Ο θολός κόσμος των life coaches και το ψιλόβροχο βιβλίων αυτοβελτίωσης

yolb-sept-strength-slide-E2CV-superJumbo-v2.gif
0

— Γιατί αγοράζουμε βιβλία αυτοβοήθειας / αυτοβελτίωσης και πόσο αντιστοιχούν στην πραγματικότητα όσα υπόσχονται;
Για να απαντήσει κανείς στην ερώτηση πρέπει να απαντήσει στις δισεκατομμύρια επιθυμίες ή προσδοκίες των ανθρώπων που τα αγοράζουν. Μιλάμε για μία τεράστια αγορά σε παγκόσμιο επίπεδο που αποφέρει τεράστια κέρδη στους εκδοτικούς οίκους και πολύ συχνά στους ανθρώπους που τα γράφουν.

Όσο για το αν αντιστοιχούν στην πραγματικότητα, αυτό έχει να κάνει με το κατά πόσο είναι ειδικός στο αντικείμενο αυτός που υπογράφει το βιβλίο. Υπάρχουν εκατοντάδες ενότητες για αντίστοιχα πεδία ενδιαφέροντος. Ωστόσο, για να μιλήσουμε με αριθμούς, αξίζει να ρίξουμε μια ματιά στα στοιχεία της παρακάτω έρευνας: 

Σύμφωνα με την NPD Group (σ.σ: αμερικανική εταιρεία ερευνών), ο κλάδος των βιβλίων αυτοβελτίωσης γνώρισε πραγματική έκρηξη τα τελευταία χρόνια, και συγκεκριμένα αυξανόταν ετησίως κατά 11% από το 2013 έως το 2019, με τις πωλήσεις μόνο στις ΗΠΑ να ανέρχονται σε 18,6 εκατομμύρια αντίτυπα το 2019. Αντιστοίχως, ο αριθμός των τίτλων βιβλίων αυτοβελτίωσης τριπλασιάστηκε κατά την ίδια περίοδο, από 30.897 σε 85.253. Η αξία του κλάδου πάλι ανήλθε σε 10,5 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020.

Η κατηγορία των βιβλίων αυτοβοήθειας είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες κατηγορίες μη λογοτεχνικών βιβλίων. Το 2020, όπως και πολλές άλλες, η αγορά της αυτοβελτίωσης δέχθηκε πλήγμα λόγω της πανδημίας και της ύφεσης. Ωστόσο, το ενδιαφέρον των αναγνωστών για τη βελτίωση της σωματικής, πνευματικής και συναισθηματικής τους υγείας έχει αυξηθεί. Μόνο στις ΗΠΑ εκδίδονται ετησίως περίπου 15.000 βιβλία αυτοβελτίωσης και το είδος θεωρείται το ταχύτερα αναπτυσσόμενο στην αγορά. Μέχρι το 2025 η αγορά του συγκεκριμένου είδους αναμένεται να ανέλθει στα 14 δισ. δολάρια.

— Μάλιστα. Για την αγορά της Ελλάδας έχουμε εικόνα;
Και στο ελληνικό έδαφος τα βιβλία αυτοβελτίωσης αποτελούν το ταχύτερα αναπτυσσόμενο είδος μη λογοτεχνικών βιβλίων. Παρά τις πιέσεις που δέχθηκε ο χώρος του βιβλίου ειδικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, από το 2020 και μετά τα πιο ευπώλητα βιβλία –και ειδικά εκείνα που πωλούνται στα σούπερ-μάρκετ– ήταν τα βιβλία που απευθύνονται σε παιδιά, τα βιβλία αυτοβελτίωσης –ας μην αναφερθούμε σε συγκεκριμένους τίτλους, προφανώς «πούλησε» και η πολλή καλοσύνη και η τοξικότητα της υπερθετικής ενέργειας– και τα σύγχρονα ελληνικά μυθιστορήματα.

