Η παράξενη ζακέτα της Jeanette Kastenberg στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα

Η παράξενη ζακέτα της Jeanette Kastenberg στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα Facebook Twitter
Πρόκειται για δημιουργία της Jeanette Kastenberg, διάσημης σχεδιάστριας του Χόλιγουντ για χειροποίητα ενδύματα κεντημένα με παγέτες. Το 1993 της ανατέθηκε από την Disney η δημιουργία ενός μικρού αριθμού από συλλεκτικές ζακέτες με τη φίρμα «Jeanette PLATINUM».
0

Πραγματικά, μου είναι δύσκολο να ξεχωρίσω μόνο ένα από τα 45.000 αντικείμενα των συλλογών του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος (ΠΛΙ) για να το παρουσιάσω. Όταν, όμως, μου έγινε η πρόταση από τη LiFO για το αφιέρωμα «Το μεγάλο ελληνικό μουσείο», αμέσως σκέφτηκα αυτή την παράξενη ζακέτα της Jeanette Kastenberg και τον τρόπο που την απέκτησα.

Επισκέφτηκα το κατάστημα Walt Disney στην Oxford Street του Λονδίνου τον χειμώνα του 1994. Μπαίνοντας, είδα μια ζακέτα που μου έκοψε την ανάσα. Η πρώτη μου σκέψη ήταν ότι έπρεπε να την αγοράσω για την ενδυματολογική συλλογή του ΠΛΙ. Όταν ζήτησα να μάθω την τιμή πώλησης, τα ’χασα. Εκείνη τη στιγμή έτυχε να έχω στο πορτοφόλι μου 500 λίρες απ’ τη θεατρική μου συνεργασία με το Royal Exchange Theatre του Μάντσεστερ. Αποφάσισα, χωρίς δεύτερη σκέψη, να συμπληρώσω τα υπόλοιπο ποσό με την κάρτα μου για να την αποκτήσω. Δήλωσα την πρόθεσή μου στην πωλήτρια και αμέσως έγινε μεγάλο σούσουρο στο κατάστημα. Όλο το προσωπικό μαζεύτηκε για να δει την παράξενη κυρία που θα αγόραζε αυτό το πανάκριβο και ξεχωριστό ένδυμα.

Απεικονίζει στην πλάτη, κάτω από έναν μπλε ρουά ουρανό με κατάλευκα συννεφάκια, τη Βενετία και σε γόνδολα τον Bugs Bunny με τη Honey Bunny. Αντίστοιχα, στο μπροστινό μέρος, με φόντο το Παρίσι και τον Πύργο του Άιφελ, αριστερά ο Bugs Bunny με βοηθό τον Tweety σερβίρει τον Pepé Le Pew και την αγαπημένη του Penelope Pussycat, ενώ δεξιά ο Daffy Duck ζωγραφίζει τον Πύργο του Άιφελ.

Ενθουσιάστηκαν ακόμα περισσότερο όταν έμαθαν ότι αυτή η ζακέτα προοριζόταν για τη μουσειακή μας συλλογή. Μόλις επέστρεψα από το ταξίδι, αμέσως δώρισα τη ζακέτα στο ΠΛΙ.

Πρόκειται για δημιουργία της Jeanette Kastenberg, διάσημης σχεδιάστριας του Χόλιγουντ για χειροποίητα ενδύματα κεντημένα με παγέτες. Το 1993 της ανατέθηκε από την Disney η δημιουργία ενός μικρού αριθμού από συλλεκτικές ζακέτες με τη φίρμα «Jeanette PLATINUM».

Η ζακέτα, που ανήκει πλέον στο ΠΛΙ με αριθμό εισαγωγής 1995.06.0010, είναι κεντημένη σε όλη της την επιφάνεια με μεταξωτές χρωματιστές κλωστές και πούλιες και έχει μέγεθος XL. Απεικονίζει στην πλάτη, κάτω από έναν μπλε ρουά ουρανό με κατάλευκα συννεφάκια, τη Βενετία και σε γόνδολα τον Bugs Bunny με τη Honey Bunny. Αντίστοιχα, στο μπροστινό μέρος, με φόντο το Παρίσι και τον Πύργο του Άιφελ, αριστερά ο Bugs Bunny με βοηθό τον Tweety σερβίρει τον Pepé Le Pew και την αγαπημένη του Penelope Pussycat, ενώ δεξιά ο Daffy Duck ζωγραφίζει τον Πύργο του Άιφελ.

