Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Μιχάλη Οικονόμου

Facebook Twitter
0

Ο κινηματογράφος για μένα είναι ο μεγάλος μου έρωτας. Πραγματικός όμως, που εν μέρει έχει εκπληρωθεί, εν μέρει είναι και πάντα ανεκπλήρωτος. Θα μπορούσα να κάνω μόνο αυτό, να μεταμορφώνομαι και να ζω, μέσα από την πρόκληση του κινηματογράφου. Είναι η αληθινή μαγεία, είναι ένα ταξίδι στον χρόνο, είναι πηγή συγκίνησης. Ακόμα και η ίδια του η τεχνική. Επειδή αγαπώ την κινηματογραφική μορφή, μου φαίνεται ότι είναι η πιο σωστή για να μιλήσει για τη ζωή - και για το όνειρο.


Ο κινηματογράφος ξεκινά από μια εσωτερική παρόρμηση, για να πει κανείς μια ιστορία, να εκφράσει τα αισθήματά του και τις ανησυχίες του. Η πρώτη ταινία που θυμάμαι να βλέπω στο σινεμά ήταν ο "Ε.Τ. ο Εξωγήινος" του Σπίλμπεργκ, το΄82 νομίζω, μαζί με τους γονείς μου στο σινέ Μαμάη στο Μοσχάτο.


Ο κινηματογράφος είναι ζωντανός, καμιά φορά και πιο ζωντανός από το θέατρο.

 




Κaos των Paolo Taviani, Vittorio Taviani

 



Πώς 5 ιστορίες για τη Σικελία του Λουίτζι Πιραντέλλο γίνονται σενάριο, κι αυτό ταινία, κι αυτό ποίηση είναι όλα εδώ. Την ταινία την ανακάλυψα επειδή ανακάλυψα αρχικά ένα τραγούδι από το μαγικό soundtrack του NicolaPiovanni , το Canzone del mal di Luna (το βίντεο δεν έχει σχέση με την ταινία)




με το οποίο είχα κολλήσει μήνες και με ενέπνεε σε όλα τα επίπεδα. Η ταινία είναι ένα ταξίδι που γδέρνει, που μυρίζει ελιά, βρεγμένο χώμα, και ανθρώπινο ιδρώτα. Αν ο Παπαδιαμάντης ή ο Κόντογλου γίνονταν ταινία, θα ήταν κάπως έτσι. Και επί τη ευκαιρία ο Παπαδιαμάντης έχει γίνει ταινία με τον καλύτερο δυνατό ελληνικό τρόπο, στα “Ρόδινα Ακρογιάλια” του Ευθύμη Χατζή
(http://www.youtube.com/watch?v=-hi39YyWfQ8).

 

 

 



Fargo των Ethan Coen, Joel Coen

 



Λατρεύω τους Κοέν, λατρεύω το Fargo. Για μένα είναι μια γλυκόπικρη κωμωδία με διαρκή επικινδυνότητα, που υπονοείται πίσω από φαινομενικά αθώους διαλόγους που εγκυμονούν την επερχόμενη καταστροφή, κάτι που με εξιτάρει πολύ να το παρακολουθώ όταν συμβαίνει στον κινηματογράφο, και να το χρησιμοποιώ, όσο μπορώ, και στη δική μου υποκριτική. Κάτι που βέβαια κάνει κατά κόρον και ο αγαπημένος Tarantino, είδικά στο Reservoir Dogs (1992).

 

 



Gadjo dilo του Tony Gatlif

 




Φύγε από την βολεψιά σου, και πήγαινε ζήσε μαζί με τους τσιγγάνους. Αν ψάχνεις μια τραγουδίστρια έχοντας απλά μια κασσέτα με τη φωνή της μόνο, ίσως χρειαστεί και να το κάνεις κι αυτό. Κι αν είσαι Γάλλος και οι Τσιγγάνοι σου είναι στη Ρουμανία τότε η χημεία ίσως είναι πραγματικά εκρηκτική. Το πάθος, το ντουέντε, η αυθεντικότητα στις υποκριτικές που σε αφήνουν άφωνο, η μουσική, η μουσική, η βότκα. Μια ταινία που είδα τυχαία στην τηλεόραση ένα βράδυ που κάπου φιλοξενούμουν ενώ όλοι κοιμόντουσαν και είχα αϋπνίες, και έμεινα απλά άφωνος.




