Περισσότερες αλήθειες: Βαδίζοντας στο 2023

truth.gif
0


ΑΝ ΚΑΙ Ο ΝΙΤΣΕ
έλεγε πως η αλήθεια είναι άσχημη και πολλοί συγγραφείς υποθέτουν, ακόμα κι αν δεν το δηλώνουν ευθέως, πως η μυθοπλασία είναι προτιμότερη από την αλήθεια, νομίζω πως χρειαζόμαστε αλήθειες. Η αλήθεια δεν είναι η επιβεβαίωση της ισχύος, της περιφραγμένης βεβαιότητας και της αθάνατης ιδέας: είναι πιο κοντά στην αναγνώριση της αδυναμίας, στην απουσία βεβαιότητας και στη θνητότητα της σάρκας.

Στην πολιτική, η αλήθεια έχει πάντα σχέση με την ικανότητα να κρίνει κανείς την πολιτική του «οικογένεια», να ελέγχει τις ψευδαισθήσεις και τις μεγαλαυχίες με τις οποίες ποτίζονται οι κομματικές μνήμες. Στην καθημερινή ζωή, η αλήθεια κερδίζει έδαφος όταν δεν κρύβουμε το πρόσωπο στην άμμο, όταν δεν χρησιμοποιούμε διαρκώς κόλπα μικρο-κυριαρχίας.

Η αλήθεια γίνεται, ωστόσο, όλο και πιο δύσκολη. Ίσως επειδή έχει πολλές απαιτήσεις από μας. Δεν μας αφήνει στη βολή μας, στην κολακεία των επιλεκτικών μας αναμνήσεων, στη θαλπωρή των ιδεολογικών μας κολλητών, στις μικρές ή μεγάλες μας νίκες και στους τεχνητούς «θριάμβους μας».

Μια σχέση αληθεύει όταν το συμπέρασμά της δεν επιβεβαιώνει το πόσο δίκιο είχαμε ή το πόσο αδικημένοι από την Ιστορία υπήρξαμε. Το αντίθετο της αλήθειας δεν είναι πάντα ένα ωμό ψέμα όσο το  θόλωμα των νερών. Διάβαζα προσφάτως κείμενο με τον τίτλο ειρήνη με δικαιοσύνη και ενώ έλεγε διάφορα (για το Κόσσοβο, το ΝΑΤΟ κλπ) δεν είχε την εξής απλή φράση: έξω οι εισβολείς από την Ουκρανία. Καμμιά φορά, μία φράση, μια πρόταση αναστηλώνει το χαμένο νόημα. Τόσες φλύαρες, επιδεικτικά εξοπλισμένες με παραπομπές και κύρος αναλύσεις, μπορεί απλώς αποφεύγουν γλιστρώντας την ευθύνη μιας θέσης.

Από την πολιτική στoα του ιδιωτικού βίου, η αλήθεια έχει πάντα δυσκολίες να υπάρξει. Φανερώνεται και κρύβεται, εμφανίζεται για λίγο και έπειτα αποσύρεται ή ξεχνιέται σαν ένα μήνυμα από αυτά που μας απευθύνονται με νεύματα. Κάποιες φορές όμως η αλήθεια γράφεται με χοντρά μαύρα ή κόκκινα γράμματα. Με υπέρ και κατά. Και ο χρόνος αυτός είχε κάμποσα τέτοια χοντρά γράμματα αίματος και τρόμου: Ουκρανία, Ιράν, Αφγανιστάν- οι Ταλιμπάν επιβάλλουν υλική εξαθλίωση σε όλους αλλά σβήνουν καθημερινά το δημόσιο πρόσωπο κάθε γυναικείας παρουσίας. Άλλη μια αδιανόητη, συλλογική ήττα για μας και για τη Δύση. Πολλά παραδείγματα έτσι δεν επιτρέπουν τραύλισμα και υπεκφυγές: επιβάλλουν το να ειπωθεί επειγόντως η αλήθεια όσο πιο λιτή και γυμνή και αν είναι. Και ας πάρει και τη μορφή μιας κακής λέξης: καθάρματα. Πούτιν κάθαρμα δολοφόνε, Ταλιμπάν εγκληματίες, μουλάδες του Ιράν, κακούργοι. Από εκεί και πέρα ας αναλύσουμε όσο θέλουμε τι είναι και πως λειτουργεί ένα σύστημα εξουσίας, τι είναι μια αστυνομία ηθών, τι είναι ένα χαλιφάτο. Μη ξεχνάμε όμως τα βασικά, ότι οι ολοκληρωτισμοί δεν έχουν καμιά δικαιολογία για να υπάρχουν, ακόμα και αν κερδίζουν εδώ κι εκεί την επιδοκιμασία εκατομμυρίων (και ο Χίτλερ είχε μαζική λαϊκή αποδοχή σχεδόν μέχρι τέλους).

