Ύστατο χαίρε. Ο νεκρικός θρήνος σε μία πήλινη λουτροφόρο στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Αττική μελανόμορφη λουτροφόρος με παράσταση πρόθεσης νεκρού στο σώμα και γυναίκες θρηνωδούς στον λαιμό. 500-490 π.Χ. Ύψ. 79 εκ. Μουσείο Μπενάκη αρ. ευρ. 7676.

Ύστατο χαίρε. Ο νεκρικός θρήνος σε μία πήλινη λουτροφόρο στο Μουσείο Μπενάκη

0

Οι πήλινες λουτροφόροι (από το ουσιαστικό «λουτρό» και το ρήμα «φέρω»), αποκλειστικές δημιουργίες του αθηναϊκού Κεραμεικού, ήταν στην αρχαιότητα τα κατεξοχήν αγγεία με τα οποία μετέφεραν στην Αττική το νερό για τον τελετουργικό εξαγνισμό του ζευγαριού πριν από τον γάμο, διαδικασία απαραίτητη, προκειμένου να εισέλθουν με σώμα αμόλυντο στο νέο στάδιο του βιοτικού τους κύκλου. Συνήθιζαν, μάλιστα, σε περίπτωση άωρου θανάτου, όταν, δηλαδή, το τέλος ερχόταν πριν από την ώρα του, πριν, με άλλα λόγια, από την τέλεση του γάμου (όταν ο άνθρωπος φθάνει στην καλή του ώρα είναι ωραίος), να τις εναποθέτουν μαζί με τον νεκρό/τη νεκρή ή να σηματοδοτούν με αυτές τη θέση της τελευταίας τους κατοικίας ως συνοδευτικό σύμβολο μιας γαμήλιας ένωσης που θα γιορταστεί στο επέκεινα. Στις σκηνές που τις διακοσμούν άλλοτε δοξάζεται ο γάμος και άλλοτε πάλι, όπως εδώ, ο χρωστήρας ιστορεί τον νεκρικό θρήνο.

Στον λαιμό του αττικού μελανόμορφου αγγείου γυναίκες φέρνουν τα χέρια στο κεφάλι, χτυπώντας το ή τραβώντας τα μαλλιά, στη χαρακτηριστική πανανθρώπινη χειρονομία του θρήνου. Πιο κάτω, στο σώμα, άνδρες στη μία όψη σηκώνουν το χέρι ως ένδειξη αποχαιρετισμού και στην άλλη ένας εσμός ολοφυρόμενων γυναικών γύρω από τον νεκρό άνδρα μοιάζει να σχηματίζει ασπίδα προστασίας του ανίσχυρου πια σώματος. Ανάμεσά τους μια μικρότερης κλίμακας νεαρή μορφή, υποθέτω το νεότερο μέλος της πυρηνικής του οικογένειας, ίσως η μικρότερη αδελφή του, και πίσω, κάτω ακριβώς από τη λαβή, καθιστή η ηλικιωμένη γιαγιά του, διεκδικεί με την ξέχωρη θέση της τη συμπυκνωμένη σοφία της ζωής. Εκείνη, όμως, που αιχμαλωτίζει πάντα το βλέμμα του θεατή, όταν κάθε φορά περνά μπροστά από την προθήκη του αγγείου, είναι η ώριμης ηλικίας γυναίκα που, προεξάρχουσα του θρήνου, σκύβει πάνω του, χαϊδεύοντας με τρυφερότητα γενναία τα μαλλιά του.

Ύστατο χαίρε. Ο νεκρικός θρήνος σε μία πήλινη λουτροφόρο στο Μουσείο Μπενάκη Facebook Twitter
Αττική μελανόμορφη λουτροφόρος με παράσταση πρόθεσης νεκρού στο σώμα και γυναίκες θρηνωδούς στον λαιμό. 500-490 π.Χ. Ύψ. 79 εκ. Μουσείο Μπενάκη αρ. ευρ. 7676.

