Πώς να γράψετε ένα καλό διήγημα

Facebook Twitter
0

  1. Χρησιμοποιήστε το χρόνο ενός παντελώς άγνωστου έτσι ώστε να μη νιώσει ότι πήγε χαμένος.
  2. Δώστε στον αναγνώστη τουλάχιστον έναν χαρακτήρα που να μπορεί να υποστηρίξει.
  3. Κάθε χαρακτήρας θα πρέπει να θέλει κάτι, έστω ένα ποτήρι νερό.
  4. Κάθε πρόταση πρέπει να κάνει ένα από τα δυο-να αναπτύσσει το χαρακτήρα ή να προωθεί την πλοκή.
  5. Ξεκινήστε όσο πιο κοντά στο τέλος γίνεται.
  6. Φερθείτε σαδιστικά. Όσο γλυκείς και αθώοι και νάναι οι πρωταγωνιστές σας, κάντε να τους συμβούν φρικτά πράγματα, για να δει ο αναγνώστης από τι είναι φτιαγμένοι.
  7. Γράψτε για να ευχαριστήσετε μόνο ένα άτομο. Αν ανοίξετε το παράθυρο και κάνετε έρωτα με τον κόσμο, τρόπος του λέγειν, το διήγημά σας θα πάθει πνευμονία.
  8. Δώστε στους αναγνώστες όσο το δυνατό περισσότερες πληροφορίες, όσο πιο νωρίς γίνεται. Στα κομμάτια η σασπένς.

Απόσπασμα από μια συνέντευξη που έδωσε το 1977 στο Paris Review:

Είσαστε βετεράνος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου;

Ναι. Θέλω στρατιωτική ταφή όταν πεθάνω – τη σημαία στο φέρετρο, τους πυροβολισμούς, τη σάλπιγγα.

Γιατί;

Θα είναι ένας τρόπος να καταφέρω κάτι που ήθελα πάντα, περισσότερο απ’ όλα, κάτι που θα είχα, αν μόνο είχα καταφέρει να σκοτωθώ στον πόλεμο.

Το οποίο είναι-;

Η άνευ ορίων αποδοχή του κοινωνικού μου περίγυρου.

Δεν πιστεύετε ότι την έχετε τώρα;

Οι συγγενείς μου λένε ότι χαίρονται που είμαι πλούσιος, αλλά τους είναι αδύνατον να διαβάσουν τα βιβλία μου.

(…)

Και η αδερφή σας έγραφε για τα λεφτά;

Όχι. Θα μπορούσε επίσης να είχε γίνει θαυμάσια γλύπτρια. Την πίεζα που δεν έκανε περισσότερα με τα ταλέντα της. Απάντησε ότι το ότι έχεις ταλέντο δε σε υποχρεώνει να κάνεις και κάτι μ’ αυτό. Μου φαινόταν πολύ περίεργη δήλωση. Πίστευα ότι οι άνθρωποι με ταλέντα πρέπει να τα αρπάζουν και να τρέχουν όσο πιο γρήγορα μπορούν.

Τώρα, τι πιστεύετε;

Λοιπόν – τώρα αυτό που μου έλεγε η αδερφή μου μοιάζει με μία περίεργα φεμινιστική σοφή θέση. Έχω δύο κόρες που έχουν όσα ταλέντα είχε και η αδερφή μου και ανάθεμα αν χάσουν ποτέ το στυλ τους και το χιούμορ τους προκειμένου να αρπάξουν τα ταλέντα τους και να τρέξουν όσο πιο γρήγορα γίνεται. Με παρακολούθησαν να τρέχω όσο πιο γρήγορα γίνεται, όσο πιο μακριά γίνεται, και πρέπει να τους φάνηκε πολύ κωμική η παράσταση. Και αυτή ήτα η πιο ατυχής παρομοίωση του κόσμου, γιατί αυτό που έβλεπαν ήταν ένας ακίνητος άντρας επί δεκαετίες.

Σε μια γραφομηχανή.

Ναι, καπνίζοντας σα φουγάρο.

