Ολός χταποδιού: Ένας σπάνιος μεζές και η σχέση του με το κίνημα zero waste

Το μονάκριβο φαγητό με τον ολό του χταποδιού και το κίνημα «zero waste»  Facebook Twitter
Το πουγκί με τους ολούς του χταποδιού. Φωτ.: ©NikosGMastropavlos_EudemoniaGR
0

ΗΤΑΝ, ΤΕΛΙΚΑ ΤΟΣΟ ΞΕΝΗ ΚΑΙ ΕΞΩΤΙΚΗ –με την έννοια του ανοίκειου– στον παραδοσιακό τρόπο των νησιωτών η σύγχρονη αντίληψη  zero waste, όσο υποδηλώνει η αγγλόφωνη εκδοχή του κινήματος που αρχίζει όλο και πιο δραστικά να επενεργεί κυρίως στις σύγχρονες διατροφικές συνήθειες; Όχι, βέβαια! Απλώς δεν ένιωθαν καμιά ανάγκη να περιγράψουν με έναν συγκεκριμένο όρο τον σεβασμό απέναντι στην ηθική, την αξία και την οικονομία της τροφής, καθώς το πνεύμα του zero waste ήταν ο πυρήνας του τρόπου ζωής τους.

Η επανάχρηση των παλιομένων υλικών, η ελαχιστοποίηση των απορριμμάτων και, κυρίως, η εξάντληση των δυνατοτήτων των πρώτων υλών ήταν κεντρικές ιδέες στη φιλοσοφία των νησιωτών. Αρμάθιαζαν την ψαριά τους περνώντας τη σε άχρηστα κομμάτια πετονιάς από παροπλισμένα παραγάδια ή σε φύλλα από βάγια σχισμένα στη μέση (όπως αυτά που οι ιερείς πλέκουν στους σταυρούς την Κυριακή των Βαΐων) ή τη συγκέντρωναν σε καλάθια που ήταν πλεγμένα με φυσικά υλικά, εντελώς διαφορετικά από τα σύγχρονα εντελώς πλαστικά. Οι σημαδούρες για τα παραγάδια και τα δίχτυα δεν ήταν από φελιζόλ αλλά φυσικά φλασκιά που κρέμονταν και ωρίμαζαν επάνω στο φυτό. 

Αν και διαφορετική η ονομασία του, η ουσία παραμένει μία και μοναδική. Παραπέμπει απευθείας στην πιο βαθιά γεύση της νησιωτικότητας, όπως αυτή που εκρήγνυται στο στόμα μόλις δοκιμάσεις φούσκες ή πίνα.

Οι αλιείς δεν πετούσαν ποτέ τα ψάρια που χτυπούσαν οι ψείρες της θάλασσας ή τα άφηνε μισά η ανάγκη της φώκιας να τραφεί κι αυτή ή κάποιου άλλου αρπακτικού ψαριού. Μπορεί να μην είχαν εμπορική αξία για τους αγοραστές, αλλά είχαν θρεπτική αξία και ήταν απολαυστικά για τους ίδιους, αφού γίνονταν η βάση της περίφημης κακαβιάς που μαγειρευόταν στο καΐκι. Ποτέ δεν φιλετάριζαν τα μεγάλα ψάρια, πετώντας κεφάλια, κολλάρα ή τα μαλακά μέρη της κοιλιάς για να φύγουν μαζί τους και τα αγκάθια. Δεν τα φοβόντουσαν και μάλιστα οι πιο μερακλήδες θεωρούσαν υπέρτατη απόλαυση το να ξεκοκαλίζουν κεφάλια μεγάλων ψαριών ή να «ξεπιπιρίζουν» τραγανά τηγανητά μικρόψαρα. Καθάριζαν τα ψάρια αφαιρώντας μόνο τα λέπια, τα σπάραχνα και τα εντόσθια, κι αυτά όχι όλα, γιατί τα συκώτια, τα αυγά και τα στομάχια ήταν δυνάμει εξαιρετικοί μεζέδες. Όπως και ο ολός του χταποδιού.

