία ειλικρινή και εξομολογητική συνέντευξη για τη δημοκρατία, τη μοναξιά, τους νέους, αλλά και την επιτυχία του «Survivor»
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 23/03- ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΣΤΕΙ-Πώς φτάσαμε να ζούμε σε μια εποχή που όλα είναι πιθανά;

Ηχητικά Άρθρα / Πώς φτάσαμε να ζούμε σε μια εποχή που όλα είναι πιθανά;

Πυρηνικά εργοστάσια παίρνουν φωτιά, φάλαινες ξεβράζονται στα ρηχά, οι αγγελίες για δουλειές θυμίζουν αρκτικόλεξα ή γιαπωνέζικα σουντόκου. Όλα είναι πιθανά. Δεν υπάρχει το μετά, μόνο το τώρα.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