Βίκυ Τσάμη: «Συμβάλλοντας αποτελεσματικά στο σπάσιμο των στερεοτύπων, όσο επίμονα κι αν μοιάζουν αυτά»
H αντισυμβατική καμπάνια της Gilead Sciences για τον καρκίνο του μαστού έβγαλε τους άντρες μπροστά και η Public Affairs Director της εταιρείας, Βίκυ Τσάμη, μιλά για το πώς μια καμπάνια ενημέρωσης μπορεί να έχει ουσιαστικό αντίκτυπο.
ADVERTORIAL
— Κυρία Τσάμη, μου έκανε εντύπωση το ότι έπειτα από την εκπληκτική εμβληματική περσινή σας καμπάνια για τον καρκίνο του μαστού που έντυσε τα MMM, σκεφτήκατε πως «κάνατε μονάχα τη μισή δουλειά» και θελήσατε να κάνετε κάτι ακόμα πιο ανατρεπτικό. Φέτος, λοιπόν, δώσατε τη σκυτάλη στους άνδρες εργαζόμενους για να στείλετε το μήνυμα πως ο καρκίνος του μαστού αφορά όλες και όλους, γυναίκες και άνδρες. Γιατί πιστεύετε πως η φετινή καμπάνια κάνει το μήνυμα της Gilead Sciences Ελλάδας πιο ολοκληρωμένο;
Όταν κανείς νοιάζεται πραγματικά για έναν σκοπό, έρχεται διαρκώς αντιμέτωπος με το απλό ερώτημα «τι άλλο μπορώ να κάνω;». Για εμάς στην Gilead Sciences αυτό το ερώτημα αφορά την ίδια την ύπαρξή μας ως εταιρείας και την οντότητά μας ως επαγγελματιών. Γιατί αποστολή μας είναι να κάνουμε συνεχώς ό,τι καλύτερο μπορούμε σε δύο επίπεδα: αφενός στην ανάπτυξη καινοτόμων θεραπειών και αφετέρου στην ενίσχυση της πρόσβασης σε αυτές τις θεραπείες, ώστε να δημιουργήσουμε μια πιο υγιή κοινωνία.
Με αυτό το σκεπτικό αναρωτηθήκαμε αν η περσινή καμπάνια ήταν αρκετή ή αν θα μπορούσαμε να κάνουμε ακόμη περισσότερα. Είχαμε το καθαρό μυαλό αλλά και την αντισυμβατική διάθεση να προβοκάρουμε τον ίδιο μας τον εαυτό, αναγνωρίζοντας ότι πέρσι κάναμε «τη μισή δουλειά» και είπαμε «τη μισή αλήθεια». Η καμπάνια του 2022 κινητοποίησε, ευαισθητοποίησε και ενημέρωσε πολλές γυναίκες. Λειτούργησε σίγουρα θετικά στην κοινή μας προσπάθεια για την πρόληψη και ενημέρωση κατά του καρκίνου του μαστού.
Φέτος, όμως, εξελίξαμε και ολοκληρώσαμε το μήνυμά μας, σκεφτήκαμε ακόμα πιο δημιουργικά και σχεδιάσαμε τη νέα καμπάνια με στόχο να περάσουμε το μήνυμα πως ο καρκίνος του μαστού μάς αφορά όλους, γυναίκες και άνδρες, δεν είναι μόνο «γυναικεία υπόθεση». Είναι ένα «μέτωπο» που οφείλει να αντιμετωπίζει και κάθε άνδρας, κι αυτό είναι κάτι που έχουμε διαπιστώσει μέσα και από την εμπλοκή μας στη θεραπευτική διαδικασία. Προτείνουμε στο κοινό να δημιουργηθεί μια «συμμαχία των φύλων» για την αντιμετώπισή του, που θα κάνει τη διαφορά! Υλοποιήσαμε μια καμπάνια που βάζει τους άνδρες δυναμικά στο προσκήνιο, τους «σπρώχνει» να πάρουν τη θέση τους στο πλάι των γυναικών και να γίνουν ένα μαζί τους απέναντι στη νόσο! Όλοι οι άνδρες, ως σύζυγοι, γιοι, μπαμπάδες, σύντροφοι, αδελφοί, φίλοι, συνάδελφοι, επιστήμονες. Οι άνθρωποι που είναι δίπλα μας καθημερινά και που μπορούν και θέλουν να γίνουν πρεσβευτές του μηνύματος και στήριγμα για όλες τις γυναίκες που βρίσκονται αντιμέτωπες με τον καρκίνο του μαστού.
