Η Άννα Φρανκ των καιρών μας

Το ημερολόγιο της Σάρα… Facebook Twitter
Ο Αμερικανός Πρόεδρος προσπάθησε να καταργήσει μια ρύθμιση που ισχύει για περισσότερο από έναν αιώνα. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


AΝ Η ΣΑΡΑ ΚΡΑΤΟΥΣΕ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
με όσα συνέβησαν στην ίδια, στα αδέλφια και στους γονείς της τον τελευταίο καιρό, θα μιλάγαμε για μια σύγχρονη Άννα Φρανκ, το δεκατριάχρονο εκείνο κορίτσι εβραιογερμανικής καταγωγής που για τέσσερα χρόνια κρυβόταν μαζί με την οικογένειά του στην Ολλανδία κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου για να μη τους βρουν οι ναζί. Μέχρι την ημέρα σύλληψης όλης της οικογένειας η Άννα κατέγραφε σε ένα ημερολόγιο την καθημερινή τους ζωή, τους φόβους, τα όνειρα, τους εφιάλτες της. Με άλλες συνθήκες, άλλα χαρακτηριστικά και διαφορετικές αναφορές, η δεκάχρονη Αμερικανομεξικάνα Σάρα θα μπορούσε να είναι η Άννα Φρανκ των καιρών μας, της εξαιρετικά αβέβαιης και σίγουρα επικίνδυνης εποχής της Αμερικής του Ντόναλντ Τραμπ.

Η οικογένεια της Σάρα είναι ένα από τα θύματα της αντιμεταναστευτικής ατζέντας του Τραμπ, ο οποίος με ένα διάταγμα κατάργησε τη δυνατότητα των παιδιών μεταναστών να αποκτούν την αμερικανική ιθαγένεια αυτόματα, με τη γέννησή τους στη χώρα, ακόμα και αν οι γονείς τους δεν έχουν την υπηκοότητα. Ο Αμερικανός Πρόεδρος προσπάθησε να καταργήσει μια ρύθμιση που ισχύει για περισσότερο από έναν αιώνα, προβλέπεται από τη 13η Τροπολογία του Συντάγματος των ΗΠΑ και αναφέρει πως όλα τα άτομα που γεννιούνται ή πολιτογραφούνται στη χώρα είναι πολίτες της. Θεσπίστηκε το 1868, το 2025 ο Τραμπ επιχειρεί να την καταργήσει. Μάλιστα, πολλοί δικαστές και νομικοί στις ΗΠΑ επισημαίνουν το παράνομο και αντισυνταγματικό του διατάγματος.

Αστυνομικοί τούς φώναζαν υποτιμητικές λέξεις, τους χώρισαν ανάλογα με το φύλο, τους έκαναν σωματική έρευνα, τους απαξίωσαν, δεν τους επέτρεψαν να επικοινωνήσουν με δικηγόρο, τους άφησαν να περάσουν το βράδυ σε θλιβερά κελιά και το πρωί απαίτησαν από τον πατέρα να υπογράψει μια οικειοθελή απέλαση.

Ας επιστρέψουμε όμως στην ιστορία της Σάρα – το όνομα δόθηκε από την «El Pais» στο κορίτσι για λόγους ασφαλείας και προστασίας του. Η Σάρα, λοιπόν, είναι μόλις 10 χρονών. Η οικογένειά της ζούσε στις ΗΠΑ για περισσότερο από δέκα χρόνια‧ οι γονείς ήταν φτωχοί μετανάστες από το Μεξικό που αναζήτησαν μια καλύτερη τύχη στη μεγάλη χώρα. Όταν πήγαν παράνομα στις ΗΠΑ είχαν ήδη ένα παιδί, μετά απέκτησαν άλλα τέσσερα, ένα από αυτά ήταν η Σάρα – τα παιδιά που γεννήθηκαν στις ΗΠΑ πήραν την ιθαγένεια. Ζούσαν μια σχετικά φυσιολογική ζωή, με αγωνία για τα θέματα υγείας των παιδιών. Όλα ξεκίνησαν στις 3 του περασμένου Φεβρουαρίου, όταν άρχισε να έχει έναν ανησυχητικό πονοκέφαλο – ανάρρωνε από σοβαρή εγχείρηση στον εγκέφαλο που είχε κάνει πριν από έναν χρόνο για την αφαίρεση καρκινικού όγκου. Η οικογένεια τρομοκρατήθηκε, φοβήθηκε επιληπτικό επεισόδιο, έτσι ξεκίνησαν να τη μεταφέρουν με αυτοκίνητο από την κοιλάδα του Ρίο Γκράντε, όπου ζούσαν, στο Νοσοκομείο Παίδων του Τέξας, στο Χιούστον. Όμως δεν έφτασαν ποτέ εκεί. Σε ένα σημείο του αυτοκινητόδρομου μια μονάδα αστυνομικών ειδικών για θέματα μεταναστών τούς σταμάτησε.