Το μονάκριβο φαγητό με τον ολό του χταποδιού και το κίνημα «zero waste»  Facebook Twitter
Ολοί τηγανητοί. Φωτ.: ©NikosGMastropavlos_EudemoniaGR

Σπάνιος μεζές, αλλά σπάνια και η λέξη που τον περιγράφει. Ακούγεται από πολύ παλιά στο Αιγαίο, αδιάκοπα, παράλληλα με τον σάλο της τρικυμίας ή το θρόισμα της γαλήνης. Στα αρχαία ελληνικά ολός σήμαινε θολός, λασπώδης, αλλά και το μελάνι της σουπιάς. Δεν ξέρουμε ποια από τις δύο σημασίες όρισε την ονοματοθεσία (δηλαδή, αν το σκούρο λασπώδες παρέπεμψε στο μελάνι της σουπιάς ή το μελάνι της σουπιάς παρέπεμψε στο σκούρο λασπώδες), εκείνο που ξέρουμε όμως είναι ότι η σύνδεση είναι εμφανής. Μόνο που εμείς στο Αιγαίο δεν αποκαλούμε πλέον έτσι το μελάνι της σουπιάς αλλά τα εντόσθια που το χταπόδι κρύβει στην κουκούλα του – μαζί και τη σακούλα του μελανιού. Στη Μύκονο τον αποκαλούν ολό, αλλού θολό, στην Κάλυμνο λολό, ενώ εμείς στο νησί τον λέμε αλό.

Αν και διαφορετική η ονομασία του, η ουσία παραμένει μία και μοναδική. Παραπέμπει απευθείας στην πιο βαθιά γεύση της νησιωτικότητας, όπως αυτή που εκρήγνυται στο στόμα μόλις δοκιμάσεις φούσκες ή πίνα, όταν, βέβαια, αποφάσιζαν να τον δοκιμάσουν. Οι ψαράδες πολύ σπάνια έτρωγαν το χταπόδι, όχι γιατί δεν τους άρεσε αλλά γιατί το χρησιμοποιούσαν σε πιο «ανταποδοτικές» ενέργειες, όπως το δόλωμα χοντρών παραγαδιών για αποσπερινές καλάδες με στόχο τα πολυτελή μεγάλα «άσπρα» ψάρια, τα φαγκριά και τις συναγρίδες. Ο ολός δεν δολώνεται όμως· μπορεί κάλλιστα να γίνει «πασμός», μια ωραία πρόσκληση για να φέρεις τις σμύνερες κοντά και να τις πιάσεις με καμάκι ή μεγάλο αγκίστρι. Κι επειδή οι ψαράδες θεωρούν υποτιμητικό να ψαρεύουν σμύνερες –τις άφηναν στους άμαθους βοσκούς–, μπορούσαν να πάρουν τον ολό στο σπίτι, να τον αλευρώσουν, να τον τηγανίσουν στο ελαιόλαδο και να τον σερβίρουν με λεμόνι ως έναν εξαιρετικό μεζέ για το ούζο. Αλλά και πάλι ήταν μεζές, γιατί οι ολοί ποτέ δεν ήταν πολλοί.

Εγώ, όμως, είχα μπροστά μου τόσο πολλούς, που μπορούσαν να γίνουν κανονικό φαγητό. Τους μάζεψα από τα «σκουπίδια» του ιχθυοπωλείου την παραμονή της Καθαρής Δευτέρας. Υποψίασα τον Γιώργο και τον Νίκο, που έχουν την «Πάρο» στη γωνία Χαριλάου Τρικούπη και Καλλιδρομίου, να μην πετάνε τους ολούς από τα πολλά χταπόδια που παραδίδουν καθαρισμένα στους πελάτες, και να τους φυλάνε για μένα. Πραγματικά δεν ήξερα τι θα τους έκανα, γιατί μπορεί να ήξερα για τον τηγανητό ολό, αλλά δεν είχα ακούσει ποτέ για ολοκληρωμένο φαγητό με το μελάνι του χταποδιού. Φαντάστηκα ότι θα πήγαινε στα ζυμαρικά ως σάλτσα, αλλά δεν σκέφτηκα ποτέ ότι οι ολοί θα αποτελούσαν μια αυτοδύναμη γεύση, εντελώς πρωτότυπη, χωρίς τη συνδρομή πολλών άλλων υλικών, που θα ταίριαζε περίφημα με τα λιγκουίνι.

