O Simon Porte Jacquemus ξεκίνησε τον οίκο μόδας Jacquemus, αναζητώντας παρηγοριά για τον θάνατο της μητέρας του. Ήταν μόλις 19 ετών και ήταν μόλις 2009.
«Αλλά ακόμα ψάχνει τη μητέρα του μέσα από τη δουλειά του, βλέπεις;», μου είπε εκείνο το βράδυ ο Γιάννης Σεργάκης, δείχνοντάς μου τον λογαριασμό του στο Instagram. Σιωπηλή, κοιτούσα τις απροσδόκητα βίαιες, τρυφερές και αστείες φωτογραφίες ενός σχεδιαστή που ούτε είχα ακούσει το όνομά του τρεις εβδομάδες πριν.
Όμως εκείνος, πριν από έναν χρόνο, είχε βάλει στην πασαρέλα ένα μικρό κορίτσι να κυλά μια τεράστια μπάλα από ύφασμα, για να κλείσει ο ίδιος την επίδειξη, περπατώντας δίπλα σε άσπρο άλογο. Λίγο πριν ζωγράφιζε γυναικεία πρόσωπα στα προφίλ των μοντέλων του. Ένα δυσανάλογα μεγάλο πουκάμισο με λεπτές μπλε ρίγες μπλέκεται γλυκά γύρω από το σώμα του μοντέλου για να γίνει sold out στο site. Τα ρούχα του (για τα δεδομένα αυτού που λέμε «high fashion») είναι πάμφθηνα.
Ο αυτοδίδακτος Jacquemus έχει παραλάβει ήδη το ειδικό βραβείο του ετήσιου διαγωνισμού για νέους σχεδιαστές υπό την αιγίδα του παντοδύναμου ομίλου LVMH και ο τζίρος για το 2016-17 υπολογίζεται γύρω στα 5 εκατ. ευρώ. Στα 26 του χρόνια δεν έχει προσπαθήσει ποτέ να ανοίξει μπουτίκ, πουλά με ενθουσιασμό online και βρίσκεται ήδη στο ραντάρ του για-πάντα-αθάνατου-τρομακτικά-παντοδύναμου Karl Lagerfeld. Η τελευταία συλλογή «Jacquemus» για το επόμενο καλοκαίρι (με τίτλο «Les Santons de Provence») μόλις παρουσιάστηκε στη Γαλλική Εβδομάδα Μόδας και έκανε τις καρδιές των απανταχού κορασίδων να σκιρτήσουν – είναι ρούχα για πολύ μοντέρνα κορίτσια. Στο site της Man Repeller γράφουν πως είναι κάτι περισσότερο από αισθητική αυτό που τις κάνει να θέλουν να φορέσουν Jacquemus – εδώ πρόκειται για συναίσθημα.
Ναι, υπάρχει μπόλικο συναίσθημα. Σε όλο αυτό που οι κριτικοί μόδας προσπαθούν να βάλουν την ταμπέλα του «αβανγκάρντ» (λέξη που στη μόδα κουβαλά την ίδια κατάρα με τη λέξη «έντεχνο» για την ελληνική μουσική) εκείνος απαντά πως απλώς είναι ναΐφ. Αυτοδίδακτος, ενθουσιώδης και μελαγχολικά προσγειωμένος, ο Jacquemus συνεχίζει, ανάμεσα σε φωτογραφίες καμπάνιας ρούχων και αξεσουάρ, να απεικονίζει στον λογαριασμό του Instagram τα άβαφα πρόσωπα των συνεργατών του, την απολλώνια ομορφιά του, τις παιδικές του φωτογραφίες, τη μητέρα που πάντα ψάχνει, τη γαλλική εξοχή όπου μεγάλωσε και το Παρίσι που τον τρελαίνει. Όλα σε μια απόλυτη, ρυθμική τριλογία.
Καθώς η σύγκριση με τον Margiela και τη Rei Kawakubo είναι κάτι παραπάνω από εύκολη και βολική, μπορείς εύκολα να μείνεις εκεί. Όμως, η αλήθεια είναι πως μάλλον ο Jacquemus είναι το νέο «enfant terrible» της γαλλικής μόδας, φτιαγμένος από την αληθινή, μαγική στόφα του Jean Paul Gaultier, του Courrèges και του Cardin, προφητών και καταστροφέων του γαλλικού στυλ, της ζωής που άλλαζε όσο εκείνοι ήταν εκεί, παρόντες.
Έτσι, ενώ ο Gaultier ξέφτιζε και ένωνε τα κομμάτια του τρελού '80 και του αποσυντονισμένου '90, ανάμεσα σε πάρτι μέσα σε ένα Παρίσι που φώναζε τη δύναμή του, ο Jacquemus αφήνει γλυκά το γκλάμουρ που τελειώνει μέσα στο κυνικό Παρίσι, το οποίο φοβάται πια να μιλήσει στη γενιά του. Μια γενιά που είναι μελαγχολική και τρυφερή, φτύνει όλα τα μεγαλεπήβολα όνειρα των γονιών, προσπαθεί να καταπιεί τον θυμό των λίγο μεγαλύτερων και ψάχνει, τελικά, να βρει τη φωνή της.