Ο καρκίνος του μαστού μάς αφορά όλους, γυναίκες και άνδρες, δεν είναι μόνο «γυναικεία υπόθεση».
— Πώς οδηγηθήκατε στην πρωτότυπη ιδέα της συμπερίληψης των ίδιων των εργαζομένων σας ως πρωταγωνιστών της καμπάνιας;
Θελήσαμε απλά να δώσουμε στην καμπάνια πρόσωπο ή, πιο σωστά, πρόσωπα. Σκεφτήκαμε, όμως, ότι για να κινητοποιήσουμε, για να ζητήσουμε από τον κόσμο να «συμμετάσχει», οφείλουμε πρώτα να έχουμε κινητοποιηθεί εμείς. Η ιδέα, λοιπόν, βασίζεται στο πολύ απλό «lead by example», γι’ αυτό αποφασίσαμε να κάνουμε κάτι πρωτοποριακό, να συμμετέχουμε εμείς οι εργαζόμενοι ως πρωταγωνιστές σε μια τέτοια πρωτοβουλία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης· την περασμένη χρονιά, οι γυναίκες της εταιρείας, φέτος οι άντρες.
Οι άνθρωποι της Gilead είναι οι άνθρωποι που συναντάμε δίπλα μας. Έχουν όλους εκείνους τους ρόλους που θέλαμε να τονίσουμε και να αναδείξουμε. Έχουν τις ίδιες αγωνίες, τις ίδιες ανάγκες και εμπειρίες. Είναι όμως κι εκείνοι που μέσα από τη δουλειά τους δίνουν αδιάκοπα τη μάχη, πολεμώντας στο πλάι των γυναικών τον καρκίνο! Είναι οι πλέον εξειδικευμένοι και ενήμεροι, που τοποθετούνται με ακρίβεια και επιστημονική πληρότητα. Μακριά από στρεβλές αντιλήψεις αλλά και μύθους.
Αυτές τις δύο διαφορετικές ιδιότητές τους επιλέξαμε να συνδυάσουμε το συναίσθημα με τον ρεαλισμό, την αγωνία και την ανάγκη για φροντίδα με τη γνώση και την καινοτομία.