La cité des enfants perdus των Marc Caro, Jean-Pierre Jeunet



Ένας τρελός επιστήμονας σε μια σουρεαλιστική κοινωνία απαγάγει παιδιά για να τους κλέψει τα όνειρα και να κερδίσει την αιώνια νεότητα. Αυτό αρκεί; Μια τρομακτικά ανάγλυφη φωτογραφία, ένα υγρό σύμπαν που θα ζήλευε κι ο Τέρι Γκίλιαμ, σε ένα παραμύθι όπου το “και ζήσανε αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα” είναι απλά ένα όνειρο. 





American beauty του Sam Mendes

 


Η βουβή οικογενειακή βία των σπαραγγιών. Το ανέκφραστο κούτελο και το ανεξιχνίαστο μειδίαμα του Σπέισι -που ακομα προσπαθω να αποκρυπτογραφίσω υποκριτικά. Η αξεπέραστη μυστηριώδης μουσική. Και φυσικά ο ατέρμων χορός της πλαστικής σακούλας. Κοίτα λίγο καλύτερα τον γείτονά σου. Έρωτας.




Ακροπόλ του Παντελή Βούλγαρη



Εδω ξαναερωτεύτηκα τον Λευτέρη Βογιατζή. Εδώ κρύβεται όλη η λίγδα που κρύβεται πίσω από τη λάμψη της σκηνής, όλο τα χαμαλίκι των παρασκηνίων, όλη η μοναξιά του ηθοποιού όταν σβήνουν τα φώτα. Ό,τι είναι η ταινία “Ρεμπέτικο” για το Ρεμπέτικο, είναι το “Ακροπόλ” για το θέατρο στα μέσα του ΄60. Αν και παραμένει διαχρονικό το κάθε τι. Υπέροχη σκηνοθεσία, πανέξυπνο μιξάζ ήχων και μια δυνατή ατμόσφαιρα που διατρέχει την όλη ταινία.

 




Magnolia του Paul Thomas Anderson




Η φαινομενικά ασυνάρτητη δομή της ταινίας, με υποκριτικές που έχουν όμως τρομερή δομή ως προς το σύνολό τους. Ένα παιδί θαύμα, ένα πρώην παιδί θαύμα, ένας άρρωστος πατέρας, η γυναίκα του, ο γιος του life coacher, ψάχνουν να καταλάβουν πόσο αντέχουν να συγχωρήσουν ο ένας τον άλλον. Η μουσική της Aimee Man - η σεκάνς όπου όλοι οι ηθοποιοί τραγουδάνε το ίδιο τραγούδι,




ένας τρομερός Τομ Κρουζ - μάθημα υποκριτικής, μέχρι τα βατράχια που βρέχει ο ουρανός σε βάζουν σε μια ράγα που σε παίρνει και σε πάει μέχρι τέλος του έργου που τελικά δεν ξέρεις τι είναι αυτό ακριβώς που είδες, αλλά σίγουρα σε άγγιξε πέρα από τη λογική κατευθείαν στο συναίσθημα.




Submarino του Thomas Vinterberg

 



Λατρεύω τον Σκανδιναβικό κινηματογράφο για το χρώμα, τους ρυθμούς και την ατμόσφαιρά του. Μια μαγική, υπερβολική, βίαιη ιστορία δύο αδελφών σε κόντρα. Όσο κι αν η έναρξη είναι αυτό που θα σε κρατήσει μουδιασμένο σε όλη την ταινία, το πράγμα σε ρουφάει λίγο λίγο, με συνεχείς εκπλήξεις και στο τέλος φεύγεις μεν άδειος, αλλά γαμώτο το χεις φχαριστηθεί. Θεός ο μουσάτος.