Στον λαιμό του αττικού μελανόμορφου αγγείου γυναίκες φέρνουν τα χέρια στο κεφάλι, χτυπώντας το ή τραβώντας τα μαλλιά, στη χαρακτηριστική πανανθρώπινη χειρονομία του θρήνου. Πιο κάτω, στο σώμα, άνδρες στη μία όψη σηκώνουν το χέρι ως ένδειξη αποχαιρετισμού και στην άλλη ένας εσμός ολοφυρόμενων γυναικών γύρω από τον νεκρό άνδρα μοιάζει να σχηματίζει ασπίδα προστασίας του ανίσχυρου πια σώματος.

Μάλλον η μητέρα του, εκείνη που τον γέννησε και τον μεγάλωσε με το δικό της γάλα, αυτή που τον συντρόφεψε στα πρώτα του βήματα και προσεκτικά επέβλεψε την ανατροφή του, εκείνη που με ψυχή τρεμάμενη του έδωσε την ευχή της σαν έφευγε, έφηβος, με το πρώτο χνούδι στα απαλά μάγουλα, περίπολος στις εσχατιές της Αττικής για να ανδρωθεί, αυτή καλείται τώρα να κραυγάσει τον πόνο της σε μια πλήρη, αδιανόητη ανατροπή του ρυθμού του κόσμου. Αντί να τον υποδεχτεί μαζί με τη γυναίκα του στο νέο τους σπίτι, στρώνοντας με πλουμιστά στρωσίδια το κρεβάτι τους, και ραίνοντάς τους με σύκα, καρύδια και χουρμάδες για να αποκτήσουν γερά παιδιά, συνέχεια του οίκου τους, τον αντικρίζει τώρα ευθυτενή στη μοναξιά του θανάτου πάνω σε κλίνη περίτεχνη, θλιβερή αναγωγή σε όσα δεν χάρηκε. Δικό της το μεγαλύτερο μερτικό του σπαραγμού. Και όσο κι αν ο προφορικός λόγος και τα ακούσματα των ανθρώπων της αρχαιότητας μάς διαφεύγουν, μάλλον μπορούμε να αφουγκραστούμε τα λόγια που προφέρουν τα στεγνωμένα από την πίκρα χείλη της: «ω γλυκύ μου έαρ, γλυκύτατόν μου τέκνον, πού έδυ σου το κάλλος / πού πέταξε τ’ αγόρι μου, πού πήγε, πού μ’ αφήνει».

Αν, μάλιστα, μπορούσαμε να φανταστούμε τις επιμέρους σκηνές του αγγείου σε μια συνεχόμενη αφήγηση, θα βλέπαμε πως γύρω από τον νεκρό απλώνονται σαν κύματα διαδοχικά τρεις κύκλοι. Σε άμεση γειτνίαση μαζί του αυτός των γυναικών, πιο πίσω μόνοι τους οι άνδρες της οικογένειάς του και στον τρίτο κύκλο οι ιππείς που, παρατεταγμένοι κοντά στη βάση του αγγείου, τον αποχαιρετούν υψώνοντας το ένα χέρι, ως απόηχοι ενός μυθικού παρελθόντος, όταν προς τιμήν νεκρών ηρώων ιππικοί και άλλοι επιτάφιοι αγώνες επισφράγιζαν το βαρύ πένθος. Αναμφισβήτητα, όμως, κυρίαρχο είναι εδώ το γένος των γυναικών.

Διότι, όπως δηλώνει η εικονογραφία και μαρτυρούν οι γραπτές πηγές, γυναίκες μόνον συμμετείχαν στην προετοιμασία των νεκρών, πλένοντας, μυρώνοντας και στολίζοντας το ακμαίο άλλοτε σώμα πριν μεταβεί στην άλλη ζωή, γυναίκες τους κρατούσαν ακόμη ζεστούς με το μοιρολόι και τα αγγίγματά τους μέχρι να διαβούν το κατώφλι του σπιτιού και της επίγειας ύπαρξής τους, αυτές οι παραστάτες τους στο τελευταίο κατευόδιο, γυναίκες που φέρουν μέσα τους και γεννούν ζωή κι ελπίδα, και ίσως για τούτο δύνανται ως κραταιές υπάρξεις να ψηλαφούν τον θάνατο.