Μιλώντας τώρα για τις αλήθειες που χρειαζόμαστε δεν είναι ανάγκη να χειριζόμαστε πάντα τα γενικά και τα παγκόσμια. Τις περισσότερες φορές, η αλήθεια που μας τρομάζει έχει να κάνει με πιο ταπεινά μεγέθη: τον χρόνο που περνάει σβήνοντας πρόσωπα, αφανίζοντας κοντινούς μας ή επιφανείς και προσφιλείς αγνώστους. Το 2023 κλείνω τα 59 και βαδίζω ολοταχώς στα 60. Τρεις εικοσάχρονες ζωές, έστω δυο εικοσάχρονα διαστήματα συν δεκαπέντε χρόνια, αφού οι αναμνήσεις φτάνουν μέχρι εκεί γύρω στα πέντε. 

Τι σημαίνει αυτό; Δεν θέλω να το σκέφτομαι, ούτε κι έχει νόημα. Απλώς συμβαίνει. Ο καινούριος χρόνος, τα δεδομένα των ημερομηνιών απομακρύνονται από την εποχή της γέννησής μας. Όμως μας διαβάζουν ή θέλουμε να συντονιζόμαστε με τους κατοπινούς, με τους σημερινούς. Πρέπει λοιπόν από τη μια να μαθαίνουμε καλά την τέχνη των αποχωρισμών κι από την άλλη την τέχνη των συναντήσεων: νέες εκδοχές συνύπαρξης, αμοιβαιότητας, φιλίας. Αλλιώτικα, δεν θα καταλάβουμε τίποτα από όλα όσα συμβαίνουν γύρω σαν πυκνές μεταμορφώσεις, σαν γονιδιακές μεταλλάξεις του ιστορικού μας κόσμου.

Η αλήθεια γίνεται, ωστόσο, όλο και πιο δύσκολη. Ίσως επειδή έχει πολλές απαιτήσεις από μας. Δεν μας αφήνει στη βολή μας, στην κολακεία των επιλεκτικών μας αναμνήσεων, στη θαλπωρή των ιδεολογικών μας κολλητών, στις μικρές ή μεγάλες μας νίκες και στους τεχνητούς «θριάμβους μας». Σε αυτό ο χριστιανισμός έχει ένα βάθος ηθικό: η αλήθεια συνδέεται πάντα με την ταπείνωση, με μια προσωπική και συλλογική κρίση. Μόνο το ψεύδος και η απάτη εγγυώνται την αθανασία και την αιώνια εξουσία. Από αυτά λοιπόν ας ξεκινήσουμε για να βαδίσουμε τον καινούριο χρόνο, αγαπώντας περισσότερο, ό,τι κι αν είναι εντέλει αυτό το μυστήριο πράγμα που λέγεται αγάπη. Για ένα καλύτερο και δικαιότερο 2023!

