Το καλοκαίρι του 2015 η πολιτεία της Νότιας Καρολίνα – τόπος της πρόσφατης νίκης του Ντόναλντ Τραμπ στον προκριματικό γύρο των προεδρικών εκλογών – βρέθηκε στο επίκεντρο της προσοχής. Νεαρός μακελάρης, ο οποίος δήλωνε ρατσιστής, είχε σφαγιάσει 9 πιστούς σε χριστιανική εκκλησία του Τσάρλεστον.
Τον αποτροπιασμό της παγκόσμιας κοινής γνώμης και την απέραντη θλίψη των κατοίκων της πολιτείας ακολούθησε ένας νέος γύρος συζητήσεων για το κατά πόσο η Νότια Καρολίνα έχει αποβάλλει – ως κοινωνία – συνήθειες που ταξιδεύουν πίσω στο παρελθόν, στην εποχή της δουλείας.
Το ίδιο εκείνο καλοκαίρι, ο ντοκιμαντερίστας και φωτογράφος Ryan O'Toole Collett επιχείρησε να αναζητήσει τις ρίζες του προβλήματος, πολύ πιο πέρα από τα πρωτοσέλιδα και τους πηχυαίους τίτλους των ημερών που ακολούθησαν του βίαιου ξεσπάσματος του νεαρού δολοφόνου. Ταξίδεψε μέχρι το νησάκι της Νότιας Καρολίνα – την Αγία Ελένη – έναν τόπο – ορόσημο στην ιστορία της δουλείας και ταυτόχρονα έναν από τους πιο δυσπρόσιτους και εκκεντρικούς προορισμούς του πλανήτη.
«Η Νότια Καρολίνα είχε και έχει τεράστια επιρροή σε αυτό που αποκαλούμε αμερικανική ταυτότητα», εξήγησε αναφερόμενος στο project του. «Όταν άρχισε ο Αμερικανικός Εμφύλιος, η Αγία Ελένη ήταν ένα από τα πρώτα σημεία στην αμερικανική επικράτεια, στα οποία λάμβαναν χώρα απελευθερώσεις σκλάβων και μιλάμε για το 1861».
Επίσης, στο νησί λειτούργησε ένα από τα πρώτα σχολεία για σκλάβους – το περιώνυμο Penn Center-, σε μία προσπάθεια να ενταχθούν ομαλά και με εφόδια στο κοινωνικό σύστημα οι πρώτοι απελεύθεροι. Στο σήμερα, όπως χαρακτηριστικά, παρατηρεί ο Collett, οι απόγονοι των υποδουλωμένων Αφρικανών αποτελούν ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού, που και πάλι όμως, χωρίζεται σε λευκούς και μαύρους.
«Στις οικογένειες που κάποτε ως σκλάβοι καλλιεργούσαν τις φυτείες βαμβακιού, δόθηκαν επιχορηγήσεις, αλλά και εκτάσεις για να φτιάξουν τη ζωή τους. Πολλοί από τους απογόνους αυτών των ανθρώπων εξακολουθούν να κατέχουν αυτές τις εκτάσεις, να εργάζονται και να ζουν από αυτές».
Ο Collett ενδιαφέρθηκε να καταλάβει, αλλά και να αποτυπώσει στο project το πώς αυτό το κομμάτι ιστορίας έχει περάσει στους κατοίκους της Νότιας Καρολίνα, έχει αφομοιωθεί από τις νέες γενιές και τι κατάλοιπα έχει αφήσει στην τοπική κοινωνία, που κάθε μέλος της έχει να αφηγηθεί μία διαφορετική εκδοχή αυτού που έζησε ο τόπος... Η δική του φωτογραφική αφήγηση αποτυπώθησε τόσο σε ασπρόμαυρες, όσο και σε έγχρωμες φωτογραφίες, που επιχειρούν να καταγράψουν τη συμπόρευση λευκών και μαύρων, μια συμπόρευση που ακόμη καθορίζει την ταυτότητα της Νότιας Καρολίνα και πρέπει να αναβλύζει ελπίδα, παρά το "βαρύ" παρελθόν της πολιτείας σε ό,τι αφορά τις φυλετικές διακρίσεις.
Mε στοιχεία από το Dazed
σχόλια