Μουσείο Μπενάκη - Ελληνικός Πολιτισμός

Συλλογή προϊστορικών, αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων.

Το Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού στεγάζεται σε ένα από τα ωραιότερα νεοκλασικά κτίρια της Αθήνας, κοντά στον Εθνικό Κήπο και τη Βουλή των Ελλήνων. Το κτίριο προσφέρθηκε στο έθνος για τη δημιουργία του μουσείου που θα φιλοξενούσε τις συλλογές του Αντώνη Μπενάκη από τον ίδιο και τις τρεις αδελφές του, Αλεξάνδρα, Πηνελόπη και Αργίνη. Μετά την πιο πρόσφατη ανάπλασή του (1989-2000) στεγάζει μια μοναδική διαχρονική έκθεση για την πορεία του ελληνικού πολιτισμού από την προϊστορία έως τον 20ό αιώνα. Η συλλογή προϊστορικών, αρχαίων ελληνικών και ρωμαϊκών αρχαιοτήτων, η οποία συγκροτήθηκε χάρη στη συμβολή πολλών Ελλήνων και ξένων δωρητών, αλλά και σε παρακαταθήκες μουσείων, καλύπτει ένα ευρύ χρονικό φάσμα από την αυγή της προϊστορίας έως το τέλος της ρωμαϊκής περιόδου.

Επιμέλεια: Μιχάλης Μιχαήλ

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο πολιτισμός της αρχαίας Ελλάδας αναπτύχθηκε 100 χρόνια νωρίτερα από ό,τι νομίζαμε, λέει αρχαιολόγος

Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Warwick δείχνει ότι η άνοδος του πολιτισμού της αρχαίας Ελλάδας ξεκίνησε τουλάχιστον έναν αιώνα νωρίτερα από ό,τι πιστεύαμε
THE LIFO TEAM
Τέχνη σε χρυσό - Το κόσμημα στους ελληνιστικούς χρόνους

Αρχαιολογία & Ιστορία / Τo χρυσάφι των ελληνιστικών χρόνων έρχεται στο μουσείο Μπενάκη

Σημαντικά κοσμήματα αλλά και τα αποτελέσματα μιας ενδελεχούς έρευνας πάνω στην τεχνογνωσία της κατασκευής των κοσμημάτων των ελληνιστικών χρόνων αποτελούν τους δύο πυλώνες της μεγάλης έκθεσης που ξεκινά στο Μουσείο Μπενάκη. Τριάντα μουσεία και εφορείες αρχαιοτήτων από όλη την Ελλάδα και πέντε μουσεία του εξωτερικού συμμετέχουν στην έκθεση-σταθμό. Η επιμελήτρια Ειρήνη Παπαγεωργίου και ο κοσμηματοποιός και επιστημονικός σύμβουλος Άκης Γκούμας μας ξεναγούν στην έκθεση.
M. HULOT
Πως διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Ιστορία μιας πόλης / Πώς διασκέδαζαν οι Αθηναίοι στη «Μάντρα» του Αττίκ;

Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Δαυίδ Ναχμία για τη ζωή και την πορεία του πρωτοπόρου συνθέτη του ελαφρού τραγουδιού των αρχών του 20ού αιώνα Αττίκ, την «Μάντρα» του και την ιστορία του τραγουδιού «Ζητάτε να σας πω».
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Ιστορία μιας πόλης / Υπάρχουν αρχαία είδη φυτών στον Κήπο του Διομήδους;