Ο καθένας που θεωρεί ότι έχει ένα απόσταγμα σοφίας να μοιραστεί για κάτι, οτιδήποτε κι αν είναι αυτό, μπορεί να γράψει ένα τέτοιο βιβλίο. Δεν χρειάζονται ανώτερες σπουδές, δεν χρειάζονται... συστατικές επιστολές, η προτίμηση του κόσμου αρκεί.

— Ξέρουμε τι ακριβώς προτιμούν από την κατηγορία της αυτοβελτίωσης οι αναγνώστες;
Και πάλι βάσει της έρευνας της NDP, τίτλοι που σχετίζονται με το σώμα (γυμναστική και δίαιτα) αυξήθηκαν κατά 63%, την ευεξία και τη χαλάρωση κατά 30%, τη μαγειρική κατά 22% και τη θρησκεία κατά 13%.

— Ποιος μπορεί να γράψει ένα βιβλίο αυτοβοήθειας / αυτοβελτίωσης;
Και η γιαγιά σας. Από τη στιγμή που κατέχει ένα αντικείμενο, όποιο κι αν είναι αυτό, κι αν χρησιμοποιήσει την πιο απλή αφηγηματική γλώσσα, θα μπορέσει να γράψει ένα βιβλίο για το πώς θα καθαρίζετε τα ασημικά – τυχαίο το παράδειγμα. Με λίγα λόγια ο καθένας που θεωρεί ότι έχει ένα απόσταγμα σοφίας να μοιραστεί για κάτι, οτιδήποτε κι αν είναι αυτό, μπορεί να γράψει ένα τέτοιο βιβλίο. Δεν χρειάζονται ανώτερες σπουδές, αν αυτό ρωτάμε, δεν χρειάζονται... συστατικές επιστολές, η προτίμηση του κόσμου αρκεί.

— Και μπορεί κάποιος να γράφει και ανοησίες;
Φυσικά. Το σωστό μάρκετινγκ κάνει θαύματα. Επίσης, αυτό που για εμάς είναι ανοησία, για έναν άλλο αναγνώστη μπορεί να είναι μια συμβουλή που, ενδεχομένως, χρειαζόταν. Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν οι κραυγαλέες περιπτώσεις βιβλίων αυτοβοήθειας / αυτοβελτίωσης τύπου «Πώς να γίνετε εκατομμυριούχος σε 24 ώρες» και φυσικά υπάρχουν και οι πιο ήπιοι τίτλοι που τάζουν ηρεμία και ευγνωμοσύνη (γενικώς). Το ζητούμενο είναι οι πωλήσεις.

Γι’ αυτό ακριβώς στο εξωτερικό υπάρχουν και ειδικά μαθήματα δημιουργικής γραφής για το πώς μπορεί κάποιος να γράψει άμεσα και εύκολα ένα εύληπτο και ευπώλητο βιβλίο αυτοβοήθειας. Κάποιοι μπορεί να γελάνε με τους τίτλους, τις γλυκερές περιγραφές, τις κλισέ συμβουλές, ωστόσο αυτό το στιλ γραφής στο εξωτερικό θεωρείται αξεπέραστο.

— Γιατί είναι τόσο δαιμονοποιημένη η συγκεκριμένη κατηγορία βιβλίων;
Ακριβώς επειδή μπορεί να τα γράψει ο οποιοσδήποτε και στη συνέχεια να «πουλήσει» τον εαυτό του ως γκουρού, προς μεγάλη χαρά του εκδότη του και της τσέπης του.  Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια εκτός από βιβλία αυτοβοήθειας ή αυτοβελτίωσης, άνθηση γνωρίζει και η ειδικότητα του life-coach και συνήθως ο/η συγγραφέας βιβλίου αυτοβελτίωσης συστήνεται και ως life-coach. Είναι σαφές ότι εδώ στόχος είναι η πώληση περισσότερων αντιτύπων που φυσικά σημαίνουν περισσότερα έσοδα για τον εκδοτικό οίκο.