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Ρεπορτάζ / Βασιλίσσης Όλγας: Ένα σίριαλ που δεν λέει να τελειώσει

Το επόμενο δίμηνο θα κλείσει ο κύκλος ενός έργου που ξεκίνησε να μελετάται πριν από 28 χρόνια. Πρόκειται για την ανάπλαση της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας που έχει γίνει σίριαλ με παλιά και νέα επεισόδια. Άραγε, ετοιμάζεται να παιχτεί το τελευταίο; Ή μήπως όχι; 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
STREAMING

Οπτική Γωνία / Πόσο εύκολο είναι να εντοπιστούν οι χρήστες παράνομου streaming στην Ελλάδα;

Ο χημικός μηχανικός και συγγραφέας του βιβλίου «Τεχνητή Νοημοσύνη: Άνθρωπος - Φύση - Μηχανές» Αντώνης Μαυρόπουλος μιλά στη LiFO για τις δυσκολίες εφαρμογής του νέου νομοσχεδίου σε όσους παρακολουθούν παράνομα ταινίες και αγώνες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο»

Οπτική Γωνία / Τέμπη: «Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο». Πόσες χιλιάδες διαδήλωσαν τελικά;

Μία ιστορική συγκέντρωση χωρίς προηγούμενο. Από ένα μεγαλειώδες κοινωνικό σώμα  χωρίς ταξικά, ηλικιακά, κομματικά χαρακτηριστικά, που απαιτεί Δικαιοσύνη και ασφαλείς μεταφορές.  
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τεμπη

Οπτική Γωνία / Γιατί κατεβαίνω σήμερα στη διαδήλωση

«Τη θέση μας τη διατυπώνουμε όχι για την υπερτιμημένη δημοφιλία αλλά για την υποτιμημένη εντελώς φωνή των ανθρώπων σαν εμένα που δεν ανήκουν κάποιο κόμμα και μπορούν να αναγνωρίζουν λάθη και σωστά, δεξιά, αριστερά και στο κέντρο του δημόσιου βίου και να συναισθάνονται όσα συμβαίνουν γύρω τους»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πάμαιρη Αφεντάκη: «Είμαι εγώ μία από τις beauty influencers της xώρας;»

Κοκέτα / Πάμαιρη Αφεντάκη: «Μου έλεγαν ότι είμαι ανθυγιεινό πρότυπο»

Η δημοφιλής Ελληνίδα muckbanger μιλά για το πώς μεταπήδησε από το μακιγιάζ στο φαγητό, για τις ταμπέλες που της κόλλησαν και την ενοχλούν, για την αυτοπεποίθηση που έχτισε στην πορεία.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ
«Παρακαλώ, εκκενώστε τον συρμό»: Πώς τα Τέμπη άλλαξαν τη συμπεριφορά των επιβατών

Οπτική Γωνία / «Παρακαλώ, εκκενώστε τον συρμό»: Πώς τα Τέμπη άλλαξαν τη συμπεριφορά των επιβατών

Από τα Τέμπη και μετά, κάθε μικρή παύση, κάθε κορνάρισμα μέσα στους συρμούς, κάθε απότομο φρενάρισμα λίγο πριν ο συρμός φτάσει στον σταθμό μεταφράζεται ως οιονεί τραγωδία.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Καθοδόν προς τις 28 Φεβρουαρίου

Οπτική Γωνία / Ιδιωτικό πένθος, δημόσια αξιοπρέπεια και άλλες (παράξενες) εκκλήσεις. Καθοδόν προς τις 28 Φεβρουαρίου

«Η αυτοϋπονόμευση της δημοκρατίας δεν συντελείται μόνο από τις γαιδουροφωνάρες των τραμπικών ακροδεξιών αλλά και από τις φορτικές υποδείξεις για "αξιοπρεπή σιωπή" και στις προσβλητικές ιερεμιάδες εκ μέρους των νεοσυντηρητικών μας ορθολογιστών».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Είναι οι σπάνιες γαίες ο νέος χρυσός;

Βασιλική Σιούτη / Είναι οι σπάνιες γαίες ο νέος χρυσός;

Η δημόσια εκδήλωση ενδιαφέροντος του Ντόναλντ Τραμπ για τις σπάνιες γαίες της Ουκρανίας και της Γροιλανδίας, στο πλαίσιο της συναλλακτικής πολιτικής που ακολουθεί, ανέδειξε τη γεωπολιτική αξία που έχουν αποκτήσει. Γιατί ανταγωνίζονται για αυτές οι ΗΠΑ, η Ρωσία και η Κίνα;
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