Τους μετέφεραν σε ένα κέντρο κράτησης. Τους κράτησαν έξι ώρες, αρνήθηκαν να δεχτούν την ιατρική γνωμάτευση που πιστοποιούσε το σοβαρό πρόβλημα της Σάρα, προσπάθησαν να πάρουν ένα στήριγμα που είχε για να στέκεται όρθια, αγνόησαν την ιθαγένειά της και τις αιτήσεις των γονιών της για βίζα, κατέσχεσαν τα φάρμακα των άλλων παιδιών, συνέλαβαν όλη την οικογένεια – η Σάρα έκλαιγε ασταμάτητα. Αστυνομικοί τούς φώναζαν υποτιμητικές λέξεις, τους χώρισαν ανάλογα με το φύλο, τους έκαναν σωματική έρευνα, τους απαξίωσαν, δεν τους επέτρεψαν να επικοινωνήσουν με δικηγόρο, τους άφησαν να περάσουν το βράδυ σε θλιβερά κελιά και το πρωί απαίτησαν από τον πατέρα να υπογράψει μια οικειοθελή απέλαση. Το αρνήθηκε, το ίδιο έκανε και η μητέρα. Λίγο αργότερα τους έδωσαν μερικές σακούλες με τα λιγοστά τους υπάρχοντα, τους έβαλαν σε ένα βαν, τους μετέφεραν στο συνοριακό πέρασμα του Χιντάλγκο του Τέξας και τους ανάγκασαν να περάσουν στο Μεξικό. Εκεί τους συνέστησαν να προσέχουν γιατί μπορεί τα παιδιά να πέσουν θύματα απαγωγής λόγω της αμερικανικής υπηκοότητάς τους. Ζουν κρυμμένοι σε ένα απομακρυσμένο αγρόκτημα. Δεν έχουν χρήματα για να πληρώσουν τους γιατρούς, τα παιδιά δεν έχουν δικαίωμα περίθαλψης γιατί δεν είναι πολίτες του Μεξικού.

Από τότε η ζωή της Σάρα και όλης της οικογένειας άλλαξε δραματικά. Πλέον κρύβονται σε κάποια περιοχή στο Μεξικό, προσπαθώντας να επιβιώσουν χωρίς την ιατρική βοήθεια που έχει ανάγκη η Σάρα και τα δυο αδέλφια της που αντιμετωπίζουν επίσης σοβαρό θέμα υγείας‧ επίσης, κανένα από τα πέντε παιδιά της οικογένειας δεν μπορεί να πάει σχολείο. Το μέλλον τους είναι κάτι περισσότερο από αβέβαιο.

Αυτή είναι η ιστορία της Σάρα που, αν μπορούσε, θα έγραφε το δικό της ημερολόγιο…

Σε έναν νέο ακόμη άγνωστο κόσμο

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΗΠΑ: Κινηματογραφική, παράνομη απέλαση μεταναστών στο Ελ Σαλβαδόρ

Διεθνή / ΗΠΑ: Σοκαριστικές εικόνες από τις παράνομες απελάσεις μεταναστών στο Ελ Σαλβαδόρ

Επικαλούμενη πολεμικό νόμο του 1798, η Αμερικανική κυβέρνηση απευλαύνει άτομα χωρίς καμία από τις δέουσες προστασίες που περιγράφονται στο αμερικανικό μεταναστευτικό δίκαιο
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Οπτική Γωνία / Γιατί η δίκη Φιλιππίδη θα πρέπει να διδάσκεται σε όλες τις νομικές σχολές;

Από τις ερωτήσεις του Εισαγγελέα έως την έμπρακτη στήριξη των ηθοποιών, η δίκη Φιλιππίδη βρίθει πατριαρχικών συμβολισμών και συμπυκνώνει ένα μέρος της φεμινιστικής θεωρίας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια: Πού το πάει ο δήμος Αθηναίων;

Ρεπορτάζ / Τι περίεργο συμβαίνει με το Δημοτικό Θέατρο Ολύμπια;

Είναι fake news το νέο άνοιγμα που επιχειρεί ο δήμος Αθηναίων με μεγάλο όμιλο θεατρικών επιχειρήσεων; Τι επιδιώκει ο επιχειρηματίας και πόσο υπαρκτός είναι ο κίνδυνος για τον πολιτιστικό οργανισμό να μετατραπεί σε εμπορική επιχείρηση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Οπτική Γωνία / Η ταινία του Λάνθιμου μάς πείραξε και όχι η σχέση μας με το παρελθόν;

Η άρνηση του ΚΑΣ να παραχωρηθεί η Ακρόπολη στον Γιώργο Λάνθιμο για τα γυρίσματα της νέας του ταινίας εγείρει πολλά ερωτήματα για τον τρόπο που βλέπουμε τα μνημεία και το τι θεωρούμε πολιτιστικό κεφάλαιο σήμερα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΕΠΕΞ Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο…

Ακροβατώντας / Πεθαίνοντας στο πεζοδρόμιο

Το τραγικό περιστατικό στη Θήβα δεν είναι από αυτά που αποκαλούνται τυχαία γεγονότα. Πρόκειται για ένα από αυτά που συμβαίνουν συχνά, τα οποία απασχολούν την επικαιρότητα και τα ΜΜΕ, συνήθως επιδερμικά, μέχρι να ξεχαστούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πρακτικά Νομικά: Θα πάω φυλακή αν σκοτώσω τον θύτη μου; 

Οπτική Γωνία / Θα πάει φυλακή μια γυναίκα που θα σκοτώσει τον κακοποιητή της;

Μια συζήτηση με τη δικηγόρο Μαριάννα Βασιλείου για το «Σύνδρομο Κακοποιημένης Γυναίκας», τη δευτερογενή θυματοποίηση, και τη σημασία της άμυνας στο ελληνικό ποινικό δίκαιο.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Οπτική Γωνία / Ο γιατρός της Σερίφου που έδωσε τα πάντα, μέχρι που δεν άντεξε άλλο

Ο Θανάσης Κοντάρης ήρθε από τη Σουηδία για να συμβάλει στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας στις Κυκλάδες, μετέτρεψε την κλινική της Σερίφου σε μια πρότυπη μονάδα, αλλά αναγκάστηκε να φύγει ξανά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