Από την άλλη, η δαιμονοποίηση προέρχεται πολύ συχνά από το χαμηλό επίπεδο των συγγραφέων, την εκπροσώπησή τους στα media που συχνά θυμίζει τηλεμάρκετινγκ και άλλες όχι ακριβώς φίνες διαδικασίες διαφήμισης.

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουν γραφτεί και ενδιαφέροντα πράγματα που με αρκετό χιούμορ και γνώσεις μπορεί όντως να βοηθήσουν κάποιον στις σχέσεις του με τους άλλους ανθρώπους ή σε ένα πεδίο δραστηριοποίησης για το οποίο χρειάζεται έξτρα γνώσεις.

— Τι προσέχουμε με τα βιβλία αυτοβελτίωσης;
Ιδανικά θα πρέπει να υπογράφονται από ειδικούς του αντικειμένου για το οποίο γράφουν. Αν το θέμα μας είναι η ψυχολογία, καλό θα ήταν το βιβλίο να υπογράφει κάποιος/-α ψυχολόγος. Αν μιλάμε για διατροφή και δίαιτες, κάποιος/-α διαιτολόγος και πάει λέγοντας.

Όσο πιο φλου και «ανοιχτό» το θέμα του βιβλίου, τόσο πιο σίγουρη η μηδενική σχέση του συγγραφέα με αυτά που υποστηρίζει ότι ξέρει και επίσης με αυτά που γράφει. Επίσης, είναι σεβαστό ότι πολλοί άνθρωποι έχουν τεράστια ανάγκη να διαβάσουν συμβουλές του τύπου «η καρδιά ξέρει να δίνει, αλλά πρέπει να παίρνει και τον χρόνο της» (όχι για Πούλιτζερ ακριβώς, αλλά μπορεί να τον στείλουν στα ευπώλητα μερικές τέτοιες ατάκες), ωστόσο δεν ανακαλύψαμε την πυρίτιδα ούτε ξαναγράφτηκαν οι «Άθλιοι».  

— Ναι, αλλά γιατί αυτά τα βιβλία έχουν τέτοια ζήτηση;
Για πολλούς λόγους. Γιατί η ελπίδα είναι το πιο ευπώλητο προϊόν. Γιατί όλοι θέλουμε μια καλύτερη ζωή. Γιατί οι συνεδρίες με ψυχολόγο κοστίζουν. Γιατί έχουμε ανάγκη να «ακούμε» κάποιον που μας λέει ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Πολλές οι απαντήσεις. Μία η ουσία: να μην εμπιστευόμαστε «πωλητές» που απλώς γίνονται πλουσιότεροι, πουλώντας αμπελοφιλοσοφίες.

— Και τελικά ποιος διαβάζει βιβλία αυτοβοήθειας;
Σύμφωνα με τα στατιστικά του GoodReads, κυρίως γυναίκες. Ωστόσο, το κάπως σεξιστικό συμπέρασμα έχει να κάνει και με το ότι οι άνδρες αναγνώστες σπανίως παραδέχονται ότι αγοράζουν και διαβάζουν τέτοιου είδους βιβλία. Άλλωστε, όπως είχε γράψει και πριν από λίγο καιρό ο Alain de Botton στον Guardian: «Όποιος θέλει να πλήξει τα διανοητικά του διαπιστευτήρια με ένα και μόνο πλήγμα δεν έχει παρά να κάνει κάτι απλό: ας ομολογήσει απλώς ότι διαβάζει βιβλία αυτοβοήθειας».

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Οπτική Γωνία / Δέκα χρόνια από την «πρώτη φορά αριστερά»

Τι άφησε πίσω της η «πρώτη φορά αριστερά»; Σχολιάζει ο καθηγητής Φιλοσοφίας Δικαίου και Θεωρίας Θεσμών και διευθυντής του Εργαστηρίου Πολιτικής και Θεσμικής Θεωρίας και Ιστορίας των Ιδεών στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αριστείδης Χατζής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις.

