ΑΝ ΒΡΕΘΕΙΤΕ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗ Βιέννη υπάρχουν καναδυό πράγματα που σπάνια αναφέρουν οι ταξιδιωτικοί οδηγοί, αλλά θυμίζουν τόσο πολύ Ελλάδα και οι plus size Καρυάτιδες είναι ένα από αυτά.
Γιατί στην αυτοκρατορική πρωτεύουσα, πέρα από τα παγωμένα σουλάτσα στις παραμυθένιες υπαίθριες αγορές με την ξεχωριστή διακόσμηση και την ισορροπία με τα ξέχειλα ποτήρια Glühwein ανάμεσα σε πλήθος κόσμου, ένα είναι βέβαιο: Η Ελλάδα θα σας βρει και εκεί. Και για την ακρίβεια η αρχαία Ελλάδα με μια αυστριακή εσάνς.
Όπως διακρίνεται εύκολα στις φωτογραφίες, οι Καρυάτιδες της πύλης του κοινοβουλίου από την πλευρά της Ρατχάουσπλατς θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν plus size. O λόγος που ο καλλιτέχνης επέλεξε να πρωτοτυπήσει όσον αφορά το έργο του στα γυναικεία αγάλματα δεν είναι σαφής. Ενδέχεται πάντως με το μεγαλύτερο εύρος των αγαλμάτων να συμβολίζεται η ευημερία.
Οι αγορές, ιδίως τις γιορτές, στην Αυστρία δεν είναι απλά θεσμός, αλλά σημείο αναφοράς. Ιδιαίτερα στη Βιέννη, με μεγαλύτερη να λογίζεται αυτή στη Ρατχάουσπλατς, στην πλατεία του δημαρχείου.
Λίγα μέτρα πιο πέρα βρίσκεται το κτίριο της αυστριακής Βουλής στη λεωφόρο Ρίνγκστρασε. Με την πρώτη ματιά κάθε Έλληνας θα αναγνωρίσει την έμπνευση και την τεχνοτροπία σε σημείο που θα απορήσει έστω στιγμιαία αν βρίσκεται στην αυστριακή πρωτεύουσα ή στην Αθήνα. Στην πόλη δηλαδή της θεάς Αθηνάς. Της ίδιας θεάς, η οποία προβάλει περήφανη μπροστά στην αυστριακή Βουλή.
Μπροστά από το κοινοβούλιο, λοιπόν, βρίσκεται το επιβλητικό συντριβάνι-άγαλμα της θεάς Αθηνάς, που δημιουργήθηκε μεταξύ 1893 με 1902 από 3 αρχιτέκτονες που ακολούθησαν τα σχέδια του βαρόνου φον Χάνσεν.
Ο Δανός Βαρόνος Θεοφίλ φον Χάνσεν, αρχιτέκτονας του κτιρίου, ο οποίος σπούδασε αρχιτεκτονική στην Αθήνα σχεδίασε μεταξύ άλλων το Εθνικό Παρατηρητήριο της Αθήνας, την Ακαδημία και την Εθνική Βιβλιοθήκη. Το στυλ είναι νεο-ελληνικό, ενώ ως πρότυπο χρησιμοποιήθηκε το Ζάππειο μέγαρο της Αθήνας. Οι τέσσερις αγαλματένιες φιγούρες στη βάση κάτω από το άγαλμα της θεάς Αθηνάς αντιπροσωπεύουν τους 4 σημαντικότερους ποταμούς της Αυστροουγγρικής Αυτοκρατορίας. Το αρχιτεκτονικό αυτό στυλ αποκαλείται ιστορισμός.
Ωστόσο αν και οι περισσότεροι επισκέπτες της αυστριακής πρωτεύουσας ασχολούνται με την κρήνη της Αθήνας στην πρόσοψη, χάνουν τις plus size Καρυάτιδες πλευρικά. Στην πλαϊνή οδό, η οποία ενώνει το κοινοβούλιο με την Ρατχάουσπλατς δεσπόζουν 4 ζεύγη αγαλμάτων με τη μορφή Καρυάτιδων.
Και κάπου εκεί έρχονται στη μνήμη τα λόγια του ποιητή και θεατρικού συγγραφέα Ιωάννη Πολέμη: «Μπροστά στις Καρυάτιδες, τις μαρμαρένιες κόρες, σταθήκαμε θαυμάζοντας κι οι δυο μας ώρες κι ώρες».
Βιέννη: Η αυστριακή εκδοχή των Καρυάτιδων
Η αυστριακή εκδοχή των Καρυάτιδων μπορεί να μοιάζει στον πέπλο, στον ιματισμό, ακόμα και στις μπούκλες με τις στωικές Καρυάτιδες του Ερεχθείου στην Ακρόπολη, ωστόσο διαφέρουν στο μέγεθος.
Όπως διακρίνεται εύκολα στις φωτογραφίες, οι Καρυάτιδες της πύλης του κοινοβουλίου από την πλευρά της Ρατχάουσπλατς θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν plus size. O λόγος που ο καλλιτέχνης επέλεξε να πρωτοτυπήσει όσον αφορά το έργο του στα γυναικεία αγάλματα δεν είναι σαφής. Ενδέχεται πάντως με το μεγαλύτερο εύρος των αγαλμάτων να συμβολίζεται η ευημερία.
Ποιες ήταν οι Καρυάτιδες
Όπως αναφέρεται στις πληροφορίες για το Μουσείο της Ακρόπολης, ο όρος Καρυάτιδες παραδίδεται από τον Βιτρούβιο, ο οποίος διηγείται ότι οι γυναίκες από τις Καρυές της Λακωνίας Πελοποννήσου τιμωρήθηκαν από τους υπόλοιπους Έλληνες να κουβαλούν στο κεφάλι το βάρος όλων των ρούχων και των κοσμημάτων τους επειδή η πόλη τους είχε προσφέρει βοήθεια στους Πέρσες. Σύμφωνα με τον Λουκιανό οι γυναίκες από τις Καρυές φημίζονταν για τον χορό που χόρευαν προς τιμή της θεάς Άρτεμης με κάνιστρα στο κεφάλι.
Αν, λοιπόν, βρεθείτε στη Βιέννη αξίζει μια βόλτα και από αυτό το άγνωστο στον πολύ κόσμο αξιοθέατο.