Brazil του Terry Gilliam

 



Πάντα η εμμονή σε έναν σκοπό που επαναλαμβάνεται είτε είναι σε ταινία ή και σε παράσταση με γοητεύει και -όταν γίνεται τόσο μαγικά όπως εδώ- δίνει στα πράγματα μια μεταφυσική υπογράμμιση και μια σημαντότητα που σε μουδιάζει. Μια ταινία που είδα μόλις πέρυσι και μου αποκάλυψε ένα αλληγορικό κλειστοφοβικό σύμπαν τόσο ρεαλιστικά μακρινό και τόσο αληθινά σουρεαλιστικό.

 



Ποτέ την Κυριακή του Jules Dassin

 



Δεν ξέρω ποια πραγματικά είναι η κινηματογραφική αξία αυτής της ταινίας, για μένα όμως μιλάει ως κάτι πολύ προσωπικό και ζωντανό κάθε φορά που τη βλέπω ή ακούω την μεταρσιωτική μουσική της, πέρα από το κλισέ των “παιδιών του Πειραιά”. Όλο αυτό που συμβολίζει την Ελλάδα-πόρνη που είναι αυτό που είναι, ενώ θα θελε να είναι κάτι άλλο που δεν μπορεί να είναι, με συγκινεί βαθύτατα, μέσα από το βλέμμα της Μερκούρη, την ανεπιτήδευτη προσπάθεια του Ντασσέν, τον ήχο του πρωινού μπουζουκιού στην ταβέρνα.





Επίλογος

 

Σίγουρα είναι παράλειψη να μην αναφέρω ταινίες του Κιούμπρικ, ή άλλες ταινίες όπως “Η Πόλη του Θεού”, “Taxidermia”, “Underground”, κλπ. κλπ. κλπ. Αλλά το 10 είναι 10. Και το 12 είναι 12, καλή χρονιά, καλό 2012, καλύτερες συνθήκες για καλύτερο ελληνικό κινηματογράφο, και όποιος δεν είδε τον “Ξεναγό” του Ζαχαρία Μαυροειδή 




μείνετε συντονισμένοι στο http://www.facebook.com/oxenagos 

γιατί νέες προβολές έρχονται από Γενάρη. Merry christmas;-)

Διάφορα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Δ. Πολιτάκης / Όχι άλλο κάρβουνο: Αφήστε το αναρχικό άστρο να λάμπει στην πλατεία Εξαρχείων και καλές γιορτές

Μπορεί να έχει άμεση ανάγκη κάποιου είδους ανάπλασης η Πλατεία Εξαρχείων, το τελευταίο που χρειάζεται όμως είναι ένα μίζερο χριστουγεννιάτικο δέντρο με το ζόρι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Β. Βαμβακάς / Δεκαετία του 2010: Δέκα χρόνια που στην Ελλάδα ισοδυναμούν με αιώνες

Οποιοσδήποτε απολογισμός της είναι καταδικασμένος στη μερικότητα, αφού έχουν συμβεί άπειρα γεγονότα που στιγμάτισαν τις ζωές όλων μας ‒ δύσκολο να μπουν σε μια αντικειμενική σειρά.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΜΒΑΚΑ
Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Β. Στεργίου / Τα χρόνια των μετακινήσεων και η κουβέντα για το brain drain που δεν μου αρέσει καθόλου

Αντί να βλέπουμε τη χώρα σαν άδεια πισίνα όπου πρέπει να γυρίσουν τα ξενιτεμένα της μυαλά για να γεμίσει, ας αλλάξουμε τα κολλημένα μυαλά σ' αυτόν εδώ και σε άλλους τόπους.
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