Η παράξενη ζακέτα της Jeanette Kastenberg στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από την πλάτη της ζακέτας.

Η ζακέτα, όπως όλες της ίδιας σειράς, είναι κοντή, σε ίσια γραμμή, με βάτες στους ώμους, έχει επένδυση με μαύρη φόδρα και στην πλάτη επίρραφη ετικέτα με ενυφασμένα στοιχεία: Jeanette PLATINUM. ©All rights reserved, DRY CLEAN ONLY, MADE IN USA. Στη δεξιά εσωτερική ραφή υπάρχει χειρόγραφη ετικέτα με υπογραφή της σχεδιάστριας, την ημερομηνία, September 22-1993, και τον αριθμό #18. Συνοδεύεται από μαύρη πλαστική θήκη φύλαξης, διάφανη κρεμάστρα με αλουμινένιο κρεμαστάρι, σακουλάκι με ανταλλακτικές πούλιες και γκρι ετικέτα με πληροφορίες στα αγγλικά.

Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο κοινό το 1999 στην έκθεση «Τα καλύτερα του ΠΛΙ», στο ανανεωμένο τότε κτίριο του Μουσείου «Βασίλειος Παπαντωνίου». Στη συνέχεια, το 2006 έλαβε μέρος στην έκθεση «32 χρόνια ΠΛΙ» που φιλοξενήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη, στην Πειραιώς 138, και το 2007 στο Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας. Το 2010 συμμετείχε στην έκθεση «Ενδύεσθαι. Για ένα Μουσείο Πολιτισμού του Ενδύματος» στο Μουσείο Μπενάκη, στην Πειραιώς 138. Σήμερα οι επισκέπτες του ΠΛΙ μπορούν να τη θαυμάσουν στο ισόγειο του Μουσείου «Β. Παπαντωνίου» όπου εκτίθενται ετερόκλητα μουσειακά αντικείμενα σε μια τολμηρή ελεύθερη εγκατάσταση, που τονίζουν το πλήθος και την πολυμορφία των συλλογών του ΠΛΙ.

Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα

Το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα «Βασίλειος Παπαντωνίου» είναι νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, με έδρα το Ναύπλιο. Ιδρύθηκε το 1974 από την Ιωάννα Παπαντωνίου στη μνήμη του πατέρα της Βασιλείου Παπαντωνίου, με στόχο την καταγραφή, μελέτη, διάσωση και διάδοση του νεότερου ελληνικού πολιτισμού. Οι συλλογές του Ιδρύματος συγκροτούνται το 1974 με την αρχική δωρεά 6.000 αντικειμένων από την Ιωάννα Παπαντωνίου και σήμερα αριθμούν 45.000 αντικείμενα άμεσα συνδεδεμένα με τον λαϊκό και τον νεότερο ελληνικό πολιτισμό. Τα περισσότερα αντικείμενα χρονολογούνται στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού, ενώ υπάρχουν και αρκετά παλαιότερα, όπως για παράδειγμα τα "κοπτικά", με «σημεία» και «κλαβία» από αιγυπτιακές τουνίκες του 6ου μ.Χ. αιώνα. Η ενδυματολογική συλλογή, η συλλογή παιχνιδιών από όλο τον κόσμο, τα κοσμήματα, η ζωγραφική, τα σχέδια και τα χαρακτικά ξεχωρίζουν, ενώ σημαντική διαμορφώνεται και η συλλογή των ενδυμάτων μόδας και των εξαρτημάτων τους. Στο ΠΛΙ έχει δωρηθεί το σύνολο των συλλογών μόδας του Γιάννη Τσεκλένη, η συλλογή με κούκλες με τοπικές ενδυμασίες της Φανής Καζές, το αρχείο Γιάννη Μέτση και το ιστορικό αρχείο Τάκη Μαύρου.