Σταματήσατε ποτέ το κάπνισμα;

Δύο φορές. Μια φορά εν ψυχρώ, και μεταμορφώθηκα στον Άγιο Βασίλη. Έγινα τεράστιος. Έφτασα τα 114 κιλά. Κράτησε για ένα χρόνο σχεδόν, και μετά με κάλεσε το πανεπιστήμιο της Χαβάης για να βγάλω ένα λόγο. Έπινα γάλα καρύδας σε μια στέγη του νησιού Ili Kai και αυτό που χρειαζόμουν για να ολοκληρωθεί η ευτυχία ήταν να καπνίσω ένα τσιγάρο. Κι αυτό έκανα.

Και τη δεύτερη φορά;

Πρόσφατα, πέρυσι. Πλήρωσα τους Smokenders εκατόν πενήντα δολάρια για να με βοηθήσουν να το κόψω, σε μια περίοδο έξι εβδομάδων. Όλα έγιναν όπως τα είχαν υποσχεθεί, εύκολα και αποτελεσματικά. Πήρα και το δίπλωμά μου με μια καρφίτσα. Το πρόβλημα ήταν ότι τρελάθηκα. Εγώ ένιωθα περήφανος και χαρούμενος, αλλά οι γύρω μου έλεγαν ότι ήμουν ανυπόφορα ισχυρογνώμων και απότομος και ενοχλητικός. Επίσης: σταμάτησα να γράφω. Δεν έγραφα ούτε γράμματα. Οπότε προφανώς, είχα κάνει κακή συναλλαγή. Έτσι ξαναξεκίνησα το κάπνισμα. Όπως λέει και η ένωση κατασκευαστών: «δεν υπάρχει δωρεάν γεύμα.»

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Γκάρι Ιντιάνα δεν μένει πια εδώ 

Απώλειες / Γκάρι Ιντιάνα (1950-2024): Ένας queer ήρωας του νεοϋορκέζικου underground

Συγγραφέας, ηθοποιός, πολυτάλαντος καλλιτέχνης, κριτικός τέχνης, ονομαστός και συχνά καυστικός ακόμα και με προσωπικούς του φίλους, o Γκάρι Ιντιάνα πέθανε τον περασμένο μήνα από καρκίνο σε ηλικία 74 ετών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
«H woke ατζέντα του Μεσοπολέμου», μια έκδοση-ντοκουμέντο

Βιβλίο / Woke ατζέντα είχαμε ήδη από τον Μεσοπόλεμο

Μέσα από τις «12 queer ιστορίες που απασχόλησαν τις αθηναϊκές εφημερίδες πριν από έναν αιώνα», όπως αναφέρει ο υπότιτλος του εν λόγω βιβλίου που έχει τη μορφή ημερολογιακής ατζέντας, αποκαλύπτεται ένας ολόκληρος κόσμος βαμμένος στα χρώματα ενός πρώιμου ουράνιου τόξου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της νεωτερικότητας

Βιβλίο / Χυδαιότητα, ένα ελάττωμα της εποχής μας

Το δοκίμιο «Νεωτερικότητα και χυδαιότητα» του Γάλλου συγγραφέα Μπερτράν Μπιφόν εξετάζει το φαινόμενο της εξάπλωσης της χυδαιότητας στην εποχή της νεωτερικότητας και διερευνά τη φύση, τα αίτια και το αντίδοτό της.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
«Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Βιβλίο / «Μαθαίνεις να υπάρχεις μέσα στο γράψιμο και αυτό είναι επικίνδυνο»

Μια κουβέντα με τη Δανάη Σιώζιου, μία από τις πιο σημαντικές ποιήτριες της νέας γενιάς, που την έχουν καθορίσει ιστορίες δυσκολιών και φτώχειας και της οποίας το έργο έχει μεταφραστεί σε πάνω από 20 γλώσσες.
M. HULOT
«Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Βιβλίο / «Τα περισσότερα περιστατικά αστυνομικής βίας εκδηλώνονται σε βάρος ειρηνικών διαδηλωτών»  

Μια επίκαιρη συζήτηση με την εγκληματολόγο Αναστασία Τσουκαλά για ένα πρόβλημα που θεωρεί «πρωτίστως αξιακό», με αφορμή την κυκλοφορία του τελευταίου της βιβλίου της το οποίο αφιερώνει «στα θύματα, που μάταια αναζήτησαν δικαιοσύνη».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