Οπτική Γωνία / Στροφή προς την «αρρενωπότητα» και άλλες (ιμπεριαλιστικές) ονειρώξεις

Μια νέα ιμπεριαλιστική και αποικιακή φαντασία διασχίζει τον καπιταλισμό της τεχνητής νοημοσύνης και τον συνενώνει με τα σχέδια για αναδιάταξη ισχύος των παγκόσμιων και περιφερειακών παικτών.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Οπτική Γωνία / Όταν ο Κώστας Τασούλας στήριζε με θέρμη την ισότητα στον γάμο

Άραγε, πώς θα αιτιολογήσουν τη θετική τους ψήφο βουλευτές της ΝΔ που τάχθηκαν απέναντι στην Κατερίνα Σακελλαροπούλου εξαιτίας της στάσης της υπέρ του νόμου για τα ομόφυλα ζευγάρια; 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κρήτη: Oι πυροβολημένες κάμερες κυκλοφορίας και τα θανατηφόρα τροχαία

Ρεπορτάζ / «Στην Κρήτη πάνω από το 15% των οδηγών δεν έχει πάει ποτέ να δώσει εξετάσεις»

Οι θλιβερές ιδιαιτερότητες της Κρήτης και το μπαλάκι των ευθυνών για μία σύλληψη που δεν έγινε στην ώρα της και στοίχισε τη ζωή στον Παναγιώτη Καρατζή: Ο άδικος θάνατος του 22χρονου στα Χανιά βγάζει για άλλη μία φορά στο φως όλα τα στραβά που συνδέονται με την οδική ασφάλεια και τα τροχαία ατυχήματα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Γιατί έρχεται παγκόσμιο χάος;

Οπτική Γωνία / Έρχεται παγκόσμιο χάος; ― 7 ερωτήσεις στον Τζέφρι Σακς

Πόσο «τραμπικός» θα αποδειχθεί ο Τραμπ στη νέα εποχή του; Μιλά στη LiFO ο Τζέφρι Σακς, καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Ρεπορτάζ / Τα ένοχα μυστικά του υπόγειου Κηφισού που βγήκαν στην επιφάνεια

Κι όμως, το υπογειοποιημένο τμήμα του Κηφισού ποταμού, πάνω από το οποίο περνάει ο κεντρικός οδικός άξονας της Αττικής, ουδέποτε έχει συντηρηθεί από τότε που κατασκευάστηκε. Τι αναφέρει η έκθεση αυτοψίας της Γεωμυθικής, η οποία «άναψε φωτιές».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τι «τρέχει» με τη Γροιλανδία;

Οπτική Γωνία / Η Γροιλανδία που βγήκε από τον πάγο και έγινε viral

Ποιο είναι το «γροιλανδικό πρόβλημα», το οποίο αποκτά πλέον νέα διάσταση, καθώς ο Τραμπ επιδιώκει να προσαρτήσει το αχανές αυτό νησί – γεωστρατηγικό «φιλέτο» με το μοναδικό οικοσύστημα στις ΗΠΑ; Και τι λένε οι ίδιοι οι κάτοικοί του για όλα αυτά;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Δεν χορεύω συχνά, δεν χορεύω με πάθος»: Όταν ο Κώστας Σημίτης μίλησε για όλα στη Βασιλική Σιούτη

Συνέντευξη / «Δεν χορεύω συχνά, δεν χορεύω με πάθος»: Όταν ο Κώστας Σημίτης μίλησε για όλα στη Βασιλική Σιούτη

Μια συνέντευξη επικεντρωμένη στην προσωπική του ζωή και όχι στις θέσεις του, που δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 1996, λίγες μέρες προτού διαδεχθεί τον Ανδρέα Παπανδρέου στην πρωθυπουργία.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