— Από την εμπειρία σας με τις καμπάνιες της Gilead για τον καρκίνο του μαστού και τον HIV, πώς πιστεύετε ότι μπορεί μια καμπάνια ενημέρωσης και καταπολέμησης του στίγματος να αγγίξει νέα κοινά και να διευρύνει τον αντίκτυπό της πέρα από τους ανθρώπους που εμπλέκονται άμεσα;
Ζούμε σε μια εποχή στην οποία όλοι μας βαλλόμαστε καθημερινά από ασύλληπτα μεγάλο όγκο πληροφορίας, αμέτρητα μηνύματα και καμπάνιες. Είναι φυσικό ότι δεν μας «αγγίζουν» και δεν μας κινητοποιούν όλα. Για να επιτευχθεί αυτό, για να έχει μια καμπάνια ουσιαστικό αντίκτυπο, πρέπει να συμβούν δύο πράγματα ταυτόχρονα. Αφενός, το μήνυμα πρέπει να είναι σαφές και ηχηρό, αφετέρου να νιώθουμε ότι μας αφορά. Θεωρούμε ότι στις μέρες μας, για να γίνεις διακριτός, πρέπει να υιοθετείς αντισυμβατική προσέγγιση και εργαλεία. Είναι απαραίτητος ο συνδυασμός οράματος, συναισθήματος αλλά και επαφής με την πραγματικότητα. Για να έχουμε αντίκτυπο, να είμαστε «ζεστοί» αλλά και ταυτόχρονα αιχμηροί και «to the point». Για να φτάσει ένα μήνυμα στους ανθρώπους πρέπει να σημαίνει κάτι. Πρέπει να τους αγγίζει και να νιώθουν ότι μιλάει για εκείνους. Χρειάζεται παράλληλα δημιουργικότητα και τόλμη. Ξέρετε, στην εποχή του politically correct αποτελεί πρόκληση το να μιλάει κανείς απλά, ακόμη και ωμά ή ιντριγκαδόρικα, όπως λέμε. Αυτό κάνουμε εμείς. Και θεωρούμε ότι πετυχαίνουμε τον στόχο μας, να περάσουμε το μήνυμα: να σταθεί ο κόσμος και να κοιτάξει μια αφίσα ή ένα σλόγκαν. Και σε δεύτερο χρόνο να σκεφτεί, να αφομοιώσει το μήνυμα και να συνδεθεί με αυτό.
Αφενός, το μήνυμα πρέπει να είναι σαφές και ηχηρό, αφετερου να νιώθουμε ότι μας αφορά.
— Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει άλματα όσον αφορά την αποδόμηση του στίγματος και των στερεοτύπων στην Ελλάδα, ωστόσο βλέπουμε συνεχώς πως υπάρχουν προκλήσεις που επιμένουν. Τι σας κάνει αισιόδοξη πως θα συνεχίσουμε να καταρρίπτουμε τους μύθους και τις προκαταλήψεις που σχετίζονται με τις ασθένειες που βρίσκονται γύρω μας;
Είναι εξόχως προβληματικό, ακόμη και σήμερα, το στίγμα που βιώνουν οι άνθρωποι που ζουν με HIV να είναι τόσο έντονο, με έναν στους τρεις Έλληνες να τους αντιμετωπίζει ως κίνδυνο για την κοινωνία! Διαπιστώνουμε ένα τρομακτικό έλλειμμα πληροφόρησης και ενημέρωσης για τον HIV που με τη σειρά του οδηγεί στη συντήρηση στερεοτύπων που επιβιώνουν εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Αυτά τα στερεότυπα οφείλουμε να τα «σπάσουμε», καταρρίπτοντας μύθους, προκαταλήψεις και fake news. Η ζωή προχωρά και μας ωθεί να πάμε μπροστά, να εξελιχθούμε. Μας δίνει δύναμη να σπάσουμε δεσμά και να απαγκιστρωθούμε από αντιλήψεις και ιδέες που μας κρατάνε πίσω, σε προηγούμενες δεκαετίες. Πιστεύουμε πολύ στη διαρκή εξέλιξη. Το αποδεικνύουμε και σε επιστημονικό επίπεδο, όπου έχουν γίνει ραγδαία βήματα προόδου. Φροντίζουμε όμως να το αποδεικνύουμε και κοινωνικά και επικοινωνιακά, συμβάλλοντας αποτελεσματικά στο σπάσιμο των στερεοτύπων, όσο επίμονα κι αν μοιάζουν αυτά. Είμαι όμως αισιόδοξη, βλέποντας τον τρόπο και την αποφασιστικότητα με την οποία εργάζονται οι συνάδελφοί μου ή όταν συζητάω με συλλόγους ασθενών όπως η «Θετική Φωνή» ή το «Άλμα Ζωής», με τους οποίους συνεργαζόμαστε για την αλλαγή αυτή. Έχουμε λόγους να είμαστε αισιόδοξοι. Πρέπει να «πιαστούμε» από αυτούς, να τους ενισχύσουμε και να τους πολλαπλασιάσουμε!