«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: Το queer brand της Μαρκέλλας Μπγιάλα

«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: Το queer brand της Μαρκέλλας Μπγιάλα Facebook Twitter
Η σειρά «έξαλλες» προέκυψε από μια λέξη γραμμένη στους τοίχους της Κυψέλης με αφορμή το ελληνικό κίνημα #metoo.
0

Spätkauf στα γερμανικά είναι ένα είδος convenience store, από τις λέξεις spät (αργά) και kauf (αγορά). Έχοντας μείνει για οκτώ χρόνια στο Βερολίνο, η Μαρκέλλα Μπγιάλα συναντούσε συνέχεια spätkauf (ή späti) που έβγαζαν τραπέζια στο πεζοδρόμιο, στα οποία συγκεντρώνονταν άνθρωποι όλων των ηλικιών και των εθνικοτήτων της πόλης προκειμένου να περάσουν το βράδυ τους πίνοντας οικονομικές μπίρες. Ήταν ένα σημείο συνάντησης που της έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και την ενέπνευσε.  

H Μαρκέλλα Μπγιάλα είναι graphic designer και μέλος της ομάδας του Εsto Association, ενός νέου και ανεξάρτητου χώρου τέχνης της Αθήνας που άνοιξε πρόσφατα τις πόρτες του στα Εξάρχεια, στον δρόμο της Ζαΐμη. Ως graphic designer, κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας βρήκε τον χρόνο να σχεδιάσει και να οργανώσει το δικό της μικρό brand που θέλει να πει κάτι παραπάνω με την αισθητική του. 

Θέλω να καταργηθεί ο διαχωρισμός στα φύλα, να φοράμε ελεύθερα ό,τι μας εκφράζει χωρίς τον φόβο του στιγματισμού, χωρίς να γινόμαστε αποδέκτες κανενός είδους bullying. Ελπίζω τα σχέδιά μου να βάλουν ένα λιθαράκι σε αυτό.

Η ονομασία Fashion Spaetkauf κάνει λογοπαίγνιο, συνδυάζοντας λέξεις που συνήθως δεν μπαίνουν στην ίδια πρόταση, τη μόδα και αυτό που εμείς λέμε ψιλικατζίδικο. Αυτοχαρακτηρίζεται ως queer, έχει έδρα το Βερολίνο, αλλά τα σχέδιά του έχουν αρχίσει να εξαπλώνονται και στους δρόμους της Αθήνας. «Στη φιλοσοφία του brand είναι να αναδεικνύει με τον τρόπο του LGBTQAI+ θέματα, θέματα που αφορούν τις θηλυκότητες, να βοηθά στην ορατότητα και στην ενδυνάμωση της queer κοινότητας. Tα ρούχα είναι genderless, οι συνεργάτες που επιλέγονται, όπως και τα μοντέλα και οι φωτογράφοι, είναι μέλη της κοινότητας. Η queer μόδα για μένα έχει μια ευρύτερη έννοια, σημαίνει ότι σπάμε τα κοινωνικά στερεότυπα και φοράμε ό,τι μας εκφράζει».

«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: H Μαρκέλλα Μπγιάλα έχει δημιουργήσει ένα queer brand Facebook Twitter

Η σειρά «έξαλλες» προέκυψε από μια λέξη γραμμένη στους τοίχους της Κυψέλης με αφορμή το ελληνικό κίνημα #metoo. «Για την αισθητική των ρούχων, και κυρίως για τα σχέδια, πηγή έμπνευσης αποτελούν οι εμπειρίες του αστικού τοπίου. Κάποια άλλα σχέδια έχουν τις αναφορές τους στο αρχαιοελληνικό κιτς και sex positive προσέγγιση, όπως τα μπλουζάκια Lesbos, οι κάλτσες clit και best bottom life».  