Επιμέλεια: Χρήστος Παρίδης

0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Fashion Alert: Η δημιουργικότητα σε συνεχή αποχαιρετισμό

Μόδα & Στυλ / Μεγάλοι οίκοι, μεγάλες φουρτούνες: Είναι η χειρότερη περίοδος για τους σχεδιαστές;

Ο ένας μετά τον άλλον, οι δημιουργικοί διευθυντές των κορυφαίων οίκων μόδας αλλάζουν καπέλα μέσα στους ίδιους ομίλους, με τα αφεντικά τους να βιάζονται να ξαναβρούν τα χαμένα τους κέρδη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μπέλα Φρόιντ

Μόδα & Στυλ / Fashion Neurosis: Το podcast της Μπέλα Φρόιντ είναι περισσότερο ψυχανάλυση παρά κουβέντες για μόδα

Η επιτυχημένη σχεδιάστρια και δισεγγονή του Σίγκμουντ Φρόιντ στο podcast της παριστάνει την ψυχολόγο, και όλοι μοιράζονται αλήθειες που δυσκολεύονται να παραδεχτούν.
ΣΤΕΦΑΝΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Κλασική couture vs θέατρο γκραν γκινιόλ

Μόδα & Στυλ / Τελικά, οι μεγάλοι σχεδιαστές δημιουργούν μόδα ή θεατρικά κοστούμια εκτός εποχής;

Τα shows υψηλής ραπτικής, το πεδίο του ανέφικτου στη μόδα, ανύψωσαν για λίγο όλους εμάς σε ένα όνειρο, ενώ ξεσήκωσαν σε αγορές άνω των τεσσάρων μηδενικών τους 4.000 περίπου πελάτες της couture στον κόσμο, μαζί με έντονες συζητήσεις για τη στόφα του «couturier». Τον θέλουμε grandmaster της βελόνας ή Χουντίνι οπερετικών θεαμάτων;
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Καουμπόικες μπότες, φανταχτερά κοσμήματα και τεράστιοι φιόγκοι στις ανδρικές πασαρέλες

Μόδα & Στυλ / Καουμπόικες μπότες, φανταχτερά κοσμήματα και τεράστιοι φιόγκοι στις ανδρικές πασαρέλες

Τα αντρικά shows για τον χειμώνα του 2025 επιβεβαίωσαν τη στροφή στο κομψό  tailoring, αλλά και μια (αντιφατική) αναβάθμιση του καθημερινού ντυσίματος, ταρακουνώντας κάθε  βεβαιότητα και σύμβαση για την γκαρνταρόμπα ενός άνδρα. 
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μόδα και μπίζνες στην τελετή ορκωμοσίας του Τραμπ

Μόδα & Στυλ / Μόδα και μπίζνες στην τελετή ορκωμοσίας του Τραμπ

Η εποχή της πρώτης προεδρίας του Τραμπ, όταν η Μελάνια είχε μαλλιά με μπούκλες και απαστράπτουσες ανταύγειες στο χρώμα του μελιού, ανήκει στο παρελθόν. Η δεύτερη ορκωμοσία του Τραμπ ήταν (κυρίως) μια επίδειξη αυστηρά συγκρατημένης επισημότητας.
THE LIFO TEAM
Jonathan Anderson: Ο χαϊδεμένος της Anna Wintour αναλαμβάνει τον Dior;

Μόδα & Στυλ / Jonathan Anderson: Ο χαϊδεμένος της Anna Wintour αναλαμβάνει τον Dior;

Ορμητικός και αλαζονικός, με μια εντελώς προσωπική ταυτότητα που έχει ορίσει τα τελευταία χρόνια το gender-fluid στυλ, ο Βορειοϊρλανδός σχεδιαστής υπόσχεται μια νέα εποχή στον κορυφαίο οίκο μόδας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