Το μονάκριβο φαγητό με τον ολό του χταποδιού και το κίνημα «zero waste»  Facebook Twitter
Λιγκουίνι μαγειρεμένο με τους ολούς του χταποδιού. Φωτ.: ©NikosGMastropavlos_EudemoniaGR

Σαν υπνωτισμένος, με οδηγό το ένστικτο του νησιώτη, άρχισα να κατασταίνω το φαγητό ταξιδεύοντας προς τις γενέθλιες γεύσεις που, αν και ποτέ άλλοτε κανείς δεν είχε μαγειρέψει ίσως, μου φαίνονταν πολύ οικείες. Έκλεισα στη λαδόκολλα έξι ολούς μαζί με ελαιόλαδο, ξίδι από σταφύλι, σκελίδες σκόρδου, ολάκερα κλαδάκια άνηθου, ζωντανά ακόμα φύλλα του δυόσμου από τη γλάστρα του μπαλκονιού, το ανθισμένο, ξερό θυμάρι από τα όρη της Κάσου και τα εξωτικά μπούκοβο και κουρκουμά. Τα σφράγισα με ασημόχαρτο και τα έβαλα στον φούρνο που έκαιγε ήδη στους 180ºC. 

Μετά από είκοσι λεπτά, το άνοιγμα του «πουγκιού» μάς αποκάλυψε έναν παχύρρευστο πολτό από τους ολούς που είχαν λιώσει στο μεγαλύτερο μέρος τους. Μετάγγισα το περιεχόμενό του στο τσουκάλι μαζί με τα στερεά μέρη του που είχαν μαγειρευτεί, αλλά δεν είχαν λιώσει, και αφαίρεσα μόνο τα κλαδάκια του άνηθου που κρατούσαν ακόμη. Πρόσθεσα τον χυμό μισού λεμονιού και βοήθησα με το κουτάλι στην καλύτερη πολτοποίηση της σάλτσας που έσμιγε με τα ήδη βρασμένα λιγκουίνι. Στο κοίνωμα του φαγητού σε πιατέλα ζωγραφισμένη από την Ειρήνη Ηλιοπούλου πρόσθεσα φρέσκο ψιλοκομμένο άνηθο και φρεσκοτριμμένα πιπέρια, και δεν απέφυγα, μαζί με τα ζυμαρικά, να παίρνω και τα στερεά κομμάτια του ολού που είχαν μείνει. Μάλιστα, στο δικό μου πιάτο επιδίωξα να παρασύρω περισσότερα, υποπτευόμενος ότι κι αυτά θα ήταν εξαιρετικά νόστιμα, όπως και όλο το πρωτότυπο πιάτο. 

O Νίκος Γ. Μαστροπαύλος είναι ο δημιουργός του site eudemonia.gr. 

 

Γεύση
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μουσουρλού μου η γλυκιά σου κουζίνα ανάβει φωτιές!

Γεύση / Ένα νέο γαστροκαφενείο στον Βύρωνα σερβίρει τη μικρασιατική παράδοση

Στη Μουσουρλού για τραγανά μύδια Κωνσταντινουπόλεως, τηγανητές πατάτες με κιμά και κασέρι, τυροκαυτερή «χτυπητή», κεμπάπ και ένα πιάτο εμπνευσμένο από τα παλιά Λαδάδικα της δεκαετίας του ’70.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Η τιμή του κρασιού και οι παράγοντες που την επηρεάζουν

Γεύση / Γιατί έχει ακριβύνει τόσο το κρασί;