Σε συνεργασία με το Pitch Athens, που συγκεντρώνει ανεξάρτητα ελληνικά brands στην οδό Μελανθίου, στην περιοχή του Ψυρρή, έχουν δημιουργήσει τη σειρά φούτερ ΑΓΑΒ. Τα περισσότερα ρούχα της Μαρκέλλας Μπγιάλα φτιάχνονται στην Ελλάδα. «Προτιμώ να δουλεύω με μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις που βρίσκονται στην Αθήνα ή στην επαρχία. Πολλά πράγματα, όπως τα ταμπελάκια που συνοδεύουν τα ρούχα, τα φτιάχνω μόνη μου».

Πώς φαντάζεται μελλοντικά τη μόδα μια νέα Ελληνίδα designer, πώς θέλει να συμβάλει με το brand της στην εξέλιξή της; «Θέλω να καταργηθεί ο διαχωρισμός στα φύλα, να φοράμε ελεύθερα ό,τι μας εκφράζει χωρίς τον φόβο του στιγματισμού, χωρίς να γινόμαστε αποδέκτες κανενός είδους bullying. Ελπίζω τα σχέδιά μου να βάλουν ένα λιθαράκι σε αυτό. Θα ήθελα να δω περισσότερα genderless ρούχα και πρότζεκτ αλλά και να αγκαλιαστούν σχέδια σαν τα δικά μου από ανθρώπους της κοινότητας και μη». 

www.fashionspaetkauf.shop

«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: H Μαρκέλλα Μπγιάλα έχει δημιουργήσει ένα queer brand Facebook Twitter
«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: H Μαρκέλλα Μπγιάλα έχει δημιουργήσει ένα queer brand Facebook Twitter
«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: H Μαρκέλλα Μπγιάλα έχει δημιουργήσει ένα queer brand Facebook Twitter
«Lesvos», «Έξαλλες» και αρχαιοελληνικό κιτς: H Μαρκέλλα Μπγιάλα έχει δημιουργήσει ένα queer brand Facebook Twitter
Μόδα & Στυλ
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άνοιξη του 2025

Μόδα & Στυλ / Άνοιξη 2025: Τα ντεφιλέ δεν κράτησαν χαμηλό προφίλ

Στα ατέλειωτα χιλιόμετρα πασαρέλας των περασμένων ημερών, η χειροποίητη δεξιοτεχνία, η πυκνή σημειολογία, οι μεταγραφές και οι επέτειοι προσέφεραν συγκινήσεις σε μια μεταβατική περίοδο για το σύνολο της βιομηχανίας του high fashion.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
We Will Always Have London: Η νέα καμπάνια του οίκου Gucci πρωταγωνιστεί η Debbie Harry

Μόδα & Στυλ / Η Nan Goldin φωτογραφίζει την Debbie Harry για τη νέα καμπάνια του οίκου Gucci

Η Debbie Harry και η Kelsey Lu, φωτογραφημένες από την οραματίστρια Nan Goldin, είναι οι πρωταγωνίστριες μιας ιστορίας ανθρώπων, τόπων και στιγμών: μια ωδή στη διαχρονική γοητεία του Λονδίνου και τη βαθιά σύνδεση του Οίκου με την πόλη.
THE LIFO TEAM
Το μέλλον της μόδας; Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά

Μόδα & Στυλ / Ρούχα από ανθρώπινα μαλλιά: Το μέλλον της μόδας;

Η Zsofia Kollar, ιδρύτρια της εταιρείας Human Material Loop, εξηγεί στη LiFO πώς φιλοδοξεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σχετιζόμαστε με τα ρούχα μας, επαναπροσδιορίζοντας αυτό που εννοούμε όταν λέμε «ύφασμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανεμομαζώματα μόδας, όπως φεύγει ο Αύγουστος

Μόδα & Στυλ / Ανεμομαζώματα μόδας, όπως φεύγει ο Αύγουστος

Σημειώσεις μόδας που κράτησα σε χαρτάκια στην παραλία, τσαλακωμένες σελίδες περιοδικών και ηλεκτρονικά μηνύματα στον εαυτό μου… ό,τι θυμάμαι και ό,τι με ανέσυρε –για λίγο– από την αφασία του πιο ζεστού Αυγούστου στη ζωή μου (μας).
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