Το Τμήμα Ιστορικών Φυτών του Κήπου είναι ίσως μοναδικό στον κόσμο και περιλαμβάνει φυτά όπως η μυρτιά, το κώνειο, ο δίκταμος και η ελιά. Η Κατερίνα Στέφη «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε μια έκταση 1.860 στρεμμάτων, στις βόρειες πλαγιές του Όρους Αιγάλεω.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μεταπτυχιακός φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Αρχαιολογία & Ιστορία / Φοιτητής ανακαλύπτει χαμένη πόλη στη ζούγκλα του Μεξικού κατά λάθος

Η Valeriana φαίνεται να έχει τα χαρακτηριστικά μιας πρωτεύουσας των Μάγια, με κεντρικές πλατείες, ναούς και χώρους λατρείας, καθώς και μια ειδικά διαμορφωμένη αυλή για το αρχαίο παιχνίδι με μπάλα των Μάγια
LIFO NEWSROOM
«Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Βιβλίο / «Δυστυχώς ήταν νυμφομανής»: Ανασκευάζοντας τα στερεότυπα για τις γυναίκες της αρχαίας Ρώμης

Ένα νέο βιβλίο επιχειρεί να καταρρίψει τους μισογυνιστικούς μύθους για τις αυτοκρατορικές γυναίκες της Ρώμης, οι οποίες απεικονίζονται μονίμως ως στρίγγλες, ραδιούργες σκύλες ή λάγνες λύκαινες.
THE LIFO TEAM
Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ιστορία μιας πόλης / Παναγιά Βλασσαρού: Μια τοιχογραφία που επιβίωσε θαμμένη για δεκαετίες

Ένας ναός που θυσιάστηκε για την ανάδειξη της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών και μια τοιχογραφία που «έζησε» μέχρι να ξαναβγεί στο φως. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τους Γιώργο Μαστρογιάννη, υπεύθυνο του εργαστηρίου συντήρησης του Μουσείου της Πόλεως των Αθηνών, και Γιάννη Παπαδόπουλο, διευθυντή των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά και καθηγητή αρχαιολογίας και φιλολογίας στο UCLA.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακατράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν καμηλοπαρδάλεις, φοίνικες και τζακαράντες στον Πύργο Βασιλίσσης;

Γιατί η Αμαλία δεν κοιμήθηκε ποτέ μέσα στον κυρίως πύργο και γιατί ο Όθωνας δεν επισκεπτόταν το κτήμα; Ο Βασίλης Κουτσαβλής «ξεναγεί» την Αγιάτη Μπενάρδου σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά και καλοδιατηρημένα μνημεία γοτθικού ρυθμού στην Ελλάδα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία είναι προϊόν παιδικής εργασίας λένε αρχαιολόγοι

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αγγεία ηλικίας 4.500 ετών στη Συρία φτιάχτηκαν από 8χρονα παιδιά, λένε αρχαιολόγοι

Οι αρχαιολόγοι ανέλυσαν 450 αγγεία που κατασκευάστηκαν στην Τελ Χάμα και διαπίστωσαν ότι τα δύο τρίτα των αγγείων κατασκευάζονταν από παιδιά ηλικίας επτά και οκτώ ετών
THE LIFO TEAM
Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Το ξεχασμένο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης στην Καρυά Φθιώτιδας

Η έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Καρυά 1943. Καταναγκαστική εργασία και Ολοκαύτωμα» είναι αφιερωμένη σε μια άγνωστη πτυχή της εξόντωσης των Ελλήνων Εβραίων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Ιστορία μιας πόλης / Πού έμαθαν να πίνουν μπίρα οι Αθηναίοι;

Φιξ, Μετς, Κλωναρίδη. Τρία τοπωνύμια, τρεις περιοχές της Αθήνας που σχετίζονται με τη ζυθοποιία. Επιχειρήσεις που έμαθαν στην αθηναϊκή κοινωνία να πίνει μπίρα, να την απολαμβάνει κατ’ οίκον ή σε πάρκα. H Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Βασίλη Νάστο για τη ζυθοποιία Κλωναρίδη και την εξέλιξη της περιοχής των Πατησίων.
THE LIFO TEAM