Πόσο μπορεί να αντέξει στις αυξήσεις το πορτοφόλι του Έλληνα καταναλωτή; Αν πρόκειται για είδη πρώτης ανάγκης, δυστυχώς είμαστε δέσμιοι του «νόμου της αγοράς»· το κρασί όμως είναι προϊόν απόλαυσης, όχι πρώτης ανάγκης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΜΑΝΗΣ
Συνταγές με φιστίκι

Γεύση / Ευέλικτο, πλούσιο και τραγανό, το φιστίκι Αιγίνης πρωταγωνιστεί σε αυτές τις έξι αλμυρές και γλυκές συνταγές

Τα αδέλφια Δημήτρης και Θανάσης Σταμούδης προτείνουν ριγκατόνι με πέστο φιστικιού, cookies φιστίκι και άλλες πρωτότυπες ιδέες που αξιοποιούν τον αγαπημένο ξηρό καρπό.
ΝΙΚΗ ΜΗΤΑΡΕΑ
Τι κάνει το Prosecco το πιο δημοφιλές αφρώδες κρασί στον κόσμο;

Το κρασί με απλά λόγια / Τι κάνει το Prosecco το πιο δημοφιλές αφρώδες κρασί στον κόσμο;

Η Υρώ Κολιακουδάκη Dip WSET και ο Παναγιώτης Ορφανίδης μάς ταξιδεύουν στη βορειοανατολική Ιταλία με οδηγό τον σύμβουλο οινολόγο Stefano Ferrantes, ειδικό στην παραγωγή Prosecco, που εργάζεται στα μεγαλύτερα και γνωστότερα οινοποιεία της περιοχής.
THE LIFO TEAM
Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Instant noodles: Tο πιο viral φαγητό στον κόσμο τώρα

Γεύση / Instant noodles: Tο πιο viral φαγητό στον κόσμο τώρα

Η συναρπαστική ιστορία του πιο εύκολου φαγητού ξεκινά από την αρχαία Κίνα και τη δυναστεία Τσινγκ. Σύμφωνα με έναν τριάστερο σεφ, υπάρχει τρόπος να κάνουμε τα συσκευασμένα noodles γκουρμέ. Δοκιμάσαμε όσα βρήκαμε στην Αθήνα και προτείνουμε τα καλύτερα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ο Dr. George Soleas εξηγεί πώς έγινε ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

Το κρασί με απλά λόγια / Πώς έγινα ο κορυφαίος αγοραστής κρασιών στον κόσμο

O Dr. George Soleas, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του LCBO, του μεγαλύτερου εισαγωγέα κρασιών και οινοπνευματωδών ποτών στον κόσμο, αφηγείται στην Υρώ Κολιακουδάκη (Dip WSET) και τον Παναγιώτη Ορφανίδη την κινηματογραφική ζωή του.
THE LIFO TEAM
Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Βιβλίο / Νίκος Ψιλάκης: Mια ζωή αφιερωμένη στην καταγραφή της κρητικής παράδοσης και κουζίνας

Ο Νίκος Ψιλάκης ερευνά και μελετά την κρητική παράδοση εδώ και τέσσερις δεκαετίες. Τα βιβλία του είναι μνημειώδεις εκδόσεις για το φαγητό, τις λαϊκές τελετουργίες και τα μοναστήρια της Κρήτης που διασώζουν και προωθούν τον ελληνικό πολιτισμό.
M. HULOT
Proveleggios

Γεύση / Ο Αλέξανδρος Καρακάτσανης έχασε πολλά σε μια νύχτα, αλλά επιστρέφει δυναμικά στο Proveleggios

Ο νεαρός και ταλαντούχος σεφ που είδε το πρώτο του μαγαζί στην Αθήνα να καίγεται ολοσχερώς δεν το έβαλε κάτω στιγμή. Πρόσφατα ανέλαβε να αλλάξει την κουζίνα του δημοφιλούς εστιατορίου και θέλει να αφηγηθεί τις αναμνήσεις όλης της ομάδας που τον υποδέχτηκε μέσα από τα πιάτα του